Český Neuron Soundware odhaluje závady strojů pomocí zvuku. V krizi našel nového šéfa a míří na milion eur v tržbách

Peter BrejčákPeter Brejčák

rptInsider

Foto: Neuron Soundware

Vedení Neuron Soundware: Tomáš Vacek, Petr Černohorský, Lukáš Loun, Pavel Konečný a Radim Pilous

0Zobrazit komentáře

Zhruba před rokem a půl oznamoval český startup Neuron Soundware investici 150 milionů korun od několika investorů včetně skupiny ČEZ nebo fondu J&T Ventures. V poslední době však o firmě nebylo téměř slyšet a v komunikaci směrem ven se zaměřila spíše na odborné konference. To se má však letos změnit – startup totiž vítá nového šéfa, šlape do expanze a plánuje i další investiční kolo.

Neuron Soundware, který analyzuje zvuky strojů a pomocí algoritmů umělé inteligence odhaluje jejich závady, během nástupu pandemie koronaviru v loňském březnu zaznamenal odložení několika projektů a pokles poptávky po svém řešení. Jeho potenciální klienti totiž v krizi především hledají nástroje pro okamžité snížení provozních nákladů včetně investic a s většími inovacemi zatím vyčkávají.

Situaci v loňském roce tak tuzemský startup využil na zlepšení svého produktu. „Předělali jsme platformu a infrastrukturu, aby byla lépe škálovatelná a její nasazení automatizované,“ popisuje pro CzechCrunch Pavel Konečný, jeden ze zakladatelů Neuron Soundware.

V předešlém modelu fungování totiž všechna nová měřící zařízení museli u klientů nasazovat přímo zaměstnanci startupu. Díky vylepšené kombinaci nového hardwaru a softwaru by to už však měly jednodušeji zvládnout samy firmy, což by mělo dále ulehčit nábor nových klientů.

rpt

Foto: Neuron Soundware

Nový šéf Neuron Soundware Radim Pilous se svým předchůdcem Pavlem Konečným

Ke stejnému cíli by měl pomoct i nový use-case, kdy Neuron nesleduje samotné chyby strojů, ale jen to, jestli jsou zapnuté a zda vůbec fungují. Tak dokáže sledovat nejenom jejich výpadky, ale také vytíženost, a umožní vedoucím směn v továrnách lepší plánování.

Stávající klienty Neuron Soundware postupně přesunul na novou platformu nShield a v loňském roce také například dotáhl certifikaci svých zařízení, aby mohla být využitá v nových vertikálách. Společnost se totiž doteď do velké míry zaměřovala na automobilový a strojírenský průmysl, aktuálně však expanduje například do oborů energetiky či utilit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedním z příkladů z poslední doby jsou eskalátory v pražském metru, kde je klientem startupu Dopravní podnik. Ten se zařazuje mezi dalších přibližně pětadvacet různých instalací, jež nahrávají asi 200 zařízení po celé Evropě s tím, že se první vlaštovky objevují i v Asii.

Neuron Soundware své řešení dodává firmám jako Siemens, Škoda Auto, Volkswagen, MVV nebo ArcelorMittal, jejich aktuální počet ovšem startupu nevyhovuje. Rozjíždí tedy i prodej přes obchodní partnery například v Jižní Koreji či Malajsii. Po loňském ochlazení poptávky se pipeline nových klientů začíná opět prodlužovat s maximálním nasazením týmu a firma by měla letos v obratu překonat hranici jednoho milionu eur, tedy přibližně 26 milionů korun.

Letos investice, příští rok zisk

Do černých čísel se přitom Neuron plánuje dostat v příštím roce. Zatím se provoz firmy financuje ze zdrojů získaných od investorů. „Ve druhé polovině letošního roku chystáme další investiční kolo Series B pro mezinárodní expanzi,“ popisuje Konečný, který osobně ve startupu prochází větší změnou.

Jako zakladatel doposud Neuron Soundware také vedl, avšak řízení firmy nyní předal svému nástupci s tím, že sám se bude z pozice v dozorčí radě věnovat spíše strategickým projektům. Roli CEO tak přebírá Radim Pilous, který má bohaté zkušenosti s průmyslovými zákazníky ze svého působení u společností 3M či Rubix, ale třeba i ze startupu zabývajícího se vývojem autonomního robota.

„Primárním cílem pro rok 2021 je škálování našich služeb, monitoringu a prediktivní diagnostiky a také kontinuální upgrady modelů umělé inteligence,“ uvádí Pilous, jenž chce zužitkovat svoje zkušenosti z různých odvětví při propojování technologické firmy se světem průmyslu.

