Česku v digitalizaci ujíždí vlak. Firmy se musí změnit, aby zvládly konkurovat, říká šéf B2B v T-Mobile

Právě teď se podle člena představenstva T-Mobilu Luboše Lukasíka rozhoduje o tom, zda české firmy dokáží být v budoucnu konkurenceschopné. Co s tím?

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

lukasik

Foto: T-Mobile

Luboš Lukasík, člen představenstva českého T-Mobilu

Současný byznys řeší problémy, které v podstatě jen odrážejí stav současného Česka. Stárnoucí populace, chybějící modernizace školství, dopravní infrastruktura, která není připravená na nové projekty, pomalá digitalizace státní správy. „V mnoha ohledech nám jako státu zkrátka ujíždí vlak a byznys na to samozřejmě doplácí,“ říká Luboš Lukasík, ředitel divize pro firemní zákazníky a veřejnou správu a člen představenstva českého T-Mobilu. Podle něj řada firem zaspala a teď ponesou důsledky toho, že nemají modernizované systémy a nasazené nejnovější technologie. Právě s tím jim dnes T-Mobile stále více pomáhá.

„Už dávno nejsme jen mobilní operátor,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Luboš Lukasík, který má na starosti v rámci divize T-Business byznysovou klientelu, pro kterou dnes růžový operátor poskytuje celou řadu ICT řešení od datových center přes zabezpečení až po privátní 5G kampusové sítě. Proč je podle něj důležité, aby firmy modernizovaly, i když se jim zrovna daří? V čem mnoha tuzemským společnostem ujel vlak a proč je poráží zahraniční konkurence?

„Pořád těžíme z toho, co tu máme, co jsme před lety vybudovali, ale to dlouhodobě nestačí. Od rozdělení Československa se produktivita práce podle analýzy Hospodářské komory ČR zvýšila o 84,6 procenta a nyní se přibližuje západním zemím, ale je stále pod evropským průměrem. Pro ekonomiku je přitom klíčový přechod na ekonomické činnosti s vyšší přidanou hodnotou,“ míní Lukasík. Řešením jsou podle člena představenstva tuzemského operátora například investice do zlepšení infrastruktury, obměny strojů i do automatizace a také do změny organizace práce.

T-Mobile si většina lidí představí hlavně jako mobilního operátora, který jim zajišťuje volání a internet v mobilu. Jak dnes vypadá celý byznys T-Mobilu v Česku?
V Česku je T-Mobile konglomerát firem, které jsme během let postupně akvírovali. Jedna část je mobilní síť, druhá část spočívá v neméně důležité a obchodně velice silné IT kompetenci. Ta se v minulosti profilovala pod jménem T-Systems a postupně se začlenila pod T-Mobile. Dnes naši silnou IT divizi pro B2B sektor budujeme pod značkou T-Business.

Odkud plyne větší část vašich příjmů?
Na rozdíl od ostatních operátorů máme velkou část příjmů, až 48 procent za rok 2022, právě z oblasti poskytování ICT produktů a služeb, jde řádově o miliardy korun. Z necelé poloviny ho tvoří klasické mobilní a datové služby pro firemní klienty, zbytek jsou ICT řešení. A pokud se podíváme na nové prodeje, většina je dnes v oblasti mimo mobilní služby. Čtyři pětiny tvoří datový svět, datová centra, zabezpečení a podobně.

lukasik2

Foto: T-Mobile

Luboš Lukasík, ředitel divize pro firemní zákazníky českého T-Mobilu

V rámci B2B pomáháte transformovat byznysy a nasazovat nové technologie. Přijde mi, že se v této souvislosti o operátorech tolik nemluví, zmiňují se spíše jiné technologické firmy. Co jsou vaše hlavní aktivity?
Z pohledu byznysu jsme obvykle větší než některé technologické firmy, u nás jde řádově o již zmíněné miliardy. Zaměřujeme se ale na „své“ oblasti, kde máme dostatek kompetencí. Základem všeho je, aby firmy byly dobře připojené – zejména, aby se veškeré nastavení připojení dělo přes software a nikdo nemusel lítat se šroubovákem v ruce. Dnes už je to běžné, ale když se v covidu vyhlásil lockdown a lidé zůstali doma, spoustu firemních sítí zhaslo, jakmile se na ně z domova přihlásilo více než deset lidí.

