Český startup Ydistri řeší problém „mrtvých“ zásob na prodejnách. Investoři do něj posílají přes 60 milionů korun
Aby obchody zabezpečily dostupnost nabízeného zboží na prodejně, obvykle ho objednávají trochu více. Často jim tak vznikají „mrtvé“ zásoby, neboli zboží, které je neprodejné. Český startup Ydistri řeší, jak se s takovým problémem vypořádat, a nyní získal k expanzi finanční injekci ve výši 2,5 milionu eur od zahraničních i tuzemských investorů. V přepočtu se jedná o více než 63 milionů korun.
Mrtvé zásoby činí podle odhadů v oborech, kde se zboží tolik netočí – například v kosmetice – 20 až 40 procent z celkových zásob, u hypermarketů je procento o něco nižší. „Po nasazení našeho systému je realistické snížení objemu mrtvých zásob na polovinu. Na nule ale prakticky takzvaný dead-stock udržet nejde, hned vzniká nová mrtvá zásoba, kterou je potřeba znovu řešit,“ popisuje spoluzakladatel a šéf Ydistri Roland Džogan.
Nový kapitál startupu pomůže k větší škálovatelnosti a zároveň k expanzi. Strategickými zahraničními investory, kteří mají pomoci s posílením pozice na trhu a urychlením zahraniční expanze, se stávají švýcarská investiční společnost Falco Capital, za kterou stojí bývalý president a CEO General Electric International Ferdinando „Nani“ Falco Beccalli, a dále Marton Szoke, maďarský startupový podnikatel, venture investor a bývalý CEO Yahoo Hungary Labs.
Z českých investorů do startupu nalije peníze fond Nation 1 Marka Moravce a svou roli v něm posílí Michal Menšík stojící za skupinou V-Sharp, která do Ydistri investovala hned při samém rozjezdu firmy. Nyní by prostřednictvím V-Sharp Alpha, za kterým stojí kromě Menšíka i Zdeněk Šoustal, měla podpořit další rozvoj projektu.
Prodat neprodejné zboží
„V Nation 1 rádi podporujeme tuzemské projekty s globálními ambicemi. Ydistri si navíc klade za cíl snižovat plýtvání a má technologie, u kterých věříme, že na tomto poli mohou mít skutečný dopad,“ uvádí zakladatel a partner Nation 1 Marek Moravec.
Jak Ydistri mrtvé zásoby řeší, popisuje Roland Džogan následovně: „Pokud existuje pro neprodejnou zásobu pobočka, na které má produkt větší pravděpodobnost prodeje, najdeme v rámci celé prodejní sítě takovou kombinaci zboží, pro kterou je přesun profitabilní a logisticky efektivní.“
Podle něj není problém přesunout jeden kousek zboží na druhou prodejnu, když obchodník ví, že se mu tam prodává lépe. Problém je dosáhnout toho, aby to bylo finančně výhodně i z pohledu logistiky.
„Přicházíme s chytrou redistribucí, snažíme se ji dělat ve větších balíčcích. Přesun jednoho televizoru z města A do města B je jednoduchý, ale my vidíme, že lepší je přesun do města C, kde sice není prodej tak dobrý, ale můžeme po té trase vyřešit sto jiných produktů,“ popisuje Džogan.
Cíl je, aby byl logistický náklad na produkt malý, v řádu jednotek procent. V Ydistri pak poukazují na výhodnost jejich řešení tím, že jej srovnávají třeba se slevami. To je pro obchody tradiční způsob, jak se nadměrných zásob zbavit, ale za cenu slevy padesát i více procent.
„My se podíváme na všechny prodeje, celý stav zásob na všech prodejnách, spočítáme všechny předpovědi prodejů na všech prodejnách, všechny kombinace možných redistribucí zboží a pak vybereme jen takové, které vytvoří dostatečně velké balíky mezi prodejnami, které je lacinější přesunout než vyprodat se slevou,“ vysvětluje Džogan.