Český startup ShipMonk získal ve svém prvním investičním kole přes 220 milionů korun

0Zobrazit komentáře

Čtyři roky postupného vývoje a vzápětí raketového růstu poslaly původem český startup ShipMonk mezi přední hráče na poli fulfillmentu, tedy správy a rozesílání zboží zákazníkům za ostatní společnosti. Za startupem, který se zařadil na 29. místo mezi 5 000 nejrychleji rostoucími firmami, stojí teprve 26letý Jan Bednář, jenž jeho chod řídí z Floridy a vůbec poprvé za celou historii firmy hlásí příliv externího kapitálu.

V Series A, tedy prvním investičním kole, získal ShipMonk 10 milionů dolarů, v přepočtu přes 227 milionů korun, a to od investičních fondů SJF Ventures, Grotech Ventures, Supply Chain Ventures a několika menších investorů. Část peněz navíc dle našich exkluzivních informací putovala na přímý odkup několikaprocentního podílu od zakladatele a CEO Jana Bednáře, což mu zajistilo určitý „mini exit“ z firmy. Díky investici se pak posunula hodnota startupu na více než miliardu korun.

Peníze mají sloužit primárně na další expanzi, ShipMonk se totiž chystá otevřít novou pobočku v New Yorku a také vůbec poprvé proniknou za hranice Spojených států, což má zjednodušit logistiku, stejně jako zvýšit vlastní viditelnost. Startup byl schopen bez jakéhokoliv externího kapitálu fungovat čtyři roky v černých číslech, které se posunuly z nuly až na 30 milionů dolarů v ročních příjmech, a veškerou expanzi si tak financoval sám. Nyní je ale třeba dle slov jeho zakladatele zrychlit, a to se strategickým partnerem.

bednaroffice

Foto: ShipMonk

Jan Bednář v roce 2014 při začátcích startupu ShipMonk

Primárním cílem je stále exit za několikanásobek aktuální hodnoty, jak již Bednář naznačil v jednom z dřívějších rozhovorů pro CzechCrunch při příležitosti svého zařazení do seznamu 30 pod 30 amerického časopisu Forbes. Nestane se tak ale pravděpodobně ještě další tři nebo čtyři roky. „Investor v zádech nicméně nyní startupu umožní více riskovat a experimentovat s novými službami a rychlejší expanzí, což může tuto dobu buď zkrátit nebo hodnotu posunout ještě výše,“ doplňuje Bednář.

about222

Přečtěte si takéŠéf e-shopu About You: Na internetu si stěžuje 30 lidí. Máme 70 tisíc objednávek a spokojené zákazníkyŠéf e-shopu About You: Na internetu si stěžuje 30 lidí. Máme 70 tisíc objednávek a spokojené zákazníky

Tržby ShipMonku v loňském roce dosáhly 10,6 milionu dolarů (241 milionů korun), což byl od roku 2016, kdy měl startup v příjmech 3,9 milionu dolarů, značný nárůst. Původní plán na loňský rok bylo 10 milionů dolarů, což se podařilo překonat ještě o několik set tisíc, letošní rok má pak ShipMonk přesáhnout tržby ve výši 30 milionů dolarů.

Balíčkové impérium

Firmám, které mají nějakým způsobem postaven svůj byznys kolem skladování, rozesílání či přijímání balíčků, se obecně v Česku a posléze i za hranicemi skvěle daří. Mimo ShipMonk to bylo například Shipito Johna Vanhary, které při dosažení tržeb ve výši 30 milionů dolarů ročně přešlo do rukou firmy Tritium Partners v akvizici za desítky milionů dolarů.

john-1

Zakladatel Shipito John Vanhara

V Česku i na dalších trzích se nicméně daří i tradičnějším hráčům, jako je například Zásilkovna. Ta se v loňském roce dostala na obrat 450 milionů korun, což představovalo více než dvojnásobný růst oproti roku 2016, a letos chce čísla opět znásobit. Zásilkovna aktuálně funguje v deseti zemích a na další expanzi získala firma spadající pod skupinu Packeta další investici.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Elektrické koloběžky Lime dočasně zmizí z Prahy 2. Dle radnice ohrožovaly chodce

limes

Elektrické koloběžky Lime v Praze

0Zobrazit komentáře

Jak už tomu v Česku bývá zvykem, jen málokterá alternativa přepravy po městě zažije vřelé přivítání všech obyvatel, stejně jako místních úřadů. Komplikace potkaly služby na sdílení jízdy, půjčování aut mezi lidmi nebo třeba Uber, který s úřady zápasí dodnes, a nevyhlo se to ani miliardovému startupu Lime, jehož elektrické koloběžky dorazily do Prahy ke konci minulého měsíce.