Základem našich služeb tedy je, aby právě připojení fungovalo. Nad tím pak stavíme další služby, jako je správa či zabezpečení dat, datová centra či cloud. Soustředíme se také na růstovou digitalizaci výroby a procesů. Spolupracujeme se Siemensem, Škodovkou či Toyotou a dalšími velkými výrobními firmami sdruženými v Národním centru Průmyslu 4.0. Nad rámec konektivit jim nabízíme také služby a řešení na monitorování, vyhodnocování, optimalizaci a zefektivňování výrobních procesů. Bez zvýšení produktivity práce za pomoci investic do inovací a automatizace procesů nemá Česko dlouhodobě šanci uspět na mezinárodním poli.

Vy jste už dříve pronesl, že hodně firem se bohužel zaseklo v 90. letech a neprovedlo změny, které jsou teď potřeba. O co přesně jde?
Mnohé se změnilo v posledních letech. Firmy musely začít fungovat jinak. Velmi záleží na tom, kdo firmu vede a jakou má vizi. Na jedné straně jsou společnosti, které fungují jednoduše a flexibilně, jejich zaměstnanci se mohou připojit odkudkoliv, mají všechna data na společném intranetu, nemají papírovou docházku, vše je digitalizované. Pak jsou ale firmy, které se skutečně zasekly a výrazně zaspaly.

V čem?
Když porovnám ostatní země, kde jako T-Mobile působíme, jsme v tomto ohledu skutečně hodně pozadu. A důvodem je částečně i to, že mateřské společnosti velkých firem tu investovaly v 90. letech, a pak už v tom nepokračovaly. Přestalo se dál investovat do datových center, cloudů a teď tyto investice chybí. Mnoho lidí to nebude chtít slyšet, ale spoustu firem stále těží z relativně levné pracovní síly, a když ji neseženou tady, neustále volají po tom, že ji potřebují odněkud přivést. Zejména výrobní firmy by měly pochopit, že nastal čas digitalizovat a určitou pracovní sílu nahradit technologiemi. Výrobní procesy díky tomu zvládnou jinak, mnohem levněji a rychleji a zaměstnance mohou učit novým věcem, rekvalifikovat a přesouvat na více odbornou práci. 

Je rozdíl, když kontrolu svarů ve fabrice dělá člověk, nebo počítač. Stroj má daleko menší zmetkovost.

Proč se to neděje?
V momentě, kdy máte zainvestováno do určitých technologií a oblastí, se už nikomu nechce věci příliš měnit. Přejít ze staré platformy na novou je vždy velmi bolestivé a časově náročné. Například telekomunikace, kde působíme, jsou specifické, procesy jsou totiž už z definice digitální, ale i tak je nesmírně těžké něco změnit a znovu do toho investovat peníze. Vezměte si, že jste manažer úspěšné firmy, která pořád roste, generuje zisk, to je stav, který nechcete narušit. V takovém případě prostě nevidíte blížící se problém nebo naopak příležitost, která se otevírá.

Musíme se však naučit přemýšlet o několik kroků a let napřed. V roce 2022 byla Česká republika v rámci EU podle Indexu prosperity a finančního zdraví na desáté příčce v robotizaci, protože jsme v průměru měli 168 robotů na deset tisíc pracovníků, přičemž o rok dříve to bylo 162 robotů a byli jsme třináctí. Byť může růst robotizace v Evropě dělat dojem, ve srovnání se světem už tomu tak není. V roce 2021 bylo v Číně nainstalováno přes 268 tisíc průmyslových robotů, zatímco v Německu, které je tahounem Evropy, „pouze“ 24 tisíc.

Ujel nám v tomto ohledu vlak?
Je třeba akceptovat, že jsme v některých oblastech usnuli na vavřínech a svět se rychle posunul úplně jinam. Když neuděláme kroky, které jsou teď nezbytné, tak ne že nám vlak ujede, protože ten už se rozjel, ale už na něj ani nepůjde naskočit. Pořád těžíme z toho, co tu máme, co jsme vybudovali před řadou let, ale to dlouhodobě opravdu nestačí.

