Co je zásadní pro firmu, která pohání přední evropské banky? Leadership a rozvoj lidí, říká šéfka HR

KBC Global Services dodává technologické know-how pro bankovní společnosti, mezi které patří i lokální ČSOB. V Praze a Brně dál roste.

kbc 20

Foto: KBC

Violeta Malár Momiroska a Dobromil Podpěra z KBC Global Services

Žádná velká korporace se neobejde bez svého kompetenčního centra. KBC Global Services sama sebe popisuje jako hnací motor, který stojí mimo jiné za významnými technologickými procesy celé KBC Group, do níž patří i ČSOB, jedna z největších bank v Česku. Obvykle zůstává spíše v pozadí a zajišťuje, aby vše nejen v rámci banky fungovalo, ale mezitím dokázala ve dvou českých sídlech v Praze a Brně nenápadně vyrůst na zhruba 1 500 zaměstnanců. Jak funguje firma, díky níž si například můžete vzít hypotéku nebo poslat peníze do jiné země Evropy?

„Dnes nás hodně zajímají lidé, kteří experimentují s umělou inteligencí a zároveň se orientují v oblasti financí a pojišťovnictví,“ říká v rozhovoru Violeta Malár Momiroska, šéfka HR v KBC Global Services, a potvrzuje tím, že také velké finanční skupiny si hrají s nejnovějšími technologickými trendy. „Hodně důležitá je pro nás samozřejmě bezpečnost,“ doplňuje Dobromil Podpěra, který působí jako Product Owner v regulatorním datovém skladu KBC.

Ve společném rozhovoru Violeta Malár Momiroska a Dobromil Podpěra popisují, jak v KBC Global Services fungují, na co se mají připravit potenciální zájemci a proč jsou pro ně důležité termíny jako work-life balance nebo leadership.

Kdybyste měli někomu, kdo o KBC Global Services nikdy neslyšel, přiblížit její fungování a firemní kulturu, jak byste firmu popsali?
VMM: Pracovat tady znamená být součástí velkého organismu, který musí být stabilní. A protože se věnujeme projektům z oblasti bankovnictví, tak i bezpečný. Propojují se tu lidé mnoha kultur, různé technologie i široký oborový záběr. Za posledních třináct let jsme udělali velký posun a máme teď velmi dobrou pozici v Česku, ale i v rámci skupiny v celé Evropě.

DP: Pro mě je KBC hodně o technologiích. Působím v regulatorním datovém skladu a pracuji tady s technologiemi, které jsou dnes na úplné špičce. Přišel jsem kvůli datům a zajímavé pracovní pozici, ale po skoro pětileté osobní zkušenosti musím vyzdvihnout i kolektiv lidí, které mám okolo sebe. Osobně jsem v kontaktu nejen s kolegy v Praze, ale létám také například do naší pobočky v Bruselu.

Spolupracujete v rámci týmů i napříč zeměmi a jednotlivými pobočkami?
VMM: KBC razí politiku One Team, kdy skládá pro různé projekty dohromady specialisty z různých zemí. Tyto spolupráce jsou proto u nás poměrně časté. Není to ale podmínkou a odvíjí se to vždy od konkrétního projektu. Důraz na mezinárodní prostředí je tady ale hodně silný.

DP: KBC Global Services je kompetenční centrum. To znamená, že dodáváme know-how dalším firmám z rodiny KBC Group. Zajímavostí je, že úzce spolupracujeme s naší sesterskou organizací v Bulharsku a projekty dodáváme také pro entity na Slovensku, v Belgii, v Maďarsku i dalších zemích Evropy.

Řešíme věci, které si troufnu tvrdit, že tak běžné nejsou – dáváme velký důraz na leadership, na řešení krizových situací nebo nastavení atmosféry v týmech.

Vaším oficiálním pracovním jazykem je angličtina?
DP: Ano. Je to dané i tím, že máme v týmech hodně cizinců, takže meetingy jsou v základu v angličtině.

Jaké profese teď do týmů nejčastěji hledáte?
VMM: Celkově náš nábor ovlivňuje vývoj technologií. Dnes nás hodně zajímají lidé, kteří experimentují s umělou inteligencí a zároveň se orientují v oblasti financí a pojišťovnictví. V týmech uvítáme lidi, kteří umí přemýšlet v souvislostech a poradí si s komplexnějšími problémy. Pracujeme na rozmanitých projektech, v současnosti nás hodně zaměstnává třeba vývoj virtuální asistentky Kate, testing mobilních aplikací, do budoucna se dá určitě očekávat příklon k projektům zaměřeným na využívání umělé inteligence.

