Český Revolt BI ukazuje firmám směr. Umí poradit, jaké zboží nasadit do obchodů, nebo dokonce jestli z trhu rovnou neodejít
Giuliano Giannetti, zakladatel společnosti Revolt BI
Sami sebe označují jako analytiky a konzultanty, svůj byznys spíš za firmu než startup, nad pojmem umělá inteligence raději mávnou rukou. „Často stačí správný algoritmus,“ říká Giuliano Giannetti, původem Ital žijící skoro celý život v Česku. Každý jiný by o tom samém mluvil v úplně jiných pojmech. Zakladatel Revolt BI si na ně ale nepotrpí. Nepotřebuje hledat trendy slova, aby popsal, co jeho společnost umí: na základě dat firmám ukáže, co se jim vyplatí.
Od prvního týdne od založení byl Revolt BI ziskový, během dvou let vyrostl z nuly na 30 milionů korun. Dokázal to tím, že umí přeneseně hýbat životem v řadě společností. Stačí mu k tomu data, algoritmy a občas i neuronové sítě. Právě data říkají, jak se může daná firma právě teď chovat. A na jejich základě společnosti činí zásadní rozhodnutí.
Giannettiho firma tak například radí známým módním řetězcům, jestli pro ně má smysl otevírat nové pobočky, anebo je naopak zavírat. Umí posoudit, jestli se nevyplatí z Česka rovnou odejít, dokonce to už u jednoho ze svých klientů doporučila – a klient skutečně odešel. Revolt BI však pomáhá určovat směr i tam, kde jste o žádných velkých akcích neslyšeli, a přesto jste jejich dopady mohli pocítit.
Mezi klienty Revolt BI patří mimo jiné Mall, Equa bank, Zoot, Sportisimo, Seznam, PetCenter, Carvago nebo Košík, dohromady zhruba pětašedesát firem na tuzemském trhu a několik zahraničních, většinou těch, které mají pobočku v Česku. Firma pracuje ale třeba i pro dvě americké korporace.
Revolt BI dokáže doporučit, kdy by se mělo zboží naskladnit a kdy naopak raději sklady vyprázdnit, tedy zlevňovat. Algoritmy firmy upozorní na situaci, kdy je žádané a tím pádem i často vydávané zboží až někde vzadu ve skladu, takže se jeho hledáním a přenášením pracovníci zbytečně zdržují. Umí předpovědět poptávku a automatizovat tak, kam jaké zboží odeslat. Nebo dokáže předpovědět, kolik plynu má dodavatel poslat do zásobníků.
Všechny tyto příklady jsou skutečné, ale Giuliano Giannetti stejně říká, že směřování firem neřeší jeho startup, ale rozhodují o něm konkrétní společnosti. „My jen pomáháme všem firmám sáhnout si na ten koláč,“ odkazuje k výsledkům práce pokročilé analytiky – tedy toho, co Revolt BI využívá.
„Podle studie konzultační společnosti McKinsey vygeneruje pokročilá analytika na světovém trhu tři triliony dolarů. Firem, které v České republice úspěšně sledují analytické trendy, je ale pouze osm procent. Nedaří se jim na digitální vlnu naskočit,“ vysvětluje sedmatřicetiletý podnikatel.
Od kyberbezpečnosti ke Košíku
Giuliano Giannetti se narodil v Itálii a v Česku žije od svých devíti let. Stihl toho hodně: pracoval na tiskovém oddělení ministerstva obrany, byl spoluautorem Bílé knihy o obraně, řešil kybernetickou bezpečnost a i díky jeho přispění dnes funguje Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. V roce 2010 dostal Českou republiku na první mezinárodní cvičení kybernetické obrany pořádané NATO. Shodou okolností jsme ono cvičení vyhráli.
Po státní správě pracoval v PR a pak přešel k datové analýze, pracoval mimo jiné ve společnostech Keboola nebo McKinsey. „Na tom oboru mi přišlo sexy, že je to skloubení technických znalostí s řešením konkrétních byznysových problémů. Vyrábíte pravdu,“ shrnuje s úsměvem Giannetti.