V České republice máme nesmírně šikovné, chytré a kreativní lidi, ale pokud někdo začne za hranicemi v oblasti průmyslu otevírat výroby, kde to stejné jako my dělají jen se zlomkem lidí a ještě efektivněji, tak jsme ztraceni. My se musíme snažit být soběstační a nespoléhat se na zahraniční velmoci. Čím budeme konkurovat? Příklady tu přitom už jsou.

Jaké?
Je rozdíl, když třeba kontrolu svarů ve fabrice dělá člověk, nebo počítač. Stroj má daleko menší zmetkovost a je zásadní rozdíl, když máte vadný každý desátý, nebo dvoustý výrobek. V momentě, kdy firmy zažívají zlaté časy, nerady něco mění, protože zdánlivě není důvod. Pak je to mnohdy doběhne. Je to především o pochopení, že lze změnit chod firmy a posunout ji na novou úroveň. Je třeba začít sbírat data napříč celou firmou, vyhodnocovat je a dělat analýzy. Jinak se může stát, že v jednu chvíli přestanete být konkurenceschopní.

tbusiness

Foto: T-Mobile

T-Mobile pomáhá firmám s digitalizací

V minulých letech jste říkal, že vládě nedochází, jak obrovská změna přichází a jak málo jsme na ni připraveni. A stěžoval jste si, že na digitalizaci a proměnu průmyslu bude mířit mnohem méně prostředků, než by bylo potřeba. Je to pro Česko velký problém?
Stát by měl především vytvářet prostředí, aby šly věci, o kterých se bavíme, dělat rychle. V tom podle mě selhává. Něco postavit u nás trvá strašně dlouho, s napětím nyní sledujeme vývoj ohledně novely stavebního zákona. Když se pak nadnárodní firmy typu T-Mobile a další rozhodují, kam své investice pošlou, tak určitě tam, kde to při stejné návratnosti postaví třikrát rychleji.

Existuje jistě i řada zahraničních investorů, kteří se teprve rozhodují, kam v regionu budou expandovat, a Česká republika pro ně nemusí být tak atraktivní jako sousední země. Do toho nesmíme opomenout ohromný potenciál Ukrajiny, která po konci války bude neuvěřitelnou příležitostí pro velké množství zahraničních investorů.

Je třeba, aby stát investoval tam, kde je potřeba, tedy do vlastní modernizace a přípravy prostředí pro firmy i školy, aby byly připravené na změny, které přicházejí. Už je to takové klišé, ale děti budou často dělat úplně něco jiného, než se dnes učí. Učí se přitom pořád stejný obsah a stejným způsobem, jako se učilo za mě, i to je potřeba změnit. Vzdělávání musí být firmám blíž a celý stát musí mít jasnou vizi, kam směřujeme.

Vy ostatně jste v úzkém kontaktu s vysokými školami. Jak jsou ony samy připravené na modernizaci a připravují v tomto ohledu adekvátně své studenty?
V průměru jsou na tom bohužel špatně. Jsou výjimky, kde se pracuje moderně a jsou pokročilí, ale zbytek funguje, jak fungoval historicky. I proto se do vzdělávání zapojujeme, snažíme se najít pozitivní příklady a investovat do nich. Jde například o pražský CIIRC ČVUT, CEITEC při Vysokém učení technickém v Brně, Vysokou školu báňskou při Technické univerzitě Ostrava nebo Českou zemědělskou univerzitu v Praze, dlouhodobě spolupracujeme také s Technickou Univerzitou v Liberci.

O nějaké plošné moderní transformaci školství ale zatím v žádném případě nemůže být řeč. Lidé, kteří na těchto školách působí, jsou přitom špičky ve svých oborech, a tak bychom měli chtít dělat vše pro to, abychom jim pomohli. Investujeme například do stavby kampusových sítí. Ekonomicky to vůbec nevychází, ale cítíme to jako morální povinnost udělat a pomoci v rozvoji.

