Český startup Accomango je vzhůru nohama. Propustil všechny zaměstnance a ubytovny začne modernizovat jinak
Patrick Havlíček a Karel Zheng, zakladatelé startupu Accomango
Dva kamarádi z ústeckého gymplu chtějí změnit svět ubytoven. Ve čtyřiadvaceti letech se stali nejmladšími zakladateli, do kterých kdy investoval tuzemský fond Kaya (dříve Enern), a jejich nápad přitahoval natolik, že o pár měsíců později získali dalších několik desítek milionů. Tuhle story jste už na stránkách CzechCrunche četli, ale teď má příběh pražského startupu Accomango jeden velký zvrat – po rychlém rozletu je celá firma vzhůru nohama, bez zaměstnanců a Patrick Havlíček s Karlem Zhengem začínají tak trochu od začátku. Ale ne od nuly.
Zakladatelé Accomanga měli v plánu, že vytvoří softwarovou platformu, na které propojí firmy, jež potřebují přechodně ubytovat dělníky, a ubytovny. Identifikovali problém, který existuje – totiž že firmy nedokážou efektivně hledat volné kapacity, ubytovny zase fungují hlavně s tužkou a papírem a celý proces je obrovsky neefektivní. Jenže na něj zvolili špatné řešení. „Už jsme si nechtěli dál nalhávat, že to vyřešíme čistě softwarovou cestou,“ přiznává v rozhovoru pro CzechCrunch Zheng a jeho kolega Havlíček přitakává.
Řešení? V Accomangu sáhli k nejdrsnější variantě. Během pár týdnů se rozhodli propustit až na jednoho úplně všechny zaměstnance. Při jednom z nejtěžších rozhodnutí, před nímž mohou zakladatelé v jakékoliv fázi firmy stát, propustili na tři desítky lidí. „Nebyly to příjemné chvíle, ale i to je součást podnikání. Je lepší udělat takové rozhodnutí dříve a třeba tím zachránit firmu než dělat, že se nic neděje, a za pár měsíců muset zavřít,“ říká Zheng.
Rychle selži, ale ještě rychleji se z toho pouč. Mezi startupisty populární poučka sedí na případ Accomanga dobře. Zakladatelé jsou spolu s investory, jimiž jsou fondy Kaya a Purpose Ventures, kteří je v kroku plně podporují, přesvědčeni, že se během prvního roku v ubytovacím byznysu naučili dost, aby napodruhé vykročili správnou cestou. Zjistili, že nejprve musí trhu ukázat, co s ním vlastně chtějí provést, a to znamená jediné: budou muset ubytovny začít kupovat.
Velká vize pořád platí
Byť mohou převratné změny včetně kompletního propouštění působit navenek ne zrovna optimálně, Havlíček se Zhengem ujišťují, že své ambice nijak nesnížili. Jejich startup Accomango se ostatně vyjímá na prvním místě (díky abecednímu řazení) našeho výběru tuzemských startupů s velkým potenciálem, které se v následujících letech vyplatí sledovat. Odepisovat ho prý zatím rozhodně nemáme, ve světě ubytoven chtějí dva dlouholetí kamarádi z ústeckého gymnázia udělat stále velký zářez.
„Na původní velké vizi se příliš nezměnilo. Věříme, že na trhu s ubytovnami jsou stále obrovské nedostatky a je třeba ho zásadně změnit. Jak to ale ve startupech bývá, ne vše se podaří trefit napoprvé,“ říká Tomáš Obrtáč, jeden z partnerů investičního fondu Kaya. Ten spolu s dalším tuzemským fondem Purpose Ventures a několika angel investory startupu přislíbil do této chvíle celkem 49 milionů korun a své peníze si nehodlá brát zpět.
Všichni aktéři příběhu se shodují na tom, že Accomango se svým řešením digitálního tržiště, kde mělo propojit firmy a jejich dělníky s ubytovacími kapacitami, předběhlo dobu. Podle dat startupu je v Česku pro dělnické profese zhruba 1 800 ubytoven a všechny jsou prakticky neustále plné. Potřeba být někde vystaven a lákat další zákazníky tedy v jejich případě v zásadě není. Problém je dle Havlíčka z Accomanga spíše v tom, jak jsou ubytovny řízeny a jak vypadají.
Na tržišti přitom vždy potřebujete minimálně dvě strany, nabídku a poptávku. A když se vám jednu stranu nedaří získat, byznys logicky nefunguje. „Je konstantě větší poptávka, než je počet ubytovacích zařízení. Byť nejsou příliš kvalitní, jsou plná. To, že jsou špatná lůžka a po zemi běhají švábi, nevyřešíme tak, že do ubytovny nasadíme náš software. Takovou situaci dokážeme změnit jen tím, že vytvoříme vlastní ubytovací kapacity s dobrým standardem,“ popisuje zásadní změnu strategie Havlíček.
Jinými slovy, Accomango začne ubytovny nejen digitalizovat svými nástroji, ale také je kupovat. Zakladatelé přitakávají, že jde o odvážný tah, protože vyvíjení softwaru v teple kanceláře je jednodušší, než když spravujete desítky budov za stovky milionů, což vám přidělává spoustu dalších starostí. Startup však nevstupuje do úplně neznámých vod. Patrick Havlíček má za sebou v oboru podnikatelskou historii, kdy v Litvínově vlastnil a dál vlastní stovky bytů, které slouží k dlouhodobému pronájmu právě i pro dělníky.
„Po těch několika měsících vidíme, že ubytovnám v této fázi nepotřebujeme přinášet klienty přes náš software, protože jsou stejně plné, ale musíme jim ukázat, jak to celé jde dělat líp. A s pomocí technologií třeba mít ještě lepší marži. To je hra, kterou teď jdeme hrát. Chceme být velkým správcem ubytoven s maximálním zapojením technologií,“ říká Havlíček. Proto Accomango propustilo celý tým, protože místo produktových designérů a vývojářů budou muset nastoupit lidé s úplně jiným zaměřením.