Český startup vylepšuje vyhledávače v e-shopech, aby fungovaly jako Google. Využívá ho O2 a nově i banky

Peter BrejčákPeter Brejčák

michael-knapp-vp-international-expansion-ja-honza-lovasz-head-of-business-development-czsk-min

Foto: Persoo

Michael Knapp, Pavel Pinkas a Honza Lovasz ze startupu Persoo

Když něco potřebujeme najít, jdeme na Google. Z toho se stala pro většinu z nás naprostá samozřejmost, a tak když něco nakupujeme na e-shopu, očekáváme, že tamní vyhledávač bude podobně schopný. Vyhledávače v internetových obchodech si však často neumí poradit s překlepy, skloňováním či synonymy jako Google a už vůbec nepracují s personalizací. Právě tento problém se snaží řešit český nástroj Persoo, který prorazil zejména ve světě e-commerce, svůj záběr ale rozšiřuje i do dalších oblastí a rychle při tom roste.

„Jednoduše řečeno chceme, aby měl každý náš zákazník na svém webu vyhledávání, jako má Google. Klienti nemusí trávit roky vývojem a celé vyhledávání mohou přenechat na nás. Vyhledávání navrhneme a nakódujeme, aby hezky zapadlo a nikdo nepoznal, že je od nás. Pak nastavíme algoritmy i personalizaci a o vyhledávání se dál staráme,“ popisuje pro CzechCrunch Pavel Pinkas, spoluzakladatel a ředitel Persoo.

U strany klienta integrace funguje jednoduše, kus kódu si vloží do hlavičky webu a od té doby začne Persoo sbírat data o návštěvnících a jejich chování na webu. Nástroj začne díky umělé inteligenci automaticky vytvářet modely nákupního chování a uživatelům doporučovat produkty a stránky, které by je mohly zajímat.

Český nástroj dlouhodobě využívají velcí e-commerce hráči jako například Dr. Max, TS Bohemia, O2, Zoot nebo Super Zoo. Mezi klienty, kterých je celkem sedmdesát, se pak nově objevují jména jako ČEZ, Komerční banka, Creditas, Patria Finance nebo Equa bank. Tento nový druh klientů přitom souvisí s rozšířením působnosti Persoo do celé oblasti digitálu.

pavel-pinkas-min

Foto: Persoo

Pavel Pinkas, spoluzakladatel a ředitel startupu Persoo

„Byl to podnět od našeho zákazníka Equa bank, který nás oslovil s tím, že se již více jak dva roky snaží o vývoj vlastního vyhledávání bez velkých výsledků. Domluvili jsme se na spolupráci a za tři týdny bylo vyhledávání spuštěné,“ popisuje Pinkas.

Dle jeho slov následně Persoo získalo skvělou zpětnou vazbu na zlepšení uživatelského rozhraní, pro Equa bank to pak znamenalo snížení počtu telefonátů na call centrum a hledání začali využívat i její zaměstnanci interně. „Koukli jsme se na další podobné zákazníky a prostor pro zlepšení zde byl obrovský. Tak jsme se do toho pustili,“ říká Pinkas a jako další referenci zmiňuje Komerční banku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Čas od času se k nám do webového týmu donesou nářky na to, že interní vyhledávání u nás nefunguje, jak by mělo. Primárně jsme se zaměřovali hlavně na SEO, aby se k nám uživatelé vůbec dostali, a tak na zlepšování interního hledání nezbývaly kapacity. A trochu jsme se tak složitého úkolu báli,“ přiznává Ondřej Štarman z produktového týmu Komerční banky.

„Proběhlo několik online meetingů a po pár týdnech ladění jsme optimalizované vyhledávání od Persoo nasadili na web v pilotním režimu. Nějaké chybky ještě opravujeme, nicméně oproti původnímu stavu jsme o několik levelů jinde. Vypadá to, že nám kolegové pomohli vytrhnout velký trn z paty a web jsme opět posunuli trochu dále,“ doplňuje Štarman.

team-persoo-min

Foto: Persoo

Tým Persoo

Persoo jako nástroj vzniklo už v roce 2013, kdy jej zakládal matematik a odborník na umělou inteligenci Jakub Černý. První investor ve firmě byla konzultační společnost BDO, v roce 2019 pak její podíl odkoupil fond Presto Ventures a novým investorem se stal další tuzemský fond Lighthouse Ventures, který do firmy vložil pět milionů korun. V té době se do Persoo jako další spoluzakladatel přidal Pavel Pinkas. Nejdříve coby obchodní ředitel, následně přebral pozici výkonného ředitele po Jakubu Černém, který se nyní ve firmě věnuje vývoji.

