Čeští Blackfish dobývají Dánsko. Tamnímu startupu pomohli k investici 73 milionů dolarů

Peter BrejčákPeter Brejčák

blackfish-team-park-34-minStory

Foto: Blackfish

Lukáš Oslzla a Vít Schlesinger, společníci v agentuře Blackfish

Vít Schlesinger zakládal agenturu Blackfish zaměřenou na design a vývoj před třemi lety. Tehdy mu bylo třiadvacet a se svou firmou postupně prošel několika velkými zkouškami, které ji téměř přivedly ke konci. Nakonec ale vydržel a dnes společně s týmem sedmi kolegů pracuje na zakázkách nejen v Česku, ale i v Dánsku, kde má velkou část klientů. Ambice ve Skandinávii má navíc mnohem větší.

Schlesinger začal pracovní zkušenosti v zahraničí sbírat ve dvaadvaceti. Jak vypráví pro CzechCrunch, v začátcích měl velké štěstí, když dokázal přemluvit tehdejší ředitelku designu ve společnosti Trustpilot, aby s ním šla na kafe navzdory tomu, že ho dvakrát odmítli vzít přes inzerát. Nakonec v dánské firmě začal pracovat na plný úvazek jako UX designér, což ho ovlivnilo i v dalším kariérním směřování.

Získané zkušenosti a zejména kontakty ze zahraničí totiž zužitkoval o několik let později, kdy z malého bytu v pražském Karlíně společně s kamarády zakládal digitální agenturu Blackfish. Dánský Trustpilot se stal jedním z jejich prvních velkých klientů, což mladé české firmě přineslo další zakázky a na tuzemské poměry relativně netradiční geografickou stopu.

Například pro kodaňské marketingové oddělení Trustpilot začali dělat pár bannerů týdně a po pár měsících už byli hlavním dodavatelem pro jeho londýnskou, newyorskou i australskou pobočku. Vizuály, které vznikaly v pár lidech v Praze, tak byly najednou vidět po celém světě.

Aby v Dánsku Blackfish nabral co nejvíc klientů, zkoušel všechno možné, aby se dostal přímo k zakladatelům a šéfům firem. Jeden rok z tohoto důvodu organizovali i kodaňskou edici FuckUp Nights. To přineslo své ovoce, postupem času začal růst i byznys agentury a dnes více než polovina všech zakázek nebo klientských projektů směřuje právě do Dánska.

blackfish-team-portrait-26-min

Foto: Blackfish

Vít Schlesinger, zakladatel agentury Blackfish

„Je to naše primární zaměření a máme tam největší klienty. Původně jsme se chtěli více rozšiřovat dále do Skandinávie a nebýt koronaviru, máme klienta i v Norsku, kde je aktuálně větší projekt pozastaven,“ popisuje Schlesinger v rozhovoru pro CzechCrunch.

Podle jeho zkušeností je přitom na Dánsku a celé Skandinávii zvláštní, že si jen málokdy mezi sebe pustí firmy a lidi ze zahraničí. Na projekty zásadně nasazují vlastní lidi, lokály či expaty. Díky dlouhodobé píli, osobním kontaktům a budování kamarádských vztahů se proto dle Schlesingera stala z Blackfish pravděpodobně jediná česká agentura s tak velkou severskou klientelou.

„Zakázky rostou díky dobře odvedené práci a následnému doporučení dál. S Blackfish máme v Dánsku vybudované dobré jméno, což můžeme doložit například referencemi klientů na serveru Clutch. Loni jsme tam byli ohodnoceni jako Industry Leaders 2020 v Dánsku i Česku,“ říká šestadvacetiletý podnikatel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V rozvoji Blackfish mu dnes pomáhají i další společníci, jež ve firmě drží tichý podíl. Zatímco Schlesinger se soustředí na zahraniční klienty a business development, Lukáš Oslzla řeší nové a české klienty. Třetí společník Jakub Franta je odpovědný za dohled nad všemi designovými a inovačními aspekty produktů a služeb a společně s Oslzlou stojí za veškerými výstupy.

