Český startup Encubate pomáhá rozvíjet podnikatelské dovednosti. Sám do startu získává 7 milionů od investorů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

encubate-founder

Foto: Encubate

Zdeněk Fred Fous, spoluzakladatel a CEO startupu Encubate

0Zobrazit komentáře

Na první pohled může znít myšlenka, že vám s rozjetím byznysu pomůže pár desítek hodin interakce s aplikací, trochu zvláštně. Zdeněk Fred Fous si ale řekl, že když se tak mohou lidé učit cizí jazyky, meditovat nebo cvičit a provádět řadu jiných věcí, mohou tímto způsobem rozvíjet i svoje podnikatelské dovednosti a vybudovat si základy vlastního byznysu. A teď jeho startup Encubate nabírá první miliony korun od investorů.

Pětatřicetiletý Zdeněk Fred Fous má s přetavováním nápadů do reálného podnikání plno zkušeností. Jako spoluzakladatel stál například u společnosti Walk the Room, která řeší 3D vizualizace komerčních nemovitostí, či LITS Global, kde skrze „vzdělávací expedice“ umožňují skupinám klíčových manažerů z nadnárodních korporací nahlédnout do světa digitalizace, technologických startupů nebo společensky prospěšného podnikání. Všechny Fousovy projekty jsou globální a ani nejnovější Encubate, jež zatím startuje ve Velké Británii, není výjimkou.

„Vizí Encubate je maximalizovat podnikatelský potenciál každého člověka,“ popisuje Zdeněk Fred Fous. Jde na to spojením osvědčených podnikatelských postupů ze světa, personalizovaného přístupu a digitální komunity. Obsahová část vychází ze zkušeností předních světových organizací, které se věnují podpoře podnikání, zbytek zajišťuje aplikace, která funguje jako osobní digitální průvodce celým světem podnikání.

„Současný systém podpory podnikání je funkční jen pro velmi úzkou skupinu začínajících podnikatelů. Pokud chcete jako mladý člověk bez velkých závazků rozběhnout technologický startup, tak máte k dispozici poměrně robustní podpůrný ekosystém. Pokud máte menší časovou flexibilitu a omezenou možnost riskovat, tak moc dobrých řešení k dispozici nemáte,“ popisuje situaci zakladatel a CEO Encubate.

Průvodce světem podnikavosti

„Ročně 300 milionů lidí zakládá vlastní podnikání – a většina nemá k dispozici kvalitní nástroje, které by jim pomohly lépe uspět,“ doplňuje Zdeněk Fred Fous a přirovnává svou službu k aplikacím jako Duolingo nebo Headspace, které jednoduchou a hravou formou učí cizí jazyky či pomáhají s meditací. Na jeho vizi slyší také první investoři. Nedávno vzniklý fond Purpose Ventures, za nímž stojí David Šiška a kolegové z Pale Fire Capital, a tuzemský andělský fond Grouport do Encubate posílají 7 milionů korun.

Aplikace Encubate slouží jako digitální průvodce a zároveň na míru personalizovaný program osobního rozvoje, který člověka krok po kroku provede od úplného začátku až do momentu, kdy by měl mít již promyšlený a také otestovaný podnikatelský záměr včetně rozpočtu a dalšího plánu. Následně se může kvalifikovaně rozhodnout, jestli se do vlastního byznysu skutečně pustí, nebo třeba využije svůj podnikatelský potenciál nějak jinak či někde jinde.

encubate-investors

Foto: Encubate

Spoluzakladatel Encubate Zdeněk Fred Fous s investory z Grouportu a Purpose Ventures

„Funguje to v zásadě jako online příprava vlastního podnikatelského záměru. Jednotlivé kroky jsou buď zaměřené na určitou aktivitu, například generování podnikatelských nápadů nebo na tvorbu obchodního modelu za využití Lean Canvasu, případně mají vzdělávací charakter, kdy třeba doporučí článek nebo video, díky kterému se člověk lépe dokáže poprat s problémem, jemuž zrovna čelí. Celá cesta trvá řádově 80 hodin,“ popisuje základní fungování Encubate jeho zakladatel.

