Co, kde a za kolik má e-shop prodávat? Nový český startup na to odpovídá díky datům z tržišť
Pokud chce e-shop expandovat do zahraničí nebo vstoupit na marketplace, moc relevantních dat a odpovědí nenajde, říká zakladatel startupu Merchantee.
Jakub Vraspír, zakladatel startupu Merchantee
Vyplatí se obchodníkovi vstupovat na marketplace, tedy na online tržiště, které u nás provozuje několik domácích hráčů včetně například Mallu a od letoška také zahraniční giganti jako Kaufland a Allegro? To je otázka doslova často i za milion, odpověď se ale hledá mnohem hůř. Nabídnout ji chce nově vznikající startup Merchantee, jenž získal první investici i první platící zákazníky.
Jakub Vraspír několik let působil v nadnárodní softwarové firmě, kde z pozice obchodního zástupce rychle přesedlal do projektového týmu. Poslední roky pracuje v české společnosti BizMachine, jež z více než stovky veřejných zdrojů sbírá data o všech firmách a díky analýzám dokáže svým klientům nabídnout potenciálně zajímavé informace s využitím například v obchodu.
BizMachine před sedmi lety zakládala trojice Martinů – Ondáš, Nepraš a Lucký – kteří se setkali v konzultační společnosti McKinsey. Právě u nich měl Vraspír možnost pracovat na škále různorodých projektů, kdy například pro T-Mobile a Slovak Telekom budoval akviziční kanály, v Czech News Center diagnostikoval obchodní procesy v rámci přesunu na digitální produkty a třeba Mallu pomáhal budovat marketplace.
„Ať už jsem přišel do výrobní fabriky, telekomunikační firmy, nebo i e-commerce společnosti, všude jsem dokázal říct něco chytrého,“ směje se Vraspír, když svůj příběh vypráví. Oborová různorodost jej ale pomalu přestávala bavit a rozhodoval se, kterým směrem se zaměří, aby klientům dokázal nabídnout o to větší přidanou hodnotu. Volba padla na e-commerce, kde i díky Mallu získal vhled do rychle rostoucího trendu, zmiňovaného nástupu online tržišť.
„Kolem e-shopů působí mnoho firem, které jim pomáhají řešit nastavení cen, marketing, optimalizaci skladů či logistiky i ERP. Hledal jsem ale takové řešení, jež by dokázalo odpovědět na mnohem základnější otázky. Konkrétně co, kde a za kolik má obchodník prodávat,“ vyjmenovává Vraspír.
Tři měsíce strávil analýzou trhu, žádné takové řešení ale nedokázal najít, což jej přivedlo k myšlence, že se to pokusí vyřešit vlastním produktem. Začal objíždět manažery a ředitele e-shopů, kterým se takový nápad pozdával. Obchodníci totiž již často mají data a dokážou si vypočíst, které produkty a za kolik mají prodávat na trzích, kde působí. Pokud ale chtějí růst například do zahraničí, moc možností, jak tyto odpovědi zjistit, nenajdou. „Buď mohou googlit, nebo se obrátit na agentury, ale ani ty často reálná data nemají,“ říká Vraspír.
A tak se zrodil analytický nástroj Merchantee, v němž se obchodníci mohou podívat například na to, jaká je poptávka po jednotlivých produktech v daných kategoriích a jak se vyvíjí, sledovat trendy, dělat si analýzu konkurence či načerpat další informace. Plánuje se zaměřit právě na marketplacy, z nichž sbírá data i o tom, kolik produktů se prodává, jaká je zákaznická spokojenost, na které pozici ve vyhledávačích se produkty zobrazují a jaký je obecný potenciál. Aktuálně taková data nabízí z Allegra a Heureky, v plánu má přidat i třeba Mall či Amazon.