Distribucí odpovědností mezi další členy týmu se chce Schlesinger vyvarovat základní chyby, kterou podle něj dělají jiní zakladatelé firem. „Kvalitní lidé jsou pro firmu a partnerství klíčoví. Nemůže všechno stát jen na mně, každý člen týmu je stejně tak důležitý,“ říká a zmiňuje přitom například svého prvního zaměstnance a ilustrátora Vojtěcha Bdžocha, bez něhož by prý Blackfish nebyl tam, kde teď je.

Agentuře se loni dařilo navzdory pandemii – v obratu meziročně vyrostla více než dvojnásobně a dosáhla na vyšší jednotky milionů korun. Udržuje se přitom v zisku, který pak rovnou investuje do dalšího rozvoje a rozšiřování týmu. Ten se meziročně zdvojnásobil a aktuálně čítá osm lidí. Mezi posledními posilami byli dvě grafičky a developer, což díky pestrosti zaměření pomáhá Blackfish nabízet klientům širokou škálu vizuálů na kvalitní úrovni.

blackfish-team-park-2-min

Foto: Blackfish

Team Blackfish

„I když jsme relativně mladý a malý tým, dodáváme poměrně velkým firmám jak v Česku, tak v zahraničí. Neznamená to však, že bychom si vybírali jen velké firmy. Velké procento našich klientů jsou menší firmy nebo podnikatelé,“ popisuje obchodní strategii Lukáš Oslzla.

Mezi tuzemské klienty Blackfish se řadí například Škoda Auto nebo Mall Pay, se kterým má dlouhodobou spolupráci pro přípravu komerčních kampaní či nově vznikající vizuální identity. Z dalších klientů jde například o kompletní rebranding od loga až po web Divadla Bez zábradlí nebo redesign webu festivalu Pražské jaro.

Jako velký úspěch mezi dánskými klienty pak agentura zmiňuje skupinu Ageras, jež vyvíjí tržiště pro účetní firmy a služby. Jak zmiňuje magazín TechCrunch, skupina nedávno získala investici 73 milionů dolarů s valuací 244 milionů dolarů, přičemž Blackfish jí přímo pomáhal s přípravou veškerých materiálů pro investory – od prezentací až po weby a marketing.

jakub-klimes

Přečtěte si takéČeši a Slováci z HealthMode modernizují zdravotnictví. Za 700 milionů je kupuje MindMedČeši a Slováci ze startupu HealthMode modernizují zdravotnictví. Teď je za 700 milionů korun kupuje MindMed

Další velkou spoluprací byl pro pražskou agenturu projekt pro Copenhagen University zaměřený na inovativní typ buněčné léčby pro diabetiky. V letošním roce se chce Blackfish kromě akvizice dalších klientů zaměřit například na marketingový servis na sociálních sítích nebo na interní vývoj, který klienti stále více poptávají.

„Pokud okolnosti a situace dovolí, budeme nově cílit také na Norsko a Švédsko, kde jsme už na začátku minulého roku měli nabídky na spolupráce, které ovšem situace kolem pandemie pozastavila,“ popisuje expanzí plány Oslzla.

„Ve spolupráci s lokální konzultační firmou Ex Duris pracujeme na propagaci jednoho z největších hedgeových fondů ve Spojených státech se zaměřením na udržitelnost a investice. Byl mimo jiné mezi prvními akcionáři Tesly nebo SpaceX,“ navazuje dále Schlesinger s tím, že kromě zaměření na klienty s dlouhodobějšími závazky se chce Blackfish více soustředit i na vývoj vlastních projektů. Jedním z nich je fyzický produkt spojený s aplikací pro Smart Home, zatím však nechce říkat více podrobností.

Těžké začátky

Ne všechno ale v tříletém příběhu Blackfish na trhu probíhalo jako po másle. Schlesinger se původně se svými předchozími společníky, které však neznal dostatečně dobře, pustil do budování startupu na přeprodej e-vstupenek z druhé ruky. Po roce firmu prodali a začali budovat právě Blackfish.