„Covidové období sice zkomplikovalo zákaznické aktivity, na druhou stranu je však stávající situace i jistým zrcadlem. Je v něm patrná nutnost akcelerace inovací v oblasti prediktivní údržby, jež naše platforma nShield přináší,“ dodává Pilous.

Zahraniční investoři jsou při expanzi výhodou, říká Šmída z Twista. Dobývá Polsko a chystá se na Rumunsko

Peter BrejčákPeter Brejčák

smida-onlajn

Foto: CzechCrunch

Šéf Twista Michal Šmída na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Když v roce 2013 vzniklo Twisto jako první tuzemská služba pro odloženou platbu, kdy zákazník na e-shopu nakoupí a za zboží zaplatí až za dva týdny nebo později, podle svého zakladatele a šéfa Michala Šmídy ještě nevědělo, jestli se rozroste do zahraničí. To se časem změnilo, fintechový startup funguje také v Polsku a nedávno nabral investici 440 milionů korun s cílem obsadit i další trhy.

„Začali jsme jako ryze česká služba na odložené platby pro českou e-commerce,“ řekl Šmída na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn, ve které jsme se věnovali expanzím na zahraniční trhy. „Uvědomili jsme si, že pokud chceme být evropským hráčem a vzít si peníze od evropských VC fondů, tak musíme za hranice,“ pokračoval Šmída.

Twisto, přes které loni protekly více než tři miliardy korun, tak nemohlo zůstat jen lokální firmou a stanovilo si ambici obsadit minimálně region střední Evropy, dlouhodobě pak možná i kontinent. Do první zahraniční země, Polska, se fintech dostal v roce 2018 díky investici z předešlého roku, za kterou stála mimo jiné ING Banka.

Mezinárodní finanční dům mladé firmě pomohl zejména v budování kredibility, vzájemná spolupráce umožnila Twistu na polském trhu hned ze začátku najímat seniorní a zkušené lidi. „Když jsme se bavili s partnery nebo s regulátorem, nebyli jsme jen ‚startup z Česka‘, ale součást zajímavé skupiny se zajímavými investory,“ hodnotí Šmída.

michal-smida4

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

Aktuálně v Polsku Twisto zaměstnává asi 40 lidí a tamní trh reprezentuje zhruba třetinu celého byznysu, do konce roku by se však měl poměr vyrovnat na stejné části. Postupným růstem tak fintech naplňuje vlastní představu o potenciálu země, jež je díky své velikosti a pokročilosti finančních služeb jedním z nejlepších trhů v regionu.

„Na západ jsme se tehdy nedívali. V tu dobu tam už byla velká konkurence od hráčů, kteří byli investičně v úplně jiné fázi. Pro nás by Německo znamenalo nutnost naraisovat sto milionů eur, ale v té fázi jsme úplně nebyli,“ usmívá se teď Šmída, který zároveň popisuje, co muselo Twisto udělat pro to, aby vůbec mohlo nový trh otevřít.

Základním krokem bylo nové rozdělení rolí a kompetencí ve firmě. I když Šmída létal na trase Praha–Varšava každý týden, v polské metropoli potřeboval v týmu zkušené a důvěryhodné lidi, kteří pro otevření nového trhu udělali nejvíc práce. Další interní změnou byl i přesun fungování Twista z češtiny do angličtiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

U samotného přizpůsobování produktu nebyl problém aplikaci přeložit do dalšího jazyka, všechny funkcionality totiž zůstávají napříč trhy více méně stejné. Velmi podobné je i chování zákazníků. Zajímavostí však je, že polští uživatelé jsou k používání odložených plateb a finančních inovací otevřenější než Češi.

„Největší oříšek jsou regulace. Náš produkt je i v Polsku silně regulovaný, ať už jde o nastavení podmínek k zákazníkovi, poplatky, úroky,“ popisuje Šmída. Do budoucna má přitom Twisto v hledáčku Rumunsko, kam expanzi o něco zdržela pandemie koronaviru, ale také několik dalších zemí, jež však Šmída zatím nechce konkrétně zmiňovat.

***

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Co říká na to, že mnoho českých firem při expanzi do Polska pohořelo, a jaké největší překážky na trhu muselo Twisto překonat? Jak český fintech zvládl nástup práce z domova kvůli pandemii? A proč se rozhodl právě pro Rumunsko? Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o zahraniční expanzi a jejích specifikách mluvil i Michal Šmída, zakladatel českého fintechu Twisto.

Partnery čtvrtého CzechCrunch Onlajnu jsou společnost Geetoo, která se zaměřuje na cloudové technologie a poskytování cloudových služeb, K2 e-shop, což je komplexní e-commerce řešení od ostravské skupiny K2, startup Productboard tvořící platformu pro produktové manažery a také fintechový startup Twisto, který se svou aplikací přináší moderní způsob placení.

partneri-o4