Čeští designéři dostali za úkol vylepšit golfový dálkoměr. Američanům pomohli ke stovkám milionů korun

Když golfisté potřebují změřit vzdálenost na hřišti, využívají dálkoměr. Ten od americké firmy Pinned Golf si vzali do parády čeští designéři.

David ZlomekDavid Zlomek

pinned-golf

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Lesid

Adrian Lesechko, zakladatel studia Lesid

0Zobrazit komentáře

Pražské designové studio Lesid se vrhlo do konzervativního světa golfu. A jeho minimalistický přístup v něm způsobil nebývalý zájem. Americká firma Pinned Golf, která si studio najala, aby její dálkoměry udělalo více „sexy“, prodala během uplynulého roku přes třicet tisíc inovovaných dálkoměrů Prism+ v přepočtu za téměř 200 milionů korun. „Nečekal jsem, že toho dokáží tak rychle prodat tolik,“ přiznává jeho šéf Adrian Lesechko, jehož tým proměnil svou vášeň pro čistý design ve stamilionový byznys na druhé straně oceánu.

O co vlastně jde? Dálkoměr měří vzdálenosti na golfovém hřišti. Obvykle od místa odpalu k jamce či nějaké překážce. Jednoduše řečeno, když znáte vzdálenost, víte, jak se takticky zachovat nebo jakou hůl vybrat. Nicméně některé modely vypadaly značně zastarale, což může být v době, kdy všichni hledají moderní gadgety všeho druhu, konkurenční nevýhoda.

Když americká firma Pinned Golf chtěla právě takový problém řešit, oslovila s nabídkou spolupráce české studio Lesid. „Je to americká značka, která na trhu působí několik let. Už měli produkt, ale chtěli jej posunout o úroveň výš tak, aby mohl konkurovat lídrům na trhu. Nemají dlouhou historii, i tak se ale dokázali rychle dostat do golfového povědomí, firma má totiž své jasné DNA, kterému chceme přispět právě naším designem,“ vysvětluje Lesechko.

Čeští designéři začali tak jako u každého projektu. Zanalyzovali původní produkt a identifikovali jeho slabé stránky, aby je mohli vylepšit. Rychle se přitom zaměřili na přemíru ovládacích prvků. „Zjistili jsme, že jejich dálkoměr má zbytečně moc tlačítek. Tak jsme je skryli a nechali jen ta základní, aby to nikoho nemátlo. Upravili jsme také ergonomický grip, což pomohlo i s estetikou,“ popisuje Adrian Lesechko, který se k designu propracoval postupně.

„První praktické zkušenosti s tvorbou produktu jsem získal v pražském prototypovém studiu,“ vzpomíná. Už během magisterského studia na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze začal pracovat na projektech jako designér na volné noze. Po získání titulu na UMPRUM se naplno ponořil do podnikání v průmyslovém designu. Vzápětí se spojil se svým spolužákem Vojtěchem Vyroubalem a po roce společné práce oficiálně založili studio Lesid.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuálně v něm jsou tři a práce pro Pinned Golf patřila mezi jejich první velké projekty. Při modernizaci dálkoměru se zaměřili na dva klíčové aspekty. „Jsou dva hlavní faktory – funkčnost a estetika. Chtěli jsme vylepšit obojí. Design jsme udělali jinak, ještě více minimalisticky a jednoduše, abychom pomohli značce vyniknout na trhu a odlišit se od konkurence,“ popisuje šéf pražského studia.

Neméně důležitou součástí samotného dálkoměru je také špičková technologie. Jen líbivý design by totiž nestačil. Golfisté mají k dispozici vysoce přesný 4K displej, vestavěné magnety pro snadné uchycení ke golfovému vozíku, dobíjecí baterie nebo přepínač sklonu pro pokročilé měření vzdálenosti.

„Produkt šel na trh loni a dle hodnocení s ním zákazníci byli velmi spokojení,“ říká Adrian Lesechko. Ke dnešnímu dni bylo podle něj prodáno více než třicet tisíc dálkoměrů. Jelikož jeden stojí v přepočtu přes šest tisíc korun, tržby jen z tohoto produktu se blíží 200 milionům korun. „Byli jsem z toho příjemně překvapeni,“ dodává designér.

