Český startup módním e-shopům radí, jaké zboží mají zobrazit zákazníkům. Automatizujeme inspiraci, říká Jan Kotek

Peter BrejčákPeter Brejčák

honza-kotek-visionpigeon-boxedStory

Foto: visionPigeon

Jan Kotek, spoluzakladatel a ředitel startupu visionPigeon

0Zobrazit komentáře

Když člověk přijde do kamenného obchodu s oblečením, dívá se na různé kousky a ve výběru mu může poradit personál – kde najde podobné tričko nebo jaké kalhoty se k němu mohou hodit, a to na základě stylu samotného zákazníka. Nakupování na internetu obecně přináší o něco horší zážitek, související doplňky nebo podobné kusy oblečení na e-shopech totiž automaticky vyhledávají algoritmy, které však nepracují se zrovna kvalitními daty.

„E-shopy obecně nemají důmyslné nástroje, které by dělaly doporučení. V tom jsme viděli příležitost,“ popisuje během rozhovoru pro CzechCrunch Jan Kotek, který společně s Radimem Špetlíkem a Hynkem Beránkem založili startup visionPigeon, s nímž se snaží tento problém řešit.

Zjednodušeně řečeno visionPigeon módním e-shopům říká, jaké produkty mají danému zákazníkovi zobrazit s co největší šancí, že se nakupujícím budou líbit. Technologie startupu pracuje s umělou inteligencí a počítačovým viděním, kdy algoritmy rozpoznávají, jak jednotlivé produkty vypadají.

Když pak zákazník na e-shopu nakupuje, prohlíží si produkty a přidává si je do seznamu oblíbených nebo do košíku. I na základě těchto dat dokážou algoritmy zjistit, co by měly danému uživateli zobrazit podle jeho stylu, případně mohou zobrazovat podobné produkty.

visionpidegon-radim-honza

Foto: visionPigeon

Radim Špetlík a Jan Kotek ze startupu visionPigeon

Na takovém využití visionPigeon pracuje od loňského prosince se Zootem, který u jednotlivých položek ukazuje box s podobnými kousky a technologie startupu jej vyplňuje na základě vizuálu. „Uživateli to pomáhá brouzdat jeho stylem. Když se mu nějaký kousek líbí až na jeden malý detail, mohou hned sáhnout po něčem velmi podobném,“ vysvětluje Kotek.

„Dnešní doporučovací nástroje pracují hlavně s názvy produktů, jejich popisem a parametry. To může dobře fungovat v elektronice, móda je ale těžce popsatelná slovy,“ pokračuje osmadvacetiletý spoluzakladatel startupu a rovnou přidává příklad – popisek „bílé tričko s potiskem“ může mít i tisíc triček, reálně však budou vypadat úplně jinak. Právě kvůli tomu se běžné doporučovací algoritmy nemají o co opřít.

„Jedno z našich klíčových témat je, jak zvýšit u příchozích zákazníků potenciál dokončení nákupu. Kluci z visionPigeon nám pomáhají díky své ‚obrázkové‘ technologii nabídnout zákazníkovi vizuálně nejpodobnější alternativu například k vyprodanému produktu,“ popisuje pro CzechCrunch Martin Souček, Chief Development Officer Zootu.

„Inspirace je v módě obrovské téma, dělat ji automatizovaně a ve velké škále je obrovská výzva.“

„Proklikovost v rámci jejich řešení ve srovnání s naším starým řešením byla o 75 procent vyšší. V image recognition vidíme jako módní hráč několik dalších možností využití, na kterých s visionPigeon dále spolupracujeme,“ doplňuje Souček.

S dalším módním e-shopem pak visionPigeon aktuálně testuje využití technologie na detekování celého outfitu na fotce, tedy všech produktů, které má model na sobě. Když se uživatel kouká na tričko a líbí se mu i kalhoty, nemusí je sám vyhledávat, ale má je automaticky k dispozici na jedno kliknutí.

„Tato funkce umožní e-shopům inspirovat zákazníky ke koupi celého outfitu. Právě inspirace je v módě obrovské téma, dělat ji automatizovaně a ve velké škále je obrovská výzva, protože kapacity lidí v e-shopech jsou obecně omezené,“ říká Kotek.

Na trhu je zatím visionPigeon jen krátce, jeho prvním platícím zákazníkem byl zmiňovaný Zoot, se kterým spolupráci rozběhl v prosinci loňského roku. V mezičase se už přidalo pár dalších jednotek e-shopů a s dalšími nasazování nástroje pomalu rozbíhá. Startup však na tuzemském trhu cílí jen na ty největší módní e-shopy. Jejich potenciál tak Kotek odhaduje na padesát, na slovenském trhu pak na dalších třicet firem.

honza-kotek-visionpigeon-1-min

Foto: visionPigeon

Jan Kotek, spoluzakladatel a ředitel startupu visionPigeon

„Jsme ve fázi, kdy jsme si na trhu validovali, že zlepšujeme čísla e-shopům. Aktuálně se bavíme s největšími módními e-commerce hráči, což je znamení, že jsme na dobré cestě. Startup může mít dobré lidi i dobrý produkt, ale nemusí trefit načasování. Zdá se, že nám se to podařilo,“ říká Kotek.

Byznys visionPigeon funguje na SaaS modelu, kdy e-shop platí měsíční poplatek založený na počtu požadavků (volání na API) nebo tzv. success fee, tedy poplatek za úspěšně dokončený obchod, který startup pomohl vygenerovat. Do budoucna přitom věří, že bude spolupracovat v podstatě se všemi podstatnými hráči na trhu.

