Česko není jen montovna. Bez know-how inženýrů z Plzně by se nerozjel sporťák ani elektromobil
ZF začal jako výrobce ozubených kol do vzducholodí hraběte Zeppelina. Dnes se soustředí na budoucnost pozemní mobility, kterou vyvíjí i v Česku.
Elektromobilita zaplavila automobilový průmysl jako tsunami a začala psát zcela novou kapitolu osobní dopravy. Do vývoje s ní spojených řešení investují automobilky obrovské množství financí, neznamená to ovšem, že veškerý vývoj leží na bedrech tamních inženýrů, naopak. Množství hardwaru i softwaru vzniká u externích dodavatelů, mezi které patří i společnost ZF Group. Ta postavila své jméno na dodávkách ozubených kol do vzducholodí hraběte Zeppelina, dnes však vyvíjí a testuje právě řešení mobility budoucnosti.
Jak tato budoucnost vzniká, jsme se zajeli podívat do Plzně, kde má ZF několik zastoupení. Sídlí zde ZF Openmatics, ve kterém se tamní inženýři specializují na konektivitu v oblasti telematiky a digitalizace vozového parku. V současné době je zde vyvíjena především produktová řada ZF Bus Connect zaměřující se na autobusy i s elektrickým pohonem. Mimo to zde pracují na softwarových aplikacích, které jsou využívané nejen v oblastech hnacího ústrojí a diagnostiky, ale také promlouvají do oblastí ekologie a úspor, správy vozového parku či bezpečnosti.
Své místo má v Plzni také ZF Engineering a jeho vývojové centrum. Právě v prostorách tohoto centra sedíme s dvojicí diagnostických pilotů v modelu Grenadier od automobilky Ineos. Tento vůz sice není klasickým elektromobilem, ale i tak jsme si v něm mohli udělat představu, jak testování technologií budoucnosti probíhá v praxi. Jeho interiér rozhodně nepřipomíná klasický produkční vůz. Palubová deska i strop jsou plné neobvyklých spínačů, všude je roztažená kabeláž a na obrazovkách připojených počítačů běhá množství dat. Když jeden z pilotů otevírá dveře s úmyslem za jízdy vystoupit, vůz okamžitě reaguje automatickým zastavením.
Právě to je jedna z technologií, kterou ZF pro automobilku ladí. Pro koncerny z celého světa vytváří řadu dalších řešení od elektromotorů přes převodovky až po software. Ovšem ještě předtím než se tyto technologie dostanou do testovacích vozů, tak je čeká dlouhá cesta skrze vývojové a testovací laboratoře.
Nezbytnost jménem simulace
Naše cesta proto začíná tam, kde se zkoumají ta nejčerstvější řešení, tedy v centru simulací. Zde experti, jako je Karel Dráždil, vytváří virtuální modely vyvíjených řešení. S jejich pomocí si může společnost navrhnout, co potřebuje, aniž by musela cokoliv posílat na výrobní pás a utrácet tak zbytečné peníze.
Stačí jen aby designér, respektive konstruktér dodal potřebná data od geometrie až po detaily, jako jsou například použité materiály. Následně se vytvoří komplexní virtuální model a ten se podrobuje nejrůznějším zkouškám v nejrůznějších scénářích.
Zkoumá se, jak se jednotlivé komponenty deformují, jak se mění napětí v různých částech a podobně. „Naše oddělení pokrývá pestré portfolio simulací od akustiky vibrací přes proudění až po zpracování dat z měření,“ vyjmenovává Dráždil jednotlivé procesy, které lze ve virtuálním prostředí napodobit a získávat z nich data.
Zde například vzniká i odhad, jak dlouho produkt vydrží. „My vždy odhadujeme počet cyklů, nikoliv přesnou dobu životnosti. Nicméně se vše snažíme udělat vždy tak, aby to vydrželo co nejdéle. Máme například spočítáno, že ve městě Harbin v Číně, kde jsou extrémní výkyvy počasí, v zimě velký mráz, v létě zase vysoké teploty, dokážou i ty nejnamáhanější součástky elektrických motorů vydržet více než deset let,“ vysvětluje Dráždil.
Společnosti se tím dostává do ruky silný nástroj, který může pomoci i se získáváním zakázek. Na virtuálním modelu jsou totiž v ZF schopni okamžitě demonstrovat, že nabízené řešení bude v praxi skutečně fungovat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.