Český startup módním e-shopům radí, jaké zboží mají zobrazit zákazníkům. Automatizujeme inspiraci, říká Jan Kotek
Jan Kotek, spoluzakladatel a ředitel startupu visionPigeon
Když člověk přijde do kamenného obchodu s oblečením, dívá se na různé kousky a ve výběru mu může poradit personál – kde najde podobné tričko nebo jaké kalhoty se k němu mohou hodit, a to na základě stylu samotného zákazníka. Nakupování na internetu obecně přináší o něco horší zážitek, související doplňky nebo podobné kusy oblečení na e-shopech totiž automaticky vyhledávají algoritmy, které však nepracují se zrovna kvalitními daty.
„E-shopy obecně nemají důmyslné nástroje, které by dělaly doporučení. V tom jsme viděli příležitost,“ popisuje během rozhovoru pro CzechCrunch Jan Kotek, který společně s Radimem Špetlíkem a Hynkem Beránkem založili startup visionPigeon, s nímž se snaží tento problém řešit.
Zjednodušeně řečeno visionPigeon módním e-shopům říká, jaké produkty mají danému zákazníkovi zobrazit s co největší šancí, že se nakupujícím budou líbit. Technologie startupu pracuje s umělou inteligencí a počítačovým viděním, kdy algoritmy rozpoznávají, jak jednotlivé produkty vypadají.
Když pak zákazník na e-shopu nakupuje, prohlíží si produkty a přidává si je do seznamu oblíbených nebo do košíku. I na základě těchto dat dokážou algoritmy zjistit, co by měly danému uživateli zobrazit podle jeho stylu, případně mohou zobrazovat podobné produkty.
Na takovém využití visionPigeon pracuje od loňského prosince se Zootem, který u jednotlivých položek ukazuje box s podobnými kousky a technologie startupu jej vyplňuje na základě vizuálu. „Uživateli to pomáhá brouzdat jeho stylem. Když se mu nějaký kousek líbí až na jeden malý detail, mohou hned sáhnout po něčem velmi podobném,“ vysvětluje Kotek.
„Dnešní doporučovací nástroje pracují hlavně s názvy produktů, jejich popisem a parametry. To může dobře fungovat v elektronice, móda je ale těžce popsatelná slovy,“ pokračuje osmadvacetiletý spoluzakladatel startupu a rovnou přidává příklad – popisek „bílé tričko s potiskem“ může mít i tisíc triček, reálně však budou vypadat úplně jinak. Právě kvůli tomu se běžné doporučovací algoritmy nemají o co opřít.
„Jedno z našich klíčových témat je, jak zvýšit u příchozích zákazníků potenciál dokončení nákupu. Kluci z visionPigeon nám pomáhají díky své ‚obrázkové‘ technologii nabídnout zákazníkovi vizuálně nejpodobnější alternativu například k vyprodanému produktu,“ popisuje pro CzechCrunch Martin Souček, Chief Development Officer Zootu.
„Inspirace je v módě obrovské téma, dělat ji automatizovaně a ve velké škále je obrovská výzva.“
„Proklikovost v rámci jejich řešení ve srovnání s naším starým řešením byla o 75 procent vyšší. V image recognition vidíme jako módní hráč několik dalších možností využití, na kterých s visionPigeon dále spolupracujeme,“ doplňuje Souček.
S dalším módním e-shopem pak visionPigeon aktuálně testuje využití technologie na detekování celého outfitu na fotce, tedy všech produktů, které má model na sobě. Když se uživatel kouká na tričko a líbí se mu i kalhoty, nemusí je sám vyhledávat, ale má je automaticky k dispozici na jedno kliknutí.
„Tato funkce umožní e-shopům inspirovat zákazníky ke koupi celého outfitu. Právě inspirace je v módě obrovské téma, dělat ji automatizovaně a ve velké škále je obrovská výzva, protože kapacity lidí v e-shopech jsou obecně omezené,“ říká Kotek.
Na trhu je zatím visionPigeon jen krátce, jeho prvním platícím zákazníkem byl zmiňovaný Zoot, se kterým spolupráci rozběhl v prosinci loňského roku. V mezičase se už přidalo pár dalších jednotek e-shopů a s dalšími nasazování nástroje pomalu rozbíhá. Startup však na tuzemském trhu cílí jen na ty největší módní e-shopy. Jejich potenciál tak Kotek odhaduje na padesát, na slovenském trhu pak na dalších třicet firem.
„Jsme ve fázi, kdy jsme si na trhu validovali, že zlepšujeme čísla e-shopům. Aktuálně se bavíme s největšími módními e-commerce hráči, což je znamení, že jsme na dobré cestě. Startup může mít dobré lidi i dobrý produkt, ale nemusí trefit načasování. Zdá se, že nám se to podařilo,“ říká Kotek.
Byznys visionPigeon funguje na SaaS modelu, kdy e-shop platí měsíční poplatek založený na počtu požadavků (volání na API) nebo tzv. success fee, tedy poplatek za úspěšně dokončený obchod, který startup pomohl vygenerovat. Do budoucna přitom věří, že bude spolupracovat v podstatě se všemi podstatnými hráči na trhu.
„Máme tady Zalando a About You, které trh válcují nabídkou, cenami i dostupností. Zároveň už technologii umělé inteligence využívají a je na lokálních e-shopech, aby se tomu přizpůsobily. My se jim snažíme trochu patrioticky pomáhat, aby byly vůči těmto gigantům konkurenceschopní,“ vysvětluje Kotek.