Čeští vědci vyvíjejí vozovku s umělou inteligencí a připojením k 5G, která se v zimě sama zahřeje

Materiál, který vyvíjejí vědci z brněnského VUT a firmy Betosan, by sám zabránil vytvoření sněhových závějí či ledovky. Stačí připojení k síti 5G.

Iva BrejlováIva Brejlová

Čeští vědci usilují o materiál pro vozovky, který by dokázal rozhodnout, kdy se zahřát

0Zobrazit komentáře

Chytré by podle všeho mohly být i silnice. Alespoň natolik, aby samy zabránily vytvoření nebezpečného povrchu vlivem počasí. Čeští odborníci vyvíjejí stavební materiál, který se za pomoci umělé inteligence sám umí zahřát, takže na mostech či letištních plochách se díky tomu nevytvoří sněhové závěje či ledovka. Na projektu spolupracují Fakulta stavební Vysokého učení technického a firma Betosan, vedle toho jej skoro 15 miliony korun ho podpořila Technologická agentura ČR.

Zahřívání ploch se má řídit automaticky prostřednictvím technologie datového propojení za pomoci 5G sítě. Umělá inteligence sama ohřev spustí, nebo naopak vypne, a to na základě dat, jako jsou teplota konstrukce, předpověď počasí a teplotní výkyvy. „Tím maximalizujeme energetickou efektivitu procesu,“ říká Rostislav Drochytka, profesor z Fakulty stavební VUT v Brně.

Materiál má být jednou ze spodních vrstev vozovky, nad ním by měla být pevnější část, která lépe odolá náporu aut. „Do elektricky vodivé vrstvy přivedeme bezpečné napětí, které si můžeme dovolit, bez chránění izolací. Tím, že materiál povede elektrický proud, tak se začne zahřívat. Není potřeba do něj aplikovat topné dráty a funguje to samo o sobě,“ vysvětluje Vít Černý z Ústavu technologie stavebních hmot a dílců na Fakultě stavební VUT.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle něj materiál nyní funguje laboratorně a začne se testovat venku na větších plochách. Už teď se některé plochy ohřívají, k tomu se ale využívá topná spirála umístěná v konstrukci. Proti ní má podle odborníků nové řešení výhodu v tom, že má být ohřev rovnoměrnější a rychlejší v celém objemu materiálu. A využívá odpady jako elektricky vodivá plniva.

Vývoj je nyní ve fázi technického řešení regulace teploty a úpravy složení unikátních směsí za účelem dosažení optimálních parametrů pro vyhřívání. Celý systém má být dokončen v roce 2024.

Počítá se s jeho využitím například na dálničních a silničních mostech, zastávkách městské hromadné dopravy, železničních stanicích či letištních drahách. „Půjde především o důležité konstrukce, protože to asi nebude úplně levná záležitost,“ vysvětluje Černý.

S přispěním ČTK

Prehistorická pochoutka. Australané vytvořili v laboratoři kouli z mamutího masa

Australská společnost Vow společně s vědci vyvinula masovou kouli, jejíž základ tvoří protein z mamuta. Snaží se tím upozornit na klimatickou změnu.

mamut-kulicka

Foto: Aico Lind

Australská společnost Vow představila první masovou kouli z umělého mamutího proteinu

0Zobrazit komentáře

Pěstování masa v laboratoři je na vzestupu. Na rozdíl od rostlinných náhražek totiž spotřebiteli slibuje stejnou chuť i texturu, přitom má ale stejné benefity v podobě nízkého množství emisí a samozřejmě také významný etický rozměr – neutrpěl kvůli němu totiž žádný živočich. Australská techfood firma Vow nyní umělé maso posunula o úroveň výš a společně s vědci z Queenslandské univerzity vytvořila masovou kouli z proteinu mamuta srstnatého. Zatím jde ale o nejedlý experiment, který má poukázat na to, jakou budoucnost výroba umělého masa vůbec má.

„Naším cílem je odklonit několik miliard masožravců od konzumace konvenčních živočišných bílkovin. A věříme, že nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je vynalézt maso. Zaměřujeme se na buňky, které je snadné vypěstovat, dobře chutnají a jsou výživné – spojujeme je dohromady tak, abychom vytvořili skutečně chutné maso,“ popsal zpravodajskému serveru The Guardian George Peppou, CEO společnosti Vow.

Právě buňky z mamutího masa se ukázaly být pro demonstraci mise australské společnosti ideální. Vytvořit z nich masovou kouli bylo podle vědce Ernsta Wolvetanga z Australského institutu pro bioinženýrství na Queenslandské univerzitě, který se na procesu podílel, až směšně jednoduché. Trvalo to jen několik málo týdnů.

Jeho tým sekvenoval DNA z mamutího myoglobinu, což je svalový protein, který masu dává jeho specifickou chuť, a doplnil ho sloní DNA. Sekvenci buněk poté umístili do ovčích kmenových buněk. A na tomto základě pomocí buněčné replikace vypěstovali mamutí maso. Původně přitom chtěli vytvořit maso z ptáka dodo, ale jeho DNA nebyla k dispozici.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mamutí masovou kouli ale zatím nikdo neochutnal a nejspíš ani neochutná. „S tímto proteinem jsme nebyli v kontaktu tisíce let. Takže netušíme, jak na něj zareaguje náš imunitní systém. Pokud bychom proces měli zopakovat, určitě ho uděláme přijatelnější i pro regulační orgány,“ dodal Wolvetang. Podle něj je zároveň pochopitelné, že lidé se k masu vypěstovanému v laboratoři staví s jistou dávkou obezřetnosti. Ale z environmentálního a etického hlediska dává jeho konzumace mnohem větší smysl.

Právě životní prostředí je hlavní důvod, proč společnost Vow zvolila pro svůj nejnovější výtvor mamutí maso. Chce totiž ukázat, jaký potenciál tento obor má. Už dříve se ostatně zaměřila na buňky nekonvenčních živočišných druhů – v minulosti jich prozkoumala už na padesát, mezi nimi i buňky krokodýla, lamy či klokana.

„Pro mamuta srstnatého jsme se rozhodli proto, že je symbolem ztráty diverzity a klimatické změny,“ vysvětlil Tim Noakesmith, který Vow založil společně s Georgem Peppouem. Mamuti v době ledové obývali severní, střední i západní Evropu, Severní Ameriku a severní Asii. Byli ale hojně loveni člověkem, což společně se změnami klimatu přispělo k jejich vyhynutí. Zakladatelé firmy se tak snaží právě poněkud kontroverzními druhy vypěstovaného masa rozvířit debatu o tom, jak naše stravování mění svět.

mewery_team-min

Přečtěte si takéBrněnské Mewery vypěstovalo „vepřové“ v laboratořiBrněnské Mewery vypěstovalo „vepřové“ v laboratoři. Chutná jako karbanátek, říká zakladatel

Produkce masa v rozměru, do kterého dospěla v dnešní době, totiž výrazně poškozuje životní prostředí. Mnoho studií tak poukazuje na to, že bychom konzumaci živočišných proteinů měli omezit, protože jedině tak zpomalíme klimatickou změnu. Výhodou masa vypěstovaného v laboratoři je nízká spotřeba vody a nulové emise metanu, laboratoře navíc nepotřebují tolik půdy jako farmy. A jeho etický rozměr hraje také významnou roli.

Masovou kouli z mamutího masa představila společnost Vow veřejnosti v nizozemském muzeu vědy Nemo. Zároveň letos svět seznámila také s umělým křepelčím masem, které bude možné ochutnat už tento rok, ale zatím pouze v Singapuru. V zemi již v roce 2020 podávala restaurace 1880 jako první na světě laboratorní kuřecí maso od americké společnosti Eat Just. Na začátku letošního roku zdejší úřady schválily také prodej umělého kuřecího od firmy Good Meat.

V Česku se na pěstování masa v laboratoři zaměřuje například brněnský startup Mewery. Buňky navíc kultivuje na mikrořasách, nepotřebuje tak ani živočišný podklad. Na začátku roku představil prototyp vepřového, které bylo možné ochutnat. Hotový produkt pro trh chce mít firma připravený během dvou let. Nicméně zákazníci se k němu dostanou až poté, kdy bude hotová odpovídající legislativa.