Českých jednorožců bude přibývat a my chceme být u toho, říká Tomáš Ditrych, budující advokátní kancelář budoucnosti

Peter BrejčákPeter Brejčák

mavericks_1-min

Foto: Mavericks

Tomáš Ditrych, zakladatel advokátní kanceláře Mavericks

Inovativní právník, který se svou kariéru rozhodl zasvětit technologiím a podpoře českých vizionářů. Takto sám sebe popisuje advokát Tomáš Ditrych, který se před lety rozhodl opustit mezinárodní advokátní kancelář, aby přímo v Silicon Valley vystudoval startupové a venture kapitálové právo.

Po návratu do domoviny se už nechtěl věnovat ničemu jinému, a tak založil vlastní kancelář Mavericks, ve které sází na moderní technologie, plochou organizační strukturu a špičkové právní služby pro celý technologický segment. A aby podpořil českou startupovou komunitu tím, co umí nejlépe, začal startupové a venture kapitálové právo učit na Karlově univerzitě.

Úvodních deset let své kariéry Ditrych strávil v místní pobočce velké americké advokátní kanceláře, ve které pracoval na velkých obchodních transakcích. Časem ho však stále více lákaly technologie a inovace, proto se rozhodl odejít přímo do jejich Mekky a v San Francisku vystudoval právo se zaměřením na startupy.

Jak dnes pětatřicetiletý advokát popisuje pro CzechCrunch, své know-how během studií za oceánem budoval i tím, že se pravidelně setkával s tamní komunitou, experty na venture kapitálové transakce a objížděl všechny možné technologické soutěže a konference.

mavericks_3-min

Foto: Mavericks

Tým Mavericks

„Startupovému prostředí jsem úplně propadl, a když jsem se vrátil do Prahy, jako právník jsem už nechtěl dělat nic jiného,“ říká Ditrych. Tohle rozhodnutí ho tak před třemi lety přivedlo k založení vlastní kanceláře, ve které si může spolu s kolegy věci dělat po svém.

Dnes patří advokáti z Mavericks mezi nejvýraznější hráče na trhu technologií a transakčního poradenství. Mezi jejich klienty patří miliardové investiční fondy, malé i velké technologické společnosti, korporace, desítky startupů a celá řada inkubátorů a akcelerátorů.

„Děláme desítky venture kapitálových transakcí ročně, což podle našeho odhadu představuje významnou část celého českého trhu. Díky tomu máme dokonalý přehled o aktuálních tržních standardech a dokážeme deal strukturovat tak, aby chránil investora a současně nesvazoval zakladatele v jeho cestě za dobýváním světa,“ popisuje Ditrych.

„Startupovému prostředí jsem úplně propadl, jako právník jsem už nechtěl dělat nic jiného.“

Převážná většina transakcí je přitom podle Ditrycha v angličtině a obsahuje přeshraniční prvky, takže k takovému typu práce je zapotřebí vysoce kvalifikovaných právníků. V Mavericks se takový transakční tým podařilo postavit – jejich právníci mají kromě právnického a ekonomického vzdělání také tituly z prestižních amerických univerzit včetně Harvardu a NYU. „Díky špičkovému týmu jsme schopni realizovat složité venture kapitálové a private equity transakce prakticky jakékoliv velikosti,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě transakčního poradenství jsou pro Mavericks klíčovými tématy IT právo, ochrana duševního vlastnictví, e-commerce a obecně digitalizace byznysu a elektronizace právních jednání. „Budujeme one-stop shop pro celý technologický segment a Průmysl 4.0, takovou advokátní kancelář budoucnosti,“ hlásí Ditrych.

„Už nyní vidíme, že díky správné kombinaci specializací našich právníků nepotřebujeme padesátihlavou kancelář k tomu, abychom obsloužili i velké korporace a pomohli jim vyjednat obchodní smlouvy s dodavateli či zákazníky, ochránit jejich duševní vlastnictví, digitalizovat byznys, uzavírat smlouvy elektronicky nebo třeba realizovat valné hromady distanční formou,“ vysvětluje.

V Mavericks fungují oproti některým konkurentům v ploché organizační struktuře, kdy má vždy jeden seniorní právník k ruce jednoho juniorního kolegu. Díky tomu jsou schopni rychle reagovat na požadavky klientů a přinášet jim tak maximální přidanou hodnotu.

Inovativní právník roku

Kromě toho jsou v Mavericks zvyklí organizovat si práci přes elektronické nástroje, jako je například Monday, s klienty komunikovat na Slacku nebo přes videohovory na Teams či Zoomu – ostatně tak probíhal i náš rozhovor, během kterého se v Tomášově pozadí vyjímal nápis San Francisco zdobící jednu ze zasedacích místností jejich kanceláří.

Odlišnosti se projevují i v samotném poskytování služeb klientům. Mavericks nyní spouští nový model ve formě měsíčního předplatného právních služeb. Kancelář tak chce vyhovět klientům, kteří potřebují pravidelnou právní podporu, ale nechtějí (nebo se jim nevyplatí) zaměstnávat si vlastního in-house právníka.

mavericks_2-min

Foto: Mavericks

Tomáš Ditrych, zakladatel advokátní kanceláře Mavericks

Klient si tak dle svých potřeb a velikosti vybere jeden z balíčků s fixní měsíční částkou a získá tím od Mavericks plnou právní podporu. Samotná firma tak předem ví, kolik za právní služby zaplatí, a může s touto položkou počítat při svém finančním řízení například v byznys plánu.

Kombinace zmiňovaných odlišností od konkurenčních kanceláří přinesla pražskému právníkovi i profesní uznání – loni se po boku pěti kolegů dostal do výběru inovativních právníků roku. „Ocenění si velmi vážím. Je pro mě důkazem, že nad advokacií přemýšlíme dobře a jdeme správným směrem,“ říká.

„Vychovávat vlastní konkurenci z obchodního hlediska smysl nedává, ale trh to podle mého názoru potřebuje.“

A aby vlastnímu oboru pomohl i osobně, rozhodl se své zkušenosti sdílet se studenty na Univerzitě Karlově. Po vzoru kurzů, které absolvoval v Americe, rozběhl tento semestr na Právnické fakultě předmět zaměřující se na startupy a venture kapitálové investice, čímž chce dál podpořit a rozvíjet tuzemskou startupovou komunitu.

„Právní trh v této oblasti u nás stále ještě není dostatečně erudovaný. Byl jsem zaražený z některých transakcí, při kterých jsme museli dokola vysvětlovat, jak je třeba klasický venture deal strukturovat. V určitou chvíli jsem si řekl, že se pokusím vychovat novou generaci právníků, kteří budou umět počítat likvidační preferenci, vytvářet motivační programy pro zaměstnance nebo třeba správně konvertovat konvertibilní úvěry. Vychovávat vlastní konkurenci z obchodního hlediska smysl nedává, ale trh to podle mého názoru potřebuje,“ usmívá se Ditrych.

roberttarabcak

Přečtěte si takéMěníme trh s tvorbou videoobsahu, říká šéf česko-slovenského startupu Cinnamon. Na svou misi získal už 60 milionů korunMěníme trh s tvorbou videoobsahu, říká šéf česko-slovenského startupu Cinnamon. Na svou misi získal už 60 milionů korun

Pandemie koronaviru přitom přesunula výuku online a jednotlivé přednášky probíhaly přes nástroje jako Zoom nebo Teams. Během kontroly docházky pak Tomáš Ditrych zjistil, že se na jeho hodiny potají přihlašují i kolegové z konkurenčních kanceláří, jak s úsměvem vzpomíná.

V edukaci trhu se přitom advokáti z Mavericks neomezují jen na pražská práva. Jako lektoři či mentoři působí v celé řadě inkubátorů, akcelerátorů a vzdělávacích institucí. Sdílet know-how jim nevadí a vidí za ním vyšší cíl. Tím je podpora českého technologického prostředí a jeho posunutí na úroveň dnešní severní a západní Evropy a Ameriky.

„Česká republika má veškeré předpoklady k tomu, aby se stala technologickým hubem celého regionu. Lokálních jednorožců bude přibývat a my chceme být u toho,“ dodává Ditrych.

Nasadit Slack nebo Teams je jen začátek. Firmy musí pochopit, jak digitální nástroje používat, říká Jan Řežáb z Time is Ltd.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

janrezabInsider

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Spoluzakladatel analytického startupu Socialbakers a nyní také Time is Ltd. Jan Řežáb

0Zobrazit komentáře

Produktivita práce byla za doby nejtěžší pandemie jednou z hlavních obav mnohých zaměstnavatelů, kteří nevěděli, co se stane, když začne celá firma pracovat z domova. Jak ale ukazuje čas, minimálně z pohledu výkonnosti může home office firmám vyhovovat.

Nejen o tomto tématu mluvil na konferenci CzechCrunch Onlajn podnikatel Jan Řežáb, který ve svém startupu Time is Ltd. zkoumá a měří produktivitu ve firmách prostřednictvím dat z kalendářů, schůzek či procesů. Podle třiatřicetiletého Řežába se ukazuje, že v produktivním zvládnutí začátků celé pandemie rozhodovalo i to, zda daná firma už měla alespoň první fáze digitální transformace za sebou.

„Firmy, které měly nějakým způsobem připravené alespoň videokonferenční nástroje, na tom byly výrazně lépe. Těm, co připravené nebyly, trval náběh dva až tři týdny,“ říká Řežáb, který toto dění sledoval u svých klientů „naživo“ díky datům, které jeho startup Time is Ltd. sbírá a vyhodnocuje. Před rokem na něj spolu s kolegou Cyrilem Höschlem získali téměř 80 milionů korun.

***

Na záznam druhé edice konference CzechCrunch Onlajn s Janem Řežábem se můžete podívat zde:

***

Všechny bez rozdílu ale pandemie přinutila pracovat rychleji, a tak firmy prováděly digitální transformaci, o níž tvrdily, že bude trvat půl roku, jen v horizontu několika týdnů. Podle dat Time is Ltd. také lidé často začínali pracovat například o hodinu dříve, nebo celkově pracovali déle, než jak bylo běžné při standardním režimu v kancelářích.

Z dat je také vidět, že například schůzky byly v průměru kratší než před pandemií, zároveň jich ale podle Řežába „bohužel bylo víc a účastnilo se jich více lidí“. Ve výsledku tak firma vůbec nemusela být výkonnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Dlouhodobě vidíme, že v některých firmách je interakce naopak příliš, měly by hledat v komunikaci určitý balanc,“ říká Řežáb s tím, že šéfové některých společností nyní nesprávně dávají rovnítko mezi větší množství online hovorů a vyšší produktivitu.

Digitální transformace je na začátku

Time is Ltd. přišlo během pandemie i se zcela novými metrikami, které klienti prý začali hojně využívat a přehršel onlinových schůzek nebo množství lidí v nich začali postupně snižovat. Podle Řezába si tak potřebné změny některé firmy uvědomují, ale pořád jde o rané fáze poznávání, co vlastně v novém režimu funguje a co je naopak špatně.

Řežáb tak například nesouhlasí s tezí, že během pandemie se firmy plně digitálně transformovaly. „Jsou teprve na začátku. To, že zavedu Microsoft Teams nebo Slack, neznamená, že mám hotovou digitální transformaci. Musím mít nějaká pravidla, data a pochopit, jak lidé dané nástroje používají,“ tvrdí s tím, že k těmto konkrétním nastavením už se některé firmy posléze nedostanou.

rezab_onlajn

Foto: CzechCrunch / YouTube

Jna Řežáb na konferenci CzechCrunch Onlajn

V samotném Time is Ltd. prý Řežábův tým pandemie příliš nezasáhla, právě proto, že digitální nástroje má startup už plně integrované. „Je nám vlastně úplně jedno, že tři budeme sedět v kanceláři a dva lidé se připojí z domova, my prostě jedeme dál,“ hlásí.

Do budoucna Řežáb doufá, že nově nastavené procesy firmy zachovají a v digitální transformaci tak budou pokračovat. „Je obrovská příležitost využít toho, že nějakým způsobem firma fungovala online. Některé už zjistily, že určité věci z pandemické doby si mohou vzít i do další fáze, některé se bohužel chtějí vrátit do úplně stejných kolejí,“ popisuje Řežáb zkušenosti z trhu.

dawnwalker

Přečtěte si takéBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. Ukázka hry bere dechBývalí vývojáři Zaklínače chystají upíří fantasy. První ukázka ze hry láká na krvavý středověk

***

Na celou konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát na témata práce na dálku, proměnách byznysu a produktivity, se můžete podívat ze záznamu. Kromě Zdeňka Cendry na ní mluvili například Zdeněk Cendra, Petr Mára nebo Michal Mička.