Český investiční zářez u kovových plakátů z Polska. Credo a Miton prodávají za stovky milionů podíly v Displate

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

displate-starwars

Foto: Displate/CzechCrunch

Polský startup Displate nabízí kovové plakáty s různými motivy

0Zobrazit komentáře

Je to další česká investiční success story ze zahraničí. A jak již zbývá zvykem, nechybí u ní investoři z Credo Ventures a tentokrát ani jejich kolegové z Mitonu. V rámci dvou investičních kol poslali před lety několik milionů eur do polského startupu Displate, který úspěšně dobývá svět se svými kovovými plakáty, a teď své podíly z velké části prodávají.

Ani pro jeden investiční fond to nebyla úplně typická investice. Displate založila v roce 2013 trojice Karol Banaszkiewicz, Edward Ruszczyc a Jacek Świgost, kteří se rozhodli trhu nabídnout unikátní kovové plakáty, jež měly neotřelý design od nezávislých umělců a také jednoduché přichycení na zeď pomocí nalepovacích magnetů.

„Pro nás to není úplně typická investice, protože většinou děláme B2B software. V případě Displate jsme ale viděli zajímavou příležitost v unikátní kombinaci krásného a velice specificky zaměřeného produktu a globální marketplace platformy,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jan Habermann, partner v Credo Ventures, které nedávno investovalo například do startupu Manta.

jan-habermann-credo-min

Foto: Jan Nechvíle

Jan Habermann, Partner v Credo Ventures

Do Displate poprvé Credo investovalo v roce 2017, tehdy dva miliony eur. O rok později pak přihodilo další milion dolarů a to už na palubu přibralo i investory z Mitonu, kteří přidali dva miliony eur. V součtu a přepočtu tak polská firma získala od českých investorů zhruba 4,3 miliony dolarů (v tehdejších kurzech kolem 120 milionů korun).

A česko-polská spolupráce se ukázala jako velmi úspěšná. Letošní tržby Displate by se totiž měly přehoupnout přes 70 milionů dolarů (tedy 1,5 miliardy korun), přičemž pětina z toho má být provozní zisk. „Počítám, že letos zákazníkům dodáme 1,3 až 1,4 milionu kusů plakátů. Je to bláznivé, vždyť to je víc, než kolik jsme jich vyrobili za prvních šest let naší existence,“ říkal v srpnu pro HN Banaszkiewicz.

Displate se totiž podařilo objevit místo na trhu, které nebylo příliš obsazené, a měl pro něj vymyšlený skvělý produkt. Na svém online tržišti sdružuje desítky tisíc nezávislých umělců, jejichž designy převádí na jedinečné kovové plakáty a slaví s nimi úspěch po celém světě. Největší trh představují Spojené státy, ale plakáty za zhruba tisíc až 3,5 tisíce korun prodává celkem do padesáti zemí.

„Viděli jsme, že na trhu s uměním jsou hlavně klasická díla prodávající se v dražbách za obrovské peníze a pak na druhé straně levné plakáty od IKEA. Kategorie mezi tím nám připadala relativně nepokrytá a Displate nám do toho skvěle zapadal,“ vysvětluje Habermann z Creda, které má nyní spolu s Mitonem další důvod k oslavám.

co-founders-of-displate

Foto: Displate

Spoluzakladatelé startupu Displate Jacek Świgost, Karol Banaszkiewicz a Edward Ruszczyc

Do rychle rostoucího polského startupu totiž vstupuje private equity skupina Mid Europa Partners a v Displatu získá majoritní podíl. Oficiální cena celé transakce nebyla zveřejněná, ale Mid Europa Partners, kteří investují do firem ve střední a východní Evropě, se obvykle zaměřují na společnosti s hodnotou mezi 100 až 500 miliony eur, kde je potřeba pro kontrolní podíly investovat 75 až 200 milionů eur.

Podle informací CzechCrunche do tohoto ranku patří i právě nejnovější investice do polského Displate, a tak by si dle našich odhadů měly oba české investiční fondy z celého dealu odnést minimálně vyšší stovky milionů korun. Společně se třemi spoluzakladateli však Credo i Miton nadále zůstávají minoritními podílníky.

flashnews

Přečtěte si takéOčekávaný projekt českého Livesportu je tady. FlashNews jsou centrem veškerého dění, které vás zajímáOčekávaný projekt českého Livesportu je tady. FlashNews jsou centrem veškerého dění, které vás zajímá

„Investice do Displate byla pro Miton mírným vybočením z obvyklého rámce. Před dvěma roky jsme vstupovali do již zavedené firmy s tržbami v řádech stovek milionů korun, s globální působností a vedené seniorním týmem ze zahraničí, konkrétně z Varšavy. V čem se nelišila? Že šlo o sázku na tým,“ uvádí pro CzechCrunch CEO Mitonu David Špinar.

„Aktuální vstup private equity investora potvrzuje, že jsme vsadili dobře. Tým fantasticky ustál nelehký letošní rok a raketový růst a my se těšíme, co ještě s Displatem zažijeme – prodáváme totiž jen část našeho podílu ve firmě,“ doplňuje Špinar, jímž vedený Miton se v poslední době činí, ať už jde o investice do Blabu, digitálního deníku VOS či online psychoterapii Terap.io.

david-spinar-miton

Foto: Miton

David Špinar, CEO investiční skupiny Miton

O sázce na tým hovoří i v Credu, pro něž bývá zakladatel či jejich tým tradičně jedním z nejzásadnějších faktorů. Před třemi lety je pak vedle zakladatelů samotných a jejich produktu přesvědčila také podoba byznysu, který byl od začátku globální. „Je to sice firma z Polska, ale už v době, kdy jsme se s nimi začali bavit, měli z domácího trhu minimální tržby, od začátku prodávali do celého světa,“ dodává Jan Habermann.

Pro Mid Europa Partners se jedná o další velkou investici na polském trhu, kde před lety vstoupil do internetového obchodu Allegro, který pak před několika týdny velice úspěšně vstoupil na burzu. Pawel Caruk, Principal Mid Europa, popisuje Displate jako polského šampiona v „passion-based marketplace“, na němž se dnes objevuje přes 1,4 milionu uměleckých designů, které jsou doplněné známými motivy z her, filmů či hudby a spolupracemi s firmami jako Disney, Marvel, DC či českým Kingdom Come.

„V posledních dvou letech jsme byli svědky více než pětinásobného zvýšení našich tržeb, a tak se těšíme na spolupráci s Mid Europa, díky které můžeme při pokračování v globální expanzi těžit z jejich přístupu ke zdrojům a rozsáhlým zkušenostem s e-commerce,“ doplňuje Karol Banaszkiewicz, CEO a spoluzakladatel Displate.

displate

Displate prodává plakáty s designy od desítek tisíc nezávislých umělců