Neznamená to, že spustíme 5G, a najednou tu začnou létat marťani.

Specializujete se mimo jiné právě na privátní 5G kampusové sítě pro vysoké školy a průmysl. O 5G jako velké budoucnosti se mluví již několik let, ale přijde mi, že reálně se zas tolik neděje. Jaká je realita?
Je třeba si uvědomit, že nejde o revoluci, ale spíše evoluci, která přichází jako další krok po sítích čtvrté generace označovaných jako 4G či LTE. Neznamená to, že spustíme 5G, a najednou tu začnou létat marťani. Síť 5G znamená, že jde do určité míry stahovat data rychleji, ale už 4G bylo rychlé. Například na mobilu tak rozdíl příliš nepoznáte. Zásadní využití přichází v průmyslu, protože 5G není jen o rychlosti a nízké latenci, ale o dalších možnostech, které předchozí sítě neuměly.

Co to znamená v praxi?
Největšími výhodami 5G sítě jsou vysoká přenosová rychlost, velmi nízká latence v řádech milisekund, tedy rychlost reakce na daný příkaz, vysoká kapacita, kdy může být připojeno až milion zařízení na jeden kilometr čtvereční, a garantovaná dostupnost – tedy, že příjem signálu je vždy a všude stabilní a nestane se vám, že se kvůli výpadku třeba opozdí povel na zastavení autonomního vozítka. Tato vozítka již dávno běžně fungují na Západě a v Česku je vidíme například u Zásilkovny, Alzy nebo v Toyotě. Pro ilustraci, na síti předchozí generace se vozítko hůře ovládalo a manévrovalo, zatímco na síti 5G je jeho odezva opravdu svižná a máme jistotu, že dorazí na cílené stanoviště bez prodlevy či záseku.

To, proč je 5G síť tak důležitá pro průmysl, je fakt, že všechny tyto vlastnosti umožňují i tu nejvýkonnější výpočetní techniku přenést mimo hlavní průmyslové haly, tedy „za plot“ závodu. Není tak nutné budovat nové technologie uvnitř, ale je možné je získat jako službu. Místo drahých průmyslových počítačů nebo systémů, které se umisťují přímo k robotu či jinam do výroby a musí být odolné vůči prachu, otřesům či výkyvům teplot, stačí pořídit standardní hardware, který se umístí do IT místnosti a stroje s ním komunikují, protože jim to umožňuje právě nízká latence.

Celá digitalizace a modernizace by se dnes již neobešla bez cloudu. I do tohoto segmentu vstupuje T-Mobile. Jaká je vaše role?
U cloudu bych začal obecněji tím, že je to dlouhodobý problém firem a uživatelů s historickou mentalitou. Typický příklad je, že firma má serverovnu, ke které má klíče jenom správce a nikdo jiný se do ní nedostane. Pro mnohé to může znít nepochopitelně, ale setkáváme se s takovým přístupem pořád. Tuzemským firmám dlouho trvá, než akceptují, že musí svou infrastrukturu posunout na další úroveň, protože už si ji nezvládnou objemově, technologicky ani bezpečnostně zajistit. Když už tento krok udělají, tak nastává boj o data. V ten moment přicházejí tři kategorie služeb.

První je, že přijdete do datového centra, která má T-Mobile, ale také řada dalších. Není jich ale zase tolik, protože jsou poměrně drahá. V takovém centru si koupíte prostor a do něj vložíte vlastní server. Tento přechod se dlouhodobě děje, pokročilejší hráči už tam jsou a konzervativnější teď přicházejí. Pořád jde ale o jejich pole, jejich stroje, které vám datové centrum spravuje, poskytuje chlazení, bezpečnost, ale i lepší účinnost, což je dnes z energetického pohledu rovněž důležité. Datacentrum tak nabízí kompletní infrastrukturu a nahrazuje klasické serverovny.

