Český tým ve Švýcarsku vyvíjí novou generaci virtuální reality. Na rozvoj získal již přes 200 milionů korun
Tomáš Sluka si koncem roku 2014 uvědomil, že mu žádné z brýlí na virtuální realitu na trhu nevyhovují. Žádný z výrobců neřešil jejich zásadní fyzikální problém – absenci optické hloubky obrazu, která navíc uživatele vede k nepříjemným pocitům z brýlí již po několika desítkách minut, co je má na hlavě.
Zjednodušeně řečeno, 3D displeje a VR brýle totiž vytvářejí jen iluzi obrazové hloubky. Když se svým okem z blízkosti podíváte na svůj prst, pozadí vidíte rozmazaně, a když naopak zaostříte na pozadí, rozmazaný bude prst. Právě takové přeostřování mezi předměty zatím VR brýle neumožňují a očím nedávají na výběr, co „chtějí“ vidět ostře a co rozmazaně.
Při zobrazení na displeji nebo ve VR brýlích to nakonec vede ke konfliktu mezi tím, jak hloubku vnímá jednotlivé oko a obě oči dohromady. Kvůli tomuto konfliktu pak dochází u většiny uživatelů do dvaceti minut k nepříjemným pocitům, bolesti očí, ztrátě orientace a nevolnosti.
A právě na konceptu řešení tohoto problému pracoval Sluka dva roky po večerech, až koncem roku 2016 odešel z pozice výzkumníka na švýcarské Polytechnické univerzitě v Lausanne a začal se svému nápadu věnovat naplno.
Na konci roku 2017 společně s Tomášem Kubešem, absolventem ČVUT a VŠE v Praze, a dalšími společníky ze Švýcarska, Ruska a Nizozemí založil startup Creal. Ten vyvinul takzvaný light-field displej, který vytváří plně trojrozměrný obraz s korektní optickou hloubkou.
Tato technologie umožňuje přeostřování očí mezi virtuálními objekty v různých vzdálenostech, a tedy bezkonfliktní 3D vjem. Displej vyvinutý Crealem má podle jeho tvůrců navíc vysoké rozlišení a poskytuje věrný a přirozený obraz.