Český dračák v mobilu spouští veřejnou betaverzi. Fireball vám umožní hrát hry na hrdiny kdekoliv

Michal MančařMichal Mančař

fireball_regular

Foto: Fireball

Fireball přenáší stolní hry na hrdiny do telefonu

0Zobrazit komentáře

V mládí mnoha hráčů vyplňovalo Dračí doupě neboli ‚dračák‘ nejednu velkou přestávku, později čeští příznivci začali objevovat jeho původní americkou inspiraci Dungeons & Dragons, v posledních letech pak stolní hry na hrdiny začaly směle pronikat online například přes videohovory. Český startup Fireball se však vydal do dosud málo probádaných jeskyní a přenáší je na mobilní telefony. Teď si jeho aplikaci budou moci vyzkoušet všichni zájemci – tedy alespoň ti nejrychlejší.

Aplikace Fireballu se poprvé od loňské kickstarterové kampaně otevře všem fanouškům fantastických dobrodružství. Startup spouští její veřejnou betaverzi, díky které si Dungeons & Dragons přes mobil konečně zahrají i ti, kteří na zrod projektu na crowdfundingu nepřispěli. Testování bylo nejprve přístupné jen několika desítkám uživatelů, ale zakrátko se odemkne hráčům z celého světa včetně Česka. Domácí zájemci se tak už teď mohou registrovat na stránkách Fireballu, přístup do bety pak získají během ledna.

Potenciálním virtuálním válečníkům a kouzelníkům doporučujeme neotálet, ke hře se totiž dostanou v pořadí, v jakém se přihlásili. A kapacita je omezená. „V otevřené betě je dvacet tisíc míst. Nejprve dostane přístup existující komunita podporovatelů z Kickstarteru, tedy tři tisíce lidí, zbývajících sedmnáct tisíc míst bude k dispozici pro zbytek světa. V Česku o tom informujeme jako první, aby se lidé stihli přihlásit,“ říká Jan Roose, který Fireball spoluzaložil s Davidem Lenským v roce 2019.

Účastníky bety láká Fireball možností hrát Dungeons & Dragons prakticky kdekoliv. Stejně jako u stolní předlohy hráči v aplikaci popisují činnost svých postav, obvykle dobrodruhů ve fantasy světech inspirovaných třeba Pánem prstenů či Zaklínačem. Jeden z nich, ve Fireballu zvaný Game Master, je průvodcem hrou, rozhodčím a vypravěčem v jedné osobě, který družině hrdinů (či záporáků!) vzniklé situace a děj prezentuje.

fireball_tym

Foto: Fireball

Tým startupu Fireball, jenž vyvíjí stejnojmennou aplikaci

Rostoucí popularitu těchto her u nás ukazuje i nedávné vydání Jeskyní a draků, lokalizované verze Dungeons & Dragons. Vůbec poprvé se díky nim tato nejslavnější hra na hrdiny na světě dostala na trh v češtině. A zatímco při hraní Jeskyní a draků budete mít po ruce tužku, papír, kostky a pravidlovou příručku, Fireball za vás tyto pomůcky zautomatizuje. Pod pokličkou se postará o hody kostkou a pravidlové záležitosti, abyste se mohli soustředit na odehrávaný příběh.

Ve veřejné betaverzi Fireball nově nabídne nejen upravený design hrdinů, ale především několik nových funkcí, které dohromady představují jádro pravidel D&D. Zájemci tak budou moci vyzkoušet základy soubojového systému a rozmanité schopnosti jednotlivých hrdinů – protože učený kouzelník disponuje úplně jinými možnostmi než hrozivý barbar – nebo řešit jejich vybavení. Nechybí ani postupné vylepšování postav, které se díky získaným zkušenostem stávají stále mocnějšími.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výrazně mocnější a rozsáhlejší se má brzy stát i samotná aplikace. „V první půlce roku 2022 chceme spustit ostrou verzi,“ říká Roose. Fireball vyjde na iOS i Android, a byť české lokalizace se při vydání domácí hráči ještě nedočkají, nemusí nutně zoufat. „Nejdřív chceme Fireball přeložit do světových jazyků, pak začnou přicházet ty další. A Česko je pro nás srdcovka, neradi bychom ho vynechali,“ dodává zakladatel.

Aplikace bude dostupná zdarma, nicméně už teď získávají konkrétnější obrysy plány na monetizaci. A to jak z pohledu samotného startupu, tak v možnostech uživatelů vydělávat na herním obsahu. „Uvažujeme nad myšlenkou, že umožníme Game Masterům vytvářet placená dobrodružství. Budou si tak moci vydělávat posíláním fantasy zpráv, podobně jako si řidiči Uberu vydělávají ježděním. V naší komunitě je o to velký zájem,“ přibližuje Roose.

