Česká republika má na oběžné dráze novou družici VZLUSat-2. Vynesla ji raketa od SpaceX

Jiří SvobodaJiří Svoboda

vzlusat2-2

Foto: VZLU

Česká družice VZLUSat-2 na oběžné dráze

0Zobrazit komentáře

I malá země jako Česko může mít na oběžné dráze družice vlastní výroby. Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX dnes vynesla mimo jiných i takzvaný cubesat VZLUSat 2. Na tvorbě malého satelitu o délce třiceti centimetrů se podílela celá řada českých entit v čele s Výzkumným a zkušebním leteckým ústavem a ve svých útrobách má i například nástroje na měření radiace.

Česká družice se svezla s více než stovkou ostatních satelitů na dnešní misi Transporter 3, kterou zprostředkovalo SpaceX se svou raketou Falcon 9. V 16.25 středoevropského času se odlepila od povrchu a její první stupeň již o pár minut později přistál zpět na přistávací plošině. Jak na Twitteru uvedl novinář Eric Berger, jen tento konkrétní první stupeň již vynesl během svých letů zhruba 550 satelitů, jednu nákladní a jednu posádkovou loď Dragon.

VZLUSat-2 je celkově devátou českou družicí na oběžné dráze a její vývoj trval zhruba poslední dva roky. Zvenku je její povrch většinou tvořen solárními panely, které budou přístroje uvnitř napájet nejméně rok. Hlavní součástí jsou dvě kamery, které by měly být schopny vyfotit velmi detailní fotky Země – s rozlišením, kde bude každý pixel představovat třicet metrů.

„VZLUSat-2 je pro nás vstupenkou do nejvyšší ligy. Pokud v Čechách zvládneme technologii pro přesné a detailní snímkování Země, dostáváme se do vyvoleného klubu několika zemí, které něco podobného ovládají. Tato technologie je zajímavá jak z komerčního hlediska, tak i pro bezpečnostní účely,“ shrnuje přínos VZLUSat-2 generální ředitel Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Josef Kašpar.

spacex_1

Foto: SpaceX

Raketa Falcon 9

Hlavním úkolem VZLUSat-2 je ověřit technologie pro pozdější mise chystané české satelitní konstelace. Kromě toho jsou na jeho palubě také další generace přístrojů, které se již osvědčily na předchozím satelitu VZLUSat-1, včetně několika zařízení, které dodaly české univerzity a soukromé společnosti.

Jedním z dalších přístrojů, jež česká družice nese, je například i komponenta z dílen ČVUT, respektive Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské (FJFI). Jejich detektor 2SD částic slouží pro mapování takzvaného kosmického počasí a ionizujícího záření na oběžné dráze.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Jde o druhou generaci našeho detektoru. Kromě měření počtu částic a jejich individuálních identifikací totiž dokáže určit i směr jejich letu a jejich energii. Součástí zařízení je ještě druhý detektor pro detekci fotonů takzvaného měkkého rentgenového záření,“ říká Michal Marčišovský z Katedry fyziky FJFI.

Družice bude stejně jako VZLUSat-1 ovládána z pozemní stanice v Praze. Satelit startuje s ročním zpožděním, které bylo způsobeno společností Momentus. Ta měla původně zajišťovat oddělení družice, ale opakovaně nedostala povolení od amerického Federálního leteckého úřadu.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rok 2022 ve vesmíru. Elon Musk vyletí s novou raketou na orbit a Evropa vyšle rover k Marsu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

space

Foto: SpaceX / ESA

Rok 2022 ve vesmíru

0Zobrazit komentáře

Rok 2021 bude v učebnicích vesmírných dějin zapsán velkým písmem. Loni se totiž naplno, pod taktovkou tří miliardářů, rozběhl vesmírný turismus, a tak firmy jako Blue Origin, Virgin Galactic a SpaceX přidávaly jeden milník za druhým. Ovšem i rok 2022 nabídne mnohé. V plánu je jak nová mise k Marsu, tak testování několika nových raket nebo rozšíření čínské vesmírné stanice.

Jestli se o někom dá říct, že byl loni mezi vesmírnými nadšenci opravdu vidět, byla to trojice Jeff Bezos, Richard Branson a Elon Musk. Firmy prvních dvou zmiňovaných, Blue Origin a Virgin Galactic, se předháněly v tom, kdo dokáže s větší pompou vynést první vesmírné turisty světa až k hranici vesmíru.

Nechyběli ani sami zakladatelé – Jeff Bezos se v červenci předvedl hned na prvním posádkovém letu své firmy, ale jen o pár dní ho předběhl Branson. Nebylo mu to však nic moc platné, protože na rozdíl od Blue Origin už Virgin Galactic další lety loni neprovedlo.

Jak Bezos, tak Branson provozují zatím jen desetiminutové turistické lety na okraj vesmíru, a tak mohou jejich spory vypadat z pohledu Muska komicky. I on však kromě svých standardních misí zabrousil do turismu, když jeho raketa Falcon 9 i loď Dragon umožnily misi Inspiration4. Historicky první posádka SpaceX složená z turistů strávila ve vesmíru několik dní.

