Chybí nám 2 miliardy eur a netušíme, kde jsou. Akcie Wirecardu se za den propadly o 75 % a budoucnost firmy je nejistá

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

wirecard-ceo2

Foto: Wirecard/CzechCrunch

Dlouholetý šéf německého Wirecardu Markus Braun

0Zobrazit komentáře

Černé hodiny na burze prožívá Wirecard. Dlouholetá stálice německé finančně-technologické scény, která každoročně zpracuje desítky miliard eur v kreditních a debetních transakcích, se topí v obrovském problému, protože se ukázalo, že jí v rozvaze za loňský rok chybí téměř dvě miliardy eur. Akcie se tak doslova během pár hodin propadly až o 75 procent.

Zprávy o podezřelých transakcích na kontech Wirecardu se poprvé objevily už loni v lednu, kdy s nimi přišel deník The Financial Times, a mnichovská firma vedená Markusem Braunem od té doby odrážela různá nařčení a podvody odmítala. Jenže celá věc teď nabrala na obrátkách – ukázalo se totiž, že Wirecard ve své rozvaze operuje s penězi, které zřejmě neexistují.

Jedna věc je, že Wirecard kvůli nesrovnalostem ve svých finančních knihách už počtvrté odložil vydání své výroční zprávy za rok 2019. Druhá věc je, že interní auditor firmy, kterým je Ernst & Young, nedokázal potvrdit existenci 1,9 miliardy eur (přes 50 miliard korun), které se měly dle rozvahy nacházet na účtech svěřenských fondů dvou asijských bank.

Pro začátek je třeba říci, že téměř 2 miliardy eur představují zhruba čtvrtinu celé rozvahy Wirecardu, takže nejde o žádné „drobné“. Naopak firma uvedla, že pokud do pátku nedokáže auditovanou výroční zprávu předložit, mohli by její věřitelé svolat až dvě miliardy eur v poskytnutých půjčkách a někteří analytici tvrdí, že by kvůli tomu mohl Wirecard už o víkendu žádat o ochranu před věřiteli.

wirecard

Foto: Wirecard

Wirecard zpracovává platby, vydává karty a poskytuje další finanční služby po celém světě

Aktuální situace je taková, že jen ve čtvrtek, kdy se informace dostala na veřejnost, se propadly akcie o více než 60 procent, přičemž významný pád pokračoval i v pátek. Hodnota firmy, která se v nejlepších časech pohybovala kolem 24 miliard eur, aktuálně osciluje kolem 3 až 4 miliard eur, a všichni očekávají, jak se bude situace dále vyvíjet.

V pátek už finanční skandál neustál dosavadní CEO a největší akcionář Wirecardu Markus Braun, který, jak informovalo CNBC, s okamžitou platností opustil svou funkci. Ve vedení ho jako dočasný výkonný ředitel nahradil James Freis, který přitom do představenstva firmy nastoupil teprve den předtím. Akcie po tomto oznámení trochu povyskočily, ale nadále registrují značný propad.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle několika reportů Financial Times z posledních měsíců a loňského roku měl Wirecard falšovat různé kontrakty ve své singapurské pobočce, aby uměle navyšoval své příjmy, a podobné nekalé praktiky prý probíhaly také v Dubaji či Dublinu. Mnichovská firma, která byla založena už v roce 1999, celou dobu veškerá nařčení odmítala.

Teď však E&Y v rámci svého auditu zjistilo, že 1,9 miliardy eur na účtech dvou asijských bank skutečně neexistují. Podle Wirecardu se měly nacházet u filipínských bank BDO a BPI, ale obě instituce shodně uvedly, že německá firma není jejich klientem a některé dokumenty tak byly patrně zfalšovány. Markus Braun těsně před svou rezignací uvedl, že nemůže být vyloučeno, že se Wirecard stal obětí nějakého podvodu.

boon-2

Foto: Wirecard

Platební aplikace Boon od Wirecardu

Padesátiletý rodák z Vídně byl v čele Wirecardu dlouhých 18 let a jednu z největších digitálních finančních platforem na světě vypracoval až do prestižního žebříčku 30 nejhodnotnějších firem na německé burze. Ve firmě držel více než sedmiprocentní podíl, takže se propadla nejen hodnota Wirecardu, ale i Braunova majetku.

