Český Techambition pomáhá učitelům zatraktivnit výuku matematiky. Nové metody už využívá 60 tisíc žáků

Peter BrejčákPeter Brejčák

techambitionStory

Foto: Techambition

Tým Techambition: Jan Stránský, Lucie Tichá, Jakub Stránský a Radomír Žemlička

0Zobrazit komentáře

Aby byla výuka ve školách poutavá a zajímavá – to je hlavním motivem nejen mnoha učitelů, ale také osmiletého českého startupu Techambition. Jeho cílem je využívat počítače ve výuce takovým způsobem, aby učitelům co nejvíce pomohly zařadit do výuky různé moderní výukové strategie a postupy. A při tvorbě těchto doporučení využívá i algoritmy umělé inteligence.

„Podle mě je hlavní úlohou počítače ve školní výuce pomáhat učitelům zařadit výukové postupy jako kooperativní učení, peer instruction (metoda založená na vyučování mezi vrstevníky – pozn. red.) nebo převrácenou třídu ve správnou chvíli a co nejúčinněji. Poslední dva roky tvoříme Techambition s touto vizí,“ popisuje pro CzechCrunch Jakub Stránský.

Jednatřicetiletý Stránský je spoluzakladatelem Techambition a zároveň mentorem akcelerátoru xPort VŠE, kterým si jeho startup před lety taktéž prošel. Během aktuální koronavirové krize se rozhodl nabídnout svůj produkt zdarma, což jen během několika týdnů vedlo k dennímu využívání více než 1 700 nově registrovaných učitelů a 35 tisíc žáků.

img_6679-min

Foto: Milan Bureš / Techambition

Jakub Stránský, spoluzakladatel Techambition

„Myslím, že ve spoustě tříd si studenti i učitelé oddechnou, až se výuka vrátí do normálu. Zároveň ale přibude spousta příkladů dobré praxe a zkušeností učitelů, od kterých se budou moci ostatní do budoucna odrazit,“ říká s nadějí na modernizaci českého školství Stránský.

Jak ale přiznává, v databázi již teď vidí, že i Techambition používá část uživatelů způsobem, který je pro studenty náročný a nezajímavý. Pro některé je prostě tradiční výuka příjemnější než digitalizovaná – obecně jsou však podle Stránského učitelé mnohem méně konzervativní, než se může na první pohled zdát.

„Sebelepší interaktivní výukový obsah zásadní zvýšení výuky nepřinese.“

Když bratři Jan a Jakub Stránští v roce 2012 startup Techambition zakládali, šlo o výrazně odlišný byznys než dnes. Starší Jan předtím učil na katedře mechaniky pražské ČVUT, kde využíval digitální interaktivní pomůcky a poněkud netradiční na nich bylo, že jej studenti využívali kontinuálně celý semestr.

V mladším z bratrů, Jakubovi, hlodala myšlenka, že potenciál počítačů ve výuce ještě nikdo nenaplnil – a zrodil se nápad na nový byznys. Ten se zpočátku zaměřoval na spolupráci s vysokými školami a dařilo se mu dobře, již po dvou letech Techambition vyvíjel na zakázku řešení například pro prestižní Stanfordovu univerzitu.

„Během let, kdy jsme se zaměřovali více na výzkum, než abychom výukové pomůcky prodávali, jsme pochopili, že sebelepší interaktivní výukový obsah zásadní zvýšení výuky nepřinese,“ popisuje Jakub Stránský s tím, že aby se jim podařilo naplnit potenciál počítačů ve výuce, zaměřili se na středoškolskou matematiku.

tym-2-min

Foto: Techambition

Tým Techambition

V roce 2015 startup získal první investici a od začátku následujícího roku pak začal prodávat produkt středním školám. Za prvních pět měsíců si licenci pořídilo padesát škol, v praxi však Techambition narazil na problém. Zatímco během úvodního testování v „laboratorních“ podmínkách měl výborné výsledky, během reálné výuky se ukázalo, že zvýšení aktivity žáků spousty tříd trvalo jen omezenou dobu šesti až osmi měsíců, tedy ani ne jeden školní rok.

