Česko pobláznila dubajská čokoláda. Která je ale nejlepší a stojí opravdu za to? Čtěte náš redakční test

Vyzkoušeli jsme pět různých dubajských čokolád od českých i zahraničních výrobců, které jsou dostupné na českém trhu.

Eliška NováEliška Nová

dubajske-cokolady-mvp

Foto: CzechCrunch

Dubajské čokolády

0Zobrazit komentáře

Vymyslela ji, když byla těhotná. Rozbouřené chutě se ale ukázaly být pro byznys tím pravým. Dubajská čokoláda pobláznila Česko i svět, což dokazuje mimo jiné i to, že s ní natočil video i Andrej Babiš – evidentně tak doufá, že mu to pomůže u voleb. Dubajskou čokoládu, tedy aspoň tu, která je dostupná na českém trhu, jsme vyzkoušeli i my v redakci. Podívejte se, co na ni říkáme.

Sarah Hamouda, čokolatiérka z Dubaje, která má britsko-egyptské kořeny, založila v roce 2021 malou čokoládovnu Fix Dessert Chocolatier. A i když jsou v Dubaji na těžké, velmi sladké čokolády zvyklí, tahle zapůsobila jinak. Snad to předurčil i její název, Hamouda ji totiž pojmenovala Can’t Get Knafeg of It, což je slovní hříčka na anglické sousloví nemůžu se toho nabažit, který ale odkazuje na jemné, těstovinové nitě, které jsou uvnitř čokolády. Ty jsou doplněné ještě o pistáciový krém a sezamovou pastu tahini.

Původně byl o čokoládu, která vychází z tradičních arabských chutí, zájem jen v Dubaji. Změnilo se to ale na konci roku 2023, kdy influencerka Maria Vehera na svém TikToku zveřejnila video, jak čokoládu ochutnává. Stala se hitem, na což po nějakém čase zareagovali i čeští výrobci čokolád a také dodavatelé, kteří její různé varianty – originál je dostupný stále jen v Dubaji – zařadili do svých nabídek. V redakci jsme otestovali pět v Česku prodávaných čokolád a podle toho, jak moc nám chutnaly, jim přiřazovali jeden až pět bodů. Která jich získala nejvíc, zjistíte na konci článku.


Mixit

dubai

Foto: Mixit

Dubajská čokoláda od Mixitu

Mixit je česká firma, jež se specializuje na výrobu müsli. Do sortimentu se dubajskou čokoládu rozhodla zařadit na základě trendu. „Kolega ji přivezl z Dubaje jako sladkou pozornost a už tehdy jsme si všimli její popularity na sociálních sítích. Po ochutnání jsme se tolik nadchli, že jsme začali vyvíjet vlastní verzi, ale z našich surovin a s důrazem na kvalitu,“ popisuje marketingový ředitel společnosti Štěpán Zub.

Redakce na ní ocenila, že hezky křupe, zároveň byla ale příliš sladká. Nadšení nepanovalo ani nad velikostí, je to zhruba třetina klasické tabulky čokolády a navíc je stejně tak vysoká. Dubajská čokoláda přitom bývá vyšší. „Křupavá, moc sladká a pistácie v tom necítím,“ popsal své dojmy člen redakce Filip. Čokoláda od Mixitu patří k těm levnějším, stojí 150 korun, je ale potřeba přihlížet k tomu, že jde o menší gramáž.


Gülerfamily

dubajske-cokolady-5

Foto: Gülerfamily

Dubajská čokoláda od Gülerfamily

Jako druhou jsme ochutnali tabulku od Gülerfamily, což je rodinná firma, která se zaměřuje na cukrářskou a pekařskou výrobu sladkých pochoutek, především pak ale baklavy. „Pistácie jsou jednou z našich základních ingrediencí a kupujeme je od nejlepších dodavatelů,“ popisuje firma, která na trh uvedla rovněž karamelou dubajskou čokoládu. Jde o mléčnou tabulku, která je plněná karamelovo-arašídovým krémem a křupavými nudlemi kataifi.

Ze všech testovaných čokolád je ta od tureckého výrobce nejvyšší. Měla také výraznou pistáciovou chuť. „Vizuálně nejvíc odpovídala tomu, co je vidět na všech těch videích – vysoká tabulka čokolády, která při zlomení krásně křupla, a hodně náplně, na které je už od pohledu vidět, že je poctivě z pistáciového másla. Za mě byla nejlepší i chuťově,“ líčí editorka Gabriela. Poctivě za ní každopádně také zaplatíte – stojí 420 korun.


