Clubhouse rok poté. Hlasová sociální síť nás vytrhla z covidové blbé nálady a získali jsme na ní nové známé
Sociální síť Clubhouse
Pamatuju si ten okamžik docela živě. Bylo 19. ledna 2021 dopoledne, seděl jsem v redakci a náš šéfredaktor Ondra Holzman mi povídá: „Hele, Jirko, už jsi na Clubhousu?“ „Nejsem, ale teď to tu zrovna vidím,“ odpověděl jsem, zatímco jsem náhodou o této nové sociální síti cosi četl na počítači. Ondra mi poslal jednu ze svých dvou pozvánek, ještě ten den jsem se zaregistroval – a jestli nás tehdy z Česka bylo pár stovek, možná i přeháním. V té chvíli by asi nikoho nenapadlo, jak velký fenomén se z Clubhousu v následujících týdnech stane.
Leden 2021 byl zvláštní období. Měli jsme za sebou první pandemické Vánoce, ministrem zdravotnictví byl Jan Blatný, nad Českem štěkal fialový PES a platil i zákaz nočního vycházení. A taky se spustil vládní TikTok. Ve školách se blížilo pololetí po několika měsících, které byly zase z většiny online. Končila doba, která se později vykreslila do grafů jako třetí vlna. Mnozí jsme tehdy na sobě poprvé začali cítit dlouhodobé vyčerpání a Václav Havel by na to všechno dnes možná řekl, že ve společnosti panovala blbá nálada.
A do toho se najednou z hlubin internetu zjevil Clubhouse. Něco zcela nového, zajímavého, exkluzivního. Aplikace s příjemnými barvami, ve které zářila emoji a která nežrala moc dat. Na jedno kliknutí stačilo vstoupit do místnosti, přihlásit se, zapnout mikrofon a prostě začít mluvit s ostatními v reálném čase. Mohli jsme na sebe okamžitě reagovat a navíc nás v samých počátcích poslouchaly i poměrně známé osobnosti českého internetu. Po měsících plných pandemické apatie začala tahle nevinná aplikace dodávat nebývalé a přitom tak potřebné dávky dopaminu.
come find out ? https://t.co/cWf7lG0dRA
— Clubhouse (@Clubhouse) January 17, 2022
První článek jsme ke Clubhousu vydali 21. ledna a téměř okamžitě se z něj stal jeden z nejčtenějších v historii CzechCrunche. Systém dvou pozvánek na člověka vyvolal fenomén, kterému se říká v marketingu FOMO, tedy fear of missing out neboli strach z prošvihnutí. Každý je hned vyčerpal, díky čemuž síť raketově rostla a už koncem prvního týdne byly Čechů na Clubhousu přinejmenším jednotky tisíc. O pozvánky mi psali i lidé, se kterými jsem se nepotkal několik let nebo nikdy. V App Storech po celé Evropě byl Clubhouse na prvním místě nejstahovanějších aplikací.
Netrvalo dlouho a nové platformy začaly využívat i firmy. Snad vůbec první byl GoOut, přidali jsme se i my s CzechCrunchem a své formáty ozkoušeli i kolegové ve Forbesu a Hospodářských novinách. Dokonce mi přišlo i několik tiskových zpráv, v nichž firmy všeho druhu do svých místností na Clubhousu zvaly.