Český startup Rossum učí počítače číst a po velké investici o něm nebylo slyšet. Za rok 2020 ale hlásí trojnásobný růst

Peter BrejčákPeter Brejčák

rossum-founders-boxed

Foto: Rossum

Spoluzakladatelé Rossumu Petr Baudiš, Tomáš Gogár a Tomáš Tunys

0Zobrazit komentáře

Od závěru roku 2019 o tuzemském Rossumu nebylo v podstatě vůbec slyšet. Tehdy startup, jenž zjednodušeně řečeno učí počítače číst složité dokumenty, získal mimo jiné od Mitonu a StartupYardu investici ve výši 3,5 milionu dolarů (tehdy přes 80 milionů korun) a následně se téměř úplně vytratil mimo mediální radar.

„Je to tím, že jsme měli fakt plné ruce práce a nestačili jsme o sobě ani dávat vědět. Koronavirus nás nezpomalil, spíš naopak. Firmy mezi sebou komunikují pořád, a to je to, co jim my usnadňujeme,“ popisuje pro CzechCrunch Tomáš Gogár, ředitel a společně s Petrem Baudišem a Tomášem Tunysem i zakladatel Rossumu.

Trojice doktorandských studentů umělé inteligence Elektrotechnické fakulty ČVUT vlastní startup zakládala s cílem naučit počítače rozumět nestrukturovaným dokumentům. Běžný software je totiž nedokáže číst, zpracovávat tak různé smlouvy či faktury musí lidé ručně. Algoritmy Rossumu si s tímto problémem však dokážou poradit a lidem tak odpadá rutinní a nudná práce.

V konkrétním příkladu své řešení pražský startup prezentoval u analýzy televizních reklam kandidátů na prezidenta Spojených států. Ruční analýza by kvůli množství dokumentů a souborů byla nemožná, díky svým technologiím však Rossum dokázal vytvořit podrobnou mapu států, kde kandidáti za televizní spoty utráceli nejvíc.

rossum

Foto: Rossum

Český Rossum učí počítače číst dokumenty

Rossum podobným způsobem analyzuje a zpracovává desítky tisíc faktur nebo souborů a podle interních statistik jen v loňském roce dokázal ušetřit přes jednu miliardu úhozů do klávesnice, což odpovídá ekvivalentu 150 let otravné lidské práce. Ve stejném období dokázal ztrojnásobit svůj obrat a ukazatel opakujících se ročních tržeb (ARR) dosáhl jednotky milionů dolarů, tedy řádově desítky milionů korun.

Rychle do firmy přibývali také noví zaměstnanci, jejichž počet se v průběhu loňského roku zdvojnásobil na současných více než sedmdesát, dalších dvacet pak pracuje na učení umělé inteligence. Zákazníky má dnes startup na všech pěti kontinentech a věří mu i některé ze světově největších společností jako Siemens, Bosch, Cushman & Wakefield, Veolia a z českých zástupců pak například Alza, Kofola nebo Mattoni.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oslovit některé z globálních klientů se Rossumu podařilo i díky produktovému rozšíření, kdy už nečte jen faktury, ale zároveň řeší celý problém komunikace mezi společnostmi. S novou kategorii nazvanou Enterprise Document Gateway vytváří něco jako virtuální podatelnu, přes níž do firmy přichází veškeré oficiální dokumenty.

Každá společnost přitom využívá různý software, nástroje, zdroje i formáty – to však podatelně od Rossumu nevadí a firmy dokáží komunikovat rovnou a jednodušeji. „Na co jsme ale obzvláště pyšní, je, že to vše děláme z Prahy. Od vývoje AI přes produkt po sales a support. Vidíme v tom ohromnou přidanou hodnotu, protože když jsou všichni pohromadě, nevzniká informační šum,“ pochvaluje si Gogár.

Trojnásobný růst

Podobně jako v loňském roce chce dvaatřicetiletý ředitel i letos dovést startup k trojnásobnému růstu a po vzoru metodologie škálování „triple triple double double“ chce s Rossumem za pár let dosáhnout stomilionových tržeb vyjádřených v amerických dolarech.

Aby tento ambiciózní cíl startup dokázal naplnit, najal do týmu v poslední době také významné posily. Do role šéfa produktu Rossumu nastoupil Martin Snížek, který předtím na stejné pozici působil ve Slevomatu a Rohlik.cz, kde se postupně vypracoval až na Chief Product & Customer Officer a člena představenstva.

„Myslíme si, že Rohlik.cz je firma s asi nejlepším zákaznickým zážitkem v České republice a Martin tam v tichosti odvedl ohromné množství práce. Nyní před ním stojí výzva přinést podobný zážitek i do globálního B2B v roli Rossum Head of Product,“ doplňuje Gogár.

Další velkou posilou do týmu je pak Američan Isaac Buahnik, globální expert na sales, jenž stál u zrodu několika úspěšných startupů jako Wix, SimilarWeb, Yotpo nebo Bringg. V Rossumu teď bude mít z pozice Chief Revenue Officer na starosti zejména podporu celosvětové expanze.