V komunikaci vaší společnosti se často objevuje téma work-life balance. Mám pocit, že dneska není firma, která by podobný princip v benefitech neměla, až to bývá trochu ohrané. Co to znamená pro KBC?
VMM: Naše kultura je podle mě až nadstandartně „prolidsky“ nastavená. Je opravdu hodně věcí, které v rámci tématu work-life balance děláme a které najdete i v jiných společnostech. Pak tady ale řešíme věci, které si troufnu tvrdit, že tak běžné nejsou – dáváme velký důraz na leadership, na řešení krizových situací nebo nastavení atmosféry v týmech. To všechno jsou věci, které se snadno říkají nebo kreslí na papír, ale není jednoduché z nich udělat součást kultury.

Zároveň dáváme našim zaměstnancům opravdu hodně podpory a prostoru, aby se mohli zdokonalovat. Maximálně podporujeme rozvoj, upskilling nebo reskilling. Dáváme lidem možnost organizovat i věci, které nejsou přímo navázané na jejich pracovní pozici, ale baví je jako koníčky. Práce u nás není jen o kariéře, ale o tom, komplexně využívat všechny možnosti.

Jak konkrétně to může fungovat?
VMM: Například při nastavení leadershipu dbáme na to, aby probíhal pravidelný dialog mezi teamleadery a jejich lidmi. Dokážeme včas zjistit, když někdo z týmu negativně vnímá jeho pracovní vytížení, ať už proto, že toho má moc, nebo ho jeho práce z různých důvodů nebaví tolik jako na začátku. V návaznosti na to pak pracujeme s formami upskillingu nebo reskillingu, případně dáváme možnost změny pracovní pozice, pokud to z pohledu řešení problému dává zaměstnanci smysl. Naše firemní kultura je nastavená tak, že pokud lidé vnímají problém, necítí strach v případě, že o něm chtějí někomu říct nebo chtějí požádat o pomoc.

kbc01

Foto: KBC

Violeta Malár Momiroska a Dobromil Podpěra z KBC Global Services

DP: Zmínil bych v tomto kontextu i důraz na odpočinek, což je vždy dobrá prevence proti různým problémům. KBC pracuje s poměrně neobvyklou povinností – každý zaměstnanec si během roku musí vybrat 14 dní dovolené v kuse a během této doby se nesmí přihlásit do počítače. Je to taková pojistka, aby si lidé opravdu odpočinuli, aby neměli pocit, že si dovolenou vzít nemůžou, že od nich zaměstnavatel očekává konstantní přítomnost.

Neomezenou dovolenou ale zatím nemáte, že?
VMM: Naši zaměstnanci mají obecně více dovolené, než kolik udává zákon. Zároveň podporujeme sportovní aktivity a s tím spojené výživové poradenství. Pro někoho je zase důležité téma rodina, v tomto směru v mnoha oblastech podporujeme maminky i tatínky, ať už různými programy, nebo i finančně, například příspěvky na školku. Téměř v celém KBC máme nastavenou flexibilní pracovní dobu, aby nebyl pro rodiče problém vyzvednout děti ze školky nebo zařídit odpoledne kroužky.

Z podstaty věci je jasné, že nemůžete být firma nějakého „startupového střihu“, nabíráte ale technologické specialisty, pro které je často důležité osobní vzdělávání a rozvoj. Jak pracujete s tímto aspektem? Podporujete například vývojové hackatony nebo development osobních projektů vašich zaměstnanců?
DP: Obecně takové aktivity a přístup velmi podporujeme. Máme například událost, která se jmenuje IP Week, což je právě týden vyhrazený pro inovace, nové nápady nebo třeba vylepšování interních věcí. Fungují tu hackatony, ale firma je celkově otevřená jakýmkoliv novým nápadům, které lidé přinášejí.

VMM: Pořádáme také inovační dny, při kterých jeden zaměstnanec nebo celá skupina mohou přinést nejrůznější vlastní nápady. Součástí procesu je interní porota, která následně rozhoduje o tom, které nápady jsou nejlepší, a ty se pak opravdu implementují. Všechny země si také dělají své lokální bootcampy nebo oborové i mezioborové festivaly.

Dobromile, vy jste zmiňoval, že působíte v datovém skladu a že KBC je pro vás o technologiích. Můžete být konkrétnější v tom, s jakými technologiemi pracujete?
DP: Základní engine našeho datového skladu je Teradata. K reportům je pak ještě potřeba mít nejrůznější kalkulační enginy, které počítají například rizika. Celkem jich je dvacet, hodně z nich má ještě svoji Oracle databázi a na některé úkoly je tam i post desk. Pro reporty slouží zase Qlik Sense. Jen v mém týmu je to tedy poměrně komplexní prostředí. Hodně důležitá je pro nás bezpečnost – snažíme se, aby bylo celé prostředí kontrolované a naše data tak nemohl nikdo zneužít.

CC Premium

Partnerem článku je KBC Global Services