Hlavní cílovou skupinou celého online programu mají být zejména zaměstnanci, kteří přemýšlí o vlastním podnikání, ale mají menší časovou flexibilitu a omezenou možnost riskovat. Ať už řeší každodenní docházení do práce, rodinné povinnosti či nemají potřebné kontakty, které by jim pomohly v rozjezdu. Čerpat přitom budou od těch nejlepších a nejpovolanějších z celého světa.

„Bereme ověřené způsoby rozjezdu byznysu a přetváříme je do podoby adaptabilního vzdělávacího nástroje. Podstatou Encubate není, že máme nějaký magický recept na to, jak založit byznys. Naopak stavíme na prověřených a odzkoušených postupech ostatních. Klíčová podstata Encubate je průvodcovství – jako byste měli v kapse zkušeného podnikatele, který vám kdykoliv poradí co a jak dále,“ zmiňuje Fous.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celý program je postaven na zkušenosti z organizací Y Combinator, TED, Google, Harvard Business Review či Founder Institute a Fous ho začal oficiálně stavět loni na jaře. Ve druhé polovině loňského roku proběhl pilotní program, do něhož naskočilo několik desítek lidí, a Zdeněk Fred Fous ho hodnotí jako úspěšný. Od uživatelů prý získal pozitivní zpětnou vazbu a nyní se se svým šestičlenným týmem soustředí na spouštění první ostré verze ve Velké Británii.

Britský trh, který už Fous dobře zná z předchozích štací, si v Encubate vybrali z jednoduchého důvodu. Jde o největší anglicky mluvící trh v Evropě, a jelikož je aplikace prozatím v angličtině, byla to logická volba. Pro další růst teď firma hledá nového CTO a několik dalších posil. Pomůže pochopitelně i zmíněná investice, přičemž dosavadní vývoj spolkl zhruba 2 miliony korun.

encubate-app

Aplikace českého startupu Encubate chce pomáhat s rozvojem podnikavosti

„Češtinu neplánujeme, český trh je moc malý, bohužel, aby dávalo smysl vše lokalizovat. Samozřejmě kdokoli, kdo umí anglicky, se může do Encubate zapojit. V pilotním programu bylo několik Čechů,“ doplňuje Fous.

Byznys model Encubate bude postaven na platbě za členství, které by mělo podle dosavadních plánů stát zhruba 200 liber, tedy kolem 6 tisíc korun. Na jeho konci uživatel získá hmatatelné materiály, jako je ověřený základní prototyp, finanční rozvaha, pitch deck i plán s dalšími kroky. A s tím již může jít třeba za zkušeným mentorem.

„Naši uživatelé hledají nástroj, který je dostane do bodu, kdy mají promyšlený a základně otestovaný podnikatelský záměr a věří mu. Potřebují maximální časovou flexibilitu a často chtějí na zárodku svého byznysu nejdříve pracovat ‚tajně‘,“ vysvětluje Fous, kde je hlavní role Encubate a proč nemá ambici nahrazovat klasické mentory.

„Najít si mentora má smysl ve chvíli, kdy už zhruba vím, co a jak chci dělat. Cílem Encubate je dovést lidi do momentu, kdy si již mohou mentora najít a rozhodnout se, jestli chtějí vlastnímu podnikání věnovat více času,“ dodává zakladatel startupu. S novou investicí chce nyní spustit plnou verzi své aplikace, najít nejefektivnější způsoby, jak službu prodávat, a získat prvních tisíc uživatelů.

Investice do knih z druhé ruky. Knihobot nabírá 15 milionů korun od Mitonu a míří za hranice

knihobot3

Foto: Knihobot

Hlavní tváře startupu Knihobot: Dominik Gazdoš, Pavel Pekař a David Gazdoš

0Zobrazit komentáře

Může být obchodování s použitými knihami dobrým byznysem? Knihobot Dominika Gazdoše jasně dokazuje, že ano, a dokonce se může stát atraktivním i pro investory. Tuzemská investiční skupina Miton nyní do Knihobotu investuje 15 milionů korun, které pomohou dostat použité knihy k ještě většímu počtu čtenářů v Česku i dalších evropských státech.

