Český Frusack chce letos prodat přes půl milionu ekologických sáčků. Pomůže mu v tom Albert i expanze do USA

Nela VítováNela Vítová

frusack-hana-fortova-tereza-dvorakova

Zakladatelky Frusacku Hana Fořtová a Tereza Dvořáková

0Zobrazit komentáře

Když se v roce 2015 v Čechách zrodila myšlenka ekologického sáčku Frusack, zakladatelkám se o velkém budoucím úspěchu nejspíš ani nesnilo. Bylo to v době, kdy smýšlení o udržitelnější budoucnosti bylo teprve v plenkách a většina lidí se nad každodenním používáním běžných mikrotenových sáčků ani nepozastavila.

Za pět let se ale ze znovupoužitelného sáčku stal hit nejen u nás, ale rychle si získává oblibu i za hranicemi. Frusack teď bude navíc poprvé k dostání, kromě e-shopu a menších kamenných prodejen, také v prodejnách řetězce Albert. Pokračuje taktéž ve velké expanzi napříč Amerikou, kde stále hledá nové obchodní partnery a strategická místa pro svůj prodej.

Vlna boje proti velké spotřebě jednorázových plastů se v uplynulém roce nedala přehlédnout. Desítky potravinových řetězců nově zavedly zpoplatněné igelitové tašky, místo nich začaly propagovat tašky papírové a vybrané prodejny dokonce začaly nabízet i další alternativy běžných jednorázových sáčků.

Řetězec Albert spadající pod nizozemskou skupinu Ahold se pak nyní stává vůbec prvním tuzemským supermarketem, který k nabídce tašek a sáčků nabídne jako alternativu i právě Frusack. K dostání bude ve více než 300 jeho pobočkách po celém Česku.

frusack_3

Foto: Frusack

Český ekologický sáček Frusack

Pro Frusack vstup do známého supermarketového řetězce znamená, že se úplně poprvé objeví v kamenných velkoprodejnách. Dosud byl znovupoužitelný sáček na zeleninu, ovoce či pečivo v prodeji především přes e-shop, nebo ho zájemci mohli koupit v menších kamenných prodejnách.

„Máme velkou radost, že se Albert rozhodl zařadit do sortimentu právě nás. Vnímáme to jako krok, kterým chce ukázat, že podporuje české produkty a zároveň chce motivovat svoje zákazníky ke snížení jednorázového odpadu,“ komentuje nové partnerství Hana Fořtová, spoluzakladatelka značky Frusack.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Albert zahájení prodeje nového produktu spojuje i s kampaní, která zákazníky nabádá k ohleduplnosti k přírodě a umožní jim využít body nasbírané za nákup v prodejně k zakoupení Frusacku za zvýhodněnou cenu. Vedle Frusacku Albert do nabídky zapojí také krabičky na potraviny nebo lahve na vodu, které budou taktéž vyráběny z ekologických materiálů, jako je recyklát z potravinářského plastu nebo kukuřičný škrob.

Se sáčkem do světa

Frusack je sáček vyrobený z materiálu na bázi kukuřičného škrobu, k jehož výrobě se používá bioplast PLA bez aditiv, a v prodeji je aktuálně nejen v Čechách, ale i na Slovensku, v Německu, Norsku a Spojených státech. Jen za loňský rok se ho v těchto zemích prodalo více než 150 tisíc, a proto se při zemi zakladatelky neplánují držet ani pro letošek.

frusack2

Foto: Frusack

Zakladatelky Frusacku Hana Fořtová a Tereza Dvořáková

„Frusacku se v minulém roce kromě spolupráce s Aholdem podařilo navázat úspěšně spolupráci i s dalšími globálními společnostmi. Vedle Icebreakeru například s Unileverem. Překlápíme se tedy směrem k B2B a vše záleží hlavně na tom, jak se budou vyvíjet aktivity na trhu v USA. Určitě bychom se chtěli dostat na troj- až pětinásobek,“ prozradila pro CzechCrunch Hana Fořtová.

Spolu s Terezou Dvořákovou tak plánují, že v letošním roce prodají do celého světa alespoň půl milionů Frusacků. Před necelým půl rokem přitom hlásily, že jen v Evropě se dosud prodalo čtvrt milionu sáčků.

janrezab

Přečtěte si takéPotřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan ŘežábPotřebujeme novou generaci lidí, která se ozve, když je ve firmě něco špatně, říká v CzechCrunch Podcastu Jan Řežáb

Důležitým strategickým bodem prodeje budou pro značku zejména zmíněné Spojené státy. V uplynulém roce se podařilo přes obchodní zastoupení spustit e-shop, nově Frusack navázal i spolupráce s několika kamennými obchody. Zakladatelky se však chtějí nadále soustředit na hledání dalších strategických partnerů a především testování tamního trhu.

„Kromě partnerů obchodních jde o logistiku i samotnou výrobu,“ dodává Hana Fořtová. „Severní Amerika je velkou výzvou pro všechny, velmi rychle nám začala naskakovat zajímavá čísla na prodejích. Chceme si být jisti, že to bereme za správný konec.“

frusack_2

Foto: Frusack

Frusack je možné zakoupit v balení po 2 či 3 kusech

Zakladatelky značky odkrývají, že mezi hlavními plány pro letošní rok je rozšíření partnerství a prodej Frusacku v dalších obchodech u nás v Česku. Protože jednání s partnery ale stále probíhá, nezmiňují zatím konkrétní jména.

Vedle expanze do zahraničí se však plánují nadále soustředit na další aktivity společenské odpovědnosti, které jsou prý neoddělitelnou součástí produktu i celé jeho myšlenky.

