Český Deafcom usnadňuje komunikaci neslyšících. Díky nové investici jeho tlumočnická aplikace míří do světa
I zdánlivě jednoduché úkoly jako domluva s lékařem, na úřadech, v bance nebo s dalšími institucemi se pro neslyšící a nedoslýchavé lidí výrazně ztěžují kvůli nutnosti fyzické přítomnosti tlumočníka. I v této oblasti však vznikají nové projekty, které se snaží vše zjednodušit. Jedním z nich je česká aplikace Deafcom, jež umožňuje jednoduché spojení s tlumočníkem pomocí videohovoru nebo online přenosu.
„I když klient zvládne takovou návštěvu za třicet minut, tlumočníkovi by mohla včetně cesty zabrat i několik hodin. Díky spojení online ušetří spoustu času, který může věnovat jiným klientům. V řadě zemí světa totiž připadá na jednoho tlumočníka dvě stě až tři sta neslyšících. A čekací lhůta na tlumočníka může dosáhnout řádově dnů, někdy i týdnů. Tato problematika je ještě výraznější v rozvojových zemích,“ vysvětluje šéf Deafcomu Michal Obložinský.
Na světě je přitom přes 7,5 milionu neslyšících, kteří se bez tlumočníka do znakového jazyka neobjedou. Deafcom tento problém řeší a stojí za vývojem softwaru pro zprostředkování online tlumočení a přepis mluveného slova. Služba kromě Česka, kde jej využívá například Česká spořitelna, Raiffeisenbank nebo městské úřady v Praze, funguje také v Polsku, Chorvatsku a na Slovensku. Pro uživatele je zdarma.
Dosud má aplikace na kontě přes 60 tisíc tlumočených minut, v delším horizontu do roku 2025 chce dosáhnout jednoho milionu neslyšících uživatelů po celém světě. Právě proto se startup nezastavuje jen v našem regionu, do konce příštího roku se chce rozšířit a spolupráce navázat s organizacemi v Asii, Africe či Jižní Americe.
„Naší ambicí je být celosvětovým poskytovatelem softwaru pro online tlumočení neslyšícím. V každé zemi máme za cíl navázat úzkou spolupráci s lokálními tlumočníky i s některou z organizací, které jsou s neslyšícími v blízkém kontaktu,“ říká Michal Obložinský.
Právě v zahraniční expanzi má Deafcomu pomoct investice od fondu Tilia Impact Ventures, který se zaměřuje na projekty s pozitivní změnou ve společnosti. Konkrétní výše investice nebyla zveřejněna, podle informací CzechCrunche jde řádově o několik milionů korun.
„Deafcom přišel s efektivním způsobem, jak zkvalitnit život milionům lidí po celém světě. Toto řešení je navíc cenově dostupné a mohou si je dovolit i menší organizace nebo organizace v zemích, pro které by konkurenční alternativy nebyly finančně únosné,“ říká Silke Horáková, spoluzakladatelka fondu Tilia Impact Ventures.