Pro české studio průmyslového designu je úspěch na americkém trhu významným milníkem. „Pro nás je to krok dopředu a pochopitelně doufáme, že nám to pomůže k dalším zajímavým projektům,“ říká Adrian Lesechko, který by však rád získal také více klientů z Česka.

„Hodně jsme se zaměřovali na mezinárodní trh. Rádi bychom, aby více českých firem zaznamenalo, jaký dopad může mít kvalitní design na jejich značku. Dnes je naším cílem hledat zajímavé spolupráce na českém trhu a vylepšit design produktu i našich lokálních firem,“ doplňuje.

Lesechko a spol. už za sebou mají také třeba spolupráci s holandskou firmou Azavista, se kterou pracovali na kompaktním zařízení pro registraci a tisk identifikačních štítků. První generace se objevila v kioscích na desítkách akcí v Evropě i USA a už se prý pracuje na druhé generaci. Dále v Lesidu pracují na pěstírně bylinek, vývoji inovativního zdravotnického zařízení s robotickým ramenem pro ultrazvuk, kameře s umělou inteligencí pro nákladní vozidla nebo sadě bezpečnostních senzorů pro lodě.

Srbové postavili miliardového IT hráče a uspěli v Silicon Valley. Teď kupují firmu předního českého vědce

Profesor Vladimír Mařík po téměř 30 letech prodal společnost CertiCon. Původem srbská skupina HTEC zaplatila alespoň devíticifernou sumu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vladimir-marik

Foto: CertiCon

Profesor Vladimír Mařík, spoluzakladatel společnosti CertiCon

0Zobrazit komentáře

Bez vědy a výzkumu by nebyl technologický pokrok. Ne vždy si však spolu akademická sféra a soukromý byznys efektivně povídají. Uznávaný profesor a vědec Vladimír Mařík dokázal propojit oba světy a ve dvaasedmdesáti letech teď završuje dráhu své společnosti CertiCon. Pro českou IT firmu, která má téměř třicetiletou historii a poskytuje softwarová a hardwarová řešení, si přišla původem srbská skupina HTEC. Ta se specializuje na strategické digitální služby s využitím umělé inteligence, své sídlo má v Silicon Valley a díky nejnovější akvizici posílí v oblasti zdravotnických technologií, průmyslu či automotive.

HTEC oznámilo, že kupuje stoprocentní podíl ve skupině SynergyCon, do níž spadají právě CertiCon a také inženýrská společnost CitCon včetně jejich slovenských poboček. Největší část byznysu představuje CertiCon, jehož čistý obrat v roce 2023 činil 844 milionů korun při čistém zisku ve výši 81 milionů. CitCon měl podle poslední konsolidované výroční zprávy přidat v zisku dalších 10 milionů. Oficiálně cena, za kterou skupina HTEC dvě české firmy koupila, nebyla zveřejněna a ani jedna ze stran ji nechce blíže komentovat.

Podle odhadů CzechCrunche s ohledem na standardní valuace a násobky, které se na technologickém trhu při podobných akvizicích objevují, by se cena transakce při konzervativním ocenění mohla vyšplhat řádově do vyšších stovek milionů korun, při vyšším ocenění pak klidně řádově několik stovek milionů korun nad miliardu. Důležité přitom je, že z původní skupiny SynergyCon byly ještě před prodejem odštěpeny společnosti ProTyS, HydroCon, Embitron či EnergyCon. Ty nadále zůstávají ve vlastnictví Vladimíra Maříka a jeho společníka Karla Krause.

htec

Foto: HTEC Group

Aleksandar Čabrilo a Dušan Kosić, zakladatelé HTEC Group

Vladimír Mařík byl většinovým akcionářem CertiConu, který založil v roce 1996. Postupně z něj vybudoval předního poskytovatele softwarových a hardwarových řešení se specializací na informatiku řízenou umělou inteligencí a aplikovaný výzkum. Právě výzkum včetně umělé inteligence mu byl odjakživa blízký. V roce 1990 byl jmenován profesorem v oboru Technická kybernetika a o devět let později na ČVUT založil katedru kybernetiky, která pod jeho vedením získala prestižní titul výzkumného Centra excelence EU. V roce 2013 pak stál u zrodu Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) na ČVUT.

Společnost CertiCon dostal se svými kolegy po téměř třiceti letech do stavu, kdy zaměstnává více než 380 expertů napříč Českou republikou a Slovenskem. Ti všichni se nyní připojí k týmu skupiny HTEC, který čítá přes dva a půl tisíce zaměstnanců. Společně chtějí pomáhat globálním firmám řešit komplexní inženýrské výzvy, zvyšovat efektivitu, snižovat rizika a urychlovat uvedení produktů na trh. HTEC Group se dlouhodobě profiluje podobným směrem, a to jako globální poskytovatel strategických digitálních služeb, návrhu softwaru a inženýrských řešení s využitím umělé inteligence.

Co na obchod říkají experti?

Igor Mesenský, partner KPMG zodpovědný za fúze a akvizice, jehož tým prodávajícím pomáhal:

„Transakce v technologickém sektoru byly loni na českém trhu firem nejpočetnější. Velkou aktivitu v tomto sektoru čekáme i letos, čemuž nasvědčuje i prodej CertiConu. Ten by zároveň mohl být další předzvěstí postupného navracení zahraničních investorů do střední Evropy, které se dříve i kvůli válce na Ukrajině spíše vyhýbali.“

Petr Slabý, transakční poradce KPMG, který obchod řídil:

„Technologické firmy obvykle přitahují více potenciálních kupců z celého světa, protože mohou snadno dodávat mezinárodně. Zase ale čelí ostré globální konkurenci, takže musí být opravdu dobré. Mnoho lidí myslelo, že technologické soupeření vyhrají Indové, protože jsou levnější a pracují nonstop. Úspěchy HTEC i CertiConu a jejich aktuální spojení ale ukazují, že Evropané nejsou ze hry. V řadě případů si totiž udrželi výhodu v podobě lepšího know-how a vyšší kvality služeb.“

„Spojení s HTEC je pro CertiCon obrovskou příležitostí. Sdílíme stejné hodnoty a vizi a věříme, že tento krok našemu týmu umožní posílit svůj dopad, dále se rozvíjet a přispět k rozvoji globálních technologických inovací. Naši klienti budou těžit z rozšířených služeb a širších technologických možností. Hledali jsme silného partnera pro další růst CertiConu a v HTEC jsme našli ideální shodu,“ řekl Vladimír Mařík, zakladatel CertiConu a jeho dosavadní většinový vlastník a předseda představenstva.

Hlavní sídlo má dnes skupina HTEC v Silicon Valley, její kořeny však sahají do srbského Bělehradu, kde ji založili v roce 2008 Aleksandar Čabrilo a Dušan Kosić. Jejich vizí bylo překlenout propast mezi špičkovými talenty z jihovýchodní Evropy a mezinárodními lídry v technologickém průmyslu. Důležitým milníkem v jejich cestě byla v roce 2021 akvizice kalifornské společnosti Momentum Design Lab, díky které se nakonec HTEC natrvalo usadila přímo v Silicon Valley. Dnes má týmy napříč dvanácti zeměmi a vývojová centra i nadále zůstávají ve střední a jihovýchodní Evropě.

„Vstup strategického investora, jakým je HTEC, posouvá CertiCon na další úroveň. Mezi mnoha zájemci jsme si vybrali právě HTEC, protože patří mezi nejvýznamnější hráče v našem odvětví. Zároveň je stále dynamický, má jasnou vizi a dostatek prostředků pro další rozvoj,“ dodal Karel Kraus, druhý zakladatel CertiConu a jeho dosavadní menšinový vlastník.

Akvizice CertiConu měla být podle oficiálního vyjádření podpořena Evropskou bankou pro obnovu a rozvoj (EBRD), která s HTEC dlouhodobě spolupracuje. Bližší podrobnosti prozrazeny nebyly. HTEC oficiálně nezveřejňuje ani své výsledky, její tržby se podle dostupných odhadů pohybují řádově v jednotkách miliard korun.

„Jsem nadšený, že můžeme přivítat tým CertiConu v HTEC. Unikátní kultura této společnosti, postavená na aplikovaném výzkumu a úzké spolupráci s univerzitami, představuje skvělý základ pro rozvoj špičkových technologických talentů v Čechách i na Slovensku. Zároveň rozšiřujeme naše možnosti v oblasti zdravotnických přístrojů, průmyslové výroby a automobilového průmyslu – což jsou sektory, kde vidíme významný růst a kde můžeme klientům pomoci s vývojem technologií a aplikací umělé inteligence v silně regulovaných odvětvích,“ uvedl Aleksandar Čabrilo, spoluzakladatel a ředitel HTEC.