České Wild & Coco se chce dostat na regály supermarketů. Vyrábět bude i veganské burgery
Kokosová manufaktura Wild & Coco překračuje hranice butikového prodeje a míří k širšímu okruhu zákazníků.
Atrey Rae, zakladatel firmy Wild & Coco, měl od počátku jasnou vizi – umožnit co nejširšímu počtu lidí čerpat výhody, které pramení z pravidelné konzumace fermentovaných výrobků. A i když jeho manufaktura začínala jako ryze butikový projekt, od počátku chtěl proniknout i na pulty obchodů. Nešlo to hned, jelikož byly potřeba finanční i časové investice do vývoje technologií, receptur i do budování partnerství v Thajsku. Ale letos, po čtyřech letech od založení brandu Wild & Coco, se díky vytvoření nové řady firmě podařilo vykročit ze svého rybníčku.
Vlajkovou lodí Wild & Coco byly od prvních měsíců fungování produkty z mladého kokosu, zejména kokosová voda a rostlinné alternativy k jogurtům a kefírům, tedy kokofíry a cocoguardy. Po celou dobu jejich výroby, která se před dvěma a půl lety přesunula do vlastního zázemí v Hradci Králové, mohl tým kokosové manufaktury sbírat zkušenosti jak po technologické stránce, tak po stránce receptury. A na začátku letošního roku je mohl zúročit.
„Chtěli jsme mít v portfoliu produkt, který je dostupnější pro každodenní konzumaci a zároveň ho lze distribuovat běžnými způsoby. Naše řada Symbiotic je totiž dražší, může vybuchovat a měnit chutě, což je sice pro nadšence do funkčních potravin známka živosti, ale běžné spotřebitele mohou tyto vlastnosti odradit. A po dvanácti měsících vývoje se nám podařilo přijít s řadou Biotic,“ vysvětluje Atrey.
Produkty z řady Biotic, tedy kefír a jogurt, mají hned několik předností. Jednak mají delší trvanlivost než fermentované nemléčné výrobky, které tvořily dosavadní nabídku Wild & Coco, jednak si dokáží zachovat stejné chuťové i vizuální vlastnosti po výrazně delší dobu.
Jde stále o živý produkt, ve kterém se nachází kolem 100 miliard prospěšných bakterií v každém balení. Ale vzhledem ke svým pokojnějším vlastnostem je mnohem přístupnější i pro ty zákazníky, kteří s podobnými produkty teprve začínají. Navíc je také cenově dostupnější.
Udržitelností k úsporám
„Nižší ceny souvisí s tím, že jsme se dokázali dohodnout s dodavateli. Po letech budování vztahů nám začali kokosy zpracovávat na místě jejich pěstování. Dříve nám posílali celé kusy zmražené dužiny z mladých kokosů a my si ji následně mleli až v Česku. Dnes ji melou okamžitě po sklizni přímo v Thajsku, kde ji také zamrazí,“ přibližuje výrobní proces zakladatel Wild & Coco.
Zpracování dužiny v Thajsku šetří náklady na hrubou pracovní sílu, ale také na dopravu. Namletá kokosová dužina totiž zabírá méně místa – do přepravního kontejneru se totiž vejde o 50 procent větší množství dužiny než dříve. Kokos, který se rozemele rychle po sklizni, má navíc lepší výživové hodnoty a ukazuje se, že také více chutná bakteriím. Rozmnožují se v něm totiž rychleji a do ohromných počtů.
V Thajsku přitom Wild & Coco spolupracuje s rodinnou firmou, která je napojená přímo na pěstitele kokosů. Důležité přitom je, že kokosy pocházejí nikoliv z monokulturních plantáží, ale z multikulturních hájů. Kokosové palmy jsou tak součástí velkého ekosystému a jejich pěstování nepřispívá k devastaci krajiny.