Chceš vybudovat velký podnik? Vybuduj nejdříve sebe, říkal Baťa. Uplynulo 90 let od jeho smrti

Tomáš Baťa předběhl dobu, když se staral o soukromé životy zaměstnanců. Už v roce 1925 třeba tušil, že musí řešit syndrom vyhoření.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

tomas_bata_pri_praci-minInsider

Foto: Nadace Tomáše Bati

Legendární zlínský podnikatel Tomáš Baťa

0Zobrazit komentáře

Psal se rok 1900 a firma zapsaná v rakousko-uherském obchodním rejstříku jako T. & A. Baťa právě dostavěla svou první vlastní budovu z červených cihel nedaleko zlínského nádraží. Bratrské podnikatelské duo Tomáš a Antonín překonalo těžké podnikatelské začátky, jejich obuvnický závod měl sedmé narozeniny, zodpovědnost už za 120 zaměstnanců a doslova položil základ města Zlína, jak jej známe dnes.

Tehdy se začal rýsovat fascinující a nevídaně nadčasový příběh podnikatele, starosty, inovátora a krále obuvi Tomáše Bati. Dnes je to 90 let od jeho smrti. 12. července 1932 se s ním za husté ranní mlhy zřítilo letadlo nad Otrokovicemi, když měl namířeno do švýcarského Möhlinu, aby zde otevřel novou pobočku. Tou dobou, na vrcholu jeho tvůrčích plánů, mu bylo 56 let a ikonické rudé logo Baťa se dmulo ve více než šedesáti krajinách světa.

Jeden z největších podnikatelů své doby po sobě však zanechal inovace a hlavně myšlenky, které mohla jiná města a země závidět. Co víc, baťovská filozofie se ukázala jako nadmíru nadčasová a z hesel, která svým zaměstnancům vštěpoval do hlavy, můžeme čerpat i dnes. Ikonický výrok „náš zákazník, náš pán“ byl jen začátek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakkoliv totiž doba, v níž začínal, byla poznamenaná větším kolektivismem, mužským pohledem na svět a důrazem na dělnickou třídu (který tehdy ještě nebyl zprofanovaný komunismem), Baťa dával velký důraz na osobu každého svého zaměstnance, kterých měl ve vrcholných dobách desítky tisíc.

„Baťova filozofie nebyla omezená jen na podnikání. Emoce které prožíváte, v jakém prostředí žijete a s kým komunikujete, si v nějaké podobě nosíte do práce a to ovlivňuje i firmu jako takovou,“ říká Gabriela Končitíková projektová manažerka Nadace Tomáše Bati.

Dnešní Zlín byl do značné míry definován osobou Tomáše Bati

„To si Baťa uvědomoval a chtěl, aby mu do závodu chodily vyspělé osobnosti schopné fungovat v transparentním prostředí,“ dodává zároveň autorka několika knih o Baťovi. Inspirován svými cestami do zahraničí a konverzacemi s lidmi, jako byl Henry Ford, tak zlínský podnikatel rychle zjistil, že se musí postarat i o kvalitu života mimo výrobní závody.

Počínaje Zlínem ve všech městech, kde obuv vyráběl, budoval rozsáhlou infrastrukturu, která sloužila k tomu, aby v životech dělníci nalezli co možná největší komfort, ale současně i další příležitosti k rozvoji. Ostatně jednou prohlásil, že jsou tři druhy hodnot, které potřebujete v jakékoli práci na světě: kapitál, vědomosti a svoboda.

Povinné návštěvy psychologa v roce 1925

Na začátku 19. století se například běžně pracovalo deset hodin denně. Baťa byl údajně první podnikatel v českých zemích, který už v roce 1918 zavedl osmihodinovou pracovní dobu. Pracovalo se od 7 do 12 a od 14 do 17 hodin a zaměstnanci tak měli ideálně osm hodin spánku, osm hodinku odpočinku a osm hodin práce. Dvouhodinová polední přestávka byla zavedena proto, aby lidé mohli v klidu poobědvat se svými rodinami. Jako jedna z prvních firem také v roce 1930 zrušila pracovní soboty.

Baťa zastával názor, že spokojený soukromý život je základním předpokladem pro plnohodnotný pracovní výkon. To se postupně promítlo do všeho, co se v prvorepublikovém Zlíně dělo. Některé tehdejší baťovské vynálezy jako by vypadly z budoucnosti.

Velmi prozíravě se například slavný obuvník rozhodl předcházet zhnusení práce – jak tehdy nazýval dnešní syndrom vyhoření – a uvalil na všechny své zaměstnance už v roce 1925 povinnost chodit jednou za půl roku k závodnímu psychologovi. O rok později byly samozřejmostí prohlídky u praktického lékaře ve stejné frekvenci. I v tomto směru měla společnost mezi československými firmami prvenství.

bata7

Foto: Nadace Tomáše Bati

Tomáš Baťa se svým synem

Firma si to mohla dovolit i díky tomu, že jako první podnik v Československu zavedla v roce 1927 pásovou výrobu na podobném principu jako automobilka Ford. Podle Nadace Tomáše Bati se tehdy skokově zvýšila produktivita o 58 procent a o rok později byly Baťovy závody největším exportérem obuvi na světě. Nutno podotknout, že benefity nebyly zadarmo. Zaměstnanci si museli povinně odvádět dvojnásobné sociální, zdravotní i důchodové pojištění, než požadoval stát.

Baťa totiž už roce 1929 tušil, že stát nebude schopný s relativně nízkými platbami pojištění vyplácet dostatečné důchody, a tak platby zvedl interně. Na druhou stranu, i když dělník onemocněl, dostával sto procent své mzdy. Co víc, nemoc si mohl léčit ve zlínské nemocnici, kterou taktéž vystavěl Baťa zcela na vlastní náklady a patřila k nejmodernějším zařízením v Evropě.

Metař ví o čištění dílny více než vrchní ředitel.

Baťa si, na rozdíl od komunistů, kteří po druhé světové válce jeho závod znárodnili a značně přiškrtili, vážil každé individuální bytosti, kterou zaměstnával. Na svou dobu disponoval až nebývalým důrazem na osobní rozvoj a prosazoval v titulku uvedené heslo: „Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe.“

Firma Baťa založila už za první republiky roky desítky škol od mateřských po celoživotní vzdělávání, a to rovnoprávně pro chlapce a dívky. Dokonce zřídila už v roce 1929 vlastní podnikovou autoškolu a Zlín tak získal největší podíl žen-řidiček v republice. A od roku 1932 musel každý zaměstnanec povinně absolvovat krátký kurz komunikace a psychologie, aby se eliminovala komunikační nedorozumění. Baťa tvrdil, že: „Přímé jednání patří mezi prvotní podmínky úspěchu.“

bata4

Foto: Nadace Tomáše Bati

Baťa nechával okna mýt tak často, že budovu obehnal kolejnicí

Výsledkem takto otevřené pracovní kultury byla i situace, která se odehrála, když jednoho dne v podniku vypukl požár. Tomáš Baťa byl shodou okolností na místě, začal pobíhat kolem a rozdávat rozkazy, když vtom ho velitel závodních hasičů údajně popadl za límec a zařval mu do uší: „Kdo je velitelem hasičů, vy, nebo já? Vy si hleďte svých bot a jděte stranou!“ Baťa se zarazil a skutečně šel stranou. Požár se podařilo uhasit a podnikatel následně vypsal veliteli mimořádnou odměnu, protože se nebál šéfovi postavit.

Baťa si zkrátka nechával poradit, což prosadil i v jednom svém nadčasovém citátu: „Metaři mne mohou poučit o tom, jak udržet čistotu v podniku, lépe než všichni ředitelé a úředníci dohromady.“ Čistoty si ostatně Baťa velmi považoval – tisíce oken na všech závodních budovách se prý myly každý týden.

Zámožnost všem.

Baťovský způsob podnikání by nicméně vydal na knihu – ostatně zavedl i revoluční novinky jako podíl zaměstnanců na zisku i ztrátě, samosprávné řízení dílen a už ve třicátých letech počítal elektromotory ve výrobě v desítkách tisíc. Od obuvnictví postupně Baťa expandoval do 36 odvětví včetně sléváren, vlastní výroby letadel, konstrukci dálnic a spustil i podnikový rozhlas, noviny, mlékárnu i banku.

Není tak divu, že Baťův přístup k životu a okolí inspiruje podnikatele dodnes a stále se z něj lze poučit. O jeho odkaz se stará Nadace Tomáše Bati, založená jeho synem. Při příležitosti 90 let od úmrtí legendárního podnikatele představila výstavu „Buď prvním!“ (taktéž baťovské heslo), která akumuluje mnohé z výše zmíněných milníků i mnohé další.

Již zítra také nadace představí a vydá tři baťovské texty. Zámožnost všem vypráví o finanční gramotnosti a Do nové práce je základní brožurou, kterou dostávali zaměstnanci Bati při nástupu. V neposlední řadě pak budou představeny Rozhovory Tomáše Bati a Huga Vavrečky, jednoho z jeho blízkých spolupracovníků, o překonání hospodářské krize – téma, které přijde do dnešní doby vhod.

Uniklé dokumenty ukazují praktiky Uberu. Tajně mu měli pomáhat vrcholní evropští politici

Když přišla policie, měl mít Uber speciální systém označovaný kill switch, který jí znemožnil přístup do firemních počítačů.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

taxi-macron

Emmanuel Macron měl Uberu pomáhat při vstupu do Francie

0Zobrazit komentáře

Tisíce uniklých souborů odhalily, jak si alternativní poskytovatel taxislužby Uber předcházel přední politiky a jak daleko zašel, aby se vyhnul spravedlnosti. Podrobně popisují rozsáhlou pomoc, kterou se mu podařilo získat od předních evropských politiků, jako je Emmanuel Macron či bývalá eurokomisařka Neelie Kroesová. V jejím případě už Evropská komise začala zjišťovat, zda a jak tajně lobovala za společnost Uber, pro kteroupo odchodu z komise začala pracovat.

Soubory označené Uber Files mají více než 124 tisíc záznamů, včetně 83 tisíc e-mailů a tisíců dalších souborů zahrnující konverzace. Pocházejí z let 2013 až 2017. Unikly do britského listu The Guardian a byly poskytnuty Mezinárodnímu konsorciu investigativních novinářů (ICIJ) a řadě mediálních organizací včetně BBC Panorama. Uber uvádí, že jeho minulé chování nebylo v souladu se současnými hodnotami a že dnes je už jinou společností.

Uniklé soubory odhalují, jak skupiny zaměřené na lobbování a propagaci za 90 milionů dolarů (2,2 miliardy korun) ročně verbovaly spřátelené politiky, aby jim pomohli v kampani za změnu podmínek poskytování taxislužby v Evropě. Zatímco francouzští taxikáři pořádali v ulicích někdy i násilné protesty proti Uberu, současný francouzský prezident Macron si tykal s kontroverzním šéfem Uberu Travisem Kalanickem a řekl mu, že bude reformovat zákony ve prospěch Uberu.

Bezohledné obchodní metody Uberu byly dobře známé. Dokumenty ale poprvé poskytují jedinečný pohled zevnitř na to, kam až byla firma při dosahování svých cílů schopna zajít. Například bývalá komisařka EU pro digitální záležitosti Neelie Kroesová, jedna z nejvyšších úřednic v Bruselu, podle dokumentů jednala o nástupu do Uberu ještě před koncem svého funkčního období. A pak za firmu tajně lobbovala, čímž zřejmě porušila etická pravidla EU.

Travis Kalanick, spoluzakladatel a bývalý šéf Uberu

V této době byl Uber nejen jednou z nejrychleji rostoucích společností na světě, ale byl i jednou z nejkontroverznějších. Provázely ho soudní spory, obvinění ze sexuálního obtěžování a skandály spojené s únikem dat. Nakonec toho měli akcionáři dost a Kalanick byl v roce 2017 donucen odejít. Uber uvádí, že jeho nástupce Dara Khosrowshahi dostal za úkol transformovat každý aspekt fungování firmy a zavedl přísné kontrolní mechanismy a dodržování předpisů, které jsou nezbytné pro fungování veřejné společnosti.

Náraz v Paříži

Paříž byla prvním místem v Evropě, kde Uber začal nabízet své služby a narazil tam na tvrdý odpor taxikářů. Ten vyvrcholil násilnými protesty v ulicích. V srpnu 2014 byl Emmanuel Macron jmenován ministrem hospodářství a v Uberu viděl zdroj růstu, velmi potřebných nových pracovních míst a chtěl mu pomoci.

V říjnu téhož roku se sešel s Kalanickem a dalšími manažery. To byl začátek jeho dlouhého působení v roli zastánce zájmů kontroverzní firmy ve vládě. Lobbista Uberu Mark MacGann popsal setkání jako velkolepé. „Takové jsem ještě nezažil,“ vyplývá ze spisů. Macron a Kalanick si brzy začali tykat a setkali se nejméně čtyřikrát.

Francouzské taxikáře v roce 2014 rozzuřilo zejména spuštění služby UberPop, která umožňovala nabízet jízdu nelicencovaným řidičům za mnohem nižší ceny. Soudy a parlament ji zakázaly, ale Uber ji provozoval dál, protože napadl zákon. Macron souhlasil, že bude se společností spolupracovat na přepracování zákonů, a v roce 2015 podepsal dekret, který zmírnil požadavky na udělování licencí řidičům Uberu.

Francouzský prezident Emmanuel Macron

Macronův mluvčí uvedl, že kvůli jeho funkci bylo přirozené, že se musel stýkat s mnoha společnostmi zapojenými do výrazných změn, které se objevily v těchto letech v sektoru služeb.

Dokumenty také odhalují, že vztahy Uberu s Kroesovou začaly podstatně dříve a byly hlubší, než se doposud uvádělo. Tím Kroesová zjevně porušila pravidla upravující chování komisařů. Kroesová dohlížela na digitální politiku a hospodářskou soutěž, zasahovala proti velkým technologickým společnostem a hrála klíčovou roli při vyměřování vysokých pokut americkým firmám Microsoft a Intel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V její zemi, což je Nizozemsko, služba UberPop vyvolala právní a politické problémy. V říjnu 2014 byli zatčeni řidiči Uberu a v prosinci soud v Haagu službu zakázal a pohrozil pokutou až 100 tisíc eur (2,5 milionu korun). V březnu provedla nizozemská policie razii v amsterodamské kanceláři Uberu. Podle e-mailů Kroesová volala v době razie ministrům a dalším členům vlády, aby je přesvědčila, aby od svých záměrů ustoupili. V interním e-mailu zaměstnancům je pak doporučeno, aby o jejím neformálním vztahu nemluvili.

Podle pravidel EU platí, že pokud chtějí bývalí komisaři nastoupit do nové práce dříve než 18 měsíců po ukončení práce v Evropské komisi (EK), musí jim komise toto zaměstnání schválit. Kroesová proto napsala etickému výboru EK a žádala o povolení vstoupit do poradního výboru Uberu předtím, než jí uplyne tato ochranná lhůta. To jí bylo zamítnuto, podle dokumentů ale firmě i tak pomáhala neformálně.

Bývalá eurokomisařka Neelie Kroesová měla tajně pomáhat Uberu

Kroesová popírá, že by před květnem 2016, kdy jí vypršela ochranná lhůta, zastávala v Uberu jakoukoliv formální či neformální funkci. Uvedla, že jako komisařka komunikovala s mnoha technologickými společnostmi a řídila se tím, co podle jejího názoru mělo prospět veřejnému zájmu. Mluvčí unijní exekutivy Balázs Ujvari v pondělí uvedl, že se již komise na někdejší nizozemskou političku obrátila se žádostí o vysvětlení celé kauzy.

Pokud přišla policie, měl Uber druhou obranou linii – systém označovaný kill switch, který znemožnil přístup do počítačů firmy policejním orgánům. Vyšetřovatelé se tak nedostali k citlivým údajům, jako jsou seznamy řidičů, což by podle společnosti poškodilo její růst. Spisy ukazují, že Kalanick sám tento systém nejméně jednou aktivoval, a to v Amsterodamu. Systém byl použit i v Kanadě, Belgii, Rumunsku a Maďarsku a nejméně třikrát ve Francii.

Uber tvrdí, že od nástupu nového šéfa v roce 2017 už tento systém nevyužívá. Kalanickův mluvčí uvedl, že nikdy neschválil žádné akce ani programy, které by v některé zemi mařily výkon spravedlnosti.

S přispěním ČTK.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.