Příchod Wirecardu na prestižní index DAX, kde v roce 2018 nahradil Commerzbank, byla pro firmu velká událost. Zpracovatel elektronických plateb u obchodníků, mezi něž se řadí například FedEx, Fitbit či KLM, a poskytovatel různých finančních služeb po celém světě se v průběhu let vypracoval mezi nejuznávanější německé technologické firmy, ale celá tato pověst je nyní v ohrožení.

kingdom

Přečtěte si takéČeské hry Kingdom Come: Deliverance se prodaly už 3 miliony kusů. Studio ji na několik dní nabídne zdarmaČeské hry Kingdom Come: Deliverance se prodaly už 3 miliony kusů. Studio ji na několik dní nabídne zdarma

Jak ve svém komentáři píše analytik Patria.cz Ján Hladký, pro budoucnost celé firmy je teď naprosto klíčové, zda dvě miliardy eur zmizely skutečně proto, že se Wirecard stal obětí podvodu (a někdo zřejmě falšoval podpisy při komunikaci se zmíněnými bankami), nebo byly tyto peníze vytvořeny fiktivními transakcemi, které nikdy neexistovaly. Na takové praktiky posledních 18 měsíců upozorňovaly i Financial Times.

„V případě druhého scénáře je jakákoli další investice do Wirecard vyloučena a investoři by se měli snažit získat zpátky aspoň to, co můžou. V prvním případě se akcie časem můžou vrátit na ceny před včerejším krachem, avšak bude si to vyžadovat hluboké změny ve fungování společnosti jako takové a hodně času a trpělivosti,“ uvedl analytik Hladký.

Jedna z nejočekávanějších her je tu. Po 6 letech vývoje vychází The Last of Us II aneb z odvrácené katastrofy hra roku

ellie-tlou

Foto: Naughty Dog

Hlavní postava strhujícího pokračování herní série The Last of Us

0Zobrazit komentáře

Sedm dlouhých let čekání od prvního dílu na druhé pokračování jedné z nejúspěšnějších a nejlépe napsaných her poslední dekády je u konce. Dnes vychází The Last of Us II, na kterém kalifornské herní studio Naughty Dog spolu se stovkami designérů, vývojářů a dalších lidí pracovalo celých šest let. Šest let, ve kterých si Naughty Dog a jeho šéf Neil Druckmann prožili opravdu mnoho.

Už v posledních týdnech jsme se díky prvním recenzím mohli přesvědčit, že hra splňuje to, na co se čekalo. Notně temná atmosféra, kombinovaná se silným a emotivním příběhem 19leté Ellie, která v prvním díle stála po boku Joela, jež ji doprovázel na cestě za záchranou lidstva v pandemií sužovaném postapokalyptickém světě. Ve druhém díle se čas posunul o několik let dopředu a postupně se dozvídáme, jak nenaplněná cesta bude pokračovat.

To, na co tvůrci vždy sázeli, nebyla jen hratelnost, množství nepřátel, kombinace hororové adventury a akce, ale také skvělé herecké výkony, které v hlavních rolích podávají Troy Baker jako Joel a Ashley Johnson jako Ellie. Stovky hodin nejrůznějších záběrů, pokročilé mimiky, dabingu i snímání všech sekvencí, které se propojily s herními modely do obrovského otevřeného světa.

Není divu, že na vývojáře byl kladen obrovský tlak, protože se po prvním díle, který je často přezdíván jako jedna z vůbec nejlepších her historie, čeká sice něco trochu jiného, ale přitom ve stejné či lepší kvalitě. První Last of Us v prodejích jen za první týden překročilo 1,3 milionu kusů a za dalších pět let se celkově prodalo dalších 17 milionů kopií.

joel-tlouii

Foto: Naughty Dog

Druhá z hlavních postav série The Last of Us – Joel

Původně hra vyšla pouze na PlayStation 3, o rok později poté v remasterované verzi i na konzoli PlayStation 4, což prodejům také značně pomohlo. Dvojka je aktuálně dostupná pouze pro druhou zmiňovanou konzoli, ale dá se očekávat, že ji vývojáři v mírně upravené verzi předvedou také na chystané konzoli PlayStation 5, která má vyjít před koncem letošního roku a kterou Sony minulý týden odhalilo.

Exkluzivní titul na konzolích od Sony hlásí pro druhý díl i přes počáteční problémy s několika odklady vydání a koronavirem silná čísla, alespoň co do počtu předobjednávek, které se nyní vyzvedávají. Velký nápor je také v českých obchodech – konkrétně v pražském Mironetu se uskutečnil už půlnoční prodej, množství palet pro objednané i osobně vyzvedávané kusy připravilo také Xzone nebo JRC, což jsou největší hráči na tuzemském trhu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velkou roli v úspěšnosti v Česku bude hrát i fakt, že se podařilo distributorům vyjednat překlad, takže má hra k dispozici české titulky. Na přesnější čísla ohledně tuzemských i zahraničních prodejů si ale budeme muset ještě nějaký týden počkat. Rozhodně ale půjde o jeden z nejprodávanějších titulů letošního roku.