Druhá možnost je, že svá data přenesete někam do cloudu. Jde o anonymizované prostředí, kde si pronajmete kapacitu a řešíte, zda bude soukromé jen pro vás, nebo využijete veřejný cloud. V rámci veřejného cloudu můžete nad svými daty využívat různé analytické nástroje, ale většina firem chce primárně soukromý cloud a ve veřejném má třeba jen část dat. My obvykle jdeme cestou, že oba přístupy kombinujeme tak, aby to pro danou firmu dávalo smysl. Naší výhodou proti největším globálním hráčům jako Microsoft nebo Amazon je to, že jsme lokální firma, data skladujeme v Česku, a to je pro mnoho firem stále klíčové, pro některé dokonce nutné, především z pohledu zabezpečení ukládaných dat.

CC Premium

Partnerem článku je T-Mobile

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Startupový punk Denisy Hrubešové aneb Jak díky tetování dala výpověď v práci a rozjela Pickey

Pustili se do toho po hlavě. Příběh Denisy Hrubešové a Davida Slačálka má možná trochu nestandardní parametry, ale investoři jim věří.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

pickeyStory

Foto: Pickey

Denisa Hrubešová, spoluzakladatelka projektu Pickey

0Zobrazit komentáře

Žádné uhlazené prezentace, anglické slovíčko v každé druhé větě nebo vzletné fráze. Denisa Hrubešová dělá především to, co ji baví, a jestli teď zrovna vede startup, tak nadšeně žije podnikáním a poznáváním nových věcí. Navíc do toho zvládá tetovat, protože z něčeho přece svůj byznysový sen platit musí. Nešla za investory, kteří by na její nápad dost možná hned poslali miliony. Když totiž se svým kolegou Davidem Slačálkem rozjížděla platformu Pickey, o takových možnostech ani neměla tušení. „Že bychom měli mít nějaký byznys plán? To jsme dlouho nevěděli, co vůbec je,“ směje se při vzpomínkách na podnikatelský start.

Aby nedošlo k mýlce, Denisa Hrubešová není žádný naivní snílek, který se pustil do něčeho, co neměl, a jen se v tom beznadějně topí. Naopak, tak zapálených lidí plných elánu potřebuje Česko co nejvíce. Ve světě vyšperkovaných prezentací, nekonečných milionů od investorů a řečí o miliardových jednorožcích nicméně její příběh působí jako jeden velký startupový punk. A ten si sama spoluzakladatelka Pickey, kde si mohou fanoušci kupovat obsah všeho druhu od svých oblíbených tvůrců, podle svých slov užívá.

„Kdy z toho budu mít peníze? To nevím, ale v tuto chvíli to neřeším. Důležité je, že víme, že kdyby to nakonec celé nevyšlo, neskončíme v obřích dluzích,“ říká. Podnikání je to občas bláznivé, ale úplně bezhlavě do něj nešla. Kdybyste jí před pár lety řekli, že bude mít vlastní firmu a rychle se rozvíjející byznys, dost možná by vám neuvěřila. Jako markeťačka měla slušné místo v menší firmě a ve volném čase tetovala. Tomu však dokonale propadla a situace poměrně rychle nabrala nečekaný směr.

„Dostala jsem se do stavu, kdy jsem vydělávala víc peněz tetováním, a když jsem potřebovala další peníze, brala jsem si dovolenou v práci, abych mohla tetovat,“ říká. Nedávalo to příliš velký smysl, kamarádi Denisu Hrubešovou dlouho přesvědčovali, ať dá výpověď, když si dokáže stejné peníze vydělat za zlomek času. Opustit zaměstnání však pro ni nejprve nebylo snadné, krok do neznáma na volnou nohu, kde nemáte žádnou jistotu, nakonec ale přeci jen udělala.

Nebude s.r.o.

„Trvalo mi to dva roky, než jsem dala výpověď. A předtím jsem si našetřila velké množství peněz, abych věděla, že budu mít nějaký polštář,“ vzpomíná. To už měla vedle kariéry tatérky v hlavě také úplně nový projekt. Jako dlouholetá markeťačka a aktivní uživatelka sociálních sítí sledovala, jak se její kolegové snaží v rámci tvorby obsahu na sítích vydělat a často se zaprodávají třeba pochybným spolupracím.

