Český startup Deepnote slovenského zakladatele Jakuba Jurových vyvíjí platformu na práci s daty a klienti jej po celém světě využívají zejména na datovou analýzu, spolupráci a rychlejší tvorbu datových aplikací či umělé inteligence. V loňském roce měl podle svého vyjádření a bez bližší specifikace ztrojnásobit příjmy a nyní v rámci dalšího rozvoje oznámil svou vůbec první akvizici – za nezveřejněnou částku kupuje americkou společnost Hyperquery.
Hyperquery byl doposud přímou konkurencí Deepnotu, spojení obou firem tak má vést ke konsolidaci trhu s datovými platformami postavenými na technologii datových notebooků. Deepnote touto akvizicí získává do portfolia klientů další globální technologické společnosti, jako je Docplanner, Output, nebo výrobce ložního prádla Brooklinen.
„Cílem akvizice je konsolidace trhu a zákazníků, ne technologie ani tým Hyperquery,“ přiblížil pro CzechCrunch Jurových. Vývoj na stávající technologii americké firmy by se měl zastavit a zřejmě se rozpustí také její tým. Deepnote kupuje především klienty, leady a marketingové prostředky.
Deepnote aktuálně používá přes 300 tisíc uživatelů. Podle informací CzechCrunche jeho tržby měly loni růst meziročně několikanásobně, pořád by se přitom měly pohybovat řadově v desítkách milionů korun. Většina týmu startupu sídlí v Praze a dále se rozšiřuje. Mezi jeho klienty patří globální firmy jako SoundCloud, Ramp nebo Webflow, z českých například Shipmonk.
Během let již Deepnote, který CzechCrunch zařadil do výběru 25 startupů, jež se vyplatí sledovat, od investorů získal dohromady více než půl miliardy korun, naposledy začátkem roku 2022, kdy uzavřel kolo tzv. série A ve výši 440 milionů. Připojily se i jedny ze světově nejprestižnějších startupových fondů Index Ventuers a Accel.
Samotná platforma Deepnote staví na technologii tzv. datových notebooků, tedy sdílených dokumentů v cloudu, kde jsou změny viditelné v reálném čase, což také ulehčuje týmovou spolupráci. Zjednodušeně řečeno se tak dá přirovnat k aplikacím jako Google Docs či Google Sheets. K trendu využívání data notebooků se přitom přidávají i právě hráči jako Google, Microsoft nebo Amazon.
„Data notebook je to nejpřirozenější prostředí pro práci s daty. Deepnote jsme propojili s nově dostupnými modely umělé inteligence, díky čemuž je vše intuitivní a rychlé. Do práce s daty to přináší podobnou revoluci, jakou přinesl Excel do práce s tabulkami čtyřicet let zpátky. V tuto chvíli jsme nejlépe hodnocenou data notebook platformou na světě, náš cíl je ale si podmanit celou kategorii. Proto kupujeme Hyperquery,“ vysvětluje důvody akvizice Jakub Jurových.
Pardubický startup Freelo zjednodušuje spolupráci týmů zejména v oblastech jako projektové řízení, správa úkolů nebo komunikace. Devítiletý nástroj, který konkuruje globálním hráčům jako Trello nebo Asana, využívají desítky tisíc uživatelů zejména v Česku a na Slovensku. Před pár roky mluvil jeho spoluzakladatel Karel Dytrych o tom, že naplno rozběhne zahraniční expanzi. Ta ale nedopadla podle původních očekávání a představ. Teď Dytrych přibližuje, co by již z dnešního pohledu udělal jinak – a ušetřil by tím miliony korun.
***
K expanzi do zahraničí nás inspiroval náš začátek podnikání v Česku, kde jsme dosáhli poměrně rychlého růstu. To nám dodalo odvahu a motivaci rozšířit naše působení i za hranice. Poprvé jsme o expanzi začali uvažovat, když nás v týmu bylo asi deset, měli jsme sedmdesát tisíc uživatelů a slušný obrat. Řekli jsme si, že když každý měsíc ušetříme pár set tisíc, pokryje nám to počáteční investice do expanze a potom už se budeme mít od čeho odrazit. Takto jednoduše to ale nefunguje a existuje několik věcí, na které bychom si ve Freelu při pokusu o zahraniční expanzi dnes dali pozor nebo udělali jinak.
Se samotnou expanzí jsme začali v roce 2022, kdy vypukla válka na Ukrajině a covid byl stále ve hře. Zároveň jsme se potýkali s propadem měsíčního obratu, do kterého se propsala i naše změna ceníku rok předtím. V návaznosti na pandemii, válku a inflaci mnoho firem začalo šetřit a někdy bohužel i na našem nástroji. Jelikož jsme ale měli vždy růstové myšlení, začali jsme uvažovat, jak svůj byznys znovu nastartovat. V tu dobu se nám zdála jako dobrá myšlenka rozšířit se na další trhy, třeba do Španělska a Rumunska. To jsme se ovšem mýlili.
Kopírování stejného procesu
Naše představa byla jasná, na začátku zainvestujeme do výkonnostní reklamy a potom zahájíme kvalitní support, který všeobecně představuje náš velký benefit a hrál zásadní roli v úspěchu firmy. Následně odstartujeme sales proces a díky tomu nasbíráme zpětnou vazbu a pochopíme tak potřeby tamních zákazníků. Na jejich základě pak budeme náš nástroj dále zlepšovat a za pár měsíců bychom mohli mít dostatek aktivních uživatelů ve velkorysejším testování.
