Český Techambition pomáhá učitelům zatraktivnit výuku matematiky. Nové metody už využívá 60 tisíc žáků
Tým Techambition: Jan Stránský, Lucie Tichá, Jakub Stránský a Radomír Žemlička
Aby byla výuka ve školách poutavá a zajímavá – to je hlavním motivem nejen mnoha učitelů, ale také osmiletého českého startupu Techambition. Jeho cílem je využívat počítače ve výuce takovým způsobem, aby učitelům co nejvíce pomohly zařadit do výuky různé moderní výukové strategie a postupy. A při tvorbě těchto doporučení využívá i algoritmy umělé inteligence.
„Podle mě je hlavní úlohou počítače ve školní výuce pomáhat učitelům zařadit výukové postupy jako kooperativní učení, peer instruction (metoda založená na vyučování mezi vrstevníky – pozn. red.) nebo převrácenou třídu ve správnou chvíli a co nejúčinněji. Poslední dva roky tvoříme Techambition s touto vizí,“ popisuje pro CzechCrunch Jakub Stránský.
Jednatřicetiletý Stránský je spoluzakladatelem Techambition a zároveň mentorem akcelerátoru xPort VŠE, kterým si jeho startup před lety taktéž prošel. Během aktuální koronavirové krize se rozhodl nabídnout svůj produkt zdarma, což jen během několika týdnů vedlo k dennímu využívání více než 1 700 nově registrovaných učitelů a 35 tisíc žáků.
„Myslím, že ve spoustě tříd si studenti i učitelé oddechnou, až se výuka vrátí do normálu. Zároveň ale přibude spousta příkladů dobré praxe a zkušeností učitelů, od kterých se budou moci ostatní do budoucna odrazit,“ říká s nadějí na modernizaci českého školství Stránský.
Jak ale přiznává, v databázi již teď vidí, že i Techambition používá část uživatelů způsobem, který je pro studenty náročný a nezajímavý. Pro některé je prostě tradiční výuka příjemnější než digitalizovaná – obecně jsou však podle Stránského učitelé mnohem méně konzervativní, než se může na první pohled zdát.
„Sebelepší interaktivní výukový obsah zásadní zvýšení výuky nepřinese.“
Když bratři Jan a Jakub Stránští v roce 2012 startup Techambition zakládali, šlo o výrazně odlišný byznys než dnes. Starší Jan předtím učil na katedře mechaniky pražské ČVUT, kde využíval digitální interaktivní pomůcky a poněkud netradiční na nich bylo, že jej studenti využívali kontinuálně celý semestr.
V mladším z bratrů, Jakubovi, hlodala myšlenka, že potenciál počítačů ve výuce ještě nikdo nenaplnil – a zrodil se nápad na nový byznys. Ten se zpočátku zaměřoval na spolupráci s vysokými školami a dařilo se mu dobře, již po dvou letech Techambition vyvíjel na zakázku řešení například pro prestižní Stanfordovu univerzitu.
„Během let, kdy jsme se zaměřovali více na výzkum, než abychom výukové pomůcky prodávali, jsme pochopili, že sebelepší interaktivní výukový obsah zásadní zvýšení výuky nepřinese,“ popisuje Jakub Stránský s tím, že aby se jim podařilo naplnit potenciál počítačů ve výuce, zaměřili se na středoškolskou matematiku.
V roce 2015 startup získal první investici a od začátku následujícího roku pak začal prodávat produkt středním školám. Za prvních pět měsíců si licenci pořídilo padesát škol, v praxi však Techambition narazil na problém. Zatímco během úvodního testování v „laboratorních“ podmínkách měl výborné výsledky, během reálné výuky se ukázalo, že zvýšení aktivity žáků spousty tříd trvalo jen omezenou dobu šesti až osmi měsíců, tedy ani ne jeden školní rok.
Díky dobrým prodejům sice Techambition koncem roku 2016 uzavřel další investici, v polovině 2017 však bratři pochopili, že produkt dlouhodobě nedělá to, co si od něj slibovali. Proto přišlo rozhodnutí překopat koncept firmy – místo toho, aby učitelům ukazovali data, podle kterých plánují výuku, se zaměřili na tvorbu konkrétních doporučení výukových postupů, které zvýší aktivitu a snahu studentů.