Česko získalo na Expu 2025 prestižní pozemek. Teď začalo hledat i prestižní pavilon

Expa 2025 v japonské Ósace se zúčastní na 150 zemí. Česko se chce vrátit k úspěchu, který tu mělo před lety, a vyhlásilo proto soutěž na svůj pavilon.

Eliška NováEliška Nová

expo-2025-6

Foto: Sou Fujimoto

Expo 2025 podle návrhu Sou Fujimota

0Zobrazit komentáře

V roce 1970 slavilo Československo se svým pavilonem v japonské Ósace obrovský úspěch. Expozici tam zhlédlo víc než deset milionů lidí a získala zvláštní cenu Japonského institutu architektů. Do země vycházejícího slunce se vrátí samostatné Česko v roce 2025 a doufá, že na tomto Expu bude mít úspěch minimálně srovnatelný.

K tomu má pomoci jakýsi návrat k osvědčenému způsobu, jak pavilon vybrat. V minulých letech zadavatel oslovil architekty napřímo, tentokrát bude vyhlášena otevřená architektonická soutěž. Naposledy se taková odehrála v roce 2000 pro Expo v německém Hannoveru, tedy před dvěma dekádami. „Chceme skutečně kvalitní nápad, který by zapadl do konceptu ósacké výstavy,“ uvedl Jan Kasl, předseda České komory architektů, podle jejíchž pravidel bude tendr organizovat architektonická kancelář CCEA Moba. Kasl dodal, že půjde o soutěž prestižní, byť první cena pro vítěze bude činit jen půl milionu korun.

Hlavní myšlenkou výstavy, která představuje jakousi obdobu Olympijských her, jen pro hospodářské, průmyslové, vědecké a kulturní obory, bude budoucnost společnosti a to, jak by mohl vypadat její život. Vychází z výzev, kterým Japonsko v současné době čelí a které bude podle generálního komisaře české účasti na Expo 2025 Ondřeje Sošky za pár let řešit i Evropa.

„Japonsko se dlouhodobě potýká s řadou socioekonomických výzev, jako je pokles porodnosti, stárnutí obyvatelstva, zvyšující se náklady na sociální zabezpečení či údržbu základní infrastruktury. Česko má v tomto ohledu co nabídnout. Máme mnoho firem, které se zabývají biotechnologiemi, nanotechnologiemi, umělou inteligencí, kybernetickou bezpečností a patří k těm nejlepším na světě,“ uvedl Soška.

expo-2025

Foto: Sou Fujimoto

Expo 2025 se bude konat v japonské Ósace

Podle něj neplatí, že podobné výstavy už nemají v dnešní internetové době smysl. Stále je navštěvují miliony lidí. Poslední Expo v Dubaji bylo posunuté kvůli covidu a konalo se místo roku 2020 od října 2021 do března 2022. Navštívilo ho 24 milionů lidí, přičemž většina byla podle Sošky ze zahraničí. Japonsko očekává dokonce účast okolo třiceti milionů lidí.

„Nemůžeme očekávat, že se budou na světových výstavách představovat inovace a nové technologie, jako tomu bylo dříve, kdy se tam představil telefon, živé televizní vysílání nebo pás na sushi, který se objevil právě v Japonsku v roce 1970. Osobnímu kontaktu a fyzickému prožití se ale nic nevyrovná, což jsme si vyzkoušeli během pandemie,“ uvádí Soška s tím, že podobné akce mají obrovský potenciál pro Česko, které tak může navázat různé spolupráce i obchodní a diplomatická spojenectví.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Téma budoucího českého pavilonu bude Talent a kreativita pro život. Japoncům se evidentně zamlouvá, protože Česko na základě tohoto konceptu získalo pozemek o rozloze bezmála tisíc metrů čtverečních, který je na křižovatce hlavního bulváru a promenády u moře. Naproti němu bude sídlit futuristický pavilon kreativního umělce Joičiho Očiaie. Přesně po tomto stanovišti Česko toužilo.

