Český Revolt BI ukazuje firmám směr. Umí poradit, jaké zboží nasadit do obchodů, nebo dokonce jestli z trhu rovnou neodejít
Giuliano Giannetti, zakladatel společnosti Revolt BI
Sami sebe označují jako analytiky a konzultanty, svůj byznys spíš za firmu než startup, nad pojmem umělá inteligence raději mávnou rukou. „Často stačí správný algoritmus,“ říká Giuliano Giannetti, původem Ital žijící skoro celý život v Česku. Každý jiný by o tom samém mluvil v úplně jiných pojmech. Zakladatel Revolt BI si na ně ale nepotrpí. Nepotřebuje hledat trendy slova, aby popsal, co jeho společnost umí: na základě dat firmám ukáže, co se jim vyplatí.
Od prvního týdne od založení byl Revolt BI ziskový, během dvou let vyrostl z nuly na 30 milionů korun. Dokázal to tím, že umí přeneseně hýbat životem v řadě společností. Stačí mu k tomu data, algoritmy a občas i neuronové sítě. Právě data říkají, jak se může daná firma právě teď chovat. A na jejich základě společnosti činí zásadní rozhodnutí.
Giannettiho firma tak například radí známým módním řetězcům, jestli pro ně má smysl otevírat nové pobočky, anebo je naopak zavírat. Umí posoudit, jestli se nevyplatí z Česka rovnou odejít, dokonce to už u jednoho ze svých klientů doporučila – a klient skutečně odešel. Revolt BI však pomáhá určovat směr i tam, kde jste o žádných velkých akcích neslyšeli, a přesto jste jejich dopady mohli pocítit.
Mezi klienty Revolt BI patří mimo jiné Mall, Equa bank, Zoot, Sportisimo, Seznam, PetCenter, Carvago nebo Košík, dohromady zhruba pětašedesát firem na tuzemském trhu a několik zahraničních, většinou těch, které mají pobočku v Česku. Firma pracuje ale třeba i pro dvě americké korporace.
Revolt BI dokáže doporučit, kdy by se mělo zboží naskladnit a kdy naopak raději sklady vyprázdnit, tedy zlevňovat. Algoritmy firmy upozorní na situaci, kdy je žádané a tím pádem i často vydávané zboží až někde vzadu ve skladu, takže se jeho hledáním a přenášením pracovníci zbytečně zdržují. Umí předpovědět poptávku a automatizovat tak, kam jaké zboží odeslat. Nebo dokáže předpovědět, kolik plynu má dodavatel poslat do zásobníků.
Všechny tyto příklady jsou skutečné, ale Giuliano Giannetti stejně říká, že směřování firem neřeší jeho startup, ale rozhodují o něm konkrétní společnosti. „My jen pomáháme všem firmám sáhnout si na ten koláč,“ odkazuje k výsledkům práce pokročilé analytiky – tedy toho, co Revolt BI využívá.
„Podle studie konzultační společnosti McKinsey vygeneruje pokročilá analytika na světovém trhu tři triliony dolarů. Firem, které v České republice úspěšně sledují analytické trendy, je ale pouze osm procent. Nedaří se jim na digitální vlnu naskočit,“ vysvětluje sedmatřicetiletý podnikatel.
Od kyberbezpečnosti ke Košíku
Giuliano Giannetti se narodil v Itálii a v Česku žije od svých devíti let. Stihl toho hodně: pracoval na tiskovém oddělení ministerstva obrany, byl spoluautorem Bílé knihy o obraně, řešil kybernetickou bezpečnost a i díky jeho přispění dnes funguje Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. V roce 2010 dostal Českou republiku na první mezinárodní cvičení kybernetické obrany pořádané NATO. Shodou okolností jsme ono cvičení vyhráli.
Po státní správě pracoval v PR a pak přešel k datové analýze, pracoval mimo jiné ve společnostech Keboola nebo McKinsey. „Na tom oboru mi přišlo sexy, že je to skloubení technických znalostí s řešením konkrétních byznysových problémů. Vyrábíte pravdu,“ shrnuje s úsměvem Giannetti.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsRevolt BI založil v roce 2017 se společníkem Markem Čerňanským, se kterým se znal z předchozího působení v Keboole. „Česko bylo v konjunktuře, měl jsem znalosti, vlastní zakázky, byl jsem relativně mladý, svobodný. Byl to ten okamžik, kdy si člověk řekne: kdy jindy? Navíc jsem měl podporu technologických partnerů, hlavně Kebooly,“ doplňuje.
