Český startup ShipMonk se umístil na 29. místě z pěti tisíc nejrychleji rostoucích firem v USA
Když mu bylo teprve 16 let, opustil nadobro Českou republiku a přesunul se do USA, kde zahájil studium. O deset let později už stojí v čele jedné z nejrychleji rostoucích logistických firem, která sídlí na Floridě a má bezmála 85 zaměstnanců. Řeč je o Janu Bednářovi, jehož firma ShipMonk se zařadila na 29. místo prestižního žebříčku 5 000 nejrychleji rostoucích soukromých firem v USA, který pravidelně sestavuje americký magazín Inc.
Tříroční růst ShipMonk překročil 7 600 procent, jde o čtvrtou nejrychleji rostoucí firmu v kategorii logistiky a dopravy v USA a pátou nejrychleji rostoucí firmu na Floridě. ShipMonk v loňském roce zaznamenal příjmy ve výši 10,6 milionu dolarů, respektive 239,8 milionu korun, a stále roste raketovým tempem. Ostatně ještě v roce 2016 firma vydělala 3,9 milionu dolarů, plány na rok 2017 byly překonány o 600 tisíc a letos ShipMonk cílí na obrat 20 milionů dolarů.
Celý byznys startupu je založen na efektivním skladování, balení a odesílání zboží zákazníkům firem, které se o tento proces nechtějí vůbec starat – takzvaný fulfillment. Pro zakladatele ShipMonk, Jana Bednáře, to ovšem není první veřejný úspěch, v rámci kterého se jeho byznys poměřoval s ostatními. V minulém roce se dostal do žebříčku 30 pod 30 amerického časopisu Forbes, což se předtím povedlo mezi Čechy pouze Janu Řežábovi, zakladateli a bývalému CEO analytického startupu Socialbakers.
Zajímavostí je, že ShipMonk nikdy nepřijal na svoji expanzi externí kapitál. Firma je od svého počátku kompletně financováná z vlastních zdrojů a její rozvoj ze zisku. Už v loňském rozhovoru pro CzechCrunch se ale Bednář zmínil, že má jeho firma nabídek od investorů hodně a že některé z nich potenciálně zváží v případě, že bude partnerství dávat větší smysl, než jen příliv kapitálu.
Zároveň dodal, že je jeho osobním cílem firmu prodat zhruba do 4 let, tedy do roku 2021. V té době by se již valuace společnosti, při zachování stávajícího růstu, mohla počítat ve stovkách milionů dolarů.
Foto: ShipMonk