„Na rozdíl od řady dalších výrobců se Frusack může pyšnit tím, že dbá na etickou a ekologickou výrobu. Všechny naše produkty jsou vyráběny v České republice za férových podmínek pro dodavatele a bez zbytečných emisí z dopravy,“ dodává spoluzakladatelka firmy Tereza Dvořáková.

frusack_4

Foto: Frusack

Znovupoužitelný sáček je vyrobený ze speciálního materiálu na bázi kukuřičného škrobu

Druhý život pro baterie. Volvo autobusovými akumulátory napájí rezidenční komplex ve Švédsku

volvo-electric-bus

Foto: Volvo

Z autobusu na střechu domu. Tak funguje systém znovuvyužívání elektrických akumulátorů

0Zobrazit komentáře

Co bude s bateriemi elektromobilů, které ukončí svůj životní cyklus? Tato otázka zaměstnává celou řadu odborníků, kteří se snaží přijít na způsob, jak s použitými akumulátory naložit co možná nejekologičtěji a zároveň nejpragmatičtěji. Jednu z možnosti nyní představila společnost Volvo Buses, která baterie z elektrických autobusů využívá pro komunitní účely v jednom z göteborgských bytových komplexů.

Označit elektromobil za ekologický dopravní prostředek je minimálně velmi odvážné. Ano, při jejich provozu skutečně nedochází k produkci emisí a řidič tak může být spokojen, že provozem vozu nezatěžuje životní prostředí. Může to ovšem tvrdit pouze v momentě, kdy energie, kterou byl naplněn akumulátor vozu, pochází výhradně z obnovitelných zdrojů.

V tomto ohledu je velice problematická i samotná výroba elektromobilů a také jeho likvidace. To platí především pro lithium-iontový akumulátor, jehož životnost je poměrně omezená a rychle ztrácí na své kapacitě. Recyklace akumulátoru, který má své nejlepší dny dávno za sebou, není vůbec jednoduchou záležitostí a její standardně používané metody mohou pro životní prostředí představovat nemalou zátěž.

volvo-buses2

Foto: Volvo

Recyklace elektrických akumulátorů může být až druhou možností, jak s nimi dále nakládat

Na nástupcích lithium-iontových akumulátorů s mnohem delší životností využívající pokročilé elektrolyty i nové druhy katod se již horečně pracuje, ovšem jejich příchod a využívání se neuskuteční ze dne na den a cenovky budou z počátku vysoké. Lze tedy předpokládat, že lithium-iontové akumulátory budou masově využívány i v příštích desetiletích, a proto je zapotřebí najít způsob, jak je co nejefektivnější recyklovat, popřípadě znovu využívat.

Svůj koncept efektivního využití svých akumulátorů nyní představilo Volvo Buses, člen koncernu Volvo Group, který stojí za autonomním tahačem budoucnosti Vera. Tato společnost se dá považovat za jednoho z průkopníků elektromobility v oblasti veřejné dopravy. V Göteborgu provozuje autobusy poháněné energií z baterií již od roku 2015, a právě jejich akumulátory nyní využívá coby zásobárnu energie pro jeden z rezidenčních komplexů tohoto švédského města.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ve společnosti Volvo Buses máme jasně stanovenou strategii udržitelnosti, jejímž cílem není jen vytvoření udržitelné veřejné dopravy, ale také práce na zajištění udržitelnosti celého hodnotového řetězce. Zároveň vytváříme další možnosti komerčního využití elektrických autobusů, protože oblast aplikace autobusových baterií je široká,“ vysvětluje Håkan Agnevall, prezident Volvo Buses.

volvo-buses4

Foto: Volvo

Håkan Agnevall, prezident Volvo Buses

Životnost akumulátorů elektroautobusů se totiž po pěti letech přiblížila ke svému konci a bylo tedy nutné vyřešit otázku, jak s nimi dále naložit. Proto Volvo Buses zahájili ve spolupráci se společnostmi Stena Recycling a Stena Property projekt, v rámci kterého baterie z autobusů slouží pro komunitní účely.

„Volvo Buses je průkopníkem v oblasti elektromobility, jehož cílem je vytvoření čisté, tiché a efektivní veřejné dopravy. Opětovné použití baterií z našich autobusů jim dává druhý život, což nám umožňuje lépe využívat zdroje a současně snižovat dopad na klima,“ říká Håkan Agnevall.

boeingxairbus1

Přečtěte si takéUzemněné letouny 737 Max a černý rok Boeingu. Největším výrobcem dopravních letadel je po osmi letech AirbusUzemněné letouny 737 Max a černý rok Boeingu. Největším výrobcem dopravních letadel je po osmi letech Airbus

Akumulátory byly z autobusů vyjmuty a nainstalovány na střechu rezidenčního komplexu Fyrklövern v Göteborgu. Jejich napájení probíhá pomocí solárních panelů taktéž umístěných na střeše. Energie v bateriích má za úkol zaručit energetickou soběstačnost veřejných prostor komplexu, jako jsou prádelny či venkovní osvětlení.

Možná si kladete otázku, co se s akumulátory stane v momentě, kdy jejich kapacita nebude dostačující ani pro komunitní účely? I na to projekt myslí a po konci životnosti baterií je pošle do Stena Recycling, kde z nich budou recyklovány užitečné suroviny. Pro Volvo Buses se nejedná o první projekt tohoto druhu. Akumulátory tímto způsobem znovu využívá již v göteborgské čtvrti Viva.

volvo-buses1

Foto: Volvo

Pro Volvo Buses se jedná již od druhý projekt tohoto typu