Prvním zákazníkem se stal Košík.cz. V něm začali z Revolt BI pracovat dva lidé, během měsíce jich ale ve firmě sedělo šest. „Předložili jsme jim data, která jim pomohla udělat lepší obchodní rozhodnutí. Ale naši práci jako zákazník neuvidíte,“ vysvětluje Giannetti s odkazem na skladové zásoby nebo výkonnost směn. Za čtvrt roku firmě připravili asi 700 reportů a potvrdili dovednosti, které je vedly k dalším klientům. Ti se pak už v zásadě jen nabalovali.
Byť se původně podle Čerňanského oba společníci podíleli rovným dílem na rozvoji firmy i vlastními finančními prostředky, stejně jako na práci pro Košík, Mall nebo Carvago, dnes už ve společnosti figuruje jen Giannetti. S původním spoluvlastníkem se na přesných podmínkách odchodu ale nedohodli.
Hledej kreditku v kupce problémů
Souvislosti mezi daty a jejich dopady jsou někdy schované a člověkem těžko odhalitelné, takže v jejich sledování musí pomoci počítač, jindy jsou více zřejmé. Velmi znát je závislost prodejů na počasí, výkonnost směn ve skladu je zase závislá na rozložení zboží, účinek kampaní pak na jejich správném cílení. Jinde zase data najdou dlouho hledanou potíž. Třeba když byl k jedné ze společností Revolt BI přizvaný s tím, že je třeba vysledovat zásadní problém, který vedl k poklesu prodejů.
„Management si usmyslel, že problémem je kvalita služeb. Několik týdnů jsme se snažili dělat přehledy vývoje na základě zákaznických referencí, ale nic zajímavého se neobjevilo. Když jsem se k vedení dostal, zjistil jsem, že klesly objednávky. Podle metrik jsem dohledal, že firma přestala utrácet za reklamu. Ukázalo se, že šéf marketingu zapomněl zapnout kreditku na online platby,“ popisuje Giannetti.
Ideální uplatnění souvislostí mezi daty a jejich dopadem je pak například zjištění, na kterou provozovnu jaké zboží poslat. To se hodí třeba módním značkám. Poptávka je totiž na různých místech odlišná a když oblečení visí na té pobočce, kde o něj není zájem, nakonec bude nutné ho prodat ve slevě. Díky datům je ale možné ho přesouvat tak, aby se prodalo ještě během sezóny. Tedy za plnou cenu, bez slevy a s vyšším ziskem.
Na cenu se v přeneseném smyslu ptá i prodejce ojetých aut Carvago. Pro něj firma připravila algoritmus, který říká, za jakou částku by se dal daný automobil na konkrétním trhu prodat a jak dlouho by to trvalo. Na to zpracovává data z několika milionu inzerátů denně.
„Vyvíjíme algoritmus, který umí odhadnout vůz a modelovou řadu na základě fotky. Tady o umělou inteligenci jde,“ říká se Giannetti. Jsou totiž metody, na které je lepší používat neuronovou síť, jinde zase statistickou regresi, ale na umu firmy to nic nemění. V případě Carvaga pak společnost prostě ví, za kolik vykupovat a kde prodávat.
Česko, naše Roklinka
Minulý rok byl pro Revolt BI o stabilizaci. „Trochu se nám změnila klientská skladba, velkým tahounem jsou teď hlavně korporátní klienti a technologické firmy. Rok byl váhavý, ale i v retailu jsme si přes úsporná opatření projekty udrželi. Byli jsme schopni obhájit jejich návratnost,“ uvádí Giannetti.
Nejde ale jen o návratnost na straně klienta. Jednoduše řečeno, když víte, v čem je problém, ve firmě se jinak komunikuje. „Vyčistí to vzduch. Když máte k dispozici data, víte, co se ve firmě děje, místo toho, abyste se na poradách předháněli, kdo má větší ego a lepší názor. Řeší se realita a číslo, které nefunguje. Jde o tvrdá data. Debaty začnou být věcnější,“ popisuje Giannetti.
Revolt BI mezitím stále nabírá lidi do týmu. Má jednotky mezinárodních zákazníků a tímto směrem by rád rozšířil působnost. Přáním zakladatele firmy je pak více se zabývat automatizací výroby a logistiky s pomocí umělé inteligence nebo jiných pokročilých technologií. Pilotní projekty by už tu byly. „Byl bych rád, kdyby se nám podařil tento směr rozšířit,“ plánuje.
Ideálně by firma chtěla pomoci tradičnějším společnostem – rozumějme výrobním – naskočit na digitalizační vlnu ve zpracování dat i automatizaci. Obchodní jednání v této oblasti už teď probíhají a jejich výsledky by mohly Revolt BI dovést k úspěchu třeba i v zahraničí. Nicméně český trh je firmě stále blízký. „Mám rád české podnikatelské prostředí. Je to taková Roklinka, země elfů, kde máme vlastní Google, vlastní Amazon i vlastní PayPal. Není to něco, co by člověk zažíval někde ve světě,“ usmívá se Giuliano Giannetti.