Příběh jak z léčebny. Limonáda 7UP zvedala náladu rodičům i miminům, bývalo v ní lithium

Limonáda 7UP byla kdysi nabízena coby lék. Měla zahánět kocovinu i deprese. Důvodem bylo lithium, které se dodnes používá k léčbě bipolární poruchy.

Návrh bez názvu – 1Story

Foto: 7UP/CzechCrunch

7UP kdysi uměl zahnat chmury. Důvodem bylo přidávané lithium

0Zobrazit komentáře

Coca-Cola dodávaná na válečnou frontu, nacistická Fanta vyráběná ze zbytků jablek a syrovátky či Pepsi, za kterou Sověti platili svým válečným loďstvem – světově proslulé limonády mají mnohdy velmi spletitou historii. Výjimkou není ani 7UP, jehož jméno jste coby děti možná četli jako Zup. Konzumace této limonády měla ve své době zlepšovat náladu. Na vině však nebyla inovativní citronová příchuť, ale přidávané lithium.

Trocha osvěžující limonády v letním parnu vždy vyvolá úsměv na tváři. Legendární 7UP však měl ve své době schopnost zvednout náladu i těm, kterým se díky Černému pátku zhroutil celý svět. Podobně jako u Coca-Coly totiž původní receptura limonády obsahovala látku, která by dnes vyvolala zděšení. Jednalo se o lithium, látku používanou při léčbě pacientů s bipolární poruchou, kterým pomáhá stabilizovat náladu.

Psal se rok 1919, když do oddělení reklamy a obchodu společnosti Vess Jones nastoupil jedenapadesátiletý Charles Leiper Grigg. Rodák z Price’s Branch v Missouri prožil většinu dospělého života v St. Louis, kde podnik Vess sídlil. Firma se zabývala výrobou a prodejem nealkoholických nápojů, přičemž jejím největším trhákem se stal pomerančový nápoj Whistle, který se prodává dodnes.

Za myšlenkou stvořit tento nápoj stál právě Grigg, který se díky tomu dočkal povýšení. Nicméně neshody mezi ním a vedením společnosti nakonec způsobily jeho odchod do konkurenční firmy Warner Jenkinson Company.

happy-7u1

Foto: Foto: Insomnia Cured Here/Flickr

Reklama na 7UP z roku 1944

Zde Grigg pracoval na další pomerančové limonádě Ahoj a také se pustil do příprav limonády pojmenované Howdy. Tu však ve firmě již nedokončil, protože si spolu s finančníkem Edmundem G. Ridgwayem založil vlastní podnik pojmenovaný právě po této limonádě.

Pomerančový nápoj Howdy se jim sice podařilo dostat na trh, ale v záplavě jiných pomerančových limonád, kterým kraloval Orange Crush, již neuspěl. Grigg se proto rozhodl vyměnit pomeranče za citróny a limetky a v roce 1929 vytvořil nový nápoj pojmenovaný Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda.

Je otázkou, zda Griggovo načasování mohlo být horší či lepší. Limonádu totiž vypustil na trh pouhé dva týdny před krachem na Wall Street. Podnikatelům v té době nastaly zlé časy, nicméně Griggova limonáda slavila úspěch a dobře se prodávala. Na vině byl možná i fakt, že měla schopnost zahnat chmurnou náladu, což nebylo způsobeno obsaženým cukrem ani citrónovým osvěžením.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak název napovídá, mimo citrónů a limetek byl součástí její receptury i lithiový citrát. Lithium se již v té době využívalo na léčbu depresí a úzkostí. Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda, která se brzy přejmenovala na 7Up Lithiated Lemon Soda a v roce 1936 pouze na 7UP, proto byla ve své době nabízena coby lék na chmurnou náladu a také kocovinu. Tehdy totiž bylo vydávání limonád za nápoj s ozdravnými účinky považováno za velmi dobrý marketingový tah, což činila i konkurence.

V podstatě nikdo neměl tušení, jaké problémy může orální požívání lithia způsobit lidskému organismu, a že dokonce může dojít i k předávkování. Dlouhých 20 let tak 7UP obsahoval látku, která svým pravidelným konzumentům pomalu, ale jistě poškozovala ledviny, vyvolávala křeče a třes, měla za následek zmatenost a únavu spojenou s ospalostí. Firma se na dobových plakátech dokonce chlubila tím, že má nejmladší spotřebitele v oboru – jedenáctiměsíční mimino. Matkám doporučovala přidávat 7UP dětem do mléka. Děti byly spokojené z výborné pochoutky a maminky z jejich klidné nálady.

happy-7u2

Foto: Foto: Insomnia Cured Here/Flickr

7UP i ve své lithiové éře výrazně cílil na dětské konzumenty

Lithiový citrát byl z receptury odstraněn až v roce 1948. Toho se však Charles Grigg již nedočkal. Zemřel v roce 1940, ve věku 71 let. Limonádě se však dařilo i nadále a rodiny zakladatelů ji držely až do roku 1978, kdy ji koupila společnost Philip Morris.

Ta ji následně prodala do rukou PepsiCo, ovšem část se dostala i do rukou společnosti Dr Pepper. Ta dnes má také na starosti její částečnou produkci, zatímco Pepsi se stará především o distribuci. Zajímavostí je, že receptura 7UP dnes neobsahuje ani kapku ovocné šťávy. Je slazena kukuřičným sirupem s vysokým obsahem fruktózy.

Tajemství se vznáší také okolo jména limonády. Dodnes se totiž s jistotou neví, proč se v něm objevuje číslovka 7. Podle některých zdrojů se má jednat o odkaz na sedm ingrediencí, které obsahovala původní receptura. Někdo zase dává číslovku do souvislosti s lithiem, případně jej spojuje se sedmiuncovými lahvemi, do kterých byl nápoj stáčen.

Twisto začalo s tureckým majitelem řešit ziskovost. Ztrátu snížilo na třetinu, loni byla 130 milionů

Český finančně-technologický projekt loni převzal nový majitel, turecká společnost Param, a jako ti předchozí chce, aby začal vydělávat.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nenika-twisto

Foto: Twisto

Nemika Menevse, předsedkyně představenstva Twista

0Zobrazit komentáře

Ve výroční zprávě o stavu hospodaření společnosti Twisto za loňský rok nebyl poprvé podepsán její zakladatel Michal Šmída. Ten v rámci velkých změn poté, co finančně-technologický projekt stavící na odložených platbách převzal nový majitel z Turecka, firmu opustil. Pod novým vedením se Twisto zaměřilo především na zlepšení ziskovosti. Výsledkem je meziroční snížení ztráty zhruba o třetinu. V loňském roce rostly také výnosy a předsedkyně představenstva Nemika Menevse hlásí, že cílem pro letošní rok je dosáhnout vyrovnaného hospodaření.

Twisto má za sebou turbulentní roky. Startup, který založil Michal Šmída v roce 2013 a začal s ním v Česku prokopávat odložené platby při nákupech nejen na internetu, původně před třemi lety zamířil do rukou australské společnosti Zip. Jenže její situace se začala mimo jiné kvůli pandemii a ekonomickému dění ve světě komplikovat, Twisto dál prodělávalo peníze, a tak se pro český projekt hledal nový majitel znovu. Australané nakonec Twisto prodali s velkou ztrátou. Novým majitelem se před rokem stala turecká společnost Param.

Krátce poté Michal Šmída v rozhovoru pro CzechCrunch vyprávěl, jak se svět úplně změnil, a proto muselo také Twisto změnit přístup. „Jdeme tvrdě za ziskem,“ říkal prakticky přesně před rokem. O tom, že by se chtěla firma po mnoha letech fungování a stamilionům korun nabraných od řady investorů konečně otočit do černých čísel, mluvili Šmída a spol. dlouho. Nikdy se jim to ale pořádně nepovedlo a nový turecký majitel se nakonec rozhodl, že do další fáze již půjde s novým vedením. Loni v listopadu tak Šmída a někteří další kolegové firmu opustili.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před pár týdny Twisto publikovalo svou konsolidovanou výroční zprávu za rok 2023, v níž potvrzuje cíl začít více vydělávat. „Vzhledem k obnovenému zaměření na ziskovost společnosti a opatřením přijatým v loňském roce za účelem optimalizace činnosti společnosti Twisto zůstává náš výhled na rok 2024 pozitivní. Naším cílem je dosáhnout v roce 2024 pod novým vlastníkem vyrovnaného hospodaření,“ píše v úvodním slově předsedkyně představenstva Nemika Menevse.

V loňském roce činila čistá ztráta Twista 130 milionů korun. Rok předtím to bylo 369 milionů. Zároveň začalo zvyšovat své provozní výnosy, které meziročně vzrostly ze 176 milionů korun na loňských 253 milionů. Čisté výnosy z poplatků a provizí, na nichž byznys model Twista do značné míry stojí, se meziročně zvýšily ze 48 na 80 milionů korun.

twisto-apple-pay-min

Foto: Twisto

Zaplatit lze s kartou Twisto i přes Apple Pay či Google Pay

„Během akvizice a po ní se společnost Twisto zaměřila především na zlepšení ziskovosti a efektivity nákladů s cílem kontrolovat čerpání hotovosti a souběžně s tím se soustředila na nové linie příjmů pro expanzi obchodních aktivit skupiny Twisto a Param do nových zemí,“ uvedla Nemika Menevse.

Firma se prý zaměřovala na ziskový růst na svých klíčových trzích v Česku a Polsku a naopak zastavila expanzi do zemí v na Blízkém východě a Afriky (region EMEA), kterou původně plánoval předchozí australský majitel. Turci se chtějí nově s českou službou vydat spíš do Evropy, například do Francie, Itálie, Španělska, Nizozemska, Německa, Rumunska, Maďarska, Slovinska, Slovenska, Chorvatska nebo Bulharska.

Twisto má pro Param sloužit i jako vlajková loď pro testování nových produktů. Zlepšení hospodařené v loňském roce připisuje Nemika Menevse několika krokům.

dan-svoboda

Přečtěte si takéNejvýše postavený Čech v McKinsey: Problém Evropy je její nerůstSnil o NHL, dnes je nejvýše postavený Čech v McKinsey. A říká: Problém Evropy je její nerůst

„Na začátku roku jsme optimalizovali velikost portfolia pro Českou republiku a Polsko a zaměřili se na ziskové klienty. To mělo za následek pokles celkové hodnoty transakcí, zejména v případě Polska, ale ziskovost se oproti předchozímu roku výrazně zvýšila. Díky úspěšným iniciativám v oblasti optimalizace nákladů, restrukturalizaci bilance, lepšímu řízení rizik, menším marketingovým výdajům a omezení využití ziskových produktů se provozní ztráta společnosti v roce 2023 snížila o téměř 70 procent oproti roku 2022,“ vysvětluje předsedkyně představenstva.

Twisto zároveň tento týden oznámilo příchod dvou nových posil. Z Alzy přichází František Nadymáček, který v největším českém e-shopu posledních šest let pracoval na spolupráci s veřejným sektorem a budoval oddělení B2B obchodu. V Twistu bude působit jako šéf obchodu v Česku a Polsku. Novým šéfem produktu bude Milan Žáček, který měl dosud v ČSOB na starosti Product Development v rámci akceptace platebních karet. Celé Twisto dnes vedle zmíněné předsedkyně představenstva Nemiky Menevse řídí také Ömer Karaçoban a Magaram Omarov.