Čeští vývojáři z Appliftingu vyrostli v obratu na 150 milionů korun. Startují byznys v Kanadě

Pražské vývojářské studio zvětšilo obrat, tým i kanceláře v Karlíně. Do nich vedle vlastních týmů pouští také mladé startupy.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

applifting

Foto: Applifting

Vratislav Kalenda a Filip Kirschner, spoluzakladatelé studia Applifting

0Zobrazit komentáře

Před rokem oznamovalo české vývojářské studio Applifting velký deal s kanadskou telekomunikační společností Telus, díky kterému dostalo na starost digitalizaci tamního zdravotnictví. Kontrakt až za několik stovek milionů korun se postupně rozjíždí a byť zatím tržby Appliftingu, který založili Vratislav Kalenda s Filipem Kirschnerem, nezvětšil mnohonásobně, vykázala firma meziročně zhruba patnáctiprocentní růst svého obratu. Za rok 2022 činil 150 milionů korun. Zisk firma nezveřejnila, rok předtím vydělala přes 21 milionů korun po zdanění.

V Appliftingu se zaměřují na vývoj softwaru a aplikací na míru, přičemž mezi hlavní klienty pražského studia patří Jablotron, Erste Group, Heureka nebo velká kanadská společnost Telus. Právě s ní Applifting před rokem uzavřel dvouletý kontrakt v celkové hodnotě 24 milionů dolarů (tehdy v přepočtu 580 milionů korun). V rámci něj má pro divizi Telus Health vyvíjet celé technické řešení několika aplikací, například dálkový monitoring pacientů, virtuální sestřičku nebo integraci sdílených lékařských záznamů do nadnárodních pacientských registrů a vládních systémů.

Jde o zakázku s tak velkým objemem, že má z Appliftingu udělat de facto zdravotně-technologickou společnost a několikanásobně zvýšit její tržby. „K udržení růstu v ekonomicky těžké době nám pomohlo i postupné zapojování do projektů kanadského Telus Health. Spolupráci sice navazujeme postupně, protože Telus nedávno procházel akvizicí, která pro něj znamenala obrovské množství korporátních procesů, ale máme za sebou už první projekt, který je teď v pilotním testování,“ popisuje stav věcí Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a výkonný ředitel Appliftingu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tržby se tedy zatím nezvýšily několikanásobně, ale největší část spolupráce s kanadským Telusem má teprve přijít. „Zároveň pracujeme na vývoji mobilní aplikace a rozvoji digitální platformy pro lékaře. Telus je jedním z našich největších klientů a těším se, na jakých projektech spolu budeme v budoucnu pracovat,“ dodává Kalenda. Součástí této zakázky bylo i rozšíření týmu, který dnes čítá 170 lidí, a také kanceláří na Rohanském nábřeží v Praze, kde nově Applifting zabírá téměř přes 2 600 metrů čtverečních.

Do stěhování a zařizování nových prostor firma podle svého vyjádření investovala 1,5 milionu korun. Nově jsou součástí také místa pro coworking. Applifting chce do svých kanceláří přilákat i jiné technologické projekty, kterým nabízí k pronájmu uzavřené místnosti různých velikostí pro větší či menší týmy nebo hotdesky pro jednotlivce včetně služeb jako recepce. Coworkingová místa již prý využívají například Colours of Data, InvestBay, Superface, Sedlakova Legal nebo Tea Time.

„Dlouhodobě usilujeme o podporu české vývojářské komunity. To jsme dodnes dělali například pořádáním eventů, přednášením na konferencích, bootcampem pro mladé vývojáře nebo inkubátorem. Otevřením našich kanceláří formou coworkingových míst technologickým startupům nabízíme, aby byly přímo v centru dění,“ dodává Kalenda.

Češi chtějí létat pohodlně. Častěji volí byznys třídu, v ekonomické si připlácí za místo na nohy

To, jak vypadá byznys třída v letadle, je dílem samotné aerolinky. Každá má vlastní koncept. Některé mají na palubě i uzavřené apartmány.

Eliška NováEliška Nová

A380-singapore-business

Byznys třída v Airbusu A380 od Singapore Airlines

0Zobrazit komentáře

Covid Čechy donutil opustit letadla a vydat se na cesty na čtyřech kolech po domácí kotlině. Možná i proto jsme se pak rozhodli, že až zase stoupneme s letadlem nad mraky, tak si dopřejeme. Podle cestovek i aerolinek je pro nás čím dál důležitější nejen to, kam míříme, ale i jak tam letíme. Roste tak zájem o cestování v byznys třídě.

„Poptávka po cestách letadlem v byznys nebo prémiové třídě za uplynulé tři sezóny jednoznačně roste. Místa s příplatkem jsou nejrychleji vyprodaná, u řady termínů bychom prodali sedadla i dalším klientům, pokud by kabina byla přizpůsobená pro více míst v byznysu,“ uvedla pro CzechCrunch mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřina Pavlíková. Trend ale potvrzují i další. Podle mluvčího cestovní kanceláře Fischer Jana Bezděka Češi inklinují k lepším službám už delší dobu, covid to ale umocnil.

Češi si nejčastěji připlácí za pohodlnější sezení v případě dálkových letů. „Lidé jsou zkušenější, zcestovalejší. Pro řadu z nich nezačíná dovolená příletem do konkrétní destinace, ale právě na cestě. Kromě toho, že si připlácí za různé doplňkové služby, koukají například i na to, s jakou aerolinkou letí,“ popisuje Bezděk.

Podle Pavlíkové k tomu vede i výhodnější cena v případě, že využijete služby cestovní kanceláře. Pokud by někdo letěl klasickým letem zaplatí za byznys třídu víc, než pokud je cesta součástí celé dovolené. „U byznysu startuje příplatek za zpáteční cestu od bezmála třiceti tisíc korun za osobu, u aerolinek je to běžně i dvojnásobek jen jedním směrem,“ uvádí mluvčí Čedoku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stejně tak je pro české cestovatele důležité, jestli poletí přímo, nebo s přestupem. „Od října začínáme létat přímo z Prahy na Kubu, do Vietnamu nebo do Dominikánské republiky, je to reakce na to, že právě let tou nejjednodušší a nejrychlejší cestou je pro lidi důležitý,“ dodává Bezděk.

Volit lze přitom z několika variant. Čedok pravidelně létá s Boeingem 787 Dreamliner, kde je na výběr hned ze tří tříd – jde o byznys, premium a ekonomickou třídu. Připlatit je si ochotný ale i ten, kdo letí nejnižší z nich. U ekonomických letů lidé vybírají konkrétní sedačku, vyhledávaná jsou místa u nouzových východů či v přední části letadla. Čím dál častěji lidé sáhnou do peněženky také kvůli jídlu na palubě. Může jít ale například i o osobní převoz z letiště do hotelu namísto autobusu, který zastavuje u každého ubytování v nabídce cestovní kanceláře.

adam-rotation-adr

Přečtěte si takéPřekonal sám sebe. Nejdražší české hodinky vyjdou na 6,7 milionuUznávaný český hodinář překonal sám sebe. Novinka za 6,5 milionu bude mít náctiletého majitele

To, jak byznys třída vypadá, je dané aerolinkou. Každá letecká společnost má vlastní koncept. Promítají se do toho trendy v technologiích, pracuje se ale také na pohodlnějších sedadlech a jejich rozložení v kabině. „Někteří dopravci se dokonce postupně posouvají i k soukromým a uzavřeným apartmánům na palubě, u některých zůstává hlavní sedadlo, které se dá rozložit až do vodorovné polohy, takže si může cestující vlastně ustlat v oblacích,“ líčí Pavlíková s tím, že aerolinky na vlastních konceptech vyšší třídy leckdy pracují s různými designéry, světovými značkami nebo v případě jídla se známými kuchaři.

Obracení se k prémiovějšímu létání je ale mimochodem patrné už na samotných letištích. Pokud totiž člověk letí v byznysu, pak je v ceně zahrnutý i vstup do salonku v Praze a Brně. K dispozici je jídlo i pití, v některých případech také například sprcha.