„Provizorní kancelář jsme měli dost low-cost. Pracovali jsme z malého bytu v Karlíně, kde jsme dva z nás i bydleli a jednu dobu jsme tam seděli ve čtyřech. V tom malém bytě jsme si mysleli, že všechno může klapat, i když se se společníky vlastně neznáme a nemáme probranou vizi firmy,“ nastiňuje Schlesinger zárodek prvních problémů.

Slibný začátek Blackfish tak vystřídal relativně rychlý sešup dolů způsobený mladickou nezkušeností a špatně nastavené smlouvy i řízení práce vedly k velkým problémům. Tým musel pracovat na projektech klientů, kteří pořád požadovali nové úpravy a práce tak nikdy neměla konce. A agentura právě kvůli tomu nedostávala ani zaplaceno.

blackfish-team-park-6-min

Foto: Blackfish

Team Blackfish

„Přidejte si k tomu zimní období, začátečnickou nezkušenost a minimální výplatu přes půl roku. Časem se to muselo sesypat, bylo to psychicky náročné,“ přiznává Schlesinger a doplňuje, že problémy se začaly rodit také ve vedení firmy. I když měl celý tým hodně práce, chemie mezi spoluzakladateli nefungovala a nedokázali se shodnout na budoucím směrováním agentury.

„Nejlepším řešením bylo se rozumně domluvit a jako společníci se rozejít. Dokončili jsme rozdělané projekty a každý jsme se vydali svou cestou. V té době padla i myšlenka, že celý Blackfish skončí dřív, než pořádně začal,“ vypráví jeho zakladatel. Nakonec se rozhodl pro restart, své původní podílníky vyplatil a agenturu přetransformoval do čistě designové formace.

„Kdybych se mohl vrátit v čase, šel bych podnikat s někým, kdo už zkušenosti má. Vůbec ideální je si spolu sednout na rok do kanceláře bez jakýchkoli společenských smluv a sami uvidíte, jak vám bude chemie fungovat. Rozhodně je důležité znát lidi, se kterými do toho jdete,“ doplňuje Schlesinger radu na závěr.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Blackfish. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Rok 2020 chtěli jen přežít, nakonec šli z nuly na miliony. Teď míříme na osmiciferný obrat, říká zakladatel Eventee

Iva BrejlováIva Brejlová

roman-mastalirStory

Foto: Eventee

Roman Maštalíř, spoluzakladatel Eventee

0Zobrazit komentáře

Jakmile dostalo jakékoliv setkávání lidí před rokem stopku, vypadal byznys se službami pro konference extrémně beznadějně. Tuzemská společnost Eventee, která měla za sebou tříměsíční akcelerační program v New Yorku, se do té chvíle těšila na násobný růst a na svůj blížící se break-even. Jenže pak se její spoluzakladatelé Roman Maštalíř a Petr Fiala museli rozhodovat, jestli si mají místo toho všeho hledat novou práci. Nevzdali to. Eventee se z nuly vrátilo na miliony a doslova překonalo samo sebe.

V březnu 2020 zvedl Roman Maštalíř telefon s třesoucí se rukou i hlasem. Čekal ho nejhorší hovor v jeho podnikatelské kariéře. Zakladatel doteď úspěšné firmy, který počítal se 100% růstem pro příští měsíce – tedy v pesimistické variantě – měl najednou na účtu peníze na čtyři nebo možná maximálně šest týdnů provozu. A nulové vyhlídky na jakoukoliv tržbu. Přitom tento telefonát měl být původně o novém investorovi a oslavě úspěchu z administrativního stvrzení toho, na čem byli dávno domluveni.

„Pamatuju si přesně ten týden, kdy se všechno zavřelo. Měl to být ten hovor, ve kterém si řekneme, kdy podepíšeme smlouvy,“ říká Maštalíř. Místo toho si připravoval řeč ke konci podnikání. Jeho startup založený na konferencích byl ve světě covidu jasně odsouzený k neúspěchu.

Na druhém konci telefonu byl Vít Vrba, zakladatel Webnode, investičního fondu Novira Capital a první investor Eventee. Původně se měli bavit o novém investorovi Martinu Kadlčíkovi. Teď si však Vrba vyslechl poděkování za pomoc a důvěru v předchozích letech a měsících. Jen o chvíli dřív už totiž Maštalíř s Kadlčíkem hovořili a další jednání o investici pozastavili. Bylo hotovo.

