Česko má nový nejhodnotnější startup. Investoři poslali Productboardu další miliardy a udělali z něj jednorožce
Do Česka přiklusal další bájný tvor, kterého spolu s miliardami korun od investorů osedlali Hubert Palán a Daniel Hejl. Mluvíme o jednorožci, jak se označuje stvoření s jedním nápadně dlouhým rohem uprostřed čela a také startup, jehož hodnota překonala hranici jedné miliardy dolarů. Právě tu teď prorazila rychle rostoucí společnost Productboard, která od investorů získala 125 milionů dolarů, tedy 2,7 miliardy korun, a stala se nejhodnotnějším tuzemským startupem. Hodnota Productboardu činí 1,725 miliardy dolarů, to je v přepočtu 37 miliard korun.
Každý rok nová investice, už se z toho stalo nepsané pravidlo. Je rok 2018 a nadějný český startup, za nímž stojí Hubert Palán a Daniel Hejl, získává osm milionů dolarů. Productboard vyvíjí aplikace, které pomáhají firmám lépe porozumět potřebám zákazníků a podle toho vylepšovat jejich digitální produkty. O rok později, v roce 2019, od investorů firma s centrálami v San Francisku a v Praze získává 10 milionů dolarů. V roce 2020 to je už 45 milionů dolarů, v dalším roce 72 milionů dolarů a teď ještě téměř dvakrát tolik. Z Productboardu už je dnes renomovaný startup, kterému věří ti nejvěhlasnější investoři na světě.
Zmíněných 125 milionů dolarů Productboardu na jeho nástroje pro produktové manažery posílají v rámci investičního kola Series D investoři v čele se dvěma fondy. Jedním je kalifornský Dragoneer Investment Group, druhým Tiger Global Management. Za sebou mají investice do společností jako Spotify, Uber, Airbnb, LinkedIn či Coinbase a Productboard se teď mezi ně připojuje se statusem firmy s více než miliardovou hodnotou. Mezi investory jsou také další známá jména z předchozích kol, Bessemer Venture Partners, Sequoia Capital, Index Ventures, Kleiner Perkins a české Credo Ventures.
Český talent ve světě
„Pevně doufám, že náš růst a dosavadní úspěch pomáhá reprezentovat český talent ve světě. Status jednorožce je jedním z milníků na naší cestě vybudovat silnou globální společnost, která pomůže firmám budovat kvalitnější digitální produkty, jež budou chtít lidé s radostí využívat a budou jim užitečné. Stále zrychlující se digitalizace světa hraje v náš prospěch, máme tak velké plány. Pro náš další úspěšný růst je stěžejní nabírat ty nejlepší odborníky na světě. Ti by nám měli pomoci, společně se stávajícím týmem, rozšířit schopnosti Productboardu, abychom byli ještě důležitějším a strategičtějším partnerem i těm největším světovým korporacím,“ říká spoluzakladatel a CEO Productboardu Hubert Palán.
Ještě před několika měsíci přitom třiačtyřicetiletý podnikatel, který dlouhodobě působí přímo v San Francisku, ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch říkal, že další peníze od investorů nutně nepotřebuje. Už v předchozím investičním kole prý Palánově firmě nabízeli několikanásobně víc, včetně vyšší valuace. Před rokem je ještě odmítal, ve startupovém světě se však situace rychle mění, a tak se teď už i Productboard zařazuje mezi tuzemské čistokrevné jednorožce. Zvládl to jako druhý startup v historii, jako první totiž na bájném oři přijel loni Tomáš Čupr se svým Rohlíkem. Jeho hodnota se po velké investici zastavila na 1,2 miliardy dolarů.
Productboard
Další miliardy na účtech podpoří rychlý růst Productboardu. Ten dnes svými nástroji k plánování produktového vývoje využívá 5 400 firem včetně největších korporací jako Microsoft, Volkswagen, Zoom nebo Avast. Své hospodářské výsledky sice firma odmítá komentovat, ale jen za posledních dvanáct měsíců takřka zdvojnásobila svou zaměstnaneckou základnu. Dnes pro Productboard pracuje přes 400 lidí, kteří působí především v Praze, Brně, San Francisku, Dublinu a Vancouveru, kde má startup kanceláře. I díky nové investici bude svůj tým dál rozšiřovat.
„Všechny firmy na světě se stávají digitálními společnostmi, ovšem ne všechny excelují v budování mimořádně vydařených digitálních produktů,“ konstatuje Palán. Společně s Danielem Hejlem se to rozhodl v roce 2014 začít měnit, založili Productboard a dnes firmám po celém světě nabízejí komplexní systém, který jim pomáhá lépe řídit proces jejich digitalizace. Na jednom místě mohou získat informace, podněty a poznámky, které jsou tradičně roztroušené mezi řadu jiných aplikací od e-mailu přes Slack či Microsoft Teams až po různé CRM a komunikační nástroje. Dohromady už Productboard od investorů získal na realizaci své mise 262 milionů dolarů, tedy přes 5,6 miliardy korun.