„Když jsem přemýšlel, jaké téma konceptu zvolit, uvědomil jsem si, že Češi jsou vynikající v celé řadě oborů od umění přes architekturu, umělé technologie až po sport a mnohé další. Na to, že je nás asi jen třetina počtu lidí žijících v Tokiu, to vůbec není špatné. Společného jmenovatele tak vidím právě v talentu a kreativitě nás Čechů,“ dodává Soška.

expo-2025-1

Foto: Sou Fujimoto

Expo platí za Olympijské hry průmyslových či vědeckých oborů

Silný příběh by měl zosobňovat i sám pavilon, byť soutěž nebude architektům příliš svazovat ruce a nechá, ať zafunguje jejich představivost. Porotě bude předsedat architektka Eva Jiřičná, dalšími členy jsou například Balázs Bognár z celosvětově známého japonského architektonického studia vedeného Kengem Kumou, světový automobilový šéfdesignér Jozef Kabaň, děkan Fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci Osamu Okamura, viceprezident Svazu průmyslu a obchodu Radek Špicar i zmiňovaní pánové Kasl a Soška.

Architekti mohou své návrhy podávat až do prvního března 2023. V průběhu března by pak měly být známy výsledky soutěže. Podle Kasla je na co navazovat a zmiňuje tři velmi úspěšné pavilony, které rovněž vzešly z architektonické soutěže. Jde o zmiňovaný Hannover, ale také Brusel, Montreal nebo právě Ósaku před lety.

Pavilon by měl být do jisté míry udržitelný a pracovat například s cirkulární ekonomikou. Z toho vyplývá i to, že po skončení ósackého Expa by mělo být možné ho prostě sbalit a převézt, s největší pravděpodobností do Česka. Organizátoři pozemek poskytli zadarmo, do šesti měsíců po konání se musí vyklidit. „Budeme pro pavilon následně hledat místo, třeba takové, aby mohl být cílem japonského turismu,“ uvedl Soška.

expo-2025-5

Foto: Sou Fujimoto

Japonsko očekává návštěvnost okolo třiceti milionů lidí

Rozpočet české účasti je zhruba 500 milionů korun. Vláda už schválila příspěvek 290,2 milionu, další finance by měly pokrýt soukromé firmy, organizace a instituce. Partnery výstavy jsou například Univerzita Karlova, nezisková organizace Women for Women nebo Nadace Mucha. S vnukem malíře – Johnem Muchou – pořadatelé v pondělí podepsali memorandum o spolupráci. „Jeho dědeček, nejslavnější český malíř Alfons Mucha, se v Japonsku hodně inspiroval a jeho dílo se pak stalo inspirací pro tamní fenomény časopisů manga i televizních anime. To svědčí o tom, že Česko má v Japonsku velmi dobré jméno,“ dodal Soška.

Ósacké akce by se mělo zúčastnit okolo 150 zemí. Japonsko se chce skrze ni pokusit přinést odpovědi na výzvy, kterým v poslední době čelíme. Ať už jde o klimatickou změnu, nedostatek potravin, ale i válku na Ukrajině nebo pandemii. „Tyto výzvy by měly přispět k novému růstu a rozvoji. Je to soutěž nápadu a ochoty řešit problémy, je ale potřeba brát v úvahu, že neexistuje jen jedno řešení nesnází,“ říká velvyslanec Japonska v Česku Hideo Suzuki, který ocenil například i účast japonského ateliéru v porotě soutěže.

expo-2025-4

Foto: Sou Fujimoto

České téma je Talent a kreativita pro život

Nejhezčí hotelový interiér má pražský Andaz. Světově uznávanou cenu dostal i díky českým bájím

Dveře pražského hotelu Andaz, který vznikl v bývalém Cukrovarnickém paláci, se otevřely teprve v březnu. Zdařilá rekonstrukce nyní sbírá ceny.

andaz-nahled

Foto: Andaz Prague

Hotel Andaz Prague získal prestižní ocenění za interiérový design v kategorii Hotelové pokoje a apartmá

0Zobrazit komentáře

Cukrovarnický palác byl od chvíle svého vzniku dominantou pražského Senovážného náměstí. Solitér s fasádou zdobenou kubisticko-klasicistními prvky byl ale už dlouho zanedbaný a příliš parády nedělal. To změnila nedávná rekonstrukce díky níž se v budově z počátku dvacátého století usídlil pětihvězdičkový hotel Andaz Prague. Ten se zaplnil prvními hosty letos v březnu a o několik měsíců později neušel pozornosti porotců uznávané soutěže SBID International Design Awards. Ti mu udělili cenu za nejlepší interiérový design.

