Český divadelní Netflix táhne. Streamovací služba Dramox Martina Hájka lidem přehrála už 28 tisíc hodin inscenací
Streamovací služby vládnou světu. Naštěstí. Jinak by totiž v současné době jednak nebylo kde se kulturně obohatit a jednak by produkční společnosti ani umělci neměli žádný příjem. Právě proto v říjnu vznikla první česká divadelní streamovací služba Dramox, na které se podílí i Martin Hájek z Livesportu. A za necelé dva měsíce si na ní lidé pustili už desítky tisíc hodin obsahu.
Jak jsme přiblížili v článku ke spuštění Dramoxu, původní nápad na rozjetí podobného projektu se v mysli Martina Hájka vyrojil už před pandemií. Letos v květnu, motivován nejistou budoucností divadel, se ale rozhodl ve spolupráci s Martinem Zavadilem a Radimem Horákem myšlenky převést do praxe. Služba byla s několika desítkami divadelních her v knihovně spuštěna 10. října.
A rychle bylo jasné, že Češi o domácí divadelní tvorbu zájem rozhodně mají. Na Dramoxu už totiž stihli nasledovat skoro 28 tisíc hodin obsahu, a to i přesto, že služba dosud nabízela především starší záznamy získané například od České televize. Zároveň se však nabídka rychle rozšiřuje o přírůstky z mnoha různých zdrojů a probíhají spolupráce i se slovenskými divadly.
Mezi nejsledovanější hry momentálně patří Příběhy obyčejného šílenství od Dejvického divadla a Ženitba od Divadla Na Jezerce. Ze služby se poměrně rychle stal takový „Netflix pro divadlo“, takže ji lidé používají většinou jako večerní program. Prozatím jen vyhledávají spíše hry, které už znají, s pokračujícím předplatným nicméně bude prostor i k objevování více lokální tvorby – zvlášť v nadcházejících svátcích, kdy je zájem o speciální předplatné.
„Jsem rád, že jsme na nic nečekali a rozjeli Dramox dříve než na konci roku, jak jsme původně plánovali. Divadlo lidem chybělo a navíc divadla potřebují své diváky hned,“ říká Zavadil, který má široké zkušenosti s budováním digitálních firem. Podle aktuálních vládních nařízeních sice představení mohou probíhat, ale pouze pro publika online. Platforma pro jejich efektivní sdílení tak může hrát zásadní roli při získávání diváků.