Starship poletí na oběžnou dráhu

Musk se však na turismus nechce soustředit tak jako jeho souputníci. A jinak tomu nebude ani letos. V minulých měsících výrazně pokračovalo rozšiřování jeho aktivit u texaské vesnice Boca Chica, kde se staví nová loď Starship. Ta by jednoho dne měla dopravit lidstvo na Mars a už letos by měl přijít na řadu její první testovací let na oběžnou dráhu.

Jak ale ukazuje historická zkušenost, predikci Muskových termínů je třeba brát s rezervou – což ve vesmíru platí dvojnásob. Tím spíš, když poslední větší test absolvovala Starship v květnu a Musk se v prosinci svěřil, že vývoj rakety dává firmě zabrat. Nicméně i tak čeká SpaceX velký rok – masivně totiž rozšiřuje svou konstelaci satelitů Starlink a nic nenasvědčuje tomu, že by měl vývoj zpomalit.

spacex-4

Foto: SpaceX

V roce 2022 znovu v akci uvidíme i raketu Falcon Heavy

Starship zároveň nebude jedinou raketou, která by se vůbec poprvé měla letos podívat na orbit. Konkurenci by jí mohla vytvořit raketa New Glenn, kterou společnost Blue Origin již několik let tvoří za zavřenými dveřmi. První let plánuje na konec roku 2022 a v budoucnu by měla být schopna vynést na orbit až 45 tun nákladu, což ji řadí přibližně mezi Falcon 9 a Falcon Heavy od SpaceX.

Přestože poslední léta jsou ve vesmíru čím dál víc definována novými firmami, inženýři nezahálí ani v tradičních entitách. Svého dlouho odkládaného prvního letu by se totiž měla dočkat raketa Space Launch System (SLS) od NASA. Nejdříve v březnu či dubnu vynese do vesmíru loď Orion na misi Artemis 1 – bude se jednat o nepilotovaný, zhruba třítýdenní let kolem Měsíce.

Významný milník čeká také Evropskou vesmírnou agenturu (ESA), respektive společnost Arianespace – i ta totiž plánuje první let své rakety Ariane 6. Má nahradit v současnosti stále aktivní Ariane 5 a ačkoliv nebude opakovaně použitelná, cílí na podobnou cenu za start jako Falcon 9.

Na Mars a ještě dál

Ještě významnějším dnem pro ESA ale bude 20. září 2022. Právě v tento den má k Marsu zamířit její nový rover nazvaný Rosalind Franklin, který je součástí programu ExoMars, tedy společné práce Evropanů a ruské agentury Roscosmos.

Oproti novým roverům od NASA bude fungovat stále na solární pohon a během své sedmiměsíční mise bude hledat stopy předchozího života na rudé planetě. Původně měl startovat už předloni, ovšem s aktuálním plánem to znamená, že na Mars doletí až v roce 2023 a doplní na místě americké i čínské stroje.

exomars_rover_pillars

Foto: ESA

Vizualizace evropského roveru Rosalind Parker

Vesmírné mise však nemusí vést jen na zemský orbit, Měsíc nebo Mars. K asteroidu Psyche se letos vydá stejnojmenná sonda pod hlavičkou NASA. Proč je zrovna tento kus kamene tak zajímavý? Právě tím, že nejde tak docela o kámen, ale 200kilometrovou masu kovu podobnou například struktuře zemského jádra. Na podobné těleso se zblízka ještě lidstvo nepodívalo. Přestože sondu vynese raketa Falcon Heavy už v srpnu, na místo dorazí až v roce 2026.

Čínské tajemné aktivity

Historicky se sice většina vesmírného pokroku odehrávala na západě, ale i tato nevyváženost může letos začít pomalu mizet. Ačkoliv Čína nedává veřejně k dispozici mnoho informací o svém vesmírném programu, z těch známých částí je patrné, že rychle postupuje.

Už loni vypustila na oběžnou dráhu základ své vesmírné stanice nazvané Nebeský palác a letos ji plánuje rozšířit o další dva moduly, aby ji dokončila. Může pojmout tři astronauty a její životnost je plánovaná na deset let. Kromě toho chystá hned několik nových typů raket, které taktéž zažijí své první lety.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jestliže byl rok 2021 časem, kdy se létání do vesmíru stalo takřka každodenní záležitostí, rok 2022 bude také o řešení problémů, které s větším dopravním provozem na oběžné dráze budou přicházet. Stále častěji se například objevují situace, kdy kvůli velkému množství aktivní i neaktivní techniky hrozí srážky.

Právě Čína si nedávno stěžovala také v Organizaci spojených národů, když Muskovy satelity Starlink ohrozily stanici Nebeský palác. Je zároveň téměř jisté, že tendence ke komercializaci vesmíru budou pokračovat – dost možná se tak blížíme do doby, kdy start vesmírné rakety nebude na první pohled o nic záživnější než jízda linkového autobusu.