Aktuálně Persoo rychle roste, za poslední dva roky tempem o 100 procent ročně a v současnosti generuje tržby v řádu nižších desítek milionů korun. Zároveň se už firma překlopila do černých čísel, nyní ale na podporu svých aktivit pomalu otevírá další investiční kolo. Geograficky je totiž sice většina klientů Persoo v České republice, nástroj je však k dispozici také ve slovenštině, polštině, maďarštině, němčině či rumunštině.

Právě v Rumunsku zároveň společnost nyní otevírá svoji novou pobočku, kde už sedí dva lidé. A pokud všechno půjde podle plánu, příští rok by Persoo chtělo pod vedením Michaela Knappa otevřít další zemi ve východní Evropě, konkrétnější plány však zatím nezmiňuje.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je fond Lighthouse Ventures. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

V Glami loni zaváděli práci z domova jen na chvíli. Teď půlka zaměstnanců chodí do kanceláře dva dny v týdnu

Petra FritschPetra Fritsch

tomas-hodbod-glami2-min

Foto: Glami

Tomáš Hodboď, spoluzakladatel a CEO Glami

0Zobrazit komentáře

Pandemie dala možnost urychlit trend práce z domova, práce na dálku a obecně flexibilnější nastavení pracovní doby. Mnoho firem si z minulých dvou let odnáší uvolnění striktních pravidel, změny v měření výkonu zaměstnanců nebo způsobu komunikace v týmu. Že se takový přerod může odehrát i ve firmě, kde byla před lockdownem práce z domova raritní záležitostí, dokazuje český vyhledávač oblečení Glami.

Ačkoliv má Glami distribuované týmy na různých místech, lidé se před koronavirovou pandemií scházeli každý den ve svých lokálních kancelářích. Změna nastala ve chvíli, když se na jaře 2020 příliš nevědělo, co bude následovat. Šéf Glami Tomáš Hodboď se k situaci postavil čelem a kanceláře zavřel ještě předtím, než to nařídila vláda. To ale ještě netušil, že se jeho zaměstnanci do předchozího standardního režimu už nevrátí.

Při úplně prvním vyhlášení hromadného home office ve firmě, což bylo v půlce března 2020, jsme neočekávali, že bychom v tomto režimu zůstali déle než rok. Proto nás ani nenapadla myšlenka, že bychom možnost práce z domova udržovali dlouhodobě,“ komentuje pro CzechCrunch Gabriela Teplá, happiness manažerka Glami, a dodává, že se během pandemie spousta zahraničních kolegů a kolegyň vrátilo do zemí, odkud pochází.

Pro hlavní pražské kanceláře i liberecký vývojový tým nakonec Glami zavedlo hybridní režim práce. V rámci takzvaných Tuesdays & Thursdays zaměstnanci docházejí do práce jen v úterý a ve čtvrtek, přičemž ostatní dny mohou pracovat odkudkoliv. „Po prvním lockdownu jsme zvažovali, jakým způsobem se znovu začít potkávat osobně a ne jen přes obrazovku. A dva dny v týdnu nám přišly jako dobrý kompromis,“ popisuje Teplá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možnost chodit do práce jen v úterý a ve čtvrtek prý v Glami využívá přibližně polovina zaměstnanců. Dohromady jich firma zaměstnává přes 80. Pravidla pro práci ani speciální měřitelné metriky přitom během režimu Tuesdays & Thursdays v Glami nezavedli, ostatně ani výběr konkrétních dnů, kdy všichni musí být v kanceláři, dle vyjádření firmy nevychází z žádných podrobných dat. Volilo se prý i díky dvěma „téčkům“ v anglických názvech dnů, z čehož pochází označení Glami T’s.

Při zavádění nového pracovního režimu se v Glami snaží především bedlivě naslouchat svým zaměstnancům, mimo jiné v rámci obecného měření spokojenosti. „Řídili jsme se podle individuální spokojenosti zaměstnanců. To je pro nás stěžejní i v ostatních větších rozhodnutí – vše se snažíme lidem vysvětlit tak, aby to bylo co nejjasnější a jasně jsme jim vysvětlili, proč jsme k takovému kroku přistoupili,“ doplňuje Teplá.

Trend flexibilnějšího pracovního režimu je viditelný napříč celým světem i v České republice. Hybridní model nasadili v Googlu i v Komerční bance, čtyřdenní pracovní týden už delší dobu praktikuje společnost Buffer, prodloužený víkend se v produktivitě osvědčil také Microsoftu a se zkrácenou pracovní dobou se experimentuje i napříč českými firmami.

Znáte takovou firmu, kde mají zavedený podobný koncept práce? Dejte nám vědět na petra@czechcrunch.cz.

GLAMI

Po úspěšném vybudování a prodeji srovnávače cen Heuréky, založili v…

Klíčoví lidé

tomas-hodbiod

Tomáš Hodboď

Co-founder