České vědkyně učí v Malém Tibetu. Děti sestavují raketu a probírají počasí i genetický kód
Malý Tibet je jedním z posledních míst na světě s nepotlačenou tibetskou kulturou. Cílem nové školy je, aby místní komunita transformovala to nejlepší z původní kultury do moderní doby.
Škola v Mulbekhu
„Ještě nikdy se mi nestalo, že bych dala studentům materiály na další den a oni se na ně hladově vrhli, začali je rovnou číst a klást k nim otázky,“ vypráví Olga Heidingsfeld z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd. Řeč není o českých žácích ani studentech. S heslem „Věda může pomáhat kdekoli na světě“, se Akademie věd České republiky (AVČR) rozhodla podpořit projekt v Malém Tibetu v Indii a naučit místní děti praktickým dovednostem.
Na cestu do indického Mulbekhu se vydaly na čtrnáct dní tři vědkyně. Kromě Heidingsfeld také její kolegyně z ústavu Pavla Trembuláková a Radka Kellnerová z Ústavu termomechaniky. Za cíl si daly naučit místní děti pochopit počasí či genetický kód a sestavit raketu.
„První týden jsme se zabývali teoretickou částí meteorologie, kterou jsme doplnili o řadu her a experimentů. Druhý týden se věnujeme nebezpečných jevům v oblasti, hlavně bouřkám,“ popisuje Kellnerová, která se rozhodla v místě instalovat stanici a nahrát první meteorologická data.
Bohužel ne všechno se daří. V místě totiž zatím není Wi-Fi, meteostanice tedy nemůže posílat data na cloud. Lokace stanice je zároveň kompromisem mezi místními terénními podmínkami a bezdrátovým dosahem od snímačů do školní budovy. Slabé je i samotné internetové připojení, což komplikuje výuku o numerické předpovědi.
„Z mých tří plánů se podařilo naplnit zatím jeden. A to vysvětlit dětem počasí a aby porozuměly tomu, co vidí na nebi. Bylo pro mě také důležité ukázat jim nebezpečné meteorologické jevy a naučit je bezpečnému chování během bouřky,“ dodává Kellnerová.
Projekt Česká věda do Malého Tibetu organizuje nezisková organizace Brontosauři v Himalájích. Akademie věd se stala partnerem. „Necháváme na jednotlivých akademických ústavech, zda a jakou formou se do projektu aktivně zapojí. Ať už darem, nebo přímým zapojením do výuky,“ popisuje Markéta Pravdová z Akademické rady AVČR.
Zmíněné vědkyně se rozhodly pro přímé zapojení do výuky. Na základě nabytých zkušeností se nyní shodují na několika věcech. Tou první je, že místní děti baží po vědění. Občas je ale problém zjistit, zda věc pochopili, nebo ne.
„Zarazilo mě, jak moc se na začátku děti snažily předstírat, že všemu rozumějí. Jejich místní kultura je totiž velmi slušná a snaží se neurazit či neublížit ostatním, hlavně cizincům. Někteří dobrovolníci museli svým dětem při výuce explicitně říct, že je v pořádku neznat odpověď a říct to, nebo udělat něco špatně a pak to opravit. Teprve potom se ukáže, kolik toho děti vlastně nechápou a kolik by toho chtěly vědět,“ líčí Trembuláková.