Tato představa se ale nenaplnila. Celou expanzi jsme totiž srovnávali se začátky na českém trhu, kde jsme již před založením společnosti měli jméno, díky kterému se lépe budovaly základy. Když to hodnotím zpětně, bylo naivní myslet si, že když někdo na Googlu narazí na zcela neznámý nástroj pro organizaci práce v týmu, tak si jej ihned stáhne a po registraci do něj převede veškerou agendu své firmy. Pokud se chystáte dobývat zahraniční trhy, měli byste si uvědomit, že v zahraničí nemusíte nikoho zajímat.
Foto: Freelo
Zakladatelé nástroje Freelo Jan Kulda, Karel Borkovec a Karel Dytrych
Příprava je půl úspěchu
Po technické stránce jsme sice přípravu nezanedbali – na trzích jsme si důkladně analyzovali kupní sílu, vyhledávanost, konkurenci, velikost aktivní populace, její zdatnost v IT a způsob, jakým tamní lidé pracují. Co nás ale zradilo, nebo co jsme spíše nereflektovali, byla personální stránka věci a naše velmi optimistická představa a očekávání.
Z toho důvodu by nám více času věnovaného analýze trhu a konzultacím s úspěšnými místními podnikateli pomohlo lépe pochopit problémy a potřeby našich potenciálních zákazníků. Také by bylo dobré identifikovat konkurenční výhody a vytvořit efektivní go-to-market strategii s lidmi, kteří již mají podobné zkušenosti. My jsme však postupovali opačně.
Nízká interní kapacita týmu
Ani interně nám expanze nevycházela podle představ. Měli jsme sice full-time manažery pro každou zemi, ale ti zastávali tak nějak všechno, od překladů přes support až po sales. Dnes to vnímáme jako velkou chybu. Rozhodně by bylo efektivnější mít specialistu na každou konkrétní činnost, čímž by bylo možné vykonávat více činností paralelně a mnohem rychleji.
Nepouštějte se do expanze jen proto, že to od vás očekává okolí.
Zároveň jsme si nevyhradili dostatečné kapacity na řešení samotné expanze a náš tým tak odbavoval současně jak tuzemský, tak zahraniční trh. To mělo značný vliv na efektivitu práce – lidé nestíhali a soustředili se na milion věcí najednou a neměli tolik prostoru pro československý trh. Tato zkušenost nám ukázala, že musíme být na takové projekty (nejen) kapacitně mnohem lépe připraveni.
Neodhadnutý time management
Chtěli jsme jednoduše replikovat to, co funguje v Česku, do jiných zemí, konkrétně v Španělsku a Rumunsku. Začali jsme důkladně řešit překlad aplikace, webů, e-mailů a veškerou komunikaci k zákazníkovi. Tehdy přišel první zádrhel – trvalo to mnohem déle, než jsme původně předpokládali. Jen tyto překlady nám zabraly více než čtyři měsíce a zbytečně jsme tak oddalovali den, kdy vůbec spustíme výkonnostní reklamu.
Neměli jsme dostatek kapacit a naše interní materiály byly v češtině. Všechny onboardingové materiály jsme proto museli přizpůsobit každému zvlášť nebo vše vysvětlovat přes videohovor. Museli jsme také lokalizovat naše interní CRM a fakturační aplikaci do angličtiny, což byla další obrovská zátěž.
Komplikovaná komunikace
Značnou bariéru představovala také komunikace s lidmi ve Španělsku i Rumunsku. Přestože jsme měli zřízená lokální telefonní čísla a rodilého mluvčího, byla úspěšnost hovorů a e-mailové komunikace oproti Česku tragická. Kromě toho jsme podcenili i praktickou přípravu, například jsme narychlo rozjížděli nové mailingové služby a kampaně pro zahraniční trhy, což mělo být promyšlené a připravené předem.
Nízký rozpočet a nepřipravené PR
Dnes bychom už už pro expanzi připravili výrazně větší rozpočet a vstupovali na každý trh s pečlivě připraveným příběhem a efektivním PR. V Česku nám pomohl příběh tří kamarádů z Pardubic, kteří chtějí konkurovat gigantům jako Trello nebo Asana, ale podobný příběh jsme pro zahraniční trh připravený neměli. I přes nízký rozpočet měla neúspěšná expanze na zahraniční trhy na firmu těžký dopad. Utopili jsme v ní tři až čtyři miliony korun, což je při ročním obratu šestnáct milionů značná částka.
Vedení firmy bylo pod velkým tlakem a snažili jsme se přijít na to, jak uděláme, abychom vůbec mohli lidem poslat výplaty. Nemluvě o tom, že se to všechno odrazilo na náladě celého týmu. Je důležité si uvědomit, že náklady mohou být vyšší než na domácím trhu a vše bude fungovat mnohem hůře.
Chybami se člověk učí
Nepouštějte se do expanze jen proto, že to od vás očekává okolí. Mnoho firem začíná expandovat pod tlakem, protože se jich na konferencích nebo jiných akcích stále ptají na plány na rozšíření. Tento tlak jsem viděl zejména u softwarových společností, kde se expanze často považuje za samozřejmost. Zároveň, když už jste se do expanze pustili a vidíte, že vám z nějakého důvodu nefunguje, buďte připraveni ji okamžitě zastavit. Lepší dříve než později.
Celkově bych to shrnul asi takto: pokud máte osm hodin na pokácení stromu, sedm hodin věnujte broušení sekery. Někdy je také lepší místo výběru konkrétního státu zvážit širší přístup. Pokud se vám podaří uspět plošně, může to být mnohem větší úspěch, než kdybyste se zaměřili jen na jednu zemi. Každopádně i přes tuto nepěknou, ale velmi cennou zkušenost jsme stále otevření možnosti další expanze a zároveň sledujeme, jak se s tímto úkolem perou další české SaaS společnosti.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.