„Máme přichystané i prémiové vybavení pro hráčské postavy nebo předpřipravená dobrodružství pro Game Mastery. A přemýšlíme, že Fireball rozšíříme i o audio hry. Vznikl by tak nový druh mobilního roleplayingu,“ doplňuje.

fireball_3

Foto: Fireball

Fireball přenáší stolní hry na hrdiny do telefonu

Fireball se svým nápadem vytvořit mobilní verzi Dungeons & Dragons uspěl loni v dubnu na Kickstarteru, kde získal při tehdejším kurzu 1,6 milionu korun. Prakticky od začátku také lákal české investory, když ho nadvakrát podpořili Jiří Hlavenka a spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý, k nimž se pak přidali spoluautor hitu pro virtuální realitu Beat Saber Ján Ilavský a fond Purpose Ventures.

„Fireball udělal za poslední měsíce velký posun. Podařilo se významně posílit tým o seniorní vývojáře, otestovat dvě nové verze hry a nový koncept mikroher. Vyzkoušeli jsme si i nové funkce, které budou o unikátním zážitku díky propojení hráčů s top Game Mastery. A k textovému hraní potenciálně přidáme i hlasové. Z Fireballu se tak stane místo pro nový druh zábavy i pro fanoušky D&D, kteří nejsou moc aktivní,“ věří investor David Šiška z Purpose Ventures.

Straight Outta Los Santos. Do hry GTA zamířil slavný producent Dr. Dre a vydal pro ni exkluzivní skladby

Filip HouskaFilip Houska

dr-dre

Foto: Rockstar Games

Dr. Dre v novém rozšíření hry GTA

0Zobrazit komentáře

Když se v osmdesátých letech formovala na západním pobřeží Spojených států rapová scéna, její ústřední postavou byl Dr. Dre. Vedle toho, že spoluzaložil slavné uskupení N.W.A., byl tvůrcem těch nejznámějších beatů, které jsou v mnoha případech stále nadčasové. Teď už sice Dr. Dre moc neprodukuje, občas ale udělá výjimku. Jako třeba v novém rozšíření hry Grand Theft Auto, jež hráčům i hudebním fanouškům představí nové skladby s rukopisem této světové ikony.

Vývojáři z Rockstar Games včera vydali očekávané rozšíření svého aktuálního dílu Grand Theft Auto s přídomkem The Contract, které – podobně jako u jiných rozšíření – nabízí pro jednotlivce i skupiny hráčů nové příběhy. Samozřejmě s kriminálnějším rázem. Důležitou roli v nich bude mít jak jeden z hlavních protagonistů GTA V Franklin Clinton, tak i zmíněný Dr. Dre, který se stal obětí krádeže.

Městem Los Santos se totiž proslýchá, že jeho ukradený telefon obsahuje několik dosud nevydaných skladeb, které jsou velkým lákadlem. Nakonec se to ukáže jako pravda, přičemž vy budete těmi, kteří si nové pecky z dílny Dr. Dre budou moci poslechnout během hry. Konkrétně se jedná o šest tracků, na kterých Dr. Dre doopravdy pracoval s velkými jmény rapové scény.

Vůbec poprvé tak uslyšíte skladbu Gospel, kterou vymyslel s Eminemem, Diamond Mind pod taktovkou Nipseyho Husslea a Ty Dolla $igna a ETA, na které Dr. Dre spolupracoval se Snoop Doggem a Andersonem .Paakem. Poslední zmíněný rapper ostatně hostuje i na jiné písničce s názvem The Scenic Route, v níž vystupuje i Rick Ross. Navíc se ve hře objevuje i dvojice sólových cutů Falling Up a Black Privilege.

„Uvidíte také, jak Dr. Dre kouzlí v Record A Studios, novém hudebním studiu, kde se s ním (a speciálním hostujícím umělcem) můžete pobavit, odpočinout si a nahlédnout do zákulisí tvorby hitů,“ zmiňují tvůrci hry na svém webu. Na celém rozšíření je zajímavý i fakt, že vydané skladby budou dostupné jen v rámci hry – a vůbec se neví, zda někdy dorazí na streamovací služby.

Nové rozšíření nicméně nevyšlo jen tak náhodou. Nebo třeba bez vědomí Dr. Dre. Naopak. Legendární americký producent, kterého velmi dobře vyobrazuje film Straight Outta Compton, měl na Grand Theft Auto: The Contract aktivně spolupracovat. Dokonce vývojářům posílal hudbu, která odpovídala atmosféře konkrétních misí. „Postavili jsme pro něj studio a sehnali desku, kterou rád používá,“ popisuje proces jeho angažmá Rob Nelson ze studia Rockstar North pro USA Today.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Pak tam přišel, vzal si na sebe oblek a dělal, co uměl. Bylo to opravdu o tom, že jsme s ním a jeho týmem chodili sem a tam a snažili se získat co nejvíce informací o jeho pracovním postupu i oblíbeném typu vybavení – když přišel na plac, cítil se v něm pohodlně,“ doplňuje Nelson a dodává, že vydání skladeb pouze v herním prostředí je poměrně velký a vzácný okamžik, u kterého věří, že bude napříč herní i hudební komunitou po celém světě rezonovat.

Svým způsobem může jít o menší náplast za nepovedené vydání přepracovaných třech dílů GTA, které v době vydání obsahovaly chyby a nesplnily očekávání. I to byl důvod, proč tvůrci fyzické kopie remasterovaných her Grand Theft Auto IIIGrand Theft Auto: Vice City a Grand Theft Auto: San Andreas stáhli z prodeje.