Čokoládovna Janek

dubajske-cokolady-1

Foto: Čokoládovna Janek

Dubajská čokoláda od Čokoládovny Janek

Další testovanou čokoládou byla ta z Čokoládovny Janek, což je malá, lokální čokoládovna z Uherského Brodu. Tam zaregistrovali hit z Dubaje loni v létě. Líbilo se jim přitom spojení, které nabízela. „Chtěli jsme ji vyrobit, jak se říká, na naši chuť. To se nám povedlo po novém roce,“ líčí spolumajitel podniku Václav Durďák.

Redakce se shodla na tom, že má opravdovou pistáciovou chuť, z vybraných čokolád je druhá nejvyšší. „Sice nevypadá tak autenticky jako ta předchozí, ale chutná mi o trošku víc, protože není tak sladká, vzhledově je navíc pěkná. Má na sobě barevné cákance a je taková vymazlená, drží pohromadě, takže je lákavá i na pohled,“ popisuje editorka Lucie. Podle naší acconut manažerky Martiny je pak chuťově nejvybalancovanější. Je zároveň nejdražší, stojí 449 korun.


Grizly

dubajske-cokolady-2

Foto: Grizly.cz

Dubajská čokoláda od Grizly

Dubajskou čokoládu mezi své produkty zařadil rovněž populární e-shop s oříšky a zdravou výživou Grizly. „Jsme továrna na oříšky, takže když jsou v něčem ořechy, musíme to mít. Proto nám přišlo přirozené naskočit na trend dubajských čokolád,“ říká manažerka společnosti Aneta Matonová.

Grizlyho čokoláda je podobně vysoká jako její kolegyně od Gülerfamily, je také podobně zabalená, a pokud by neměla svrchní obal, ale jen alobalovou folii, nikdo by patrně rozdíl nepoznal. Stejné má ostatně i vroubkování. Výrazný rozdíl je ale v chuti. „Vůbec nekřupe, navíc má suchou konzistenci náplně, takže lepí pusu,“ popsala account manažerka Klára. „Drolí se,“ dodala Hana z eventového týmu. Ani toto není žádná levná záležitost, stojí 399 korun.


Ülker

dubajske-cokolady-3

Foto: Rohlik.cz

Dubajská čokoláda Ülker z Turecka

Poslední testovanou čokoládou je ta od turecké značky Ülker, kterou prodává například Rohlik.cz. Společnost, která sídlí v Istanbulu, se specializuje na čokoládu, kávu, sušenky, dětskou výživu, zmrzlinu a žvýkačky. Její výhodou je, že patří mezi levnější varianty, stojí totiž 129 korun.

„První a poslední testovaný kousek se asi nejvíc blížily běžnějším čokoládám, akorát s tím křupavým twistem navíc. Přišly mi o něco sladší, poslední se hodně podobala Geishe. Což není nutně na škodu, jen si pak člověk říká, jestli si raději nekoupit tu slavnou čokoládu v růžovém obalu, když je levnější,“ ohodnotila editorka Pavlína.

Které čokolády nám chutnaly nejvíc?

  • Čokoládovna Janek – 31,5 bodu
  • Gülerfamily – 27 bodů
  • Ülker – 19 bodů
  • Mixit – 16,5 bodu
  • Grizly – 9 bodů

Co se týče konečných výsledků, nejvíc v redakci zabodovala čokoláda z Čokoládovny Janek. Z maximálního počtu 40 bodů, kdy za jednotlivce bylo nejvíc bodů pět a hlasovalo nás osm, získala 31,5 bodu. Na druhém místě se umístila ta od Gülerfamily, která skončila s 27 body. Na třetím místě pak čokoláda Ülker s devatenácti body a za ní ta od Mixitu se 16,5 bodu. Nejméně v redakci chutnala verze od Grizly, která získala jen devět bodů.

Tak jako tak, všichni prodejci se shodují, že o dubajskou čokoládu je extra velký zájem. A většinou nestíhají poptávku uspokojit. Z testu nám ale vyplynulo ještě něco – kdo není fanoušek, pak ho nenadchne ani žádná z nabízených čokolád. U nás se to stalo ve dvou případech z osmi.

