Český Automobilist vydražil digitální obraz slavné závodnice Elišky Junkové. Vítěz za NFT zaplatil přes čtvrt milionu korun

Filip HouskaFilip Houska

automobilist-2

Foto: Automobilist

Obraz zobrazující legendární českou závodnici Elišku Junkovou

0Zobrazit komentáře

Česká společnost Automobilist se mezi motorsportovými fanoušky proslavila díky propracovaným obrazům, které zachycují jedny z nejslavnějších momentů v závodní historii. Pokud jste si ale nějaké dílo od projektu Pavla Turka, experta na Formuli 1, a Jana Rambouska chtěli pořídit, museli jste si doma vyhradit místo na zdi, kam byste obraz či plakát pověsili. Nyní máte i jinou možnost.

Také Automobilist, o kterém jsme loni napsali rozsáhlý příběh, totiž nasedá na trend z kryptoměnového světa pod označením NFT a uvádí svá unikátní díla ryze v digitální, certifikované podobě. To znamená, že pokud si konkrétní motosportový vizuální moment koupíte, stanete se jeho jedinečným majitelem zapsaným na blockchainu (databázi pro uchovávání kryptotransakcí).

Do dnešního dne spustil Automobilist zatím tři takové aukce, přičemž dvě z nich již úspěšně proběhly. Před několika dny se například vydražil fine art The Queen of the Steering Wheel, který zobrazuje legendární českou závodnici Elišku Junkovou a patří k nejznámějším dílům, které má Automobilist ve sbírce. Vítěz ji zakoupil za 5,5 etherea, což je při aktuálním kurzu zhruba 268 tisíc korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když NFT razíme, jsme jako majitelé na blockchainu uvedeni my, Automobilist. Když ale NFT prodáme, aktualizuje se registrovaný vlastník na certifikátu a vše je na blockchainu zaznamenáno. Razíme jedinečný kus umění a prakticky není možné, aby od něj existovalo více originálů,“ dodává k celému aukčnímu procesu Pavel Turek, jeden ze spoluzakladatelů.

The Queen of the Steering Wheel je pak dobrým příkladem toho, jak Automobilist ke svým uměleckým obrazům přistupuje. Díla totiž kombinují reálné fotografie ze závodů a pokročilou počítačovou grafiku, jež obrazu přidává na exkluzivitě a autenticitě. Automobilist uvádí, že konkrétně na díle s českou závodnicí Junkovou trávili jeho grafici tisíce hodin, než dosáhli požadovaných výsledků.

„Výsledkem je záběr z ptačí perspektivy, který v době konání závodu nebylo možné pořídit. Tento fine art zosobňuje pravou podstatu uměleckých děl od Automobilist, totiž autentické a perfekcionistické oživení historických momentů včetně všech detailů, které divákům závodu zůstaly skryté,“ říká Jan Rambousek, jenž za vývojem díla stojí.

automobilist-3

Foto: Automobilist

Umělecký obraz Swede Swerves Through Sicilians od Automobilistu

Podobné detaily můžeme pozorovat i na obrazu pod názvem A Swede Swerves Through Sicilians, který zachycuje momentku z nejtěžšího automobilového závodu Targa Florio v roce 1964. I ten se coby NFT úspěšně vydražil, a to konkrétně za 4 etherea, tedy přibližně 195 tisíc korun při aktuálním přepočtu. A dalších dražeb bude přibývat.

Momentálně má Automobilist na aukční platformě SuperRare rozjetý další výtvor, který má charitativní podtext. Konkrétně se jedná o virtuální fine art The Scot’s Italian Job, na kterém můžeme vidět bývalého britského závodníka Sira Jackieho Stewarta, jak protíná cílovou pásku během Velké ceny Itálie v roce 1969 na legendárním okruhu v Monze.

„Sir Jackie Stewart je jedním z našich ambasadorů, a proto jsme se při příležitosti jeho narozenin rozhodli, že takovou aukci spustíme. Výtěžek z ní pak poputuje na nadaci, kterou Jackie Stewart založil a která nese název Race Against Dementia pro boj s demencí,“ doplňuje Pavel Turek, jehož firmě se daří růst a za uplynulý rok expandovala do 75 zemí světa.

Právě rok 2020 byl pro Automobilist zásadní. Během něj prodal přes 25 tisíc fyzických uměleckých děl a vykázal 100% růst čistých výnosů generovaných jejich prodejem. Konkrétnější čísla ovšem firma pro CzechCrunch odmítla sdělit. Loni mimo jiné navázala i další partnerství, například s Mercedes-AMG Petronas F1 Team, DS Techeetah, Porsche z formule E, McLarenem nebo ACO, pořadatelem závodu 24 hodin Le Mans.

automobilist

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Pavel Turek a Jan Rambousek, spoluzakladatelé projektu Automobilist

Bezrealitky jako minideveloper. Za tři měsíce nakoupily nemovitosti přímo od majitelů za 200 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

hendrik_meyer_ceo_regular-min

Fotoi: Bezrealitky

Hendrik Meyer, ředitel Bezrealitky

0Zobrazit komentáře

Portál Bezrealitky si během svého dlouholetého působení na trhu vybudoval pověst zejména jako tržiště nabízející prodej či pronájem nemovitostí napřímo od jejich majitelů. V posledních letech však záběr svého byznysu firma rozšiřuje, naposledy i akvizicí poloviny realitky Maxima, a zároveň si začátkem roku připravila jednu miliardu korun na přímý odkup nemovitostí.

V rámci služby Expres tak Bezrealitky od března vykupují byty a domy, jež po dílčích rekonstrukcích vrací opět na trh. Takovým způsobem za tři měsíce od majitelů nakoupila 35 objektů (z toho 7 domů, 26 bytů a 2 rekreační nemovitosti) v souhrnné hodnotě přes 200 milionů korun. První nemovitosti už v mezičase vrátila na trh a prodala novým majitelům.

S nově rozvíjející se službou Bezrealitky, které loni změnily majitele a vyrostly o čtvrtinu na 50 milionů korun, cílí zejména na lidi, kteří chtějí své nemovitosti prodat co nejrychleji. Díky tomu, že mají rovnou připravenou hotovost, dokážou podle svého vyjádření celou transakci včetně zaslání peněz do advokátní úschovny zajistit do tří dnů. Podobnou službu nabízí od loňského léta například startup Reas.

bzr_hendrik_meyer_ceo_ii-min

Foto: Bezrealitky

Hendrik Meyer, ředitel Bezrealitky

Šéf Bezrealitky Hendrik Meyer pak dodává, že se nemovitosti v rámci služby kupují za cenu v rozmezí mezi 95 až 99 procent tržní ceny v závislosti na technickém stavu nemovitosti. Dílčí rekonstrukce pak zvyšují jejich hodnotu o pět až deset procent. Právě na tom Bezrealitky vydělávají.

„Jsem přesvědčen, že tento model se stane jedním z běžných standardů pro celý realitní trh,“ říká Meyer, který zároveň věří, že právě tohle může být jedna z cest, jak oživit český realitní trh a vrátit na něj nemovitosti, které by jinak zůstaly nevyužité nebo by se prodávaly či pronajímaly pod cenou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V rámci aktuálních trendů Bezrealitky investují například do přestavby bytů, ve kterých vytváří samostatné pracovny nebo pracovní kouty. Poptávka po nich totiž v posledních měsících roste. Prodejní cenu dále zvyšuje například kvalitně zajištěná klimatizace, u domů pak úpravy zahrad pro příjemné trávení volného času.

„Máme největší soubor dat o poptávce v Česku. Jsme schopni zachytit i mikrotrendy, které se v prostoru drží třeba jen několik měsíců. Pokud na ně stihneme zareagovat a v rámci rekonstrukce je zapracovat, dokážeme následně nemovitosti prodávat za výrazně výhodnější cenu,“ popisuje Meyer.

Bezrealitky si akvizici realitky pochvalují

Pro Bezrealitky služba Expres není jedinou, jež majitelům nemovitostí podává pomocnou ruku během jejich prodeje. V návaznosti na zprávu z února, kdy Bezrealitky za desítky milionů korun koupily 50 procent Maxima Reality, v rámci služby Komfort zájemcům umožňují zajistit prodej nebo nákup zcela na klíč. Novou spolupráci a službu, díky níž se Bezrealitky staly klasickou realitkou, proti kterým dlouhodobě bojovaly, si Meyer pochvaluje.

„Jedeme dokonce nad plán. Naše služba Komfort, kterou jsme ve spolupráci s realitními specialisty z Maximy připravili, se rozeběhla nad očekávání dobře. Daří se nám měsíčně zprostředkovat prodeje desítkám nemovitostí z celého Česka,“ uvedl Meyer pro CzechCrunch s tím, že celkem firmě majitelé svěřili domy a byty v hodnotě přesahující sto milionů korun a podle vyjádření se kupce daří zpravidla najít do dvou až tří týdnů.

„Podařilo se nám lidem přinést model, kde si sami mohou vybrat, zda prodají nemovitost svépomocí, s pomocí specialistů anebo okamžitě s penězi do tří dnů v advokátní úschově. Nikoho navíc do ničeho nenutíme, netlačíme, což v kontextu celého realitního trhu klienti ocení,“ dodává Meyer.