Co by asi řekl Tolkien? Druhá řada Prstenů moci právě skončila. Tady je devět věcí, co se (ne)povedly
Rings of Power na streamovací službě Amazon Prime Video jsou ve druhé řadě lepší, ne že ne. Ale trápí je stále stejné problémy jako v té první.
Dneska je módní všechno totálně zhejtit, nebo nekriticky milovat. Prsteny moci se přitom trefují někam doprostřed. Naplnila právě skončená druhá řada představy o seriálovém zpracování, co by se vyrovnalo filmům Petera Jacksona? Kdepak. Je věrná dílu J. R. R. Tolkiena? Místy se opravdu snaží, bohužel jí to často nevychází. Dělá to z Rings of Power tak špatný a hejtuhodný seriál? Taky ne.
Temný pán Sauron nechal stvořit devět prstenů, které zkazily duše lidských vládců. My jsme z právě zakončené druhé sezony Prstenů moci vybrali taktéž devítku věcí, které stojí za to rozebrat. Ale na rozdíl od magických klenotů nejsou jen špatné. Protože i když se na ně snáší ostrá a v lecčems zasloužená kritika, tyhle Prsteny moci si hození do ohňů Hory osudu nezaslouží.
Zase ta Galadriel…
Z moudré a mocné elfí vládkyně udělat akční hrdinku zmítanou nejistotou, to bylo od začátku seriálu to nejdiskutovanější rozhodnutí. V tom druhá řada s Morfydd Clark jako Galadriel naneštěstí pokračuje, ačkoliv její závěr už slibuje změnu. Tenhle přístup je ale symptom té nejspíš nejzaslouženější kritiky celých Prstenů moci.
Fungují, když posouvají Tolkienem načrtnutý příběh kupředu. Když ukazují nádhernou Středozem. Když se odvolávají na myšlenky dobra, naděje a přátelství v boji s temnotou. Ne když se Galadriel šermuje se Sauronem… protože to asi má být cool?
Střípky Tolkiena
Někteří čtenáři si to neradi přiznávají – a sám seriál to utápí v místy slabém scénáři –, ale už první řada Prstenů moci obsahovala hodně snadno přehlédnutelných a pro samotný děj vlastně i „zbytečných“ odkazů na spisovatelovu tvorbu. Druhá série se myšlenkám Tolkienova díla zase o něco přiblížila. Stále to není dost, ale je to posun správným směrem.
Jde přitom zaprvé o drobnosti, jako byly entky, Círdanovo uznání Elronda s odkazem na jeho otce Eärendila nebo zmínka o Gondolinu, ale i důležitější okamžiky. Například ujištění z Elrondových úst o důležitosti jediného šípu či Celebrimborova slova o tom, že světlo, nikoliv síla, překoná temnotu.
Aplaus za originalitu takové dialogy samozřejmě nesklidí – ale jsou buď přímým odkazem nebo přinejmenším velmi v duchu Pána prstenů. Srovnejte to třeba s bizarně krutou selekcí hobitích nomádů z první řady, kteří při svém putování zanechávali svému osudu ty, kdo neudrželi krok!
Sauron, Celebrimbor… a ti druzí
Jestli se něco druhé řadě Prstenů moci podařilo, tak je to dvojka Celebrimbor a Sauron. Ze všech dějových linek byla ta jejich nejlepší. A to i když hobiti s čarodějem přinesli zlepšení a dění v Khazad-dûm taky stálo za sledování. Ale vzpomenete si vůbec, co dělali Isildur a Arondir?
Což připomíná další problém. Nacpat tohle všechno do osmi epizod nejde. V těch pár desítkách minut věnovaných jednotlivým příběhům nutně trpí charakterizace postav, konzistence i logika. A vede to i k další bolístce…
Měřítko
Tohle se nám vážně nelíbilo už v první sérii. Člověk měl pocit, že Středozem tvoří dvě vesnice s dvaceti obyvateli. A jedna věž vedle budoucího Mordoru. Všechno bylo od sebe neurčitě daleko. Teď masovějších záběrů přibylo, ale jestli je hlavní město Eregionu elfí metropolí, nebo jedním náměstím – případně jestli cesta někam je dlouhá sto metrů, či snad tisíc mil? To už se Prstenům moci opět moc ukazovat nedařilo.
Bitva v předposledním díle
Předchozí výtka byla znát i v dlouho avizované epické bitvě ze sedmé epizody. Jenže místo okamžiku, který by lehoulince zabrnkal na stejné struny jako Helmův žleb nebo Minas Tirith, jsme sledovali skupiny skřetů (s okatě velkými rozestupy), jak přebíhají bahnité bojiště, a jejich šermovačku s hrstkou elfů. Přitom to měl být střet armád, který se krvavě zapsal do fiktivní historie Tolkienova světa.
Hodní skřeti?!
Tohle mezi diváky, čtenáři, fanoušky i hejtry vyvolalo spoustu kontroverzí. Skřeti, co mají rodinu? Co nechtějí válčit? Jenže už v knižních Dvou věžích se dva skřetí vojáci baví o tom, že „teď je válka, a až bude po ní, tak bude třeba větší pohov“ a „jestli budeme mít možnost, že bysme zmizli spolu a někde se usadili s pár spolehlivejma klukama, někde, kde se dá pěkně pohodlně loupit a nejsou tam velký páni“. Nebyli jen bezmyšlenkovitými oběťmi k pouhému pobití.