Díky dobrým prodejům sice Techambition koncem roku 2016 uzavřel další investici, v polovině 2017 však bratři pochopili, že produkt dlouhodobě nedělá to, co si od něj slibovali. Proto přišlo rozhodnutí překopat koncept firmy – místo toho, aby učitelům ukazovali data, podle kterých plánují výuku, se zaměřili na tvorbu konkrétních doporučení výukových postupů, které zvýší aktivitu a snahu studentů.

Nejefektivnější se v tomto směru ukazují skupinové práce a aplikace dnes díky umělé inteligenci doporučuje například vhodná témata k diskuzi v malých skupinách či samotné složení diskuzních skupin pro co nejefektivnější a nejpřínosnější debatu. To vše v rámci čtyř výukových metod: převrácená třída, kooperativní učení, peer instruction a frontální výuka.

„Už můžeme říct, že zvýšená aktivita přetrvá déle než jeden školní rok. Techambition tak dělá to, co si myslíme, že má počítač dělat pro školní výuku – pomáhá učiteli zaujmout a motivovat studenty,“ pochvaluje si Jakub Stránský.

Během překopání své koncepce se však musel startup poprat i s dalšími výzvami. Kvůli problémům s prodeji si Techambition prošel technickým bankrotem, kdy musel propustit polovinu lidí a peníze na účtu se rychle blížili nule.

Zavedení nouzového plánu včetně překopání obchodního modelu – zaměřujícího se místo na rodiče na zřizovatele škol, tedy kraje – firmě prospělo a postupně se vzpamatovává. Za loňský rok se překlopila do černých čísel a meziročně ztrojnásobila své ARR, tedy roční opakující se příjmy.

produkt-ucitel-min

Foto: Techambition

Prostředí Techambition pro učitele

„Obecně se dá říct, že kraje mají zájem nejen na zlepšení matematické gramotnosti, ale také na rozvoji kompetencí a dovedností studentů, jako je schopnost argumentovat, spolupracovat a kriticky uvažovat. V právě končícím školním roce hradily Techambition školám první dva kraje. Po prvním roce jsou spokojení a naše spolupráce bude pokračovat. Pracujeme na tom, aby se přidaly i další kraje,“ popisuje aktuální dění mladší z bratrů.

Původně se chtěl Techambition v distribuci svého produktu zaměřit také na spolupráci s tradičními nakladateli učebnic, aktivity spojené s touto vertikálou však musel startup v reakci na pandemii koronaviru pozastavit.

„Data, která získáváme ze tříd, ve kterých učitelé pravidelně využívají automatická doporučení od naší umělé inteligence, překročila naše očekávání. Mimo jiné se v těchto třídách v průměru zdvojnásobilo množství dobrovolně vypočítaných příkladů. Dává čím dál větší smysl vytvořit jazykové mutace bez ohledu na to, jak se vyvine jednání s nakladateli,“ nastiňuje jednatřicetiletý Jakub Stránský.

„Na efektivní využívání počítačů ve výuce je potřeba více času. Několikaměsíční uzavření škol znamená výborný začátek.“

Jako vzdělávací startup však krizi dokázal využít částečně i ve svůj prospěch. Od prvního dne, kdy se školy kvůli viru zavřely, je Techambition zdarma a počet aktivních studentů během několika týdnů vzrostl z 25 tisíc na 60 tisíc s přibližně pěti stovkami zapojených učitelů. Produkt však museli také narychlo měnit, aby vyhovoval současným požadavkům.

„Naším primárním cílem je pomoci učitelům implementovat do výuky skupinové aktivity a rozpovídat studenty tak, aby jednou argumentovali, jindy pomáhali jeden druhému. To je úplně jiný proces při distanční a prezenční výuce. Proto distanční funkcionalitu stále vylepšujeme,“ říká Jakub.

Techambition se tak aktuálně soustředí na domácí trh a na vývoj produktu, ve kterém chce s využitím umělé inteligence například pomáhat učitelům i s formativním hodnocením. A kromě zmiňované mezinárodní expanze se brzy plánuje opět obrátit i na pomoc od externích investorů.

„Řeknu to trochu nabubřele. Dokud mám pocit, že Techambition dokáže ve své kategorii udělat nejlepší produkt na světě, tak mi nedává smysl to zabalit,“ říká Stránský a zároveň doplňuje: „Na efektivní využívání počítačů v distanční i prezenční výuce je potřeba mnohem více času. Několikaměsíční uzavření škol však bude znamenat výborný začátek.“