Úředník slávista a bohemák z korporátu se chtěli do práce těšit. Tak si založili burgrárnu jak z USA

„Nic horšího, než že přijdeme o všechny peníze, se stát nemůže,“ říkají František Vosecký a Philip Mahovský z bistra Guilty Pleasure.

Michal MančařMichal Mančař

guilty-pleasure-regular

Foto: CzechCrunch

František Vosecký a Philip Mahovský, zakladatelé burgrárny Guilty Pleasure

0Zobrazit komentáře

Jeden fandí Slavii, druhý přeje Bohemians. Jeden pracoval pro město, druhý pro korporát. Jenže z toho neměli radost. Tak si František Vosecký a Philip Mahovský plácli a práci vyměnili za Guilty Pleasure – bistro amerického střihu, které najdete u Vítězného náměstí na Praze 6. Jo a v kuchyni mají sparťana.

Na počátku byl food truck. A v něm František Vosecký, projektový manažer městského podniku Pražské služby. „Furt jsem pracoval jako nějaký úředník. A jednou jsem se vzbudil a říkám si, že mi bude pomalu čtyřicet – a že přece chci dělat něco, na co se budu těšit. A to se nedělo, i když jsem měl třeba dobrý plat,“ říká v podniku, který do Terronské ulice nedaleko Kulaťáku přináší pár desítek metrů čtverečních americké atmosféry.

„Měl jsem poloviční úvazek, který mi stačil a díky kterému jsem měl prostor zkoušet nové věci. Přemýšlel jsem, co mě baví nejvíc na světě. A to je jídlo a fotbal,“ popisuje Vosecký. „Tím myslím, že jídlo fakt miluju. Klidně i pár hodin denně na YouTube koukám na kuchaře a kanály s jídlem. Anebo když je rodinná sešlost – a my máme velkou rodinu –, tak ji trávím u grilu,“ popisuje svůj gastronomický zápal.

Nic horšího, než že přijdeme o všechny peníze, se stát nemůže. Radši to zkusit a podělat než nezkusit a do smrti si to vyčítat.

Ten fotbalový mimochodem naplňuje také, coby velký fanoušek sešívaných točí slávistické podcasty. Ale zpátky k jídlu. Vosecký rozjel – tedy vlastně zaparkoval – food truck na Císařském ostrově u kamarádů provozujících tamní podnik Palouček. Menu bylo jasné, burgery jsou nejspíš ten nejpopulárnější fastfood na světě. „A je to tučný, mastný, voňavý a dobrý jídlo. Není zase tak složitý na přípravu a současně si ho můžeš udělat přesně tak, jak chceš,“ říká.

Krátce nato se spřátelil s Philipem Mahovským, který předtím provozoval call centrum pro T-Mobile (a který fandí Bohemians…). Toho pak do trucku také zapojil. A jenom za pár týdnů podnikavá dvojka vyměnila provozovnu na kolech za tu kamennou. Díky šťastné náhodě. „Vůbec jsme se nebavili o tom, že bychom chtěli rozjet bistro,“ říká Mahovský. Jenže sám v Terronské ulici bydlí, při cestě na nákup potkal známého, který zase znal majitele restaurace, co zrovna na místě končila…

„A my jsme si s Frantou řekli, že tohle je příležitost, co přijde jednou za život. Lidi náš food truck měli rádi, chválili nás, tak jsme prostě s nadšením ten prostor vzali,“ vypráví Mahovský. „Nic horšího, než že přijdeme o všechny peníze, se stát nemůže,“ říká. „Radši to zkusit a podělat než nezkusit a do smrti si to vyčítat,“ přidává Vosecký.

Pár kroků od Vítězného náměstí tak v listopadu z vlastní kapsy rozjeli podnik s názvem Guilty Pleasure, který se nepřekládá úplně snadno. Guilty pleasure je něco, co je vám tuze příjemné, ale o čem víte, že to třeba není tak úplně správné, zdravé nebo stoprocentně vhodné. Asi jako pořádně ugrilovaný, křupavý i šťavnatý smash burger, které tu vedle křidýlek, krevet a míchaných drinků dělají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Že to od zakladatelů – kteří do té doby měli s gastrem spíš jen brigádnické a menší  zkušenosti, v kuchyních zavedených podniků byste je nenašli – nebyl krok vedle, se ukázalo záhy. Na sousedské skupině na Facebooku jejich podnik začal sklízet nadšené recenze, až se správci Dejvické party podivovali. „To jsme měli největší nával. Když tam pár lidí napsalo, že se jim u nás líbilo. Byly z toho stovky lajků,“ říká Mahovský.

