Získávání vody je v některých oblastech světa stále zásadnější problém a s tím jak se například největší poušť světa Sahara rozšiřuje, objevují se i řešení, které se snaží se suchem bojovat. Zařízení zvané Solar Air Water Earth Resource (S.A.W.E.R) mají na svědomí čeští vědci a v ostrém provozu ho již spustili v Dubaji, kde se představí v rámci výstavy EXPO 2020.
Vědci z Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB) ve spolupráci s Fakultou strojní ČVUT a Botanickým ústavem Akademie věd ČR během posledních let pracovali na zařízení, které jednoduše řečeno vyrobí vodu ze vzduchu. Proces, který zní spíše jako sci-fi, je však o něco složitější.
V podstatě jsou to dvě zařízení spojená do jednoho. Klíčovou součástkou je materiál zvaný desikant, který na svůj povrch váže vodní páru a zadrží ji. Zároveň se nasaje další vzduch, který ohřeje na vysokou teplotu, aby bylo možné vodní páru z povrchu destikantu uvolnit – teplejší vzduch totiž pojme více páry. Nakonec výrazně vlhčí vzduch putuje na chladič, kde se z páry stane kapalná voda.
Foto: ČVUT
Schéma systému S.A.W.E.R.
Trik spočívá v tom, že zatímco běžným chladičem lze v poušti získat 10 litrů vody denně, české zařízení vyprodukuje 90 až 120 litrů denně. Druhým zařízením je pak systém pro kultivaci pouště, do kterého voda dále putuje vytváří speciální směs s živinami, se kterou zalévá rostliny.
30 korun z litr vody ze vzduchu
Tomáš Matuška z UCEEB pro CzechCrunch řekl, že vývoj zařízení stál doposud 10 milionů korun, další prototypy by měly být o polovinu levnější. V testovacím provozu dosahuje ceny 30 korun za vytvořený litr.
Zařízení vědci nejdříve testovali v českém Buštěhradu, kde ho tento rok naložili do dvou lodních kontejnerů a poslali do Spojených arabských emirátů. Na přelomu srpna a července zařízení v poušti Češi instalovali a nyní již sbírají data a řídí systém na dálku.
Provoz se zatím neobešel bez problémů. „Aktuálně má zařízení výpadek, takže na dálku řešíme, kdo ho půjde v poušti nahodit,“ popsal Matuška současný problém.
Tým vědců z dosavadních dat také zjistil, že místo, kde se zařízení nachází, není extrémně suchá poušť a vzduch je tak na ní vlhčí. Přesto ale zařízení nedokáže vyrobit více vody, protože na to neprodukují solární panely dostatek elektřiny a není na takové podmínky stavěné.
Zájem mají v Austrálii i Chile
První zájemce bude S.A.W.E.R používat na tvorbu pitné vody pro beduíny, arabské nomády, kteří putují pouští. „Registrujeme ale i zájem z Austrálie a Chile a sháníme peníze na vyrábění prototypů pro tato dvě místa. Tím, že v Chile je chladněji, tak zařízení bude vypadat trochu jinak,“ popsal Matuška budoucí vývoj projektu.
EXPO 2020 odstartuje v říjnu příštího roku v Dubaji a potrvá až do dubna 2021. Už v březnu 2019 ale Česká republika převzala pozemek na stavbu svého pavilonu. S.A.W.E.R. v něm bude klíčovou součástí a transformace ze vzduchu na vodu byl hlavním motivem pro plánovaný design českého pavilonu.
Foto: CZExpo.com
Plánovaný design českého pavilonu na Expo 2020
Izraelská technologie vyrobí 5 000 litrů za den
S.A.W.E.R. však není první a v některých oblastech ani nejúčinnější zařízení svého druhu. Začátkem roku se velké pozornosti dostalo izraelské firmě WaterGen. Její technologie spočívá v prostém schlazení vlhkého vzduchu a když je instalována v největším provedení, může vyprodukovat až 5 000 litrů pitné vody v ceně 2 až 4 centy (50 haléřů až koruna) za litr. Domácí verze, kterou začne firma prodávat ještě tento rok, vyprodukuje až 27 litrů za den.
Minulý rok se na veřejnosti objevil také systém WEDEW, který k vytváření energie k tvorbě vody využívá spalování biomasy. Emise však nevypouští zpět do vzduchu, ale tvoří z nich hnojivo. Generátor v tomto zařízení vyprodukuje až 2 000 litrů za den při ceně 2 centů (50 haléřů) za litr.
Příběh českého Frusacku asi není potřeba příliš dlouze představovat. O znovupoužitelném sáčku na nákup ovoce a zeleniny, který funguje jako náhrada běžných mikrotenových pytlíků, nejspíš většina z vás už někdy slyšela. A aby taky ne. Inovativní produkt z Česka obletěl nejen celou naši zemi, ale i velkou část Evropy a mnoho dalších zemí světa.
Frusack dokázal zaujmout, ačkoliv vznikal v době, kdy ekologická hnutí byla stále ještě ve svých začátcích a dopad našeho chování na životní prostředí se zdaleka tolik nediskutoval. Hana Fořtová s Terezou Dvořákovou, které s originálním řešením před více než třemi lety přišly, se dnes těší z již více než čtvrt milionu prodaných sáčků a po úspěchu v Evropě nyní plánují dobýt americký trh.
Psal se rok 2015 a Hanka Fořtová, jedna ze dvou zakladatelek Frusacku, si jako čerstvá matka začala uvědomovat, jak bezohledné k životnímu prostředí je používání mikrotenových sáčků. To ji přimělo, aby našla vlastní alternativu, kterých tehdy příliš nebylo. Se svým nápadem seznámila i kamarádku a spolužačku z medicíny, Terezu Dvořákovou, a na projektu začaly pracovat společně.
Zanedlouho vytvořili Frusack, který je vyroben z materiálu na bázi kukuřičného škrobu, a k jeho výrobě se používá bioplast PLA bez jakýchkoliv aditiv. Výrobce speciálního vlákna, které tvoří jeho základ, je přitom na světě jen jeden, ve Švýcarsku. Zásadní rozdíl Frusacku oproti běžným mikrotenovým sáčkům je v tom, že se dá používat opakovaně. Odpad tedy není produkován při jeho používání, ale ani na jeho konci, protože sáček se dokáže zcela přirozeně rozložit v průmyslové kompostárně.
Foto: Frusack
Znovupoužitelný sáček Frusack
Na příběhu Frusacku je bezesporu zajímavé, že Hanka i Tereza, jimž je oběma 28 let, vlastně začínaly podnikat bez jakékoliv zkušenosti s vlastním byznysem, ale dokonce ani běžným zaměstnáním. Během studia medicíny pracovaly jako dobrovolnice pro organizaci IFMSA, která je v současné době druhou největší studentskou organizací na světě. V ní působily ve výkonné radě za Českou republiku.
Díky tomu sice získaly cenné zkušenosti s řízením lidí a organizací projektů, za běžnou pracovní zkušenost to však samy nepovažují. „Měly jsme za sebou nějakou pracovní zkušenost, ale vůbec jsme nevěděly, jak to chodí v normální firmě,“ vzpomíná o tři měsíce starší Tereza.
„Dovážet z Číny by pro Frusack nedávalo smysl.“
„Tenkrát jsme nejprve uvažovaly tak, jak by asi přemýšlela většina lidí. Věděly jsme, že nejjednodušší by bylo, objednat z Číny tenký barevný polyester, nechat si dovézt sáčky a prodávat hezký a designový produkt,“ vysvětluje Tereza.
„Jak jsme se ale touto problematikou začaly hlouběji zajímat, uvědomily jsme si, že to nedává smysl. Zůstávala by po nás obrovská uhlíková stopa, což by v našem případě absolutně nedávalo smysl,“ dodává Hanka.
Etická výroba v Čechách
Mladé medičky se proto začaly poohlížet po možné alternativě, když narazily právě na ekologický materiál PLA, o kterém do té doby slyšely jen zběžně. „O materiálu jsme předtím věděly opravdu málo. Neměly jsme k tomu adekvátní vzdělání, ale přišlo nám to jako fajn volba, protože neprodukuje žádný odpad,“ říká Hanka.
Foto: Frusack
Zakladatelky Frusacku Hana Fořtová a Tereza Dvořáková
Rok a půl potom trvalo shánění dodavatele, šití materiálu a testování různých verzí produktu, než konečně vznikla ta finální. Frusack aktuálně vzniká v České republice, ze Švýcarska se pouze dováží speciální vlákno pro jeho výrobu. A ačkoliv se sáčky prodávají i v dalších evropských zemích, zakladatelky zatím výrobu z Čech přesouvat neplánují.
Od etického způsobu výroby se také odvíjí konečná cena produktu, která se na první pohled pro někoho může zdát vyšší. „Bavíme se o české švadleně, která pracuje v solidních podmínkách za normální plat, takže se samozřejmě nedostaneme na cenu, za kterou vyrábí velké módní řetězce svůj textil,“ vysvětluje Tereza s tím, že vlastně takovou ambici – dostat se na co nejnižší cenu – ani ve Frusacku nemají.
Začátky v neekologické době
Když se Frusack začal poprvé prodávat, panovala nejen v Česku doba, kdy ekologické smýšlení ještě nemělo příliš velkou váhu. Šlo tedy o produkt, který neměl na trhu žádnou obdobu a nebylo tak zcela jisté, jak na něho lidé zareagují. Úplně ze začátku zakladatelky financovaly celý projekt z vlastních zdrojů, když se ale produkt začal rozvíjet, bylo třeba začít hledat investora, který by přispěl k výrobě prvních znovupoužitelných sáčků.
„Poprvé jsme produkt představily na Prague Design Weeku, kde jsme chtěly zjistit, jestli se lidem naše myšlenka vůbec líbí,“ vzpomíná na první veřejné krůčky Tereza. Zjištění bylo rychlé. Právě na této akci mladé spoluzakladatelky narazily na svého budoucího investora, českého podnikatele Martina Stránského, který je známý například pro své investice do kryptoměn.
Foto: Frusack
Frusack představuje ideální náhradu za mikrotenové sáčky
Frusack tak získal počáteční investici, kterou se navíc Hana s Terezou rozhodly podpořit crowdfundingovou kampaní na Hithitu. Ta nakonec předčila i jejich očekávání a zafinancovala spuštění výroby.
Od fanoušků na Hithitu Frusack získal téměř 650 tisíc korun, přitom původně plánovaný cíl bylo pouze 150 tisíc korun. Martin Stránský, šéf firmy WBTCB, přiložil dalších 500 tisíc korun, za což získal 45% podíl v nově vzniklé firmě. Zbylých 55 procent patří napůl oběma spoluzakladatelkám. Celkem tak zatím Frusack spolkl včetně bankovního úvěru přes 6 milionů korun.
Velkou součástí začínajícího podnikání pak bylo mimo jiné i vzdělávání lidí v oblasti ekologie. Spousta z nich si neuměla moc dobře představit, k čemu by Frusack vlastně mohl být užitečný, a ani se o ochranu životního prostředí příliš nezajímala.
„Lidi jsme musely samy vzdělávat. Věděly jsme, že naše začátky stojí na tom, jak produkt odkomunikujeme. První dva roky naší existence povědomí o ekologii velké nebylo, takže jsme na prodejních akcích samy vysvětlovaly, o co vlastně jde,“ vysvětluje Hanka a Tereza dodává: „Důležitou roli pro nás v začátcích hrála média, která nám poskytovala prostor pro představení produktu i vysvětlení, což by nám běžná reklama neumožnila.“
Sáčky pro všechny
Nejvýraznější kategorií zákazníků Frusacku jsou v současné době zejména matky v domácnosti, které ve velké míře přemýšlí o tom, jak nejlépe pečovat o domácnost, a chtějí nabídnout nejen svým dětem to nejlepší. Podle zakladatelek ale zákaznický segment není zase tak výrazně specifický.
„Statistiky z e-shopu ukazují, že výrazné je celé věkové rozmezí od 15 až do 75 let. Na prodejních akcích nás dokonce překvapilo, že Frusack nakupovala spíš starší skupina zákazníků,“ říká Hanka.
Foto: Frusack
Sáčky Frusack se hodí například na ovoce nebo zeleninu
Důležitou kategorií jsou ale bezesporu lidé, kteří přemýšlí o svém životním stylu. Často se jedná i o mladší věkové kategorie a studenty, kteří sice nemají tolik peněz, ale produkt si rádi koupí, aby podpořili dobrou myšlenku.
Od e-shopu až po prodejní automaty
Aktuálně mohou zájemci Frusack zakoupit několika různými způsoby. Kromě oficiálního e-shopu Frusacku, který funguje už přes dva roky, je dostupný také v dalších internetových obchodech, jako je Košík.cz, Rohlík.cz nebo e-shopu s ekologickými produkty Econea. Od léta 2018 lze sáčky sehnat také ve více než 200 kamenných prodejnách v Česku a na Slovensku, mezi které patří různé obchody se zdravou výživou jako třeba Country Life.
Už brzy by se však Frusack mohl dostat i do větších obchodů a supermarketů. „Zatím ještě nemůžeme jmenovat, ale už delší dobu jednáme s jedním z velkých českých supermarketů, kde by mělo být možné Frusack v nejbližší době zakoupit taky,“ prozradila Tereza.
„Cílem našich automatů je nabídnout produkty, kterými lze nahradit ty plastové.“
Čerstvou novinkou, která funguje teprve od letošního července, jsou prodejní automaty s názvem Zero Hero Mat. Skrze ně mohou zákazníci nakoupit jak Frusack, tak i další ekologické produkty jiných značek pro každodenní použití. Název automatu přitom vychází z jednoduchého složení slov „zero waste“, tedy životní styl, ve kterém člověk neprodukuje zbytečný odpad, a „hero“ jako hrdina, který se každý den snaží dělat něco pro životní prostředí a nepoužívat zbytečně plast.
„S myšlenkou automatů jsme si pohrávaly už předtím, protože jsme s řetězci řešily, jak sáčky nabídnout zákazníkům na prodejně, aby je nemohli ukrást. Náš známý si potom objednal dva automaty z Číny s tím, že v nich bude prodávat sushi a saláty v plastu, ale tenhle projekt mu nevyšel. Nabídl je nám a asi o měsíc později jsme už měly automaty umístěné,“ říká Hanka.
Foto: Frusack
Výroba sáčků Frusack probíhá v Česku
„Máme z toho radost, protože jsme vlastně zachránily automaty, které tady měly prodávat plasty,“ usmívá se Tereza.
Samotný prodej ale není to jediné, k čemu automaty na veřejnosti slouží. Oba jsou opatřeny větším LCD displejem, prostřednictvím kterého automat edukuje kolemjdoucí o tom, jaké produkty v něm najdou i jaké mají využití. Kromě toho také narážejí na globální problém s plastovým odpadem a učí lidi, jak se sami mohou podílet na ochraně životního prostředí.
„Cílem našich automatů je nabídnout zákazníkům spektrum produktů, kterými mohou v běžném životě nahradit ty plastové. Primárně je tam Frusack, ale i další produkty jako brčka ze slámy nebo bavlněné obaly s voskem, které se používají místo potravinářské folie,“ vysvětluje Tereza.
Do automatů si Hanka s Terezou vybírají pouze české nebo evropské značky, které mají etickou produkci a jejich výrobky odpovídají požadovaným standardům.
Aktuálně se oba automaty nachází v Praze, z nichž jeden je v Obchodním domě Máj na Národní třídě a druhý na Náměstí republiky v OD Kotva. Podle reakcí nadšených zákazníků to však vypadá, že do budoucna se automaty rozšíří také do dalších českých měst. Zatím připadá v úvahu třeba Brno nebo Ostrava, ale samozřejmě se to bude týkat i zahraničí.
„Hned, jak jsme to oznámili na sociálních sítích, nám lidé sami psali, kdy bude Zero Hero Mat i v dalších českých městech. Máme radost, že je o ně zájem,“ dodává Tereza.
Frusack míří do Ameriky
S Frusackem se během loňského roku seznámily také další země Evropy, konkrétně Norsko, Finsko, Německo, Rakousko a Španělsko. Obyvatelé těchto zemí mohou nakupovat jak v internetových e-shopech, tak i v kamenných prodejnách, které postupně přibývají. Pro celou Evropu jsou ale Frusacky dostupné i přes Amazon nebo známý e-shop s kreativními potřebami a výrobky Etsy.
Skromné nejsou ani další plány do budoucna. Jednání Frusacku s novým strategickým partnerem ve Spojených státech by mělo v blízké době přivést ekologické sáčky i do velkých amerických řetězců Wholefoods a Sprouts. „Dává nám smysl celková filozofie Wholefoods, protože se ve velké míře soustředí na ekologii. Zatím to nechceme zakřiknout, ale Frusack by tam mohl být v rámci několika měsíců,“ popisuje plány Hanka.
Ačkoliv se Frusack poslední dobou těší četným úspěchům, zajímavé je, že firemní tým v současné době tvoří pouze čtyři stálí zaměstnanci. Menší tým na poloviční pracovní poměr potom zajišťuje chod sociálních sítí pro komunikaci se zákazníky a fanoušky.
Foto: Frusack
Sáčky Frusack jsou plně kompostovatelné
I přes malý tým a značné zpoždění v rozvoji celého byznysu kvůli vývoji nového produktu se však v loňském roce podařilo Frusacku vygenerovat obrat ve výši 8 milionů korun, což představovalo více než trojnásobný meziroční růst. To zároveň firmu pomohlo dostat do černých čísel, ve kterých chtějí zakladatelky logicky setrvat. A tak plánují celý byznys ještě více rozjet.
„Loni jsme se většinu roku soustředili na vývoj nového produktu, kterým je vlastně Frusack s větší nosností. Je větší, vyrobený z pleteniny a materiál má trochu větší oka. Tomu jsme věnovali většinu úsilí i peněz, ale teď se chceme soustředit hlavně na rozvoj byznysu,“ vysvětluje Tereza nejbližší plány.
Pokud nyní úspěšně dopadne jednání s českým zastoupením supermarketu, rovnou by mělo dojít i na rozšíření do jeho celoevropského prostoru. I z toho důvodu plánují Hanka s Terezou v nejbližší době možnost další investice, kterou by použily především pro navýšení výroby a její optimalizaci.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.