Za pár týdnů se ale zakladatelé Eventee rozhodli, že by tu přece jen mohla být příležitost. Maštalíř s Fialou si s investory dohodli nový postup: čekat, jestli se výnosy firmy za rok 2020 dostanou alespoň na úroveň předchozího roku. Tak by se mohli zase začít bavit o nových penězích, o možném rozvoji, o dalších plánech. Na konci roku 2020 smlouvu o investici opravdu podepsali.

eventee

Roman Maštalíř, spoluzakladatel Eventee

„Ve startupu jde málokdy vše podle plánu,“ říká nový investor Martin Kadlčík. „Roman a jeho tým dokázali během několika týdnů změnit celý produkt i obchodní model. V druhé polovině roku 2020 získalo Eventee tisíce nových zákazníků a stala se z něj platforma, kterou používají firmy a univerzity z desítek zemi pro své virtuální i hybridní eventy,“ vysvětluje.

Právě výrazná změna celého produktu, která dokázala přivést nové zákazníky, nakonec vedla k úspěšné dohodě. I díky Martinu Kadlčíkovi tak Eventee získalo od investorů celkem 500 tisíc dolarů, což je v přepočtu zhruba 10 milionů korun, a firmě se nakonec podařilo vyrůst na trojnásobek.

Jízda na výpary

Dostat se z nuly na alespoň něco samozřejmě nebylo zadarmo. Pro začátek bylo potřeba získat hlavně čas na přemýšlení. Maštalíř dal sám sobě výpověď a ostatní členové týmu ho podrželi, když souhlasili s polovičním platem. „Bez skvělého týmu bych to nedokázal,“ kvituje teď. Dojezd firmy z jednoho měsíce tím prodloužili na tři. „Jeli jsme na výpary,“ komentuje.

Maštalíř dokonce zkoušel zažádat o úvěr COVID I. „Přičemž jsem se dozvěděl, že budu muset ručit veškerým svým majetkem a kromě firmy, kolegů a důstojnosti mohu jednoduše přijít i o střechu nad hlavou. Pochopil jsem, že tudy cesta nevede,“ říká. Pak začal přepracovávat byznys model.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Eventee je aplikace, která doteď působila jako doplněk k reálně pořádaným konferencím. Ukazovala program, nechávala uživatele vytvořit si vlastní, rezervovat workshopy, dávat zpětnou vazbu, pokládat otázky, sdílet názory nebo třeba získávat nové kontakty díky online networkingu. Pro pořadatele znamenala jednoduché uspořádání informací. Původní byznys model zahrnoval platbu za akci a účastníka. Teď bylo potřeba rychle sehnat peníze, protože do firmy neproudily žádné.

„Naší cestou bylo nabídnout doživotní balík prémiové verze Eventee za 999 eur (26 tisíc korun) všem existujícím uživatelům s příslibem podpory virtuálních konferencí do budoucna. To se ukázalo jako krok správným směrem, protože duben byl náš nejsilnější měsíc vůbec,“ popisuje překvapivý vývoj Maštalíř.

To mu dodalo odvahu a v následujících týdnech firma spustila Eventee 2.0. A pak se vrhl na kampaň na Producthuntu, spustil webovou verzi Eventee a konečně i podporu pro virtuální konference. Velkým posunem pak bylo vyjednání spolupráce s virtuálním tržištěm AppSumo.

eventee-app

Česká aplikace Eventee

Česká aplikace Eventee

Tato platforma posílá nabídky zajímavých aplikací víc než milionu lidí a další stovky tisíc ji sledují na sociálních sítích. Poskytla už slušný rozjezd tisícovkám startupů. Vyžaduje však pro své uživatele speciální nabídky a než je lidem doporučí, musí zájemci projít sítem složitého výběrového řízení.

„Nakonec jsme se ze dne na den díky AppSumu dostali k milionům jejich klientů, ze kterých Eventee pořídilo vyšší tisíce zákazníků. Dnes Eventee používají malé i velké konference doslova po celém světě,“ říká Maštalíř. Na platformě tak získal za prodej licencí celkem šest milionů korun.