Rozhlédla se tak po trhu, vedla desítky debat s jednotlivými tvůrci a nakonec se rozhodla rozjet první ryze českou platformu, kde mohou fanoušci jednoduše platit tvůrcům za jejich obsah, bez reklam a dalších překážek. Inspirovala se například Patreonem, který tento model ve světě prokopal, a že v Česku souběžně vznikají i další podobné služby, zjistila až během vývoje. To ale předbíháme.

Společnost Nebude s.r.o., jejíž název naznačuje, že si začínající podnikatelé nebyli svými budoucími úspěchy ještě tolik jistí, byla založena v listopadu 2020. V Česku zrovna probíhala druhá vlna covidu, Hrubešová dala výpověď v práci a byla připravená našetřené peníze investovat do rozjezdu Pickey. Nastaly však dvě zásadní komplikace.

Kvůli pandemii musela nejprve na několik měsíců zavřít svůj tetovací salón, čímž přišla o zdroj příjmů, a navíc se spoluzakladatelem-vývojářem Davidem Slačálkem brzy zjistili, že původní plán, že vývoj Pickey bude stát pár stovek tisíc, je úplně mimo. Bylo to nakonec několikanásobně víc. Do firmy tak vložili všechny své úspory a ještě si dalších 300 tisíc půjčili od Davidova tatínka.

mtf_5590-min

Foto: Pickey

David Slačálek a Denisa Hrubešová, spoluzakladatelé Pickey

„Měli jsme propočítané, abychom to dali, ale bylo to dost náročné. Jakmile se uvolnila opatření, začala jsem ihned tetovat a peníze jsme začali vracet zpátky. Kdybychom počítali i naše platy, tak jsme v tom byli asi za 3,5 milionu korun. Čistý cash, který jsme dlužili, byl milion a půl. Věděli jsme, že i kdybychom to nakonec nerozjeli, z jiných příjmů zvládneme splátky pokrýt. Já bych dál tetovala, David je seniorní vývojář. Tak jsme do toho šli,“ popisuje třiatřicetiletá markeťačka, kterou na sociálních sítích najdete pod jménem @diseasezoe.

Od úplně prvního nápadu k oficiálnímu spuštění Pickey to trvalo zhruba rok a půl – 1. září 2021 se po několikaměsíčním testování rozjel ostrý provoz. Na platformu se hlásili první tvůrci, vydávali videa, podcasty nebo texty a sbírali první předplatitele. Stejně jako jejich uživatelé postupně objevovali všechny funkce a zajímavé tvůrce, mezi nimiž byl například lihovarník Martin Žufánek či Starý Mrzout a jeho Radio Zeitung, také Denisa Hrubešová s Davidem Slačálkem poznávali každý den dosud neobjevené byznysové kapitoly.

„Pořád se učím něco nového. Každý den mě něco překvapí a kolikrát se objeví věc, kterou vůbec nevím, jak udělám. Tak buď googluju, nebo se zeptám zkušenějších lidí. Jestli do něčeho investujeme, tak do profesionálů, kteří nám pomohou a vysvětlí, jak to udělat nejlépe,“ říká Hrubešová. Na úzký okruh blízkých přátel a kolegů, kteří dokáží, když je potřeba, pomoci s financemi, právem nebo jinými těžkostmi, nedají zakladatelé Pickey dopustit.

David Slačálek se věnuje na plný úvazek technologické stránce projektu, Denisa Hrubešová řeší vše od financí přes akvizice až po zákaznickou péči. Na té si velmi zakládá. Ale zatímco marketingovou stránku věci má díky svým dlouholetým zkušenostem zmáknutou, o možné investici do rozvoje svého projektu slyšela poprvé prakticky až ve chvíli, kdy jim jeden potenciální investor zaklepal na dveře. Byly to necelé dva měsíce od oficiálního startu, a přestože Pickey externí kapitál nutně nepotřebovalo, domluvili se.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prvních několik milionů korun do firmy výměnou za desetinový podíl vložil podnikatel Petr Bureš. Se zakladateli se znal delší dobu a prý ho nadchla jejich nakažlivá energie a urputnost, se kterou překonávají překážku za překážkou. Vedle kapitálu navíc přivedl i značné zkušenosti s financemi, akvizicemi či řízením nákladů a rizik. V týmu tak přibyla cenná expertiza v oblasti, v níž oba zakladatelé nijak neexcelovali. Naopak se místo vymýšlení, jak vytvořit tabulku s předpovědí finančních výsledků, mohli soustředit na vývoj samotného produktu.