„Máme tady Zalando a About You, které trh válcují nabídkou, cenami i dostupností. Zároveň už technologii umělé inteligence využívají a je na lokálních e-shopech, aby se tomu přizpůsobily. My se jim snažíme trochu patrioticky pomáhat, aby byly vůči těmto gigantům konkurenceschopní,“ vysvětluje Kotek.

Česká republika a Slovensko přitom pochopitelně nejsou jediné trhy, na něž se chce visionPigeon zaměřit. Dobývat bude západní trhy jako Německo, kam se chce začít rozšiřovat už koncem letošního roku. Velkou výzvou bude najít schopné a dobré rodilé mluvčí zejména v oblasti obchodu.

Další výzvou související se zahraniční expanzí je pak hledání strategického investora, který startupu se vstupem na další trhy pomůže. „Český a slovenský trh můžeme dobývat klasickou cestou, ale myslíme si, že zajímavější bude využít externí kapitál, abychom náš růst podpořili,“ říká Kotek.

Aktuálně je totiž vše o načasování. Podle slov spoluzakladatele visionPigeon je nyní na světě jen několik málo podobných nástrojů a všechny z nich jsou v podobných stadiích vývoje – nikdo zatím není dominantní ani nenabral výraznější investiční kapitál. „Teď se bojuje o rychlost, kdo bude nejrychlejší a uloví si největší podíl na trhu,“ říká.

„Sbírali jsme feedback, a až když jsme měli první příslib odběru, začali jsme produkt vyvíjet.“

Osmadvacetiletý Jan Kotek startoval svoji kariéru v produktovém managementu a poslední tři roky strávil v Heurece, kde pracoval na B2B projektech rozvíjejících byznys desítek tisíc e-shopů v Česku i na Slovensku. Díky tomu měl dobrý přehled o tom, jak online obchodníci fungují a jaké problémy je trápí.

Jednou se na pivu seznámil s druhým zakladatelem visionPigeon Radimem Špetlíkem, který vystudoval inženýrský obor počítačové vidění na FEL ČVUT a nyní tam studuje doktorát. Společně probírali, co všechno dokáže tato technologie dělat. A Kotkovi jako správnému produkťákovi v hlavě běželo tisíc různých nápadů na byznys.

„Mít nápad je hezké, ale není vhodné vyvinout řešení a pak s ním jít na trh. Lepší je zjistit reálnou potřebu předem, jestli by o něj měl někdo zájem. Obcházeli jsme e-shopy, sbírali feedback, a až když jsme měli první příslib odběru, začali jsme produkt vyvíjet,“ popisuje začátky startupu Kotek.

honza-kotek-visionpigeon-2-min

Foto: visionPigeon

Jan Kotek, spoluzakladatel a ředitel startupu visionPigeon

Spojili tak síly se třetím zakladatelem Hynkem Beránkem, který Kotka a Špetlíka propojil. Osmadvacetiletý spoluzakladatel investičního fondu Alethes a partner poradenské společnosti March7 do firmy vložil soukromé peníze, což jim umožnilo rozběhnout byznys bez toho, aby nutně museli sáhnout na své úspory. Zajímavostí je, že doteď zakladatelé ve firmě pracují zdarma, stejně jako další jejich čtyři spolupracovníci. Ti mají přislíbené zaměstnanecké akcie.

„Je nás sedm a všechno od počátku děláme bez toho, abychom si něco vypláceli. Kluci pracují ve volném čase a o víkendech. Řekli jsme si, že si mzdy budeme vyplácet až po první investici,“ prozrazuje Kotek, který svoji štaci v Heurece skončil teprve koncem července a od srpna se rozvoji svého startupu věnuje naplno.

VisionPigeon sice zatím nezískal finanční investici, už v loňském listopadu mu však pomohl tuzemský StartupYard, který běžně startupy podporuje i penězi, zakladatelé to však odmítli. „Peníze jsme nepotřebovali,“ směje se Kotek. Akcelerátor tak startupu poskytl mentoring výměnou za konvertibilní dluhopis.

skovajsa-mytimi-boxed

Přečtěte si takéLidé nechápou hodnotu času převedenou do peněz, říká zakladatel myTimiLidé nechápou hodnotu času převedenou do peněz, ale firmy ano. Zakladatel myTimi proto kompletně změnil svůj byznys

V začátcích přitom zakladatelé přemýšleli, kde by pro svou technologii našli nejlepší využití. „Pracujeme s vizuální stránkou, takže jsme přemýšleli nad e-shopy, které prodávají zboží i jako nábytek nebo design,“ říká Kotek a přiznává, že právě toto mají být kategorie, které chce po módě visionPigeon dobýt.

V rámci priorit se ale soustředí na jeden segment, v němž bude sbírat zkušenosti a feedback, až následně se rozkročí i jinam. Vždy přitom půjde o obory postavené na vizuální stránce a inspiraci. V kategoriích jako elektronika nebo sport, jež jsou založené na parametrech a funkcích produktů, tento rekomendační nástroj využitelný moc není.

„Naší misí je být vizuální nákupní rádce fungující na umělé inteligenci. V e-shopech děláme inspiraci a pomáháme lidem nakupovat, co se jim líbí. A naší vizí je zprostředkovat takovou zkušenost, že zákazníci budou nakupovat online s tím, že nebudou mít potřebu jít do kamenných obchodů,“ uzavírá Kotek.