Nejde přitom o jediné ocenění, které zdařilá rekonstrukce Cukrovarnického paláce, za níž stojí společnost UBM Development Czechia, získala. Její práce rezonuje i napříč českou architektonickou obcí, tento týden tak získala první místo v letošním ročníku soutěže Estate Awards.

Soutěž SBID pak ocenila interiér hotelu Andaz Prague, za kterým stojí renomované studio Brime Robbins, založené Garrettem Robbinsem a Marií Brime. Na dvojici se pravidelně obracejí hoteliéři z celého světa, mají tak za sebou realizace interiérů v hotelích, jako je například Hyatt v Madridu, Andaz v Dubaji nebo Intercontinental v Barceloně.

„Projekt Andaz Prague pro nás hodně znamená, při navrhování jsme do něj vložili své srdce. Vášeň a smysl pro komunitu jsme sdíleli s partnery UBM a Hyatt a nyní i s Prahou, Českou republikou a celým světem. Vítězství v soutěži potvrzuje, jak důležité je tvořit něco velmi lidského,“ říkají Garrett Robbins a Maria Brime.

andaz-1

Foto: Andaz Prague

Interiéry hotelu jsou inspirované českou historií, ale také bájemi a pověstmi

Pro pražský projekt se Robbins a Brime inspirovali českou historií a českými bájemi a pověstmi. Oba v době rekonstrukce zavítali do Prahy, aby mohli nasát její atmosféru. Zaujal je především punc mysteriózna, kterým jsou opředené některé příběhy z pražských ulic. V prostorách hotelu se tak objevuje Golem, kněžna Libuše nebo Bruncvík.

Legenda o hrdinovi, díky němuž máme v českém znaku lva, byla pro interiérový design nejnosnější. Objevují se v něm plastiky lvů a mečů na chodbách nebo krásné dřevěné intarzie lva a rytíře, které zdobí panel u výtahu a také jeho vnitřek. Bruncvík inspiroval také kolekci zařízení části pokojů.

„Andaz Prague zdůrazňuje vliv vyprávění příběhů na naše životy, ať pocházíte odkudkoliv. Nesmírně nás bavilo hledat způsoby, jak sdělovat příběhy o Praze a České republice, ale také vytváření momentů k pozastavení a opětovnému spojení s něčím uvnitř, o čem někteří ani nevěděli, že tam je,“ dodává kreativní dvojice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Její návrh zároveň zachoval cenné historické segmenty bývalého Cukrovarnického paláce. Jednotlivé alegorické prvky, například originální reliéfy ve tvaru lví hlavy navazující na legendu o Bruncvíkovi či secesní elementy znázorňující minulost budovy, byly vytvořeny českými řemeslníky.

Právě na původní, historicky cenné interiéry byl v rámci rekonstrukce kladen velký důraz. Došlo tak k jejich pečlivé obnově. Týká se to například zasedací místnosti Asekuračního spolku cukrovarníků situované v můstku vedoucímu k Jindřišské věži, kde se dnes nachází konferenční místnost, či mramorových schodišť se štukovou výzdobou.

penta

Přečtěte si takéZa 8 let ze 122 milionů na 7,5 miliardy. Penta Hospitals rychle rosteZa osm let ze 122 milionů na 7,5 miliardy. Penta rychle rozpíná své zdravotnické království

„Získání takto významného mezinárodního ocenění za interiérový design hotelových pokojů nás velmi těší. A naše radost je znásobena, protože se jedná o další úspěch po nedávném vítězství hotelu Andaz Prague ve své kategorii v letošním ročníku prestižní tuzemské soutěže Best of Realty,“ uvádí Josef Wiedermann, jednatel UBM Development Czechia.

Soutěž SBID International Design Awards byla založena v roce 2009 a zahrnuje rozsáhlou škálu kategorií pro designové výrobky, vybavení a interiéry. Projekty hodnotí přední odborníci z oboru, a to jak z hlediska technického provedení, tak estetické kreativity. V interiérovém designu soutěží rezidenční i komerční návrhy od restaurací přes maloobchodní prostory až po kanceláře či luxusní byty.