Čeští architekti zvítězili v Bulharsku. V Sofii postaví elegantní lávku, kvůli níž nepadnou stromy
Most se zvedá a šplhá nad koruny stromů i rušnou silnici. Lávka pro pěší a cyklisty má zvýšit počet chodců a zajistit snadný přístup k zeleni.
Podobně jako pražské Vrchlického sady u Hlavního nádraží přeťala magistrála, běží rušná silnice i skrze Jižní park v Sofii. Nově jej překlene lávka, která je vkladem do bulharského hlavního města od českých architektů ze studia Boele Architects.
Lávka má sloužit pěším a cyklistům a její konstrukce se snaží vyhnout stromům v parku, aby se nemusely kácet a dopad na zeleň byl minimální. „Elegantní křivka mostu se pohodlně zvedá a šplhá nad koruny stromů a rušnou silnici a stejně tak plynule dosedá mezi stromy v druhé části tohoto parku,“ popisují architekti, kteří uspěli v mezinárodní soutěži, jíž pořádala Sofie.
Přemostění je z lepených dřevěných profilů. Ty autoři zvolili proto, že jejich instalace nevyžaduje těžkou techniku, která by představovala velký zásah v místě, které je v chráněné zóně města. Lávka bude dlouhá tři sta metrů.
Jedním z cílů nové spojnice je zvýšit počet chodců a zajistit obyvatelům hlavního města přístup k zeleným částem metropole. Území pod lávkou je velké asi 45 hektarů a vede po obou stranách ulice Bjala Čerkva. Přetíná také řeku Perlovska.
Porota ocenila jednoduchost návrhu, jeho efektivitu i to, že neruší okolí. „Je velmi dobře zakomponován kolem řeky a umožňuje nejen přechod, ale vytváří nový zážitek ve městě. Tímto návrhem se Sofie dostala na stejnou úroveň řešení veřejného prostoru jako Kodaň, Curych a další,“ komentoval výběr vítěze architekt Milotin Folic, který usedl v porotě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsCelková hodnota zakázky je sedm milionů eur, tedy přes 170 milionů korun. Kromě výstavby samotné lávky by zároveň mělo dojít také k úpravám veřejných prostranství okolo, tedy především parku. Stavět by se mohlo začít na konci roku 2023.
Boele architekti mají kromě české metropole zastoupení také v Londýně. Obohatit by měli rovněž Prahu. Ateliér uspěl v mezinárodní soutěži na lanovku mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi – a to ve spolupráci s William Mathews Associates a Expedition Engineering.