Princip je jednoduchý – po registraci v aplikaci stačí vyhledat jednu z koloběžek v okolí, za 25 korun zahájit jízdu a pokračovat za 2 koruny za kilometr s jízdou takřka kamkoliv, kde lze zase koloběžku vrátit. A když už si na koloběžky začali především obyvatelé městských částí poblíž centra Prahy zvykat, dostala se k nim nečekaná zpráva – na území Prahy 2 byly zakázány.

Je to tak další ze snah města bojovat proti těmto alternativním službám negativní represí, místo toho, aby se snažilo rovnou vymyslet způsob, jakým bude možné koloběžky provozovat. „Momentálně jednáme s většinou městských částí Prahy, ve kterých službu provozujeme. Dialog s městem a všemi jeho místními samosprávami je pro nás nesmírně důležitý a jsme rádi, že tato jednání probíhají. Chceme být důstojným a důvěryhodným partnerem nejen pro zástupce městských částí, ale i pro jejich obyvatele, kterým můžeme nabídnout naši inovativní službu,“ říká k situaci provozní manažer startupu Lime Ondřej Široký.

I takto reagují v posledních dnech uživatelé na sociálních sítích:

Vážíme si zpětné vazby, kterou během jednání získáváme, a uděláme vše pro to, abychom situaci především v širším centru Prahy zlepšili. Chtěli bychom mimo jiné využívat stávající infrastrukturu odkládacích míst, jaká jsou například na Praze 7, a uživatele motivovat k jejich využívání. Praha 2 měla k projektu podnětné vstupy a velmi dobré připomínky, proto jsme se rozhodli vyjít jejím představitelům vstříc a provoz koloběžek v této městské části dočasně omezit. Jakmile se jednání posunou kupředu, budeme provoz zase postupně obnovovat,“ doplňuje Ondřej Široký.

lime2222

Koloběžka Lime na Praze 2

Dle městské části Prahy 2 byla nejzávažnějším problémem především bezpečnost, jelikož koloběžky byly využívány i na chodnících, kam standardně nesmí, podobně jako kdysi proběhl zákaz segwayů. Druhým problémem je odkládání na nevhodných místech – Lime totiž nikdy nevydal žádné jasné označení toho, kam lze koloběžky odkládat, stojany byste hledali jen těžko. Lime by tak měl pravidla upravit, a to včetně míst, kde budou moci koloběžky stát.

Po upozornění na všechny nedostatky, pochybení a ohrožení bezpečnosti obyvatel i návštěvníků Prahy 2 se zástupci provozovatele systému zavázali, že všechny dosud rozmístěné elektrokoloběžky z Prahy 2 dočasně odstraní a přijmou příslušná bezpečnostní opatření,“ dodala k situaci radnice MČ Prahy 2.

kretinsky

Přečtěte si takéMiliardář Daniel Křetínský kupuje téměř poloviční podíl ve firmě, která ovládá francouzský deník Le MondeMiliardář Daniel Křetínský kupuje téměř poloviční podíl ve firmě, která ovládá francouzský deník Le Monde

Informace o zákazu přišla krátce poté, co Lime začal řešit jeden z prvotních problémů po vstupu do Prahy. Uživatelé koloběžek je totiž často nechávali po ulicích poškrábané či jinak poškozené a v mnoha případech dokonce zcela přelomené. Důvodů pro to mohlo být několik, ale Lime na to i v souvislosti s problémy v zahraničí zareagoval oznámením odolnějších koloběžek.

Problém je to mimo Prahy především ve Francii, Švýcarsku, Německu či Španělsku. Nová verze se má jmenovat Lime-S Generation 3 a půjde v pořadí již o šestou iteraci mezi koloběžkami v oběhu. Vylepšená má být konstrukce i samotné odpružení či dojezd, a to o 20 kilometrů.