Místo člověka se v telefonu ozve umělá inteligence. Čeští Born Digital teď na expanzi získali 15 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

malovec-tisk-3-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital, který vznikl jako spin-off z GoodAI

0Zobrazit komentáře

Když zavoláte na zákaznickou linku některých tuzemských mobilních operátorů, bank, distributorů energií či do budoucna například hasičů, je možné, že se z druhé strany neozve živý člověk, ale hlasová umělá inteligence, která vám s daným problémem pomůže. A to ideálně aniž byste vůbec poznali, že mluvíte s robotem. To je možné například díky česko-slovenskému startupu Born Digital, jenž se od roku 2019 věnuje automatizaci komunikace se zákazníky postavené na umělé inteligenci.

V Česku a na Slovensku takto s chytrými hlasovými asistenty od Born Digital mluví tisíce lidí denně a startup už odbavil přes 2,5 milionu hovorů s reálnými zákazníky. Navzdory trendům chatbotů a další online komunikace totiž většina lidí své problémy pořád řeší přes telefon a startup, který vznikl jako spin-off firmy GoodAI Marka Rosy zaměřené na vývoj umělé inteligence, teď vidí velký potenciál na rozšíření v zahraničí.

A věří mu také investoři. Born Digital oznámil získání investice ve výši 600 tisíc eur, tedy přibližně 15,5 milionu korun, od tuzemského venture kapitálového fondu J&T Ventures. Firma, která se od GoodAI osamostatnila pod vedením Tomáše Malovce a Zenona Sliwky, je přitom dle svého tvrzení od začátku svého fungování zisková.

Peníze chce startup využít jednak na budování poboček na nejslibnějších trzích pro expanzi, jako jsou Německo, Velká Británie a USA, a jednak na vývoj globálního škálovatelného produktu. Cílem dvouleté firmy je, aby si kdokoliv na světě mohl sám vytvořit svého hlasového asistenta.

malovec-2-tisk-min

Foto: Born Digital

Tomáš Malovec, ředitel startupu Born Digital

Jen za prvních šest měsíců svého fungování (od poloviny do konce roku 2019) Born Digital dosáhl na obraty na úrovni 14 milionů korun se ziskem pěti milionů. Malovec v loňském rozhovoru pro CzechCrunch prozradil, že plánem startupu pro rok 2020 bylo vyrůst v obratu na 25 milionů korun. Ziskovost a přesná čísla za loňský rok nechtějí zakladatelé sdělovat, podle jejich vyjádření jsou však lehce pod plánem a pořád v černých číslech.

„Na Born Digital nás zaujal především tým, tedy Tomáš a Zenon, kteří dokázali rychle a úspěšně vybudovat firmu, jež má mezi svými zákazníky velké české a slovenské operátory, banky a distributory energií. Věříme, že tento tým má vizi a zároveň schopnosti tento cíl naplnit,“ říká David Polach, Investment Manager z J&T Ventures.

Podle Polacha trh v oblasti péče o zákazníka a komunikaci se zákazníkem momentálně prochází celkovou digitalizací. A zatímco v anglicky mluvících zemích se virtuální asistenti uplatňují již řadu let, se složitějšími jazyky jako čeština nebo slovenština si nedokázali dostatečně dobře poradit. Na tyto jazyky se v začátcích zaměřil právě Born Digital a teď už svůj záběr rozšiřuje i do angličtiny, němčiny, polštiny nebo portugalštiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Momentálně vidíme obrovskou příležitost na regionálních i světových trzích. V nejbližších dvou letech se bude rozhodovat, kdo bude lokální hráč a kdo globální. Láká nás možnost dostat se na světový trh, a proto jsme se rozhodli náš růst akcelerovat s pomocí investora. Za J&T Ventures stojí lidé, se kterými si perfektně rozumíme a velmi dobře vědí, jak dostat startup na globální trhy,“ uvádí Zenon Sliwka.

icuk-x

Přečtěte si takéStartup Worksheet ulehčí učitelům práci umělou inteligencíChytrá písemka i úkoly na míru. Startup Worksheet pomůže učitelům umělou inteligencí ulehčit práci

„Umělá inteligence již nyní úspěšně obsluhuje linky mobilních operátorů nebo bank, přičemž zákaznická zkušenost je nesrovnatelná se zastaralými hlasovými automaty. Další metou je zapojit chytré technologie do záchrany lidských životů,“ doplňuje Malovec.

„V Born Digital vyvíjíme hlasovou asistentku, která dokáže v případě přetížení tísňové linky přijímat hlášení a zjišťovat potřebné informace. Technologie voicebotů jsou v současnosti na velmi dobré úrovni, v tomto případě však musíme jít ještě o úroveň výš, protože může jít o životy. Je to skvělá motivace a důkaz, jak výrazně jsme se za posledních několik let posunuli,“ dodává Malovec.