Uprostřed vývoje, který málem nevyšel

Snad každou podobně komplexní hru, která má dobře postavený příběh, propracované cutscény a motion caption s reálnými herci včetně obrovského herního světa fungujícího bez zdlouhavého načítání, provází problémy. Nehledě na to, že po vydání prvního dílu v roce 2013 na něj o rok později navázal datadisk Left Behind a v roce 2016 zase studio Naughty Dog pracovalo na zakončení příběhu jiného dlouhého dobrodružství – herní série Uncharted, která ještě o rok později dostala rozšíření.

tlouii

Foto: Naughty Dog

Ellie ve hře The Last of Us II

Studio tak v jednu chvíli pracovalo na několika věcech najednou a začalo se to projevovat nejen na nutnosti osekat některé věci, které by si hráči i tvůrci přáli, ale také na morálce v týmu. Z Naughty Dog v určitých chvílích kvůli extrémnímu pracovnímu nasazení odešli klíčoví vývojáři a designéři, kteří stáli za oběma stěžejními tituly, a studio se muselo poprat s nejednou výzvou.

Od roku 2017 postupně zvalo předem vybrané hráče na uzavřené beta testování nového titulu, aby podle toho vylepšovalo hru a ladilo možné chyby. Při takovém testování jsou hráči natáčeni a analyzováni z pohledu reakcí na jednotlivé části příběhu, prostředí či fyziky a hratelnosti. Při tom se samozřejmě objeví nejvíce potenciálních problémů, přes které je nutné chodit znovu a znovu, dokud to jednoduše nebude fungovat.

demo-day_startupyard_119-min

Přečtěte si takéKompletně jsme změnili způsob naší práce, hlásí StartupYard. Startupy z celého světa bude letos akcelerovat na dálkuKompletně jsme změnili způsob naší práce, hlásí StartupYard. Startupy z celého světa bude letos akcelerovat na dálku

Nakonec to ale vyšlo, a když v průběhu letošního února Naughty Dog spolu se stovkami lidí ladil poslední detaily na The Last of Us II, vše vypadalo na dobré cestě, protože právě tehdy měla hra původně vyjít a očekávalo se, že bude takřka kompletní – o několik měsíců dříve ji ale Sony, které funguje jako vydavatel hry, odložilo na květen. Hráči pomalu přestávali věřit, že se pokračování Last of Us vůbec dočkáme v první polovině roku, a částečně měli pravdu.

Na přelomu února a března totiž přišla další rána, která ovlivnila budoucí vývoj – COVID-19. Když Neil Druckmann dělal rozhovor pro magazín QC, jehož poslední část se odehrála v dubnu letošního roku, přiznal, že se netěší na to, jaká smršť bude následovat, až oznámí, že hru musí znovu odložit.

ellie-tlou2

Foto: Naughty Dog

Druhé pokračování herního hitu The Last of Us

Rostoucí čísla nakažených po celém světě, uzavírání hranic a další omezení by zásadním způsobem zpomalily chystanou distribuci, a tak se studio rozhodlo společně se Sony hru opět odložit. Finální datum bylo oznámeno na 19. června a byla to pravděpodobně poslední šance, jak nezklamat fanoušky a tím i potenciální kupující. Hra přitom byla již několik měsíců plně hotova, šlo pouze o to, že by vzhledem k okolnostem nemusela mít tak silné prodeje.

Kolem té doby navíc unikla podstatná část hry, přesněji vyústění příběhu, a Druckmann byl na pokraji zhroucení. Tolik let práce mohlo přijít vniveč v jediný den. Nakonec se ale podle množství předobjednávek a reakcí fanoušků tolik nestalo a vypadá to, že si budou chtít hru užít i přes část uniklých informací.

Jak už bylo zmíněno, všechny potenciální katastrofy se tak podařilo tvůrcům odvrátit a další měsíce ukáží, jak moc úspěšná hra The Last of Us II vlastně bude. A je jedno, jestli jste neměli šanci v poslední době znovu dohrát první díl, je jedno, jestli souhlasíte, nebo nesouhlasíte s vykreslením LGBTQ poslání ve hře – tak či tak se budete bavit.