Česko-slovenské virtuální zrcadlo využívá 6 000 e-shopů na celém světě. Každý rok zdvojnásobí tržby

„Trh si takzvaná try-on řešení osvojoval pomaleji, než jsme odhadovali,“ přiznávají zakladatelé Virtooalu. Pandemie ale jejich byznys nakopla.

founders2_right-cto-peter-soos_left-ceo_ondrej-bagin

Foto: Virtooal

Zakladatelé Virtooal Peter Soos a Ondrej Bagin

Rozšířenou realitu pro e-shopy česko-slovenský startup Virtooal vyvíjí už od roku 2015. Jako virtuální zrcadlo umožňuje „vyzkoušet“ si produkty jako brýle, šperky, kosmetiku či další doplňky během online nakupování, čímž chce zážitek přiblížit tomu z kamenných obchodů. Na jedné straně tak obchodníkům pomáhá zvyšovat konverze, na druhé straně snižuje míru vratek od zákazníků.

Aktuálně toto řešení globálně využívá přes šest tisíc e-shopů, přičemž čtyři stovky z nich platí i za prémiové funkce. Mezi klienty Virtooal se radí například Dermacol, Avon, L’Oreal či Yves Saint Laurent. A i když jde o relativně hezká čísla, trojice zakladatelů startupu – Slováci Ondrej Bagin, Peter Soos a Čech Vít Endler, bývalý šéf Mallu a v současnosti ředitel Fingoodu – očekávala, že s virtuálním zrcadlem prorazí rychleji.

„Trh reagoval a osvojoval si takzvaná try-on řešení pomaleji, než jsme odhadovali. Ale podobně jako v jiných případech nešťastná situace v souvislosti s covidem pomohla urychlit věci také u nás a přispěla ke zvýšení počtu e-commerce předplatitelů. A tím i konečných uživatelů, což hraje v náš prospěch,“ pochvaluje si ředitel Virtooal Ondrej Bagin v rozhovoru pro CzechCrunch.

Toto dění se podepisuje i na byznysových ukazatelích. Loni Virtooal dosáhl tržeb ve výši 300 tisíc eur, asi 7,5 milionu korun, přičemž toto číslo se poslední tři roky každoročně zdvojnásobuje a stejný plán má startup i pro letošek. „Zároveň jsme letos zaznamenali historicky nejúspěšnější měsíce, které jsou předpokladem reálného naplnění plánu,“ doplňuje Bagin.

virtooal-produkt

Foto: Virtooal

Virtuální zrcadlo Virtooal

V pandemických letech došlo i na výrazné zlepšení produktu. V roce 2019 Virtooal fungoval jen ve statické formě – uživatel nahrál svoji fotografii, na kterou se pak „nalepil“ produkt. Nyní si už nakupující mohou vyzkoušet produkt v živé verzi, kdy v prohlížeči povolí využití kamery.

„Zpracování dat a zobrazování produktů pak probíhá přímo s využitím uživatelova zařízení a nedochází tedy ani ke sběru soukromých dat. Systém funguje v souladu GDPR regulací,“ říká šéf startupu, který má hlavní sídlo s vývojářským, obchodním a marketingovým týmem v Bratislavě, zatímco technologická podpora je v Praze, kde má spolu s Londýnem také obchodní zástupce.

Podstatnou změnou ve fungování startupu byl pak v posledních letech také přechod od realizace individuálních projektů pro klienty k téměř plně automatizovanému SaaS (software jako služba) řešení. Virtooal se tak zaměřuje na co největší objem klientů, aby dokázal přinést benefity nakupování v rozšířené realitě co nejvyššímu počtu zákazníků.

Integrace ze strany e-shopů probíhá plně automatizovaně bez nutné znalosti programování. Uživatelé pak mohou produkty virtuálně zkoušet na dvě kliknutí. „Některá konkurenční řešení vyžadují nahrání tváře z několika uhlů a přeměřování vzdálenosti pomocí kreditních karet, což vytváří bariéry k samotnému využití nástroje,“ popisuje Bagin.

Oproti tomu Virtooal vyvinul vlastní automatizovaný systém pro měření vzdálenosti mezi očima – to kvůli tomu, aby například dokázal brýle na tváři uživatele zobrazovat ve správné velikosti v poměru k jeho hlavě. Tím e-shopům pomáhá snižovat vratky produktů, které lidem nesedí.

„Fake“ 3D

Technickou zajímavostí je, že i když Virtooal funguje a produkty uživatelům ukazuje naživo, ve skutečnosti nepracuje s 3D modely. Běžnou praxí na trhu u virtuálních zrcadel je fyzické odesílání produktů na jejich nafocení, zpracování a přípravu 3D renderů, což celý proces zdržuje a prodražuje.

„V našem případě klientům stačí nahrát obyčejné 2D fotografie do našeho systému, který z nich automatizovaně vygeneruje 3D modely. Jsme ale na sebe nároční, a tak je interně nazýváme jako 2,99D modely, protože nedosahují úplně stoprocentní kvality. Ale to už mluvíme o detailech, jako je odlesk na povrchu rámů brýlí,“ přibližuje Bagin s tím, že takové modely jsou vnímané na 95 procent jako reálné 3D objekty, jež jsou ale k dispozici za méně než desetinu ceny.

„Na trh tedy přinášíme plně funkční řešení, které kvalitou zobrazení patří mezi světovou špičku. Najdou se i lepší, avšak jsou mnohem komplikovanější na servis a tvorbu obsahu,“ přiznává spoluzakladatel Virtooalu. „Právě jednoduchost a efektivnost tvorby, nahrávání a správy 3D obsahu nám umožňuje být dostupným řešením i pro menší e-shopy,“ uzavírá Bagin.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.