Změna celého produktu byla logicky pro Eventee nutnost. Platforma především doplnila funkci virtuálních konferencí, takže může streamovat i přehrávat videa ze záznamu a pak třeba navázat živým vstupem s otázkami a odpověďmi. Umí automaticky vytvářet webové stránky konference a nechává přitom organizátorům možnosti ovládat, přehazovat nebo mazat celé sekce typu program či sponzoři.

kytary-boxed

Přečtěte si takéHudební škola Art Master vydělává nejvíce za tři roky a míří do USALekce hudby online táhnou. Pražská hudební škola Art Master vydělává nejvíce za tři roky a míří do USA

Také zapracovala na jednoduchosti tak, aby se v aplikaci dala zorganizovat konference během několika desítek minut nebo aby to uměl kdokoliv, kdo umí používat kalendář na počítači. „Ukázalo se, že mobilní aplikace ve světě virtuálních konferencích nakonec patří ke konkurenční výhodě. Eventee je dnes jedna z mála platforem, která zvládne tradiční, virtuální a hybridní konferenci za jednu cenu,“ shrnuje Maštalíř.

Dnes má Eventee obrat v řádu milionů a cílí na osm cifer, tedy desítky milionů korun. Za minulý rok vyrostlo z šesti na osm lidí a plánuje najmout další dva. Na konci roku tým rozšiřoval o marketingové a obchodní pozice, na strategii prodejů také pracuje. A ve chvíli, kdy se podaří v tomto směru optimalizace, hodlá škálovat.

Platformu používají lidé po celém světě. Má asi sedm tisíc organizátorů a zhruba 100 tisíc účastníků konferencí. V Česku má zhruba třetinu zákazníků a více než půlku tržeb dávají dohromady Spojené státy, Kanada a Velká Británie.

In-person, tedy návrat mezi lidi

Aktuálně o služby Eventee, tedy virtuální konference, mají zájem proti dřívějšku spíš menší firmy nebo organizace. Ale objevují se i velmi známá jména, v tuzemsku například Univerzita Karlova pro svůj den otevřených dveří, kdy ji hned první den využila tisícovka účastníků. Dále Univerzita J. E. Purkyně nebo Startup World Cup & Summit. V Británii si Eventee koupila na organizování svých aktivit jedna z tamních středních škol.

V předchozím „životě“ Eventee používalo mnoho větších jmen. Dostalo se až k singapurské satelitní společnosti Kacific, zákazníkovi SpaceX, který ho používal pro start své družice. Využití našel třeba i na konferencích při návštěvě managementu v areálu SpaceX. Zákazníkem byla také britská vláda, kvůli jejíž konferenci si Eventee muselo projít bezpečnostním auditem.

„Upřímně věřím, že se od druhé poloviny roku začne všechno uklidňovat.“

Od té doby se slovník týmu Eventee rozšířil o pojem in-person konference. Tedy ty, které teď nejsou, protože se konají opravdu naživo. „Dřív pro nás ten termín neexistoval,“ usmívá se Maštalíř. S tím, co se musel naučit, se ale dokázal poprat. Jeho zákazníci se do in-person světa chtějí vrátit. „Vypadá to, že jak si osahali ty virtuální konference, budou je chtít dělat hybridně, přesně tak, jak jim nabízíme,“ dodává.

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

A to je to místo, kam se Eventee sune. Letos bude spouštět funkci, která dokáže celé konferenci na jeden klik vygenerovat domovskou webovou stránku a spojit ji s už zavedenými funkcemi. Maštalíř plánuje vlastní bránu pro prodej vstupenek i svou technologii na streamování videa.

„Upřímně věřím, že se od druhé poloviny roku začne všechno uklidňovat. Nevím ale, jestli si někdo dovolí organizovat větší konference, protože to je rok příprav. My však svoji pozici vidíme v tom, že poskytneme všechny funkce pro hybridní konference, což samo o sobě kombinuje virtuální i tradiční. A i pro každou zvlášť bude Eventee obstojná platforma,“ myslí si Maštalíř.