Druhý život pro více než 100 tisíc knih a obrat okolo 18 milionů korun, taková je bilance online antikvariátu Knihobot za uplynulý rok. Princip jeho fungování je relativně jednoduchý. Zákazník nabídne svou knihu Knihobotovi, který ji převezme k sobě do skladu, kde kniha čeká na své zájemce.

Jakmile si ji někdo koupí, Knihobot knihu odešle novému majiteli a tomu starému vyplácí část ze sumy, za kterou byla kniha prodána. Tento proces je doprovázen celou řadou chytrých vychytávek a zlepšováku, na které jsme se byli podívat v listopadu minulého roku.

„Všichni si rádi kupujeme knížky, ale ne všechny potřebujeme nastálo v knihovně. Některé ani nedočteme, jiné potřebujeme jen na krátkou chvíli. Málo z nás pak takové knihy vrací do oběhu. Je to logické, protože stále nemáme dostatek možností, jak knihy pohodlně poslat dál,“ popisuje Dominik Gazdoš.

knihobot1

Foto: Knihobot

Dominik Gazdoš, zakladatel online antikvariátu Knihobot

„To ovšem připomíná začarovaný kruh, kdy by si čtenář rád pravidelně kupoval knihy z druhé ruky, ale často nemá kde,“ popisuje osmadvacetiletý šéf Knihobotu, který si vzal do hlavy, že zachrání maximální množství knih z druhé ruky tím, že je nabídne novým čtenářům

S tím souvisí plán navýšit letošní obraty na 50 milionů korun, což je poměrně odvážný cíl. Nicméně 60 tisíc prodaných knih za letošní první čtvrtletí, tedy čtyřnásobný meziroční růst, napovídá, že se nejedná o pochybné vzdušné zámky. Na dosažení stanovených cílů navíc nebude Knihobot sám. K jejich naplnění by mu měla pomoci investice ze strany investiční skupiny Miton, která nově získává v Knihobotu 30% podíl.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Tým Knihobotu na koleně vybudoval fungující firmu, aniž by přitom ztratil svůj nadhled a typický smysl pro humor. Když jsme viděli, co všechno dokázali sami postavit, museli jsme smeknout. Naše peníze a know-how z e-commerce mohou pomoci k dalšímu růstu. Pro začátek jsme do Knihobotu investovali 15 milionů korun,“ komentuje dohodu partner Mitonu Michal Jirák. „Navíc trend obliby věcí z druhé ruky sledujeme už roky a je nám hodně sympatický.“

Částka 15 milionů korun výrazně pomůže s navýšením množství použitých knih v oběhu, které chce Dominik Gazdoš mezi čtenáři točit. Jejich cílem je dostat se v příštích letech na minimálně dva miliony výtisků, které by se jinak povalovaly v knihovnách nebo po sklepích. S investicí a navyšováním počtu knih v oběhu si Knihobot navíc stanovil ještě odvážnější cíle. V příštím roce by chtěl zákazníkům vyplatit 100 milionů korun.

michal-jirak-miton1

Foto: Miton

Michal Jirák, partner investiční skupiny Miton

Byť je český čtenář pro podobný byznys model dokonalou cílovou skupinou, NOP World Culture Score Index Čechy řadí mezi nejintenzivnější evropské čtenáře, kteří týdně čtení věnují skoro 7,5 hodiny. Devět z deseti Čechů navíc nemá podle průzkumů problém nakupovat zboží z druhé ruky, ke splnění stanovených cílů bude potřeba nabídnout službu i v zahraničí.

„To, co se naučíme při roztáčení českého trhu, máme ambici vyzkoušet i v dalších evropských zemích. Začneme nejspíš ještě letos na Slovensku. S investorem v zádech si budeme moci dovolit rozšířit tým o další chytré lidi, a i díky know-how Mitonu z e-commerce a zahraničních trhů by vše mělo jít rychleji,“ uzavírá Gazdoš.

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

***

Dominik Gazdoš bude mimo jiné jedním z hostů naší další konference CzechCrunch Onlajn, v rámci které se budeme zabývat udržitelnou budoucností. Ta startuje již 3. května od 18.00 a více informací se dozvíte zde.