Cesta Davida Dobrika z Košic do USA aneb jak 22letý youtuber získal 10 milionů odběratelů a zájem Netflixu

Nela VítováNela Vítová

David Dobrik patří k největším youtuberům na světě

0Zobrazit komentáře

David Dobrik se sice narodil na Slovensku, ale už jako dítě se dostal do Spojených států, kam emigroval společně se svými rodiči. Dnes je mu 22 let, žije v Los Angeles a na svém YouTube kanálu má přes 10 milionů aktivních odběratelů. Dobrik začal s YouTube před 3 lety, s videem jako takovým ještě dřív. Letos plánoval s kariérou youtubera skončit a stát se hlavním hrdinou vlastního pořadu na Netflixu – jeho nápad byl ale nakonec zamítnut, a proto se David rozhodl nezklamat své věrné fanoušky a natáčení videí se věnuje i nadále.

Ze Slovenska do Ameriky

Dobrik se narodil v Košicích na východě Slovenska v roce 1996. Když mu bylo pět let, jeho rodiče se rozhodli odstěhovat do Spojených států, kde žijí i s dalšími třemi dětmi dodnes. Přes Ohio a Chicago se nakonec David dostal až do Los Angeles, kde započal svou kariéru youtubera a odkud také natáčí většinu svých videí. Nyní pobývá v USA díky tzv. DACA, programu umožňujícímu lidem, kteří přišli do USA se svými rodiči v dětství, získat každé dva roky obnovitelnou ochranu před vyhoštěním ze země a pracovní povolení.

YouTube však nebyl úplně první zastávkou v jeho kariéře. V době, kdy se s video průmyslem začínal teprve seznamovat, světem zrovna hýbala krátká šestivteřinová videa, tzv. vines podle služby Vine. Tímto směrem se také David rozhodl ve svých začátcích vydat. V roce 2013 zveřejnil své první krátké video, které mělo nemalý úspěch, a následovaly další úspěchy. Za dva roky jejich natáčení získal Dobrik přes milion fanoušků, a to částečně i díky spolupráci s dalšími známými osobnosti, kteří se vinům věnovali, jako byli Gabrielle Hanna, Alex Ernst, Brandon Calvillo nebo Josh Peck.

david_dobrik2

Postupem času ale trend začal zanikat, službě Vine se přestávalo dařit a většina těchto hvězd se proto postupně začala přesouvat k natáčení videí na YouTube. Stejně tak se rozhodl i David a delší videa se stala brzy jeho koníčkem. Tehdy začal vydávat první videa o životě v Los Angeles, která se brzy dostala mezi desítky a později stovky tisíc diváků a jejich sledovanost rychle rostla.

Největší skok v jeho kariéře přišel v roce 2015, kdy David začal chodit s americkou herečkou Lizou Koshy. Ta mu značně pomohla jak se získáním slávy na YouTube, tak s navázáním kontaktů se známými osobnostmi nejen ze Spojených států. Letos, až šest měsíců po rozchodu, svým fanouškům oznámili ukončení jejich vztahu, ale zároveň je ujistili, že i nadále zůstávají dobrými přáteli. Video o jejich rozchodu se stalo jedním z nejsledovanějších videí roku 2018.

david_dobrik1

David Dobrik s expřítelkyní Lizou Koshy

Seriál na Netflixu

Letos se David stal hostem v podcastu ADHD známého amerického hudebníka a herce Travise Millse, kde prozradil, že zamýšlel skončit s youtubovou kariérou vydáním svého 420. videa. Hlavním důvodem jeho záměru bylo především předejít tomu, že se jeho videa stanou jednotvárnými a ztratí kvalitní obsah, tak jako se často stává u jiných youtubových hvězd, jakmile dosáhnou určitého zlomu ve své kariéře. Zároveň s tím také oznámil, že plánuje skončit, aby se mohl naplno věnovat svému pořadu, který měl být vysílán na streamovací platformě Netflix. Nakonec však tento plán nevyšel.

bps-space2

Přečtěte si takéAmeričan Joe Barnard staví funkční repliky raket od SpaceX. Používá k tomu 3D tiskárny Josefa PrůšiAmeričan Joe Barnard staví funkční repliky raket od SpaceX. Používá k tomu 3D tiskárny Josefa Průši

Seriál se měl jmenovat David’s Frat House a příběh měl pojednávat o tom, jak David jako hlavní hrdina překvapí své přátele, které můžeme mimochodem znát z jeho běžných videí, zakoupením jednoho z univerzitních studentských domů. Aniž by kdokoliv z nich na univerzitu chodil, parta lidí by si užívala vysokoškolského života stejně jako běžní studenti.

