Čistá čelní skla a žádné seškrabování. Řidiči koupili už přes šest milionů elektronických dálničních známek
Počátkem letošního roku se Češi jednou provždy rozloučili s klasickými nalepovacími dálničními známkami. Tuzemským řidičům se totiž otevřela možnost si kupóny kupovat v elektronické verzi, aniž by rok, co rok museli řešit slupování papírové viněty z čelního skla. A byť spuštění tohoto projektu provázelo několik komplikací, nakonec proces nákupu elektronických dálniček funguje dobře.
Od zahájení prodejů loni v prosinci nakoupili řidiči přes šest milionů kusů elektronických dálničních známek za více než 5,4 miliardy korun. Největší zájem byl o roční kupony, kterých nakoupili téměř tři miliony kusů, velmi oblíbenými se staly ale i varianty na deset dní, kterých se za uplynulých zhruba dvanáct měsíců prodalo necelých 2,5 milionu kusů. Nejmenší zájem byl o měsíční viněty (665 tisíc prodaných kusů).
Výnosy z prodeje činí aktuálně asi o 600 milionů korun více než za loňský rok, přičemž nejoblíbenějším prodejním kanálem byl e-shop na webu edalnice.cz – tam si kupony koupilo zhruba 83 procent motoristů. Sedm až osm procent všech řidičů využilo pro nákup pobočky České pošty nebo čerpací stanice EuroOil s tím, že zbylá dvě procenta koupila známku v samoobslužných kioscích u hranic.
„Systém elektronické dálniční známky funguje a je pro občany jedním z nejlepších elektronických nástrojů. Je rychlý, pohodlný, bezpečný a řidiči si ho chválí. Státu šetří peníze a motoristům, kteří vše mohou vyřídit z domova, šetří čas. Po roce fungování může být elektronický systém dálničních známek vzorem k digitalizaci dalších agend,“ řekl před časem bývalý ministr dopravy Karel Havlíček.