ChatGPT je s námi už rok. Známé byznysové tváře Palán, Vostrá nebo Kasa radí, jak s ním pracovat

OpenAI vypustilo do světa svůj chatbot 30. listopadu 2022. Jak se s ním ve své práci sžily výrazné postavy české byznysové a startupové scény?

Luboš KrečLuboš Kreč

chatgpt_people

Foto: CzechCrunch

ChatGPT je veřejně k dispozici právě rok, jak se osvědčil osobnostem českého byznysu?

0Zobrazit komentáře

Je to přesně rok, co OpenAI vypustilo do světa nástroj ChatGPT. Chatbot, který umí nejen anglicky, ale třeba i česky, je kreativní a způsobil hotový poprask. Dokáže psát texty, kreslit obrázky, pracovat s kódem… V technologickém a byznysovém světě se posledních dvanáct měsíců nemluví skoro o ničem jiném. Jak se s ním tedy naučili pracovat přední čeští podnikatelé a investoři? Zeptali jsme se Dušana Šenkypla, Květy Vostré, Huberta Palána nebo Petra Kasy.

Společnost OpenAI prošla v posledních týdnech hektickým vývojem, kdy představenstvo nejprve odvolalo z funkce jejího šéfa Sama Altmana, později ho ale pod nátlakem povolalo zpět a samo rezignovalo. Symbolicky se tak dělo rok poté, co její chatovací služba ChatGPT začala být přístupná veřejnosti.

Za těch dvanáct měsíců od 30. listopadu 2022 získala stovky milionů uživatelů a z OpenAI se stal nejhodnotnější a nejdiskutovanější startup světa. A umělá inteligence najednou dostala velmi konkrétní a praktickou tvář.

Požádali jsme několik výrazných postav české byznysové a technologické scény, aby nám popsaly, jak ChatGPT, případně jiné chatboty, využívají ve své práci a jestli by mohly doporučit nějakou aplikaci, která se jim speciálně osvědčila.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Květa Vostrá, spoluzakladatelka Salted CX

ChatGPT používám každý den jak pro soukromé, tak pracovní činnosti. Nejčastěji pro kontrolu textu, překlady, porozumění složitějším konceptům, hledání analogií. Z velké části pro mě nahradil vyhledávání na Googlu. Dlouhá léta jsem měla jako editora anglického rodilého mluvčího, který velmi dobře znal obor, ve kterém působím, a styl psaní, kterým ráda píšu. Toho ChatGPT naprosto nahradil – je real-time, dostupný vždy a na nekonečné množství iterací.

Osobně používám pouze ChatGPT Plus, naši programátoři ve firmě si moc chválí zvýšenou efektivitu práce s Copilotem. Ale pořád to je jen nástroj, který je doplňkem a občas se plete.

kveta

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Květa Vostrá ze startupu Salted CX


Jaroslav Beck, spoluzakladatel Beat Saber a Cans

Trénuju si převážně vlastní GPTs pro konkrétní oblasti s daty, které považuji za relevantní a prověřené. Obecněji ChatGPT používám poslední dobou hodně pro sebevzdělávání. Konkrétně pro základní výzkum v komplexních oblastech. Stejně tak pro rychlé shrnutí smluv před podrobnější právnickou analýzou.

Spíše než aplikaci bych pro podobný účel lidem doporučil pochopit, jak s GPTs pracovat a jak je trénovat. Není pak třeba už moc další aplikace hledat.

jaroslav-beck1

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jaroslav Beck, spoluzakladatel herního studia Beat Games


Dušan Šenkypl, partner Pale Fire Capital

Používám Merlin AI, který pomáhá se souhrnem dokumentů a stránek a funguje jako plug-in. Ve chvíli, kdy potřebuji summary něčeho aktuálního, tak se obracím na Bard, který má nejlepší napojení na search index a dokáže propojit trendy, aktuální obsah internetu a podobně. A poté ChatGPT, který v aktuální verzi umí pracovat s obsahy dokumentů – ten využívám intenzivně na tvorbu textu (kde mám skripty, které jej učí psát mým vlastním stylem) pro všechny možné účely – prezentace, návrhy projektů a podobně.

Velmi využívám analýzy souborů, kdy si nechávám připravovat souhrny a doporučení. Poslední věc, kterou jsem právě dělal, je využití podobné analýzy na vzájemný feedback členů mého management týmu, který vygeneroval velmi trefné souhrny našich silných i slabých stránek a sadu konkrétních doporučení pro každého z nás i tým, jak se posouvat dopředu.

dusan-senkypl2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Dušan Šenkypl, Interim CEO společnosti Groupon


Ondřej Krátký, spoluzakladatel Liftaga

Poslední týdny jsem si oblíbil hlasového asistenta od ChatGPT jako kouče na osobní rozvoj. Na blbé dotazy člověk obdrží dost blbé odpovědi, ale z bota prompty vydolujete výsledky vědeckých studií nebo best practice od top lidí – a to je zlato. Hledám takhle šíři inspirace, ne jeden návod. Vždycky mě to posune.

Doporučil bych aplikaci Perplexity, mám s ní dobré zkušenosti, pokud hledám variabilitu zdrojů na nějaké téma, do kterého potřebuji víc proniknout.

ondrej-kratky-liftago

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf přepravní služby Liftago


Petr Kasa, spoluzakladatel Pilulky

Jako manažer a investor s rozmanitými zájmy používám ChatGPT téměř denně. Využívám ho k především ke tvorbě textů a analýz. Od doby, co obsahuje nová verze Code Interpreter/Analyser, je to pro mě skutečně cenný pomocník. Dále ChatGPT využívám pro brainstorming a získávání nápadů na efektivní zapojení do různých projektů.

Kromě standardního webového rozhraní ChatGPT bych doporučil především plug-iny, které rozšiřují možnosti. Ať už jde o tvorbu grafiky a prezentací, analýzu dokumentů, ale také možnost napojení na konkrétní webové stránky. Využívám jich pravidelně hned několik.

petr-kasa

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Petr Kasa, spolumajitel Pilulka.cz


Ondřej Fryc, zakladatel Reflex Capital

Musím se přiznat, že já osobně ChatGPT moc často nepoužívám. Ale naše startupy s ním pracují ve velkém. Nechávají si s jeho pomocí psát kód, pomáhá jim v zákaznickém servisu či s jinými interakcemi se zákazníky nebo s uživateli.

ofryc

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Ondřej Fryc, zakladatel investičního fondu Reflex Capital


Simona Zábržová, zakladatelka Soulmio

Používám ChatGPT zhruba jednou týdně zejména na to, když potřebuju složitou nebo odbornou věc vysvětlit jednoduše. Zadám tedy dotaz a chci, aby mi to bylo vysvětleno jako osmiletému dítěti.

simona-zabrzova2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Simona Zábržová má sama se syndromem vyhoření zkušenosti


Hubert Palán, spoluzakladatel Productboardu

Umělou inteligenci vnímám již od začátku jako game changer, který zásadním způsobem bude proměňovat jak fungování firem, tak i společnosti. V Productboardu využíváme ChatGPT a GitHub Copilot od jejich spuštění a všichni ve vývojářských, produktových a designérských týmech mají k dispozici premium verze těchto nástrojů. Osobně používám ChatGPT nejen k pracovním účelům, ale také pro radost a zábavu. V některých případech již dnes volím ChatGPT namísto vyhledávání skrze Google. Nedávno se mi narodilo třetí dítě a chtěli jsme zjistit, zda i význam jejich jmen společně vypráví inspirativní příběh. Nechali jsme si tedy od ChatGPT zjistit historii a význam jmen a odvyprávět kompletní příběh, který všechno propojil. Je podle mě fascinující, že můžeme využívat technologie k podobně kreativním účelům.

Vedle ChatGPT mají naši lidi přístup také k GitHub Copilot, což je v podstatě nástroj, který vývojářům radí, jak psát kód, popřípadě ho za ně rovnou generuje. AI není samospásná, ale její úspěch podle mě spočívá v umění využívat ji tak, abychom z ní benefitovali. S ohledem na narůstající objem informací a stále obtížnější porozumění potřebám zákazníků bych chtěl zmínit i naši vlastní Productboard AI. Na té jsme pracovali déle než rok a posledních několik měsíců ji testovali. Naše AI pomáhá nám i produktovým manažerům se lépe a rychleji orientovat ve zpětných vazbách zákazníků. Donedávna museli produktoví manažeři analyzovat zpětné vazby ručně, nyní to za ně zvládne naše AI.

hubert-palan2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Hubert Palán, spoluzakladatel startupu Productboard


Martin Drdúl, spoluzakladatel Tensor Ventures

Přestože analýzy trhu a konkrétních firem si děláme sami za přispění odborníků na jednotlivé obory, ChatGTP používáme na doplňkové analýzy. To nám totiž umožňuje tyto analýzy obohatit o další cenná data. ChatGPT nám také umožňuje vytvářet chybějící funkce u aplikací, které běžně používáme, třeba u našeho CRM systému.

Konkrétně, využíváme například produkt od českého Contemberu, kam jsme investovali. Framework jejich produktu kombinujeme s ChatGTP a díky tomu si můžeme plně přizpůsobit business funkce specificky pro naše účely. To může být například sumarizace informací z nabídek na investice či informace z reportů. V principu jde tedy o takzvané shadow IT, což je nyní ve světě rychle stoupající trend.

Tip? Šikovná aplikace je například fireflies.ai, která umí přepsat záznamy hovorů.

Tensor Ventures

Foto: Tensor Ventures

Martin Drdúl a Roman Smola, dva ze tří partnerů Tensor Ventures


Michal Menšík, zakladatel DoDo

Osobně nejvíce využívám umělou inteligenci na rešerše a zjišťování si informací o nových trzích nebo segmentech. Sem tam na psaní e-mailů, ale tam spíš využívám jiného principu – short and straightforward. Ale v DoDo, ať už v marketingu, vývoji nebo i v HR, používáme AI nástroje hojně.

Nedávno jsem zároveň narazil na službu Leya, která pěkně využívá umělou inteligenci pro učení jazyků. Vytvoří konverzačního tutora na míru danému uživateli. Uvažujeme, že tuto službu poskytneme pro naše zaměstnance.

michal-mensik

Foto: DoDo

Michal Menšík, výkonný ředitel logistické skupiny DoDo

Na podvodný e-mail se nachytá 30 procent zaměstnanců. Asseco Solutions proto firmy učí kyberbezpečnost

Digitalizace a vzdálený přístup k firemním systémům otevírají brány útočníkům. Michal Andraško vysvětluje, jak v Asseco Solutions obranu firem posilují.

andrasko

Foto: Asseco Solutions

Michal Andraško, obchodní ředitel Asseco Solutions

Boom vzdálené práce z domova i přesun celých vnitropodnikových systémů do cloudu, aby se k nim dalo připojovat odkudkoliv. To jsou trendy katalyzované pandemií koronaviru, které pootevřely brány také útočníkům z nebezpečného digitálního podsvětí. Slabým článkem přitom nutně nemusí být technologie, ale mnohem častěji lidé, kteří stále věří, že na internetu dostanou něco zadarmo. Firmy jako Asseco Solutions proto testují zabezpečení firemních sítí a školí zaměstnance, aby pro hackery nebyly zas až tak snadnou kořistí.

Počet kybernetických útoků na firmy v Česku podle Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) roste, v posledních měsících roku 2023 dokonce nadprůměrným tempem. Letos šlo především o cílená DDoS napadení ze strany jedné organizované skupiny, která přehltila weby a aplikace českých bank. Nicméně přibývá i útoků na zranitelnosti firemních aplikací nebo cílených phishingových ataků, kdy se pachatel snaží ze svých obětí vymámit citlivá data skrze podvržené e-maily, SMS zprávy nebo webové stránky.

Díky digitalizaci se častým cílem nekalých her stávají malé i velké firmy. Intenzitu digitální transformace českého podnikatelského světa potvrzuje osm miliard korun, které firmy podle reportu Digitalizace podniků 2022 investovaly jen za minulý rok do vnitropodnikových systémů pro řízení zdrojů (ERP). ERP systém je tlukoucí srdce firmy, které ví vše o výrobě, skladech, zaměstnancích, fakturách i zákaznících. A pro útočníky je přístup k takto citlivým informacím lákavou vidinou, protože se potom stačí dat zmocnit a od firmy například požadovat výkupné nebo data prodat na černém trhu.

Jedno špatné kliknutí

Na co NÚKIB upozorňuje ve svém říjnovém přehledu, je zranitelnost objevená v populárním programu WinRAR. Jeho starší verze umožňuje útočníkům rozeslat obětem e-mail s přílohou, která se tváří jako ZIP archiv obrázků, mezi kterými je ukrytý soubor obsahující škodlivý kód. Stačí potom archiv otevřít a při pokusu o zobrazení fotky dojde ke spuštění útočníkova programu. Jedno nerozvážné kliknutí a skrze počítač zaměstnance může dojít k ohrožení provozu celé firmy.

„Kyberbezpečnost musí být pro firmy každodenní rutina. Pod vlivem zvýšeného ohrožení jsme se proto rozhodli sdílet své know-how a nabyté zkušenosti s partnerskou sítí a klienty,“ vysvětluje Michal Andraško, obchodní ředitel Asseco Solutions, proč jeho společnost klientům pomáhá zvyšovat odolnost proti digitálním hrozbám. Zároveň varuje, že v době digitalizace firem už nestačí jen antivirus a firewall, nejslabším článkem podnikových sítí jsou totiž lidé.

V roce 2022 podle zmiňovaného reportu Asseco Solutions využívalo ERP systém přes 92 procent firem o více než 250 zaměstnancích, mezi těmi nad padesát zaměstnanců to bylo přes 63 procent. Digitalizace pracovních procesů s sebou nese zásadní rizika – především kybernetické útoky, kterým čelí celá digitální infrastruktura. Asseco Solutions jako dodavatel ERP systému Helios, rozšířeného mezi malými a středními podniky, svým klientům proto nabízí školení i nástroje, aby firmy všech typů dokázaly citlivá data před útočníky efektivně chránit.

helios

Foto: Helios

Systém Helios využívá například Koma Modular

„Naše systémy využívá například prodejce řezaných květin a floristických potřeb Tulipa Praha, společnost Packung podnikající na trhu s obalovými materiály nebo Koma Modular s jejich inovativní výrobou modulární výstavby pro B2B zákazníky. Tam všude nabízí Helios rychlou návratnost celé investice, například ředitel Koma vypočítal, že náklady se mu zaplatily už po sedmi měsících provozu,“ popisuje Andraško možnosti, které jejich ERP systém českým zákazníkům nabízí. S digitalizací takto rozličných podniků se kyberbezpečnost ale stává skutečnou výzvou.

„Hackeři a organizované skupiny se zaměřují na potenciálně zranitelná místa a ke zvýšení úspěšnosti těchto útoků přispívá skutečnost, že mnohým zaměstnancům chybí potřebná opatrnost,“ pokračuje Andraško. Podle jeho slov lidé na internetu zbytečně riskují, protože si myslí, že dostanou něco zadarmo. „Přitom by stačilo používat selský rozum,“ podivuje se, proč i tak řada uživatelů klikne na pochybný odkaz, stáhne podezřelý soubor nebo sdělí citlivé informace jako čísla účtů či hesla po telefonu, aniž by si ověřili, s kým skutečně volají. Podobně základní chybou je také používání slabých hesel.

Využíváme různé typy návnad, abychom zaměstnance naučili rozpoznat hrozbu a předejít rizikovému chování.

Zdaleka nejčetnější hrozbou pro firmy jsou dlouhodobě phishingové útoky. Formou podvržené zprávy se útočník snaží získat přístup k datům, ovládnout síť nebo získat kontrolu nad bankovním účtem. To je jedna z prvních oblastí, kterou Andraško u klientů Asseco Solutions se svým týmem testuje: „Prvním preventivním krokem je základní phishingový test. Pracovníky našich klientů podrobíme simulovaným phishingovým kampaním, a to opakovaně. Využíváme různé typy návnad, abychom zaměstnance naučili rozpoznat hrozbu a předejít rizikovému chování.“

V průměru se nechá nachytat třicet procent zaměstnanců. Tato statistika ale není tím, co testy sledují, jejich konečným cílem je edukace celé firmy, protože počty těchto útoků díky nástupu umělé inteligence budou růst a jejich odhalování se den za dnem stává mnohem záludnějším. Asseco Solutions firemní sítě svých klientů skenují také s ohledem na softwarové zranitelnosti, aby otestovali vnější i vnitřní ohrožení sítě, zabezpečení serverů, aktuálnost programů a další. Tam ale je řešení jednodušší, stačí podle doporučení učinit kroky pro jejich odstranění.

Ani vzdálený přístup nemusí být riziko

Všechny zanedbané slabiny v kombinaci s rizikovým chováním zaměstnanců zvyšují šanci útočníků na získání neoprávněného přístupu k firemním systémům. Kromě pravidelných školení zaměstnanců o bezpečném chování v digitálním prostředí Asseco Solutions nabízí i specializované nástroje, které řeší rizika spojená s prací na dálku a vzdáleným přístupem do vnitropodnikové sítě.

„Pro útoky kyberzločinci často využívají RDP (Remote Desktop Protocol) určený pro bezpečný vzdálený přístup k firemním aplikacím. Pro připojení k našim systémům Helios proto klientům dodáváme i nástroj Erport, což je cloudové prostředí, které umožňuje provozovat nejen Helios, ale i další aplikace s maximálním důrazem na bezpečnost. Šifrování komunikace, omezení přístupu jen na konkrétní IP adresy, podpora VPN a multifaktorová autentifikace uživatelů, to všechno jsou možnosti, kterými Erport výrazně zvyšuje zabezpečení nového stylu práce,“ představuje Andraško tuto službu, jejíž hlavní výhodou je i to, že je kompletně provozována v Česku.

Posledních osm let totiž Asseco Solutions nabízí provoz svých systémů ve spolupráci s expertem na multicloudová řešení, českou společností Geetoo Technology. A ve spolupráci s nimi řešení Erport také vzniklo. „Pokud používáte Helios, měli byste používat Erport. Kvůli bezpečí a jistotě, ale také z pohledu nákladů. Erport totiž mění nastavení podle vašich potřeb, takže minimalizuje zbytečné náklady nebo naopak umožní rychle růst a absolutně neřešit infrastrukturu,“ popisuje unikátní vlastnosti Jakub Herink, obchodní ředitel Geetoo Technology.

Obě společnosti sdílí přesvědčení, že data uložená v cloudu jsou ve větším bezpečí než na vlastním serveru. „Doby, kdy si firmy nedovedly představit, že by své systémy a svá data měly kdesi v cloudu, už jsou dávnou minulostí. Od doby, kdy společně s Geetoo Technology nabízíme Erport, se náš počet zákazníků ztrojnásobil. Firmy si důležitost kyberbezpečnosti uvědomují a preferují, když se o jejich IT starají odborníci, aby se samy mohly soustředit na to, čemu rozumí a v čem vynikají. Na své podnikání,“ shrnuje Andraško.

CC Native

Partnerem článku je Asseco Solutions