Od začátku se Denisa Hrubešová všech tvůrců, které potkala, ptala, jak svůj obsah na internetu vydávají, jak na něm vydělávají a co jim například chybí na stávajících sociálních sítích či platformách typu Patreon. Měla jasno, že Pickey bude česká platforma tvořená na míru pro českého tvůrce i fanouška. Proto třeba dnes nabízí kompletní služby v rámci fakturace a účetnictví, které tvůrce často ani nenapadnou, že by měli řešit. Pickey vše vygeneruje za ně a potřebné doklady a dokumenty jim pošle.

Až v polovině vývoje Hrubešová se Slačálkem zjistili, že někdo jiný v Česku ve stejný čas vyvíjí podobný produkt. Paralelně vznikal projekt Herohero, za nímž stojí zakladatel GoOutu Vojtěch Otevřel a který taktéž, jen v trochu jiném kabátku a s trochu jiným přístupem, nabízí platformu pro tvůrce, kde mohou svým sledujícím snadno prodávat vytvářený obsah. Když pak ještě oznámil vstup na trh další obdobný projekt Gazetisto z mediální stáje miliardáře Daniela Křetínského, zamrazilo je.

„Pak mi ale moje kamarádka řekla, že čím víc je hospod, tím víc se bude pít, a měla pravdu. Na chvíli nás to paralyzovalo, ale pak jsme změnili myšlení, dali si klapky na oči a neřešili, co dělá konkurence,“ popisuje Denisa Hrubešová. Nechtěla se prý dostat do bodu, kdy by vyvíjela vlastní službu podle toho, co dělají jiní, aby nakonec skončila s produktem, který jí vlastně vůbec není vlastní.

Morální zásady, přes které nejdeme

Čísly se ani jedna ze zmíněných platforem veřejně příliš nechlubí, i kvůli tomu, že na trhu panuje boj o to, kdo získá zajímavější tvůrce. S nimi totiž přichází větší počet předplatitelů a tím pádem větší příjmy z předplatných, z nichž si každá služba bere různě vysokou provizi. Podle Denisy Hrubešové je trh dostatečně velký, aby se na něm uživilo více hráčů, a není to prý tak, že by každý den probíhala nelítostná konkurenční bitva. Občas nicméně prosákne informace, že tvůrcům někteří nabízí statisíce, aby obsah vydávali právě na jejich platformě.

„Každý má jiný přístup k byznysu. Někdo je dravější, my máme nějaké morální zásady, za které nejdeme,“ říká zakladatelka Pickey. Zatímco z Gazetista minimálně při pohledu zvenčí úvodní nadšení již trochu vyprchalo, Pickey s Herohero, které nakonec Vojtěch Otevřel stihl předloni spustit pár měsíců před konkurencí, dál rostou. Největší kořistí se pro Pickey stal loni podcast Kecy a politika, za nímž stojí Bohumil Pečinka a Petros Michopulos.

Populární moderátoři se ve zlém rozešli s mediálním domem CNC, kde Pečinka dlouhé roky působil jako komentátor magazínu Reflex a který má stejného majitele jako platforma Gazetisto, kde politický podcast původně vycházel. Nakonec si Pečinka s Michopulosem plácli právě s Pickey. „Když k nám přicházeli, byli jsme ještě dost malí. Naštěstí jsme se na přesun stihli připravit, protože to byl okamžitě velký nápor na naše servery. Několik dní jsem byla od rána do večera na telefonu a pomáhala i starším uživatelům, kteří Kecy a politiku často poslouchají, s přechodem k nám,“ říká Hrubešová.

pickey2

Foto: Pickey

Denisa Hrubešová, spoluzakladatelka projektu Pickey

Na perfektní zákaznické péči si zakládá. Každý takový přesun zákazníků, byť sebevětších fanoušků, je náročný a neobejde se beze ztrát. V Pickey si říkali, že bude úspěch, pokud se jim podaří z Gazetista přesunout alespoň polovinu lidí. „Během jediného týdne se nám jich ale podařilo přenést přes 90 procent, to byl velký úspěch,“ říká zakladatelka.

