Český král tenisek. Mladík na limitovaných párech točí desítky milionů a míří za hranice
Nebýt bot od Kanyeho Westa, možná by Bohumír Hájek s teniskami ani nezačal. Teď má úspěšný obchod, s nímž letos cílí na 150 milionů v tržbách.
Bohumír Hájek, zakladatel Sneaker Gallery
Jeho byznysová jízda začala vcelku nevinně. A nebýt hudby, možná by nikdy ani neodstartovala. Když totiž třiadvacetiletý Bohumír Hájek poprvé v rapových videoklipech viděl, jak stylové boty interpreti nosí, začal se o prémiovější tenisky zajímat podrobněji. Některé z nich chtěl sám vlastnit. Jak ale později zjistil, v Česku většina z těch dražších, exkluzivnějších bot jednoduše nebyla. Rozhodl se to změnit – a vybudoval obchod, který je jedním z hlavních míst, kde se zájemci o sběratelské tenisky scházejí. Letos s ním cílí na tržby okolo 150 milionů korun.
Bohumír Hájek podniká v oblasti takzvaného resellu limitovaných tenisek. V podstatě jde o přeprodej takových párů bot, o které je velký zájem, ale nabídkou nemohou uspokojit všechny. Proto některé modely rostou výrazně na ceně. A například ve Spojených státech, kde je tato oblast mnohem rozvinutější než v Česku, se mohou prodávat v přepočtu i za stovky tisíc korun. Existují tací, kteří právě na resellu tenisek vydělávají nemalé peníze.
„Před sedmi lety jste v Čechách prakticky nedokázali normálním způsobem sehnat prémiové tenisky, které byly vyrobeny jen ve velmi omezeném počtu a proslavily se například tím, že je nosí celebrity. Tehdy skoro neexistovali ani přeprodejci. A když už se něco našlo, ověřit, zda se skutečně jedná o autentický kousek, nebylo vůbec jednoduché,“ říká pro CzechCrunch rodák z Moravského Krumlova.
Protože ho sneakers, jak se zpravidla sběratelským teniskám slangově říká, zaujaly, snažil se tento rozmanitý segment lépe pochopit. Vášeň k limitované streetwearové obuvi kombinoval se studiem na Mendelově univerzitě v Brně, až se to zlomilo v založení vlastního obchodu s prémiovými teniskami pod názvem Sneaker Gallery. A následného zanechání školy.
Rozjezd Hájkovy podnikatelské kariéry byl vcelku náhodný. Doslova. Kdyby se totiž neúčastnil losování o jeden velmi prestižní pár tenisek, možná by ještě stále studoval a hledal si běžné zaměstnání. „Bylo to v době, kdy teniskoví sběratelé po celém světě prahli po modelu Yeezy Boost 750 Black od Adidasu, který navrhovala ikona rapové scény Kanye West,“ vzpomíná.
„Zjistil jsem, že o ně i tady probíhá raffle, tedy losování, které je ve světě sneakers běžným a mnohdy jediným způsobem, jak exkluzivní tenisky získat. Tak jsem se ho účastnil – a měl štěstí. Byl jsem vylosován a dostal možnost si je za deset tisíc korun koupit. To jsem udělal, protože jsem věděl, že když bych je chtěl přeprodat dál, můžu si říct klidně i čtyřnásobně vyšší cenu,“ popisuje Hájek.
Pak se jeho dráha začala pomalu rozbíhat. Ve skromných podmínkách sháněl nejrůznější tenisky prestižnějšího ražení, se kterými se snažil nejprve obchodovat na sociálních sítích. A nebyl sám – na Facebooku (potažmo i na portálu Vinted) to zkoušeli i další. „Věřil jsem si. Měl jsem o sneakers hodně načteno a minimálně v teoretické rovině jsem podnikání rozuměl. To na start stačilo,“ říká.
Poněkud amatérské přeprodávání na sociálních sítích se okolo roku 2017 překlopilo v založení vlastního e-shopu, který už měl jasnou strukturu a zájemci přesně věděli, co na něm budou nacházet. I když teď Hájek přiznává, že internetový obchod, jaký měl před pěti lety, rozhodně nijak zvlášť profesionálně nepůsobil. „V té době jsem ale myslel, že je super,“ zmiňuje s úsměvem.