Čínský ByteDance v USA spustil aplikaci po vzoru Instagramu. Od února si ji stáhly statisíce lidí

Aplikace Lemon8 doplňuje řadu dalších čínských služeb, které jsou v USA velmi populární. I přes kritiku ByteDance kvůli možnému zneužívání dat.

Jiří BlatnýJiří Blatný

lemon8

Foto: Lemon8

ByteDance v USA představil aplikaci Lemon8

0Zobrazit komentáře

Čínská aplikace TikTok je v USA pod palbou kritiky kvůli údajnému zneužívání dat uživatelů a američtí politici přemýšlejí i o jejím úplném zákazu. Mateřská společnost ByteDance ale nedávno přesto na americký trh uvedla další aplikaci. Lemon8 se na první pohled podobá Instagramu a v USA si ji od února stáhly statisíce lidí. Aktuálně je také jednou ze třiceti nejpopulárnějších aplikací. V USA se navíc daří i dalším čínským službám.

Lemon8 je aplikace, kde hrají prim fotografie. Jsou tam i krátká videa po vzoru TikToku, stejně jako hlavní kanál se dvěma sekcemi. Jedna uživatelům umožňuje prohlížet si obsah od tvůrců, které sledují, druhá doporučuje obsah pomocí algoritmu. Aplikace také příspěvky třídí do různých kategorií, jako je móda, krása nebo jídlo.

Podle agentury AP novou aplikaci oficiálně vlastní singapurská firma, jejíž sídlo je na stejné adrese jako to ByteDance a TikToku. Podobnosti s kontroverzní čínskou aplikací navíc pokračují i v tom, že i Lemon8 sbírá o uživatelích různá data, třeba o IP adrese nebo jejich chování při používání služby. Data od uživatelů nicméně běžně sbírají i americké sociální sítě jako Facebook, Instagram nebo Twitter.

Nová aplikace na americký trh dorazila letos v únoru, na těch asijských nicméně úspěšně působí už od roku 2020. V zemích jako je Thajsko nebo Japonsko, si ji stáhlo zhruba 7,4 milionu, respektive 5 milionů lidí, uvádí AP s odkazem na analytickou společnost data.ai.

lemon8

Foto: Lemon8

Uživatelské rozhraní sociální sítě Lemon8

Lemon8 si od únorového nástupu v USA stáhlo zhruba 290 tisíc lidí, přičemž většina z nich si aplikaci pořídila na konci března. Ve virtuálním obchodě s aplikacemi App Store od Applu byla ke konci týdne mezi 30 nejpopulárnějšími neplacenými aplikacemi.

Není ovšem ještě jasné, jestli se Lemon8 na americkém trhu udrží na delší dobu. Byť jí podle AP zkouší čím dál více influencerů, marketingové agentury zatím využití firmám nedoporučují kvůli ještě stále relativně malé uživatelské základně.

Kritika TikToku

  • Populární sociální síť postavenou na krátkých videích vlastní čínská společnost ByteDance. Podle mnohých zákonodárců v USA a dalších západních zemích představuje bezpečnostní riziko pro uživatele i státy.
  • TikTok v USA používá přes 150 milionů lidí.
  • Podle čínských zákonů musí aplikace tamní vládě poskytnout data o uživatelích, pokud o ně požádá.
  • TikTok kritiku dlouhodobě odmítá. Říká, že data amerických uživatelů jsou u něj v bezpečí.

Na CzechCrunchi si můžete přečíst i podrobné hodnocení celé situace s analytičkou Asociace pro mezinárodní otázky Nikoletou Nemečkayovou.

„Posledních pět let bylo plných platforem sociálních médií, které se těšily velkému zájmu, aby nakonec zanikly,“ řekl agentuře AP Brendan Gahan z americké kreativní agentury Mekanism. Poukázal na aplikace jako Clubhouse nebo BeReal, které v posledních letech dokázaly upoutat velkou pozornost na začátku, postupně ale ztrácely na zájmu.

Čínské aplikace nicméně americké uživatele dokáží zaujmout. TikTok v USA používá přes 150 milionů lidí a čtyři z pěti nejžádanějších aplikací v USA na konci března byly právě od čínských vývojářů. I přes ostrou kritiku amerických politiků a tlak tamní vlády ByteDance v USA expanduje. Kromě Lemon8 se daří třeba její aplikaci CapCut, ve které lze upravovat krátká videa.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym