Chtěl Adidas, musel ale poslouchat mámu. Jordan nakonec ze spolupráce s Nike vytěžil přes miliardu

Michael Jordan nechtěl ani nastoupit do letadla, aby na schůzku s Nike šel. Pak se ze slavné teniskové řady Air Jordan stal obří byznys.

Filip HouskaFilip Houska

Michael Jordan

0Zobrazit komentáře

Když někdo už na startu své kariéry vykazuje známky toho, že se jednou stane nejlepším, může si ze sponzorů vybírat. Podobně to měl i Michael Jordan, když řešil, jaké boty bude obouvat na basketbalových palubovkách. A nebýt jeho matky, která mu sáhla s výběrem do svědomí, nikdy by nejspíš nevytvořil jednu z nejikoničtějších a nejhodnotnějších značek tenisek, na níž vydělal více než jednu miliardu dolarů.

Psal se rok 1984, když si Michaela Jordana, který válel v univerzitním basketbalu, vybral tým Chicago Bulls, s nímž se stal šestkrát vítězem americké NBA a pětkrát se díky svým dovednostem na hřišti dočkal titulu nejužitečnějšího hráče soutěže. Dnes patří bez nadsázky k těm nejúspěšnějším basketbalistům všech dob. Jen o střílení, doskocích, přihrávkách a skoro až akrobatických kouscích pod košem ale jeho kariéra nebyla.

Už během své první profesionální sezóny byl žhavým zbožím pro sponzory, kteří ho chtěli podporovat. V rámci NBA se na to chodilo hlavně přes obuv pro hráče, které tehdy kralovala značka Converse, jež obouvala takové hvězdy jako Magica Johnsona, Isiaha Thomase nebo Larryho Birda. Jordan ostatně boty s ikonickou hvězdou v logu nosil i během svého univerzitního hraní. Converse se tak stalo první značkou, za kterou Jordan se svým tehdejším agentem Davidem Falkem přišli, na ničem se ale nedohodli.

Ačkoliv by ho Converse ve svých řadách uvítalo, neměl by tam žádné „výsadní“ postavení. Firma by se k němu po stránce spolupráce chovala totožně jako ke zmíněnému triu špičkových basketbalistů, samozřejmě se stejným honorářem okolo 100 tisíc dolarů ročně. A to Jordan nechtěl.

V té době jednadvacetiletý rodák z newyorského Brooklynu proto musel hledat dál. Od svých útlých let měl v oblibě německý Adidas, který by ho rád sponzoroval, neměl však zkušenosti s výrobou basketbalové obuvi, a navíc se nacházel v takzvané dysfunkční fázi – firma se otřepávala ze smrti svého zakladatele Adolfa Dasslera v roce 1978. Jordan se snažil, ale případná spolupráce znovu ztroskotala na smluvních podmínkách. Pak se nabízel ještě jeden kandidát, toho ale Jordan nemusel…

michael-jordan_1-3

Foto: ESPN/Netflix

Michael Jordan během natáčení dokumentu Poslední představení pro Netlix

Začátkem osmdesátých let nebyla americká společnost Nike obřím podnikem s více desítkami milionů dolarů v obratech jako teď. Tehdy se soustředila hlavně na produkci běžeckých bot a snažila se dohnat konkurenční Reebok, kterému se v prodejích dařilo podstatně lépe. Basketbal pro ni ale byl zajímavý. Stejně tak jako Jordan, problém byl ale v tom, že budoucí hvězda NBA nechtěla mít s Nike nic společného.

Jordana zkrátka nezajímal. Ani nechtěl nastoupit do letadla, které by ho do ústředí firmy na schůzku s vedením dopravilo. Falk ale věřil, že pro něj bude tou nejlepší volbou – a protože Jordan neposlouchal, vytáhl eso z rukávu. Zavolal jeho matce Deloris, aby svému synovi promluvila do duše. „Řekla mi, že se mi to možná nebude líbit, ale aspoň tam mám jít a vyslechnout je,“ vzpomíná Jordan na hovor, který byl z dnešního pohledu zlomový.

Na schůzku spolu se svým agentem dorazil a s Nike se domluvili. Podepsali smlouvu v hodnotě 500 tisíc dolarů ročně, respektive 2,5 milionu dolarů za pět let, což byla doba, po které měla smlouva vypršet. K tomu Nike přihodilo i akcie firmy, dohromady tak šlo o zhruba sedm milionů dolarů. To ale nebylo vše – mnohem zásadnější byl bod týkající se produkce tenisek s Jordanovým jménem, což byl na tehdejší dobu velmi odvážný tah.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vlastní tenisky sice už mělo několik sportovců před Jordanem, například slavný americký tenista Stan Smith, který je udělal s Adidasem a pak se z nich stala kultovní řada, šlo ale o výjimky. Nike proto chtělo mít pojistku a připsalo si do smlouvy zadní vrátka, díky nimž mohlo smlouvu rozvázat, pokud by Jordan nesplnil stanovené podmínky.

Nike vyžadovalo, aby se Jordan stal do tří let Nováčkem roku (takzvaným Rookie of the Year), byl zapsán do týmu All-Star, kde je soupiska těch nejlepších hráčů v NBA a měl v průměru dvacet bodů na zápas. Pokud by to nesplnil, mohlo by se stát, že Nike smlouvu utne o dva roky dříve. Součástí byla i jakási záruka prodejů – nových tenisek se muselo v daném období prodat v hodnotě alespoň čtyř milionů dolarů.

Studna bohatství

Jestli obě strany takovým prodejům skutečně věřily, je otázkou, věc se má ale tak, že první generace tenisek vygenerovala rovnou 126 milionů dolarů. A ne za pár let, ale za pouhých dvanáct měsíců. Model s označením Air Jordan 1, kdy slovo Air označovalo novou technologii Nike pro tlumení dopadů a vyšší komfort během hraní, se prodával nad veškerá očekávání – a Nike vědělo, že se mu pod rukama rýsuje něco obzvlášť speciálního.

Pro firmu šlo o potenciální zlatou žílu, Jordan si těmito botami ovšem s každým zápasem zadělával na problémy, protože porušoval pravidla. NBA tehdy hráčům umožňovala, aby nosili boty podle svých přání, ale musely být bílé barvy, jeho ovšem byly černo-červeno-bílé, aby reprezentovaly barvy Chicaga Bulls. Proto mu byla od komise po každém utkání udělena pokuta pět tisíc dolarů. Co ale na tom, když Nike bylo ochotno tyto zvláštní výdaje platit. Ono totiž nezáleželo tolik na jednorázových pokutách, ale na tom, jaký vliv budou mít do budoucna.

air-jordan-1×4

Foto: Sotheby’s

Ikonická fajfka modelu Air Jordan 1 protáhlá až nad patu

Nike neváhalo – první model doplnilo o druhý, druhý o třetí… A tak to šlo dále, až se z Air Jordan stala regulérní značka, známá čistě jako Jordan. Dnes je pro Nike stěžejní součástí celého jeho impéria a firmě generuje obrovské peníze. Loni mělo na jejím prodeji vydělat až pět miliard dolarů z celkových tržeb firmy okolo 46 miliard dolarů.

Michael Jordan má podle smlouvy z prodejů značky Jordan pět procent, přičemž jen za uplynulý rok to dělalo až 150 milionů dolarů. To je zhruba o 120 milionů dolarů více, než kolik přistálo LeBronu Jamesovi, dalšímu špičkovému basketbalistovi, který má s Nike podobný deal. Dohromady tak měl Jordan na partnerství s Nike vydělat už více než 1,3 miliardy dolarů.

Nejde však jen o tenisky, které jsou nejpopulárnější, ale také o oblečení a doplňky, které Nike pod tímto brandem prodává. Masový úspěch navíc i výrazně přispěl k výši jmění samotného Jordana, které se odhaduje okolo 1,7 miliardy dolarů. Většinu z něj získal až po ukončení své profesionální kariéry v roce 2003, podílí se na tom i vlastnictví týmu Charlotte Hornets a další jeho byznysové aktivity.

Scott.Weber ovládá třetinu coworkingových míst v Praze. V Karlíně přebral konkurenta

Ambicí firmy je do dvou let provozovat polovinu trhu. Letos navíc chystá otevření dalších dvou lokalit – v Holešovicích a na Chodově.

Peter BrejčákPeter Brejčák

scott-weber_adam-zvada-min

Foto: Scott.Weber

Adam Zvada, majitel Scott.Weber

0Zobrazit komentáře

Scott.Weber, největší český poskytovatel flexibilních kanceláří, takzvaných coworkingů, otevřel své již dvanácté centrum. Od zahraniční konkurence převzal prostory v kancelářském komplexu Rustonka, který se nachází v pražském Karlíně, a provozuje tak plochu o výměru 35 tisíc metrů čtverečních pro 4 400 uživatelů. Z celkového trhu coworkingů ovládá třetinu.

Původní provozovatel flexibilních kanceláří v Rustonce, německá společnost New Work, ukončila svůj provoz z ekonomických důvodů. Scott.Weber se u této příležitosti zároveň domluvil s korporací Citrix na převzetí jejich prostor, jež se nachází ve stejné budově. V ní tak coworking nyní provozuje dvě patra o ploše bezmála 4 300 metrů čtverečních, v Karlíně jde po Praga Studios a Praga Office Garden o třetí centrum stejného provozovatele.

„Poptávka po flexibilních kancelářích rok od roku roste, my sami jsme zaznamenali meziroční nárůst o více než dvě stě procent. Postpandemická doba rozvoj urychlila a naše predikce je, že flexi kanceláře budou v budoucnu řešením pro stále více firem. Expandovat chceme proto nejen v Praze, ale postupně i v dalších regionech Česka. Naší ambicí je v příštích dvou letech vyrůst o padesát procent,“ říká Adam Zvada, majitel Scott.Weber. Ambicí firmy je do dvou let provozovat polovinu trhu.

Podle Zvady aktuální krize potvrzuje sílící trend, kdy se zaměstnavatelé nechtějí pronajímatelům kanceláří upisovat na roky dopředu, ale zároveň chtějí zajišťovat rostoucí nároky zaměstnanců na pracovní prostředí. V Rustonce mají klienti k dispozici kromě pracovních míst i soukromé a uzavřené prostory, eventové prostory, posilovnu a podobně. Bonusem je střešní terasa pro eventy.

scott-weber_rustonka

Foto: Scott.Weber

Kancelářská budova Rustonka v pražském Karlíně

„Klienti Rustonky se stávají součástí profesní komunity Scott.Weber, která zahrnuje již téměř čtyři tisíce klientů. Propojit se mohou přes komunitní aplikaci Member Portal, kde si rezervují zasedací místnosti nebo parkování ve všech centrech, sledují kalendář plánovaných akcí a komunikují mezi sebou. Chystáme také aplikaci pro samotné klienty k rezervaci míst pro jejich zaměstnance v takzvané rotační kanceláři,“ popisuje Zvada.

Mezi další připravovaná centra Scott.Weber řadí dvě lokality – Port 7 v Holešovicích a The Park na Chodově, která se mají otevřít během první poloviny letošního roku. Provozovatel coworkingů mimo jiné plánuje expanzi v několika stávajících lokalitách včetně Flory a City Element na Pankráci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Celkem tedy rok 2022 pro Scott.Weber Workspace znamenal nárůst o dalších šestnáct tisíc na dnes konečných 35 100 metrů čtverečních, což představuje navýšení plochy o skutečně pozoruhodných osmdesát procent. Tato čísla potvrzují, že rok 2022 byl rokem růstovým,“ doplňuje pro CzechCrunch Zvada.

Dále zmiňuje, že celková kapacita pracovních míst by měla převýšit pět tisíc a obsazenost prostor zaznamenává na úrovni devadesáti dvou procent. Konkrétní výši tržeb Scott.Weber nekomentuje, v loňském roce ale mělo dojít k jejich nárůstu o čtyřicet čtyři procent. Letos chce provozovatel coworkingů v akvizičním růstu pokračovat.

„V první řadě rozvoj v segmentu sdílených kanceláří a coworkingu není dokončen, za druhé na trhu v Česku obecně zcela fatálně postrádáme segment prémiových služeb. Snažíme se takové služby nabídnout. Konsolidaci trhu jsem předpovídal již začátkem roku 2019, je to standardní vývoj v novém, dynamicky rostoucím odvětví, kde úspěšní a silní dále posilují a neúspěšní, potažmo příliš malí poskytovatelé končí… Nebo jsou zkrátka pohlceni,“ dodává Zvada.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox