Český Frusack chce letos prodat přes půl milionu ekologických sáčků. Pomůže mu v tom Albert i expanze do USA
Když se v roce 2015 v Čechách zrodila myšlenka ekologického sáčku Frusack, zakladatelkám se o velkém budoucím úspěchu nejspíš ani nesnilo. Bylo to v době, kdy smýšlení o udržitelnější budoucnosti bylo teprve v plenkách a většina lidí se nad každodenním používáním běžných mikrotenových sáčků ani nepozastavila.
Za pět let se ale ze znovupoužitelného sáčku stal hit nejen u nás, ale rychle si získává oblibu i za hranicemi. Frusack teď bude navíc poprvé k dostání, kromě e-shopu a menších kamenných prodejen, také v prodejnách řetězce Albert. Pokračuje taktéž ve velké expanzi napříč Amerikou, kde stále hledá nové obchodní partnery a strategická místa pro svůj prodej.
Vlna boje proti velké spotřebě jednorázových plastů se v uplynulém roce nedala přehlédnout. Desítky potravinových řetězců nově zavedly zpoplatněné igelitové tašky, místo nich začaly propagovat tašky papírové a vybrané prodejny dokonce začaly nabízet i další alternativy běžných jednorázových sáčků.
Řetězec Albert spadající pod nizozemskou skupinu Ahold se pak nyní stává vůbec prvním tuzemským supermarketem, který k nabídce tašek a sáčků nabídne jako alternativu i právě Frusack. K dostání bude ve více než 300 jeho pobočkách po celém Česku.
Pro Frusack vstup do známého supermarketového řetězce znamená, že se úplně poprvé objeví v kamenných velkoprodejnách. Dosud byl znovupoužitelný sáček na zeleninu, ovoce či pečivo v prodeji především přes e-shop, nebo ho zájemci mohli koupit v menších kamenných prodejnách.
„Máme velkou radost, že se Albert rozhodl zařadit do sortimentu právě nás. Vnímáme to jako krok, kterým chce ukázat, že podporuje české produkty a zároveň chce motivovat svoje zákazníky ke snížení jednorázového odpadu,“ komentuje nové partnerství Hana Fořtová, spoluzakladatelka značky Frusack.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAlbert zahájení prodeje nového produktu spojuje i s kampaní, která zákazníky nabádá k ohleduplnosti k přírodě a umožní jim využít body nasbírané za nákup v prodejně k zakoupení Frusacku za zvýhodněnou cenu. Vedle Frusacku Albert do nabídky zapojí také krabičky na potraviny nebo lahve na vodu, které budou taktéž vyráběny z ekologických materiálů, jako je recyklát z potravinářského plastu nebo kukuřičný škrob.
Se sáčkem do světa
Frusack je sáček vyrobený z materiálu na bázi kukuřičného škrobu, k jehož výrobě se používá bioplast PLA bez aditiv, a v prodeji je aktuálně nejen v Čechách, ale i na Slovensku, v Německu, Norsku a Spojených státech. Jen za loňský rok se ho v těchto zemích prodalo více než 150 tisíc, a proto se při zemi zakladatelky neplánují držet ani pro letošek.
„Frusacku se v minulém roce kromě spolupráce s Aholdem podařilo navázat úspěšně spolupráci i s dalšími globálními společnostmi. Vedle Icebreakeru například s Unileverem. Překlápíme se tedy směrem k B2B a vše záleží hlavně na tom, jak se budou vyvíjet aktivity na trhu v USA. Určitě bychom se chtěli dostat na troj- až pětinásobek,“ prozradila pro CzechCrunch Hana Fořtová.
Spolu s Terezou Dvořákovou tak plánují, že v letošním roce prodají do celého světa alespoň půl milionů Frusacků. Před necelým půl rokem přitom hlásily, že jen v Evropě se dosud prodalo čtvrt milionu sáčků.
Důležitým strategickým bodem prodeje budou pro značku zejména zmíněné Spojené státy. V uplynulém roce se podařilo přes obchodní zastoupení spustit e-shop, nově Frusack navázal i spolupráce s několika kamennými obchody. Zakladatelky se však chtějí nadále soustředit na hledání dalších strategických partnerů a především testování tamního trhu.
„Kromě partnerů obchodních jde o logistiku i samotnou výrobu,“ dodává Hana Fořtová. „Severní Amerika je velkou výzvou pro všechny, velmi rychle nám začala naskakovat zajímavá čísla na prodejích. Chceme si být jisti, že to bereme za správný konec.“
Zakladatelky značky odkrývají, že mezi hlavními plány pro letošní rok je rozšíření partnerství a prodej Frusacku v dalších obchodech u nás v Česku. Protože jednání s partnery ale stále probíhá, nezmiňují zatím konkrétní jména.
Vedle expanze do zahraničí se však plánují nadále soustředit na další aktivity společenské odpovědnosti, které jsou prý neoddělitelnou součástí produktu i celé jeho myšlenky.
„Na rozdíl od řady dalších výrobců se Frusack může pyšnit tím, že dbá na etickou a ekologickou výrobu. Všechny naše produkty jsou vyráběny v České republice za férových podmínek pro dodavatele a bez zbytečných emisí z dopravy,“ dodává spoluzakladatelka firmy Tereza Dvořáková.