Český divadelní Netflix slaví úspěch. Dramox scénám vyplatil už 5 milionů a spouští nové aplikace
V zemi, kde jeden z nejvýznamnějších prezidentů je zároveň jedním z nejvýznamnějších divadelníků, musí být živá herecká představení důležitou součástí kultury. A jsou. Dramox, obdoba Netflixu pro divadlo, byl loni v říjnu spuštěn se záměrem pomoci zavřeným domům kultury a od té doby jim získal už přes pět milionů korun. „Moc se už ale těšíme na to, až divadla zase otevřou,“ říká pro CzechCrunch jeden ze zakladatelů Dramoxu Radim Horák.
Záměrem služby totiž od začátku skutečně má být divadlům především pomoci a ne jakkoliv nahrazovat jejich původní byznys. Jak jsme psali už loni v říjnu, zakladatel Martin Hájek o konceptu Dramoxu uvažoval ještě před pandemií a pojímal ho jako určité rozšíření zásahu divadel. Živé představení a sezení v hledišti samozřejmě na obrazovce nahradit nelze, ale ne vždy ho každý, kdo by chtěl, může navštívit.
V době pandemie ho pak nemůže navštívit vůbec nikdo. Z prvotní myšlenky na rozšíření publika inscenací se tak stal plán, jak jim zajistit alespoň nějaké diváky a divadlům současnou situaci o něco ulehčit. V březnu, pět měsíců po spuštění, už Dramox překonal 100 tisíc hodin přehraného obsahu „Publikum nám roste kontinuálně každý měsíc, přičemž aktuálně máme přes sedm tisíc uživatelů,“ popisuje Horák.
Předplatné vyjde na 299 korun měsíčně, což odpovídá průměrné ceně jedné vstupenky. Divadlům jde z každé platby 55 % a ty se dále přerozdělují podle toho, kolik inscenací od kterého divadla si daný divák pustil. Jak zmiňují Hospodářské noviny, scény kvůli tomu, že jsou zavřené, na prodejích vstupenek ztrácejí i jednotky milionů korun měsíčně. Dramox takové objemy v současnosti absolutně není schopen nahradit, divadelníci nicméně příspěvky oceňují a jejich výše je prý mnohdy překvapí.
Zvlášť proto, že streamovací služba je nyní pro některá divadla jediným zdrojem příjmů. V Česku od počátku pandemie kromě Dramoxu vzniklo několik projektů, které jim umožňují vydělávat online, jako Film naživo. Natáčet nové záznamy ale mnohdy kvůli karanténním opatřením nebo technickému zázemí není jednoduché. Například ostravskému Divadlu Mír se přesto podařilo prorazit i samostatně a díky šíleným komediím si vybudovat velké online publikum i vlastní streamovací službu.