Chtěl Adidas, musel ale poslouchat mámu. Jordan nakonec ze spolupráce s Nike vytěžil přes miliardu
Michael Jordan nechtěl ani nastoupit do letadla, aby na schůzku s Nike šel. Pak se ze slavné teniskové řady Air Jordan stal obří byznys.
Michael Jordan
Když někdo už na startu své kariéry vykazuje známky toho, že se jednou stane nejlepším, může si ze sponzorů vybírat. Podobně to měl i Michael Jordan, když řešil, jaké boty bude obouvat na basketbalových palubovkách. A nebýt jeho matky, která mu sáhla s výběrem do svědomí, nikdy by nejspíš nevytvořil jednu z nejikoničtějších a nejhodnotnějších značek tenisek, na níž vydělal více než jednu miliardu dolarů.
Psal se rok 1984, když si Michaela Jordana, který válel v univerzitním basketbalu, vybral tým Chicago Bulls, s nímž se stal šestkrát vítězem americké NBA a pětkrát se díky svým dovednostem na hřišti dočkal titulu nejužitečnějšího hráče soutěže. Dnes patří bez nadsázky k těm nejúspěšnějším basketbalistům všech dob. Jen o střílení, doskocích, přihrávkách a skoro až akrobatických kouscích pod košem ale jeho kariéra nebyla.
Už během své první profesionální sezóny byl žhavým zbožím pro sponzory, kteří ho chtěli podporovat. V rámci NBA se na to chodilo hlavně přes obuv pro hráče, které tehdy kralovala značka Converse, jež obouvala takové hvězdy jako Magica Johnsona, Isiaha Thomase nebo Larryho Birda. Jordan ostatně boty s ikonickou hvězdou v logu nosil i během svého univerzitního hraní. Converse se tak stalo první značkou, za kterou Jordan se svým tehdejším agentem Davidem Falkem přišli, na ničem se ale nedohodli.
Ačkoliv by ho Converse ve svých řadách uvítalo, neměl by tam žádné „výsadní“ postavení. Firma by se k němu po stránce spolupráce chovala totožně jako ke zmíněnému triu špičkových basketbalistů, samozřejmě se stejným honorářem okolo 100 tisíc dolarů ročně. A to Jordan nechtěl.
V té době jednadvacetiletý rodák z newyorského Brooklynu proto musel hledat dál. Od svých útlých let měl v oblibě německý Adidas, který by ho rád sponzoroval, neměl však zkušenosti s výrobou basketbalové obuvi, a navíc se nacházel v takzvané dysfunkční fázi – firma se otřepávala ze smrti svého zakladatele Adolfa Dasslera v roce 1978. Jordan se snažil, ale případná spolupráce znovu ztroskotala na smluvních podmínkách. Pak se nabízel ještě jeden kandidát, toho ale Jordan nemusel…
Začátkem osmdesátých let nebyla americká společnost Nike obřím podnikem s více desítkami milionů dolarů v obratech jako teď. Tehdy se soustředila hlavně na produkci běžeckých bot a snažila se dohnat konkurenční Reebok, kterému se v prodejích dařilo podstatně lépe. Basketbal pro ni ale byl zajímavý. Stejně tak jako Jordan, problém byl ale v tom, že budoucí hvězda NBA nechtěla mít s Nike nic společného.
Jordana zkrátka nezajímal. Ani nechtěl nastoupit do letadla, které by ho do ústředí firmy na schůzku s vedením dopravilo. Falk ale věřil, že pro něj bude tou nejlepší volbou – a protože Jordan neposlouchal, vytáhl eso z rukávu. Zavolal jeho matce Deloris, aby svému synovi promluvila do duše. „Řekla mi, že se mi to možná nebude líbit, ale aspoň tam mám jít a vyslechnout je,“ vzpomíná Jordan na hovor, který byl z dnešního pohledu zlomový.
Na schůzku spolu se svým agentem dorazil a s Nike se domluvili. Podepsali smlouvu v hodnotě 500 tisíc dolarů ročně, respektive 2,5 milionu dolarů za pět let, což byla doba, po které měla smlouva vypršet. K tomu Nike přihodilo i akcie firmy, dohromady tak šlo o zhruba sedm milionů dolarů. To ale nebylo vše – mnohem zásadnější byl bod týkající se produkce tenisek s Jordanovým jménem, což byl na tehdejší dobu velmi odvážný tah.