Konkrétní čísla říkat nechce, je to konkurenční tajemství. Zmíní jen, že celkově dnes na Pickey chodí desítky tisíc platících uživatelů, kteří sledují přes pět stovek tvůrců. Je přitom pravidlem, že mnoho lidí začne tvořit, ale po pár týdnech zase skončí, protože nemají dostatek fanoušků. Tak jednoduché vybudovat si platící publikum zase není. Pokračuje prý jen zhruba pětina.

Čísla konkurence Denisa Hrubešová nezná, ale pocitově i fakticky se prý její platformě daří dobře. Soudí z nárůstu počtu tvůrců i uživatelů, kteří produkují fungující byznys. Prvních čtrnáct měsíců od startu rostlo Pickey meziměsíčně o čtyřicet procent, teď je růst o něco pomalejší, ale noví tvůrci podle zakladatelky přibývají stále uspokojujícím tempem. Důležité je, že celá firma za loňský rok skončila v provozním zisku a nadále se její běžný provoz obejde bez velkých investic.

„Naše představa byla taková, že do projektu vložíme našetřené peníze a budeme to několik let dál dotovat. Nakonec stačilo prvních pár stovek tisíc korun, od té doby už to jede samo,“ říká Hrubešová. S Davidem Slačálkem však nechtějí usnout na vavřínech, a jelikož ani konkurence nespí, plánují celou platformu dál vylepšovat. I proto si nyní plácli s dalším investorem, byť ho aktivně nehledali – opět přišel sám a zaklepal na dveře, jestli se nemůže k rostoucí platformě přidat.

petros-podcast-min

Přečtěte si takéPodcast Kecy & politika odešel od Křetínského, chce 10 tisíc předplatitelůTvůrci podcastu Kecy & politika dali sbohem Křetínského domu. Chceme 10 tisíc předplatitelů, říká Michopulos

Novým investorem je pražská společnost Quanti, která se zaměřuje na vývoj hardwaru a softwaru na míru. Vedle několika milionů korun přinese také další klíčovou kompetenci a poskytne pomocnou ruku v rozvoji platformy. Devětatřicetiletý spoluzakladatel David Slačálek už tedy nebude na programování sám. Dosud občas využíval asistence několika freelancerů, přičemž sám už dnes práci na Pickey věnuje veškerý čas.

Denisa Hrubešová si naopak může dovolit dál rozvíjet svůj koníček, který je i nadále zábavou, ale také se postupem času stal nepostradalenou součástí všech jejích plánů. „Ze svého koníčku dál platím svůj byznys, respektive z Pickey zatím nemám ani korunu, a tak musím dobře plánovat, aby tetování dál fungovalo,“ uvědomuje si. I proto teď dělá další velký krok, znovu tak trochu do neznáma, ale zároveň – jak pevně věří – vstříc ještě lepší budoucnosti. V Praze na Letné otevírá nové velké tetovací studio, kde už nebude sama.

Studio HIDN má 320 metrů čtverečních a Denisa Hrubešová už do něj má domluvené první kolegy-tatéry. „Budu mít pod sebou poprvé další lidi, což mi uvolní čas, ale zároveň ponechá příjem,“ plánuje. Příjemné s užitečným navíc propojí ještě víc. V rámci nového salonu, kde se začne tetovat už v květnu, připravuje podcastové studio pro tvůrce na Pickey i veřejnost. To by se mělo otevřít do letních prázdnin.

V hlavě už se navíc Denise Hrubešové rodí další velký krok v podobě expanze za hranice. „To už je ale běh na delší trať, musíme všechno dobře promyslet,“ dodává. Třeba si jednou v zahraničí otevře i vlastní tetovací studio, díky sociálním sítím už ostatně její malůvky na těle fanoušci z různých koutů světa mají.