Podniku nahrává poloha i z dalších důvodů. Pro podobný koncept burgrárny byste museli na Letnou do vyhlášeného podniku Mr. HotDog, případně na opačnou stranu až na Malovanku, kde je podobně oblíbený FatFuck. Ten se také specializuje na smash burgery, jež jsou oproti těm klasickým stlačené, tenké a propečené. „Než jsem potkal Frantu, tak jsem na burgery moc nebyl. Až s ním jsme v rámci rešerše prošli všechny burgrárny v Praze a FatFuck mi chutnal nejvíc,“ přidává Mahovský.

Hodně mě inspirují američtí youtubeři jako Binging with Babish, Guga Foods, Joshua Weissman.

A když už jsme u těch burgerových podniků v Praze, restauraci stylizovanou do amerického dineru byste tu také našli – James Dean. „Odtamtud jsme přetáhli šéfkuchaře Dana Krátkého,“ popisuje Vosecký. „Ale není to žádný konkurenční boj. Tenhle gastro obor je skvělej v tom, že si lidi přejou a fandí. Všichni, kdo v něm dělají, vědí, že to je fyzická dřina, že to není žádná prdel,“ přidává.

Ale kdybyste si snad mysleli, že šéfkuchaře přetáhli kvůli překopání menu, byli byste překvapeni. Krátký má na svědomí třeba mac’n’cheese nebo obědová menu, ale burgery nebo dipy jsou stále z Voseckého hlavy. Jeden z burgerů dokonce získal bronzovou medaili na podzimním Burgerfestu. „Co se týče receptů a chutí, tak mě hodně inspirují američtí youtubeři. Binging with Babish, Guga Foods, Joshua Weissman,“ vyjmenovává kanály, které online gurmáni budou dobře znát.

eva-cejkova-bistro

Přečtěte si takéBistro Čejka v Karlíně končí. Rodina je víc než byznys, říká šéfkaOblíbené bistro řeznické rodiny Čejků v Karlíně končí. Vztahy jsou důležitější než byznys, říká šéfka

Vosecký tak má pod palcem kuchyni, baru zase vládne Mahovský. A i když přiznávají, že tři měsíce nejsou žádná doba na vynášení verdiktů, společně trochu nabourávají často opakovaná varování o tom, jak je gastro náročný a nejistý byznys. „Takhle, to určitě gastro je. Ale daří se nám o dost lépe, než jsme čekali,“ popisuje Vosecký.

„Ta tajná ingredience úspěchu je láska,“ komentuje to se smíchem Vosecký. „Ale ne, není to samozřejmě na to, abychom si koupili nové Lambo. Ale je to něco, na co se každý den těšíš,“ popisuje. „Když děláš dobrý jídlo, když dostáváš dobrý recenze a když vidíš, že to lidi mají rádi, nakopává tě to dál. Ráno se vzbudíš a máš chuť to dělat,“ přitakává Mahovský.

S tímhle pozitivním pohledem už v Guilty Pleasure plánují další kroky. Do menu chtějí zařadit snídaně („Znáte slaninu v palačinkovém těstíčku?“), chystají více veggie verzí burgerů („Trhaná hlíva je nejblíž masu…“), fungují i jako sportbar pro sledování sportovních přenosů… Dvěma zakladatelům se prostě daří plnit vlastní sny i žaludky zákazníků. Ale v jedné věci to přece jen skřípe.

Proč nese podnik název Guilty Pleasure? Kromě toho, že zdejší burgery jsou sice trochu guilty, ale pořádně pleasure? „Onehdá jsem jel otevírat foodtruck po prohýřeném večírku a cestou, v ještě bujaré naládě, si volám s Frantou. A říkám mu: ‚Mám na to naše jídlo fakt chuť. Fakt máme na to, abychom byli guilty pleasure pro půlku Prahy‘,“ říká Mahovský – než ho parťák přeruší: „Počkej, počkej, to jsou kecy! Ten název se mi jednou v noci zdál, tak jsem si ho zapsal!“