Český carsharing Revolt v Praze zdraží o polovinu půjčovné svých mini elektromobilů
Když se před několika měsíci do Prahy dostala další forma alternativní sdílené dopravy v podobě žlutého carsharingu Revolt, byla spousta lidí stejně zvědavá jako v případě vstupu elektrických koloběžek Lime do hlavní metropole. Revolt totiž sliboval stejně jednoduché půjčení přes mobilní aplikaci, a to za cenu 4 korun za minutu jízdy. Hlavní výhodou je navíc fakt, že oproti jiným druhům podobné sdílené přepravy není nutné vracet elektrická vozítka na stejném místě a parkovat s nimi lze i na modrých zónách.
Postupem času se služba z několika vozů rozrostla až na 20 a zapojila také několik sdílených elektrických motorek, které mají maximální dojezd 80 kilometrů na jedno nabití a nejvyšší rychlost 45 kilometrů v hodině. Tvůrci Revoltu se ovšem nyní rozhodli, že změní jeden z nejzásadnějších parametrů, na který uživatelé koukají – cenu. A to rovnou o polovinu na 6 korun za každou započatou minutu jízdy s minimem ve výši 30 korun. Nová cena má vejít v platnost 6. listopadu.
Nutno dodat, že Revolt je až do konce roku stále v testovacím provozu a již předem bylo avizováno, že se může ledacos změnit. Značné navýšení ceny jízdného je ovšem něco, s čím spousta uživatelů pravděpodobně nepočítala. Nyní bude totiž Revolt cenově srovnatelný s alternativními službami, jako je například carsharingem Car4Way, jenž nabízí standardní automobily s elektrickým pohonem. Výhodou Revoltu je nicméně stále jeho kompaktnost a flexibilita, co se týče parkování.
Se zvyšujícím se počtem uživatelů nicméně rostou i problémy, se kterými pravděpodobně Revolt nepočítal. A s problémy samozřejmě vznikají dodatečné náklady, takže by služba při zachování stávající ceny byla výhledově prodělečná. „Nová cena by tudíž měla více reflektovat kvalitu a zájem o poskytované služby. Cenu tedy zvyšujeme abychom zachovali kvalitu a postupně přinesli i větší počet vozidel,“ doplňuje k změně ceníku vedení Revoltu.
Argumentace neposlušnými zákazníky nebo poškozením vozidel je v rámci testovacího období nicméně trochu zcestná. V takovém případě by totiž nedával smysl ani kontrakt, se kterým musí každý z uživatelů souhlasit a který zároveň určuje smluvní pokutu. Při běžné vzdálenosti přejezdu lze navíc celkem dobře srovnat, jak nová cena obstojí v porovnání s dalšími alternativami dopravy.
Srovnatelné s tvrdou konkurencí
Velmi pravděpodobně tak nově většina uživatelů Revoltu zaplatí více, než by utratila například za Uber, Taxify, koloběžku Lime a samozřejmě standardní městskou hromadnou dopravu, ale tu nebereme jako alternativu podobných přepravních služeb. Hodinová jízda totiž nyní vyjde v Revoltu místo 240 korun na 360 korun. Například konkurenční Car4Way nabízí elektrický Volkswagen eGolf za totožnou cenu 6 korun za minutu do prvních 30 minut, poté 79 korun za každou započatou hodinu a také 5,90 koruny za každý ujetý kilometr. Celkově tak vyjde cenou ve většině případů dokonce levněji než miniaturní žlutý elektromobil.
Porovnáme-li hodinovou jízdu s Revoltem při nájezdu 25 kilometrů a zmíněné Car4Way, vychází Revolt na 360 korun. Naopak druhá zmíněná služba na 259 korun + 5,90 koruny za každý kilometr při jízdě nad 30 minut. Pro standardní přejezdy nebo s využitím zvýhodněných bonusů na kilometry a času by mělo být „klasické“ auto výhodnější.
Pokud bychom navíc brali v potaz i běžné zapůjčení automobilu na 24 hodin v půjčovně, včetně pojištění, případně carsharing HoppyGo, budeme poměrně na ještě nižší ceně. Tam nicméně chybí ona flexibilita, možnost parkování v modrých zónách a moderní pojetí sdílení vozu.
Sami zakladatelé Revoltu, Martin Matoušek a Pavel Kuchta, se nicméně již dříve tak trochu přiznali, že vše nemají úplně spočítáno a že neví, jestli budou s aktuální cenou profitabilní. Zdá se, že 4 koruny za minutu udržitelné nebyly, ať už je důvodem cokoliv, a teď je otázka, jak firma ustojí vlnu kritiky od stávajících zákazníků a svou nejistou komunikaci na sociálních sítích.