Dům měl však tvořit pouze hlavní centrum celého seriálu, ve zbytku by se podobal jeho běžným videím. „Studentský dům by tvořil pouze základ celého pořadu, většina by vypadala stejně jako má běžná videa, kde s přáteli chodíme do obchodů, restaurací nebo na různé akce v LA,“ vysvětluje Dobrik v rozhovoru. Zároveň ale celou situaci popisuje tak, že přesvědčit Netflix je těžké především proto, že nevěří tomu, že by se youtuber doopravdy uchytil jako hvězda na Netflixu.

S YouTube nekončí

Vzhledem k tomu, že Netflix vznik nového pořadu nakonec zamítl, David se rozhodl nadále pokračovat s natáčením videí. Sám totiž tvrdí, že pokud natáčení baví jeho, videa budou bavit i diváka, a v to také doufá i nadále. Momentálně vydává tři videa týdně, a to v úterý, ve čtvrtek a v sobotu. Zároveň mu jeho tvorba zajišťuje velmi slušný příjem, který se odhaduje okolo 300 až 600 tisíc dolarů ročně, tedy 7 až 14 milionů korun. Jeho celkové jmění dosahuje až 2 milionů dolarů, což je přes 45 milionů korun.

Nedávno se Dobrik stal také hostem pořadu magazínu Wired, kde odpovídá na nejčastější dotazy na internetu týkající se jeho samotného. Hovořil mimo jiné o své platonické lásce ke zpěvačce Arianna Grande, svém prostředním jménu Julian i o svých youtubových úspěších. Prozradil o sobě i několik faktů, například že i dnes stále mluví slovensky a také že vlastní elektromobil Tesla, který si velmi oblíbil.

Kromě youtubové kariéry nedávno David začal vysílat vlastní podcast společně se 40letým americkým youtuberem Jasonem Nashem. Pravidelně každý čtvrtek vychází nové epizody, ve kterých hovoří především o youtuberském životě, přináší posluchačům pohled do zákulisí tvorby videí a diskutují o svých názorech.

Foto: David Dobrik / Instagram / YouTube

Tesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procent

elon-musk-tesla

Šéf Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Průběh roku jako na houpačce, jeden skandál za druhým, dlouhodobá nejistota, nedůvěra veřejnosti i investorů a také osobní problémy. Tak by se daly shrnout negativní záležitosti, které potkaly kalifornskou automobilku Tesla a jejího šéfa Elona Muska za letošní rok, který byl jednoznačně jedním z nejnáročnějších v její patnáctileté historii. To vše má ale již Tesla za sebou a vypadá to, že se začíná blýskat na lepší časy.

Od posledního kvartálu je automobilka po velmi dlouhé době v černých číslech, do jejího vedení byly posazeny další posily, produkce nového Modelu 3 se začíná stabilizovat a Tesla postupně chystá produkci dalších nových modelů, mezi kterými nechybí supersport Tesla Roadster, zmenšené SUV Model Y nebo plně elektrické kamiony Tesla Semi. Ale to není vše, co vyvrátilo pochybnosti snad všech lidí, kteří v průběhu těchto problémů věštili Tesle konec a nevěřili, že se jí podaří komplikace ustát. Tesla je totiž nejlepší letošní investicí mezi automobilkami vůbec.

Od začátku ledna, kdy se její akcie pohybovaly na hranici 320 dolarů, se tento pátek Tesla posunula i přes strmé poklesy a růsty na moment až na 377,4 dolaru, což značí téměř 18% výnos. Páteční den poté ukončila na 365,7 dolaru, což je stále více než 14% růst. Ještě před dvěma měsíci se přitom hodnota akcií pohybovala o řád níže a spadla až na 260 dolarů. Meziročně jde pak o růst o 8 procent při aktuální hodnotě a o více než 11 procent, když budeme kalkulovat s pátečním maximem. To není po přečtení úvodních odstavců o problémech zase tak špatné, že?

tesla-Model 3 Performance – Red Front Motion – SF Skyline

Foto: Tesla

Tesla Model 3

V celkovém meziročním srovnání je to sice o několik procent méně, ale do konce roku samozřejmě ještě zbývá několik týdnů, během nichž se může stát naprosto cokoliv, a to jak v pozitivním, tak negativním smyslu. Nevypadá to však, že by Tesla v následujících týdnech nebo měsících nějakým způsobem zpomalovala, spíše naopak. Vzhledem k blížícímu se ukončení daňového zvýhodnění v USA se snaží Tesla vyprodávat co největší počet svých skladových zásob i vozů opouštějících továrny.

S Modelem 3 navíc podle posledních informací míří do Evropy, kde chce naplno konkurovat především německým automobilkám, jež chystají v následujících letech velký vstup mezi elektromobily. To se Tesla ostatně již dlouhodobě daří v USA, kde například za srpen letošního roku prodala Tesla bezmála 17 tisíc kusů Modelů 3, což je ve své kategorii o téměř 7 500 kusů více, než prodalo BMW druhé, třetí, čtvrté a páté řady dohromady. Podobná čísla platí i ve srovnání všech modelů Audi A3, A4, A5 a A6.

volkswagen-id-vizzion

Přečtěte si takéVolkswagen plánuje konec spalovacích motorů aneb jak aféra Dieselgate postrčila německé automobilkyVolkswagen plánuje konec spalovacích motorů aneb jak aféra Dieselgate postrčila německé automobilky

Právě německé automobilky budou v rámci Evropy a kategorie elektromobilů hrát prim. Na trh se má dostat hned několik modelů od různých automobilek, včetně sportovního Porsche Taycan nebo SUV Audi e-tron. Tesla má v Evropě nicméně aktuálně ze všech automobilek pro elektromobily vybudovanou nejsilnější infrastrukturu nabíjecích stanic, kterou bude složité dohnat. Porsche a BMW nicméně spojily síly a představily během tohoto týdne výkonnou nabíjecí stanici, která má nabít elektromobil až třikrát rychleji než Superchargery Tesly.

Prototyp nové nabíječky disponuje 450 kW, zatímco stávající Superchargery Tesly mají pouze 145 kW. Některé nové typy nicméně mají v příštím roce dostat až 250 kW. Prototyp od Porsche a BMW tak zvládne nabít elektromobil k dojezdu 100 kilometrů zhruba za 3 minuty, tedy alespoň v ideálních podmínkách.

porsche-taycan-back

Porsche Taycan

Co se vlastně stalo uvnitř ostatních automobilek

Porsche, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo, Ferrari či Ford – to je jen základní výčet automobilek, které se chystají v příštích několika letech na zásadní elektrifikaci svého vozového parku, ale žádná z nich ani zdaleka nesahá v rámci aktuálně prodávaných modelů na paty Tesle. Důvodem je, že klasičtí giganti zapomněli na fakt, že je již rok 2018 a svět se postupně snaží odvracet od standardních paliv k alternativám, které mohou být šetrnější k životnímu prostředí a zároveň i dostupnější pro výrobu.

Procesy uvnitř většiny automobilek trvají delší dobu a když už některý z molochů představí elektromobil, nevyjde dříve než za několik let, a to ještě s mnoha zpožděními. Tradiční automobilky totiž mnohem více dbají na předpisy, bezpečnost a stabilitu byznysu, než aby šly naslepo do oblasti, kterou neznají. Tesla, Faraday Future nebo třeba Fisker tak sloužili jako pionýři technologie, která se ukázala jako úspěšná, a proto začala automobilky zajímat. Zájem o určité kategorie automobilů totiž neustále klesá a tržby kolísají.

tesla-roadster

Foto: Tesla

Tesla Roadster

Není proto divu, že je většina zmíněných automobilek v meziročním srovnání s Teslou buď ve velmi slabých černých číslech nebo dokonce zažívá zásadní propad. V případě gigantu Ford jde dokonce až o více než 30procentní propad hodnoty jeho akcií oproti stejnému období minulého roku. Pokles zaznamenaly rovněž skupina Fiat Chrysler Automobiles, General Motors nebo Ferrari. V rámci tržní kapitalizace dokonce Tesla některé z nich předběhla.

Od svého IPO, tedy prvního veřejného úpisu akcií, se hodnota akcií Tesly navýšila o ohromných 1 300 procent, což dělá radost prvním investorům, kteří v roce 2010 v bláznivou trajektorii nápadů Tesly věřili. Co lze ale čekat dál? Analytici předpokládali v příštích 12 měsících růst hodnoty akcií Tesly až na hranici 410 až 420 dolarů, po posledním kvartálu nicméně svůj odhad navyšují až k hranici 450 až 480 dolarů na akcii.

Silné čtvrtletí a záchrana za pět minut dvanáct

V nejhorším období tohoto roku byla Tesla dle slov jejího šéfa Elona Muska na pokraji krachu. Finančně natolik krvácela, že jí mělo s ohledem na rostoucí dluhy a náklady zbývat pouze několik týdnů – ale ustála to. Musk má tak dle všeho to nejhorší letos za sebou, ať už jde o skandál s údajným převedením Tesly na soukromou společnost a „umělé“ navýšení ceny akcií, produkční problémy nebo osobní komplikace související s přepracovaností.

Teslu vytáhlo z problémů nejen několik rychlých marketingových tahů a jistá pokora jejího šéfa, ale také silné předcházející čtvrtletí, ve kterém po mnoha letech znovu vykázala profit, jež by měl pokračovat i v následujících měsících. Za poslední čtvrtletí se kalifornské automobilce podařilo utržit 6,8 miliardy dolarů se ziskem ve výši 312 milionů dolarů, což bylo mnohem více, než předpokládali analytici. Ze 739 milionů dolarů se jí navíc na 2,9 miliardy dolarů navýšily hotovostní rezervy, které